Sömnprat...
…min lilla tös är nu snart 1 år, hur mycket bör hon sova då?? Jag tänker mig en stund på förmiddagen och en stund på eftermiddagen…. Är det logiskt???
Kramar
Många Goa Kramar
Annisangel
Det är nog väldigt olika.
Min grabb sovett par timmar efter lunchen och fortsatte med det ett par år, medan min dotter helt enkelt inte ville sova efter ett års ålder och verkade inte behöva det heller. Hon sov däremot 11 timmar under natten.

Min dotter började sova bara en gång på dagen redan då hon var ca 6 månader. Det räckte för henne. Det är så olika. En bekants son sover fortfarande två gånger och han är 1,5. Du vet nog bäst hur ditt barn vill ha det. Gå på magkänslan, för alla barn är olika.
jag har erfarenheter av att "brytpunkten" mellan två perioder med olika rutiner kan vara jobbig för barnet, men helt nödvändig för utvecklingen förståss. När de går från att sova två gånger till en gång så kan de börja sova sämre på nätterna också, men det går över.
Försök hålla på rutiner så långt det går. Fasta rutiner med sovning osv. är väldigt bra för dem. Sover hon i vagn eller säng på dagarna?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Faktiskt så är det lite olika var hon tar sin tupplur, ofta hemma i sängen men det händer att hon sover i vagnen när vi är ute och går promenad på stan också.
I dagsläget sover hon ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddagen. Hon verkar ha behov av sömn iallafall 2 gånger under dagen för att orka vara glad och pigg. Men nu har vi lite problem för hon vill ta en kort lur vid 19-20 vilket innebär att hon sen lever rövare fram till 23 ungefär på kvällen…
Har pratat med Bvc idag och fått lite goda råd så nu ska jag införa rutiner som vi ska följa varje kväll (det blir en utmaning för lilla mig för jag är inte van vid rutiner….)
Jaja, det går nog det med! Men det blir nog lite jobbigt i början här nu med gråt och klagan när hon inte får vara vaken lika länge som pappa och mig, men det får vi välan ta dårå…. Det blir nog bra i slutändan!
Kram och tack för att ni läser!!
Många Goa Kramar
Annisangel

3# Det kommer säkert gå kanonbra ska du se. De anpassar sig så snabbt, de små liven!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Rutiner rutiner, jag hatar BVC men lyssna på de råd du tycker låter ok.
Jag hade nog antingen låtit dottern sova för natten vid 20 eller hållt henne vaken till läggdax.
Hur mycket sömn de behöver är VÄLDIGT personligt! Min tös på 3 sover middag ca 2 timmar i bland mer och somnar gott på kvällen endå. Min kompis påg på 2 kan sova max 20 min annars får de honom inte i säng :)
Du känner din tös bäst !
Lycka till! Kram
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus