Film på dagis?!
När jag hämtar dottern på dagis vid 15 tiden varje dag så tittar dom nästan alltid på film! Antingen det eller sitter vid datorn. Jag börjar bli ganska trött på att dom inte engagerar sig i barnen och är ute! Grejjen är att jag tror inte att föräldrarna vet om detta efter som många hämtar på andra tider och detta är inget personalen berättat.
Någon mer som har ett dagis där dom tittar på film ofta?
jag kan hålla med om att det inte är någon bra daglig aktivitet, men skulle tycka att det är helt okej om det sker då och då.
Men kanske finns någon särskild anledning till att de gör detta, har du frågat personalen?
Då tycker jag att du ska ta upp detta med personalen och fråga vad de har för syfte med filmen eller direkt kontakta förskolechefen.

Ja jag ska ta upp detta. Och jag kommit och dom tittat på film så har personalen antingen själva suttit och tittat eller städat. Det stor inte mig heller om det är någon gång då och då. Men nu är det nästan varje dag!
#3 Som en gammal dagisfröken jag är så säger att nej detta är inte bra alls. Säg till dom vad du tycker och fungerar inte det så gå till föreståndaren.

Nä, jag känner också att det inte är bra. Det känns slappt och smidigt för personalen. Förstår inte ens varför det finns tv på dagiset. Har man tv i skolan??
När jag växte upp tittade vi på tv en gång i skolan och det var uttagnings programmet till "Vi i femman"…
Den förskolan jag praktiserade på tidigare fick barnen kolla på film eller sitta framför datorn på eftermiddagen under tiden som de yngre sov, eftersom de sov i lekrummet.
Under tiden gjorde vi vuxna i ordning mellanmålet, skrev utvärderingar eller städade. Dock handlade det bara om ca 30min och bara om barnen hade varit ute och lekt 30-60min på förmiddagen.
De spel de spelade på datorn var "inlärningsspel", där de skulle lära sig färger, former, siffror eller bokstäver.
Filmerna som de tittade på var antingen mamma mu eller fem myror är fler än fyra elefanter.
Jag har arbetat på både förskolor och fritids där man har TV och video/DVD. Dessa används oftast under lov (dvs att de barn som är där under loven får möjlighet att ha lite mys utanför vardagen i verksamheten). Men varje dag - varför kan inte de stora barnen få en sagostund med en personal (man kan ju turas om och det räcker med en engagerad pedagog för att samla ganska många barn kring en bok) eller extra utelek?

När jag hämtar dottern är det inga barn som sover. Alla sitter i soffan och tittar på film. Och det är inga "utbildande" filmer utan kan vara helt vanliga barnfilmer som Kalle Anka, Nalle Puh osv.
Jag kan också tycka att dom borde kunna göra något annat. Känns lite slappt att sätta dom framför tv´n.
#6 Åh herregud vad slappt. Medans barnen sover så läser man ju för dom som inte sover/vilar. Och sedan ut igen. När jag jobbade under mina 10 år så kan jag nog räkna på fingrarna antalet gånger det var film. Vi var ute väldigt mycket, i alla väder. Och många gånger så fick dom mellanmålet ute med.
Inte ens mina 3 barn som alla gått på dagis har sett film speciellt mycket. Dom var jämnt ute där med.
#9 på eftermiddagen gick de aldrig ut. Jo jag tyckte med att det kändes slappt, men hade inte så mkt att säga till om, var ju så deras planering såg ut och jag var bara där som praktikant från arbetsförmedlingen.
De läste för barnen oxå, men under tiden som de små barnen skulle somna efter lunchen, alla fick gå in och lägga sig på sin madrass och så läste de ett kapitel innan de större barnen fick gå ut tillsammans med en från personalen.
Väl där ute fick de välja på att rita, spela dataspel eller kolla på en film
. När de yngre barnen vaknat var det mellanmål och sen slogs avdelningarna ihop med varandra. Då var det inomhuslek som gällde

Jag tycker det är tråkigt att dom är så lite ute. Någon timme på förmiddagen och en liten stund på eftermiddagen om det är sommar och sol. Men det måste väl ändå vara smidigare att låta barnen vara ute på eftermiddagen så dom är påklädda och redo att åka när dom hämtas? Vissa dagis här är ute galet mycket! Bättre det än så lite som det är på dotterns dagis. När jag hade praktik i en annan kommun på dagis så var vi ute 2timmar direkt efter frukost. Sen gick vi ut vid halv tre och var ute tills alla barnen var hämtade! Detta var iofs för att två avdelningar slogs ihop vid den tiden och det fanns inte tillräckligt med personal för att hålla koll på alla inne.
#11 Det står i läroplanen att man ska försöka ha utevistelse varje dag. Där jag jobbar försöker vi därför se till att alla barn får vara ute varje dag (är de det inte på förmiddagen så på eftermiddagen), men man får också tänka på alla ämnen/moment man också ska hinna med att få in, t.ex. skapande, teknik, språk, matematik och naturkunskap. Då krävs det både inne- och utevistelse samt att man är en aktiv pedagog.
Ärligt talat, du kan få in alla de där momenten medan du är ute.
Skapande - bygg sandslott eller bilvägar med tunnlar i sanden. Eller bygg en koja vid en buske. Eller gör ett konstverk av staplade stenar/pinnar.
Teknik - ta reda på hur en cykel fungerar.
Språk - man talar väl hela tiden!
Matte - på förskolenivå pratar man om stor/liten, rund, fyrkantig etc. Det går alldeles utmärkt att göra utomhus. (mina barn som går i 'lågstadiet' har utematte en gång i veckan….)
Och naturkunskapen är väl ganska självklar utomhus.
Jag hoppas verkligen inte att det finns förskolebarn som sitter inne för att man måste "hinna med att få in" ämnen och moment!!

Mycket väl talat AnnaLundin!
#13 Jag måste ha uttryckt mig slarvigt om du fick uppfattningen att jag inte tror att man kan få in olika ämnen under utevistelse. Det tror jag absolut att man kan. Men jag tror inte att man kan få med allt och ha en varierad verksamhet om man bara är ute eller om man bara är inne - jag tror att båda delarna behövs.

#15 Fast i #12 skriver du att ni "försöker" se till så alla barn är ute en gång om dagen. Det kanske är missvisande det med. Men det reagerar ju jag starkt på. Att försöka! På det dagiset jag hade praktik där hanns det med ganska mycket och då lekte barnen fritt när dom var ute och blev inte styrda till att göra något speciellt ute. Sen finns det ju "I ur och skur" dagis där man gör nästan allt ute och det fungerar ju uppenbarligen det med. Så jag tror att mycket hänger på hur personalen är och väljer att lägga aktiviteterna. Regnar det ute orkar/vill dom inte gå ut och då drar man till med en dålig ursäkt osv. Skit trisst för det är ju barnen som förlorar på det.
Frukost 8.00
Samling 9.00
Pyssel/Skapande 9.30
Eller gå ut 9.30
Lunch 11.30
Vila 12.00 Dom som inte sover får saga och går sedan ut.
Småbarnen ut 13 - 13.30
Mellanmål 14.30 Ute eller inne
Gå ut 15.00
Så visst hinner man gå ut. Ungefär så här kunde det se ut där jag jobbade. Men vissa dagar så var det styrda aktiviteter på förmiddagen. Men det finns många utetimmar kvar. :-D
#15 - jag tycker att du har för stort fokus på att "få in alla ämnen", jag skulle föredra att barnen är ute och har fri lek framför att personalen försöker krysta fram tillfällen för att allt måste hinnas med. Använd dagarna med trist väder till att "hinna med" alla ämnen som måste gås igenom och utnyttja vad naturen ger på ett naturligt sätt om du nödvändigtvis ha in ämnena varje dag. Låt barnen vara ute och få frisk luft!
(ja, jag tycker att pedagogiken i förskolan har gått till överdrift!)
Absolut inget tv tittande alls är acceptabelt i mina ögon! I skolan som utbildning ok men dagis NEJ! Min tre åring är inte intresserad av tv och tänk om hon skulle bli tvingad till de! Tv:n hos hennes dagmamma går alltid i sönder kl 7 på morgon (timer) så ingen av barnen bryr sig om den! Och att barnen sover i lekrummet! Hur dumt får man lov att planera!?! ända gången tv fugera hos dagmamma är julkalendern till de som är 5+ men av någon anledning går tv sönder halv åtta :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#16 Visst kan man vara ute hela dagarna om enda ambitionen är att leka fritt! Men då har du som peagog i regel din barngrupp utspridd över hela gården och vaktar mer än är en pedagog som aktivt deltar i de aktiviteter barnen väljer. Jag har själv vikarierat på en sådan förskola. Om de hade haft en aktiv chef hade denne ifrågasatt bristen på verksamhet, dvs planerade aktiviteter som också ska utvärderas.
Att man kan välja "Ur och skur" är bra, men det finns såklart för- och nackdelar med alla olika pedagogiker. En sak som kan känneteckna dessa barn är en fantastisk grovmotorik och en försenad finmotorik då de sällan får klippa, rita med färgpennor eller lägga pärlplattor/trä halsband. Men de flesta pedagogiker fungerar nog med aktiva pedagoger.
#18 Du får gärna tycka som du gör, men jag får inte gå ifrån läroplanen, skollagen och lokala bestämmelser. Det skulle vara tjänstefel och skäl för uppsägning. Jag behöver inte krysta in olika moment för att hinna med de flesta strävansmålen under veckan utan jag har god koll på vilka aktiviteter man kan kombinera under en vecka.
Trist väder är inget problem (99% av alla dagar kommer alla barn ut efter mellanmålet runt 14:30 tills de går hem och ungefär varannan förmiddag är vi utomhus. Ofta kan man hinna med både en inneaktivitet och en uteaktivitet), men det finns andra saker som kan göra att vi inte alltid kommer ut; barn som inte har kläder anpassade för väder eller någon som nyligen börjat pott-träna (och för att undvika ett misslyckande - om vi vet att barnet blir väldigt ledset om det kissar på sig - kan vi välja att låta just den ansvarsgruppen på 4-5 barn vara inomhus).
Jag vill också påpeka att min bild av en förskolegrupp består av 1-2-åringar, varav 2-3 stycken nyligen lärt sig att gå eller inte kan gå. Då är det ganska tufft att röra sig i en bylsig overall och klumpiga stövlar. Hälften kan inte prata. Inomhusmiljön är anpassad för de allra minsta med bilder i barnens höjd som de kan peka på och "berätta" vad de vill/tänker på. Ja, inomhusmiljön över huvud taget är vi stolta över och barnen tycker att det är roligt att leka inomhus. Någon gång i veckan brukar de få välja om de vill leka inne eller ute på förmiddagen. Du får såklart tycka vad du vill om detta, men det är något jag tror på och om jag inte gjorde det skulle mitt jobb bli svårt att utföra då jag är tvingad att se till att barnen får en varierad verksamhet.
Mig gör det inte så mycket om min dotter inte kommer ut via dagis var dag, de leker bättre inne om det skulle vara ösregn och halv storm, det jag reagerar över i inlägget är just tv tittande! Varför skulle de över huvud taget titta på tv på dagis? Nej finns nog inga bra svar till det enligt mig. Hemma har vi tv i gång för ljudets skull (vi har ingen radio) men det är aldrig någon som tittar på den. Tv tittandet blir en stor del sen i tonåren så jag håller den gärna borta så länge :)

#21 Fast nu handlar det ju inte om att vara ute HELA dagarna eller vara inne hela dagarna. Du skriver ju att ni försöker… se till så att barnen får gå ut varje dag. Då får i alla fall jag kännslan av att all pedagogik sköts inne och tar massa tid så ni inte alltid hinner ta ut barnen. Medans jag och flera med mig anser att mycket av pedagogiken kan man likagärna ta ute! Varför bara låta barnen leka fritt när dom är ute. Kan ni inte altinera det eller måste allt vara svart eller vitt?
#22 Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder! :-D
#24 jo när det blåser så pass att dottern inte vågar gå själv för att hon blåser iväg! Annars håller jag med dig, vi är ute i ur och skur.

Givetvis kan man inte släpa ut små barn i snöstorm och driv is. Men jag ser OFTA att barnen är inne om det regnar lite eller är rått och kallt.
Jag är fritidspedagog och jobbar under skoldag med en förskoleklass.
Film kollar vi på ungefär en dag varje lov. Kan bli oftare under sommarlovet som ju är längre, alltså fler gånger per lov. Är det dåliga väderdagar då kan det absolut hända att vi kollar film på förmiddagen och sedan går ut på eftermiddagen eller tvärtom. Men inte varje dag såklart. Finns annat man kan sysselsätta sig med inne om det är totalt kasst ute.
Men vi är alltid ute absolut minst 1 timme varje dag! Blir oftare att vi är ute hela dagarna eller mer av en dag, än att vi blir inne större delen av en dag.
Min vän fick nyss ett utbrott på hennes dotters dagis, hon frågade dem här om dagen när det var sol och kanon väder, lite kalt bara, varför de inte var ute.
Hon fick svaret att de orkade inte det var kallt!!
Hon letar nytt dagis!
#23 Barnen är ute till 99% varje dag. Antingen både på förmiddagen och eftermiddagen eller under en av perioderna. Anledningen att jag uttrycker mig med "försöker" är att jag inte vill säga "alltid" när det finns undantag. Väder är inget problem - jag kommer själv från Norrland och är van vid att barn sover utomhus i sina vagnar i -25grader och att -20 är helt OK lekväder. Det är inte vädret som hindrar utan enskilda (och ovanliga) omständigheter.
Vi har planerade aktiviteter varje dag, både ute och inne. Vissa aktiviteter kan man bara göra utomhus och vissa med fördel inomhus. Jag tror att det är vi som väljer att tolka varandras inlägg i svart/vitt och att vi båda är fullt kapabla att se nyanser - både som pedagog och förälder. Självklart kan man göra det mesta utomhus! Dock är det så att det är lättast (rent fysiskt) att samla ett gäng nyss fyllda ettåringar inomhus. Rent krasst. T.ex: Ska vi måla har de inte fysiken att stå vid ett staffli utomhus en längre stund utan kan behöva sitta i en bygelstol. Men det gäller såklart att se möjligheterna och få till en inkludering även av de som ännu inte fysiskt kan ta sig runt själva. Just där jag jobbar har vi skogen alldeles inpå knuten och vi går ofta kortare promenader då de allra minsta sitter i vagn på vägen dit och tillbaka, men får vara med och uppleva naturen (och allt vi spontant hittar på) och gemenskapen.
vi går ut varje dag vi också men det finns undantag för oss också…ex isgata på gården, storm, snö som fallit och ingen hunnit skotta vår gård, regn som faller sidledes…då är det inte ngt bra väder för de minsta o inte de äldre för den delen heller..
det finns faktiskt dåligt väder som inga kläder pallar..
MEN att titta på film så ofta är ju ingen höjdare DET hade jag reagerat starkt på.. att mina barn ej kunnat gå ut varje dag på förskolan(om det ej blir varje dag såklart) det är inte hela världen för mig..
Jag hade tagit ett snack med personalen o sagt att mitt barn ej ska sitta vid teven varje dag…hjälper inte det så prata m förskolechef/rektor
Jag tycker att det är ok att tv/film kan fungera som barnpassare ibland om man har ont om personal tex efter lunchen, men inte som ett ständigt återkommande inslag, då tycker jag att det är fel. Det är ett sådant moment som barnen oftast gör hemma och inte har något egentligt syfte på en förskola.
Tycker att du ska prata med personalen om syftet till att de tittar så ofta på film. Har de ingen ba anledning till det så tycker jag att du kan kräva att de gör något annat istället som fyller ett pedagogiskt syfte, exempelvis bokläsning eller dylikt.
Ljustadalens kaningård
Känns som min generation, eller möjligtvis min brors (jag 93a och han 95a) var de sista som fick se riktiga barnprogram, ha riktiga leksaker på dagis osv. Allt är bara tillgjort och digitaliserat nu._.
#32 Det är för att förskolan inte längre är ett dagis utan en förskola. På ett dagis så var det mer ställföreträdande hem, barnpassning medan föräldrarna arbetade. Daghemmen såg ut som hemmet med gardiner, blommor och mest vuxenstyrda aktiviteter. Numer så har vi en läroplan att följa och vi är nu ett komplement till hemmet, dvs det som oftast erbjuds hemma (Tv bl.a.) har inget egentligt syfte på förskolan då de kan göra det hemma. På förskolan ska barnen leka med andra barn och inte sitta tysta och glo på tv. Att man ser på tv då och då är väl inget att hänga upp sig på, men sker det dagligen så kan man ju undra över syftet? Riktiga leksaker finns såklart på de flesta förkolorna, vet inte vad du menar med riktiga leksaker?
Ljustadalens kaningård