Barn och "vapen"
En bekant till oss hade köpt en vattenpistol och en liten anka som skjuter iväg små sugpropps pilar i plast till hennes snart 2-åriga son då han pekat och vela haft det i affären..
När dom kommer hem och visar det för pappan blir reaktionen inte som förväntat, han tyckte inte att sonen skulle få ha vapen även om det nu bara var en leksak…
Själv tycker jag han överreagerade, barn har väl i alla tider lekt tjuv och polis, cowboy och indian och lekt med pistoler och svärd utan att alla blivid galna mördare och gangsters för det?
Vad anser ni, ska barn få ha vattenpistoler och liknande?

Jag gillar inte leksaksvapen. Kommer inte att köpa det till mitt barn elelr kommande. om de vill leka tjuv och polis så får de ta pinnar och använda fantasin.
jag vill inte uppmuntra våldsameter. men jag kankse också överreagerar 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag skulle nog inte köpa leksaksvapen som ser ut som riktiga vapen, men en vattenpistol ser jag inget fel med. Att leka krig eller liknande ska man inte sätta stopp för - genom leken bearbetar och lär sig barn nya saker. Däremot får man ha koll så att det inte går överstyr med riktigt våld.

Vattenpistoler och gummipilar är verkligen helt OK. Nu är min 2-åring inte så intresserad av leksaksvapen, men jag skulle nog låta henne leka med mer verklighetstrogna "vapen" också.

Nej, jag personligen hatar vapen och pistoler, alla killar hittar egna "vapen" allt från paraplyer och sopborstar, men jag har alltid sagt ifrån och hos dagmamman är det inte accepterat att leka krig… polis och tjuv kan man leka utan att skjuta…
Min son är snart 4 och inne i en lite pirat tid och då är det kanoner på andra båtar och så längt är det okey, men inga gubbar får skjutas eller liknande… Man kan aldrig förhindra dem att "leka" pang pang..men med mycket prat så kan man lugna dem och ändra leken till en snällare…
Vattenpistoler förra sommaren bestod av gamla ketchup flaskor och blomsprutor…
Jösses… Vattenpistoler? Ankor??? Vad är egentligen problemet, tror pappan att barnet ska få lust att mörda någon?
Jag är mycket anti mot alla verklighetstrogna vapen, tycker det ser vidrigt ut när ungar springer runt med automatvapen, k-pistar och dylikt. *ryys* Men jag själv lekte med vattenpistoler när jag var barn, likaså alla mina vänner, och ingen av oss har blivit våldsbenägna.

Roligt att läsa allas åsikter 
Själv har jag inget emot leksaksvapen så länge de är leksaker och inte kan göra illa någon tar man en pinne och leker att det är gevär kan göra mycket mer skada…
När man blir äldre lär man sig att det är olagligt att bära vapen och att det krävs licenser..
Och ju mer man får leka med det som barn ju mindre nyfiken blir man som vuxen…
Alla vet ju att allt man inte fått leka med är extra roligt 
Att påstå att leksaks pistoler uppmuntrar till våld är som att påstå att barbiedockor uppmuntrar till ätstörningar…
Näe, barn tänker nog inte så långt och från att ena dagen vilja leka pangpang är det tåg eller bilar som gäller nästa dag, fast man kanske inte ska ge barn radiostyrda bilar heller, det kanske uppmuntrar till fortkörningsböter 
Jag tycker inte att vapen låter så bra, men barn har lösningar på det mesta. En kompis berättade att hennes bror bara fick dockor, en dag hittade mamman en gömd leksaks pistol han hade bytt till sig mot en docka.

#7 Ja du ser, han tordes inte ens berätta att han så gärna ville ha en pistol…
Då tycker jag att det är bättre att mina barn kan prata med mej om allt än att dom ska behöva gömma undan saker…
Pontus vet mycket väl att man hamnar i fängelset om man skjuter någon på riktigt och att man bara får bårka på låssas, blir man ovänner på riktigt är det bättre att prata eller be en vuxen om hjälp..
Det krävs nog mycket mer än leksaker för att barn ska bli våldsamma som vuxna, oftast psykiska sjukdommar eller andra problem…
Och så länge jag vet att mina barn kan prata med mej om allt är jag inte orolig för att vattenpistoler ska få dem att göra dumheter i framtiden 

jag tycker som du Jossan,precis min åsikt!
Vi köper inga leksaksvapen till våra barn, ser ingen anledning att göra det - åtminstone inte medan de är små.
Det man kanske ska komma ihåg är att de där plastpilarna med sugproppar kan vara livsfarliga för små barn, det finns barn som kvävts av sådana… Näver Bäver att ett sådant leksaksvapen kommer innanför dörren i vårt hem i alla fall.
Vattenpistol kommer de få leka med när de blir större och kan hantera det på ett vettigt sätt.
Där kan jag instämma AnnaLundin, att två år känns för tidigt.

Mina småtjejer har både kill-, och tjejleksaker. Vattenpistol har mina barn haft sen 2 års åldern UTE på sommaren. Nu pratar jag om små, plastiga vattenpistoler, inte speciellt verklighetstrogna. I övrigt har ingen av mina barn frågat efter några leksaksvapen och inte lekt krigslekar heller.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Norma har inte haft nått vapenliknande än, vattenpistol tycker jag är ok om hon vill ha men verklighetstrogna vapen kommer jag inte tillåta. Gillar det inte helt enkelt
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Är emot leksaksvapen till barn. Passar inte helt enkelt.
Är man 2-år pekar man nog på det mesta i affären och trots allt är det ju föräldrarna som tar beslutet var och om man köper.

Jag tror inte på att förbjuda såna här saker faktiskt… Förbjudet är alltid mer spännande.. Ser hellre till att informera mina barn..
Vi skjuter pistol i familjen, min man tävlar på hög nivå och vapen är en naturlig del av vårat liv, kanske är det därför har jag en annan syn på saken, jag vet inte…
Emilia, fyller 4 i november, vet mycket väl att våra vapen INTE är några leksaker, det han hon väldigt tidigt fått lära sig. Wilmer är 16 månader och har ännu inte kommit i kontakt med mer än vattenpistoler, men även han kommer inom kort att få lära sig att vapen (riktiga då) inte är något man leker med..
Jag kan inte tycka att tex en knallpulverpistol är så farligt.. Bara man lär sina barn att man ABSOLUT INTE får sikta på NÅGON levande varelse! Detta vet och kan Emilia och hon tillrättavisar till och med sina kompisar om det..
Respekterar däremot dom som inte köper leksaksvapen till sina barn..
Pälsbollarna i Höganäs
Jag tycker helt klart att det inte är några som helst problem att barnen får leka med vatten pistoler. När jag själv var liten så var det ju mer knallpulverpistoler som var "inne" och dom lekte jag och en killkompis mkt med. Jag kan då säga att jag aldrig skulle låta mitt barn få använda sånna, iof så vet jag att hon inte ens vill det, då hon inte tycker om sånna lekar.
Att informera barn är A & O idag precis som #15 säger. Så mkt våld som det är på tvn å överallt… fruktansvärt..
är inne på samma spår som #15
min son får ha leksaksvapen. han har både svärd och några vattenpistoler. dock vet han att jag är totalt emot att man riktar dom mot människor/djur om ens på skojj. enda undantaget är under ett vattenkrig , annars skulle ju vattenkriget bli ett väldigt torrt vattenkrig.
tror inte på några förbud generellt sätt utan på att förklara för min son vad det är han leker egentligen. Samma sak gäller det han ser på tv. Han vet att bara för att Batman slår skurkar så får inte han "slå" skurkarna i nån lek, inte ens på skojj. Vill andra inte köpa leksaker vilka de än må vara, till sina barn så är det inte min sak att döma ut dom. Alla har ju olika sätt att se på saker
Min son och tonårsdöttrar är uppvuxna på High Chaparall där dom har pistoler och gevär. Där skjuts det hela sommaren och resten av året så är det intressant.
Där går dom inför att leka cowboys m.m Andra vapen som k-pistar m.m har vi inga och sonen har aldrig bett om det heller.
Får rätta mig själv dom har revolver och gevär och inga k-pist och pistoler.

Jag tycker det är skandal att barn springer runt och låtsas att dom dödar folk. Spelar ingen roll om barn gjort det i alla tider. Tycker det ser oerhört fel ut.
Men jag tycker att tv spel är bra mycket värre!
# 20
Tv spel , där kan man ju välja bort dom som man tycker är för våldsamma iallafall.
Dock tycker jag att det är värst när en vuxen spela nått jätte våldsamtspel och låter ett barn sitta och tittar på. Samma sak med film, och hävdar att "men dom förstår inte vad det är som händer " …. Sånt kan man ju spela/titta på när barnen inte är närvarande enligt min mening iallafall. Min föredetta sambo fick lära om när vi blev tillsammans, då han tyckte att hans son kunde kolla på när han spelade GTA. Han kom över till min sida då han insåg vilken inverkan det hade gjort på hans son.
Mina tankar är lite om det kan vara så att i de fall barnen är nyfikna men inte får leka med låtsasvapen som gevär och liknande, blir de mer intresserade av det upp i tonåren.
Saker som är tabu blir ofta mer intressanta än om man lär dem vad vapen är och låta barnen leka av sig.
Jag tror att vapenlekar och dyligt är en period de flesta barn går igenom och tycker det är spännande.
Sara

Vapen är väl ok, så länge man är med och avstyr lekar som blir destruktiva eller brutala på annat vis. Man behöver inte leka att man torterar någon eller "mördar" någon. En del av mig tycker att hela idén med leksaksvapen är sjuk, men en annan del av mig vet ju om att ungar av alla djurslag "leker krig" och slåss med varandra i leken.
Om det är något jag däremot inte alls har minsta förståelse för är varför barnfilmer nu för tiden är så brutala. Väldigt opedagogiskt!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag kan tycka att det beror på barnens ålder också! Är dom 4-6år är det en sak. Är dom 15-20år blir det en helt annan sak.