Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 9253 ggr
[Alexis78]
0

Skämtar dom a.n.g skolfoton eller?

Sonen har tagit skolfoto idag, han har nyss börjat första klass och vi fick hem en lapp där vi kunde beställa vad vi ville ha hem till påseende.

Porträttserie med gruppbild 408 kr

Skolkatalog 89 kr

Herregud vad dyrt, vi har ju två barn, det blir 1000 kr.

Har det alltid varit så extremt dyrt?

Hur beställer ni andra?

OolssonxD
0

visst e det grymt dyrt, min mamma har 4 barn o hon beställde för ca 4 tusen i skolkort :O

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är skitdyrt med skolkort tråkigt nog.
Min grabb började nyss i 0:an ( förskoleklass) men i år bjöd de iaf på skolkatalogen.
Sen fick man betala 115:-/ark.
Ex:
En stor bild = 115:-
Två 13X18 ? = 115:-
Lite olika strl = 115:-
Gruppbilden = 115:-

Det springer gärna ivägObestämd när man funderar på att beställa inför blivande julklappar till släktingar.

Ketang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj! Nu är ju Ella bara tre år, men har ju blivit fotad på dagis. Jag har ju turen att ha fri tillgång till studio så jag fotar ju henne ganska flitigt själv ;-)  Gratis är gott ;-)

AusaBausa
0

jo visst är det så dyrt…sen skiljer det sig ju lite beroende på vilket företag man använder…

det företag vi använt på mitt jobb o på dotterns skola heter pixibilder

Där kan man välja vilka fotoark man vill ha o då kan det ju bli lite billigare…

finns säkert fler företag som gör så…

OolssonxD
0

#3 fin dotter du har

Ketang
0

#5 Tack ;-)

Tina-A
0

#3: Så söt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
0

Jag har i flera år varit irriterad på att man inte redan från början kan tala om vilka foton man vill ha. Vår skola har Kungsfoto (tror jag) och där kan man bara välja att få hem "baspaketet", som inkluderar klassbilden och en massa porträttbilder i olika storlekar. (http://konsumentmakt.ifokus.se/discussions/4d7158d1b9cb462233068fc7-skolfoton)

Vi brukar köpa ett klassfoto och möjligen något porträtt, men inte mer än så. Och jag tycker det är så oerhört onödigt att de ens framkallar en massa kort som man ändå inte kommer vilja ha. jag har varit i kontakt med företaget om detta men de vägrar hårdnackat se det som jag gör det. De hoppas väl att de ska kunna lura folk att köpa allihop bara för att de skickar med dem. Skrikandes

[FruStein]
0

Ja, det är jättedyrt. Jag ifrågasätter varför man ens behöver ha en skolfotograf. Förr i tiden fanns det ju en tanke bakom - för att skolan skulle få bilder på barnen, bl.a. som skolsköterskan hade till dokumentation, men idag med digitalkameror kan lärarna själva ta bilder på barnen. På förskolan där jag jobbar har vi valt bort de enskilda fotona.

Ketang
0

Dom sätter ju barn och föräldrar i en sitts som inte är så angenäm när dom "tvingar" föräldrar att köpa foton så. Tänk om man har riktigt dålig ekonomi och inte har råd att köpa foton och så kanske man har ett gäng barn. Kan tänka mig att vissa barn är tacksamma att mobba om föräldrarna inte köper foton.

Då är det ju mycket bättre att det är frivillig fotografering för alla. Att man som familj får boka tid hos fotografen ex.

Minxis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tar bara klassfotot och en plånboksbildskarta (då mormor kräver det och får betala för plånboksbilden)

Anser att jag själv kan ta mycket bättre och mer nartuliga bilder på min son. Då han är sig själv och inte har ett halvt leende på en pall där en främmande människa ska ta bild på honom. Men gruppbilden tycker jag är rolig att ha så kan han visa sina vänner utanför skolan , släkten osv. Vilka hans kompisar är när dom kommer över till oss. Även att jag kan "fusk" träna på alla namnen på barnen (dåligt minne på den fronten)

#8 Tycker att det är bra att dom erbjuder men anser inte att papperskopior ska behöva skickas ut. Vi kan om vi vill få förhandsgranska via ett SMS eller mail. Det känns ju som alla borde kunna bli erbjudna det istället.

[Alexis78]
0

#11# Håller inte riktigt med ändå. Vi har en miljon hemmabilder som är sådär halvbra så visst är det speciellt att även ha proffsbilder på sitt barn, jag önskar bara att det var billigare. Och jag skulle aldrig kräva att min mamma själv betalade för de pyttesmå plånboksbilderna, de har jag råd att bjuda på.

Ketang
0

Ett tips är att prata med en lokal fotoklubb som har studio! Om man är flera föräldrar som går ihop kanske klubben kan tänkas göra det billigt ;-) Det är värt att fråga! Vår klubb hade ställt upp på nolltid ;-)

[Alexis78]
0

#13# Det var smart faktiskt, absolut värt att testa.

Minxis
0

#12 kul att du har råd med det. För efter gruppbilden har jag inte råd med några plånboksbilder.  Man kan ju också gå till en vanlig studio och höra vad dom tar. Vissa gånger så kan det bli billigare än man tror.

Ketang
0

Om det är någon här inne som vill ta billiga foton på sina barn ställer jag gärna upp! Jag bor i Mullsjö så den som vill, skicka ett PM!

[Alexis78]
0

#15# Gruppbilden kostar omkring 90 kr så ja, den har vi råd med utan att bli ruinerade. Men som du säger, en vanlig studio kanske faktiskt är billigare, ska kika på det. För oavsett om vi har råd eller inte så tycker jag priset för hela paketet är löjligt högt, känns som att de höjer lite för varje år.

exitingsvillemo
0

Vi fick hem våra kort igår, 370:- för:

• gruppfoto
  • 1st 9x12cm
  • 1st 18x24cm
  • 1st 13x18cm (svart/vit)
  • 12st 3x4cm
  • 1st katalog

Helt ok pris tycker jag. Vår skola använder sig av företaget photomic

[Alexis78]
0

#18# Oj vi har också photomic men vårt gick på närmare 500:- allt som allt.

Minxis
0

#19 kan vara om ni får erbjudande om 2st i stället för 1st? Kommer ihåg att min sons dagis bytte dom så man fick X4 eller X2 istället för x1 , och då höjde dom en del. Dom är fula dom hällarna. Inte säger dom att dom ska höja något pris innan heller.

AusaBausa
0

på förskolan tycker jag det räcker med gruppbilder men mga föräldrar önskar fortfarande småbilderna också så vi gör det ännu…

MEN har börjat fundera på att lägga det på em så föräldrarna själva kan göra det med sina barn..är ändå mkt jobb för en fsk att fotografera alla barnen…

ELLER så använder vi av oss ngn av föräldrarna som är en fantastisk fotograf

Lorita
1

(man kan skanna in bilderna och sen skicka till baka dom) TystOskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[mingdie]
0

#22 Och du tycker att det är okej att uppmana till en olaglig handling. Jag antar att du också tycker att Juholt gjorde rätt men synd att han åkte dit.

Det är helt frivilligt att köpa korten och tycker man att det som erbjuds är för dyrt så får man väl ta ett prat med skolan om dom kan göra på ett annat sätt.

AusaBausa
0

man skriver ju faktiskt på foto-lappar innan barnen fotograferas om man vill ha barnen fotograferade eller ej..=fritt val ;-)

[Alexis78]
0

#24# Det har inte vi gjort så nej, inte för alla. Sen förutsätter jag då att du aldrig någonsin klagar på att något kostar mer än det borde, för det mesta är ju valfritt, eller hur :)

AusaBausa
0

självklart säger man till om det är för dyrt.. var inte så jag menade utan mer generellt att vill man ej ha fotona så behöver man ju ej köpa dem..  ;-)

[mingdie]
0

#25 Vad är kosta mer än det borde?

Det är ett företag som tar dom här bilderna och sedan tar betalt. Företaget har kostnader som utrustning, löner, sociala avgifter, hyror och så vidare. På toppen lägger dom en viss vinst.

Menar du att det här företaget tjänar så mycket pengar att bilderna borde kosta mindre eller menar du att företaget inte skall tjäna pengar?

Företag som sysslar med fotografering jobbar idag med små marginaler. Explosionen med digitalkameror har gjort att försäljningen och förtjänst har minskat markant och det är få som gör en bra vinst.

Att köpa är frivilligt så jag har svårt att förstå klagandet över att det kostar för mycket.

AnnaLundin
1

det jag anser är problemet är det system som "vårt" fotoföretag har, att man inte kan välja att ta hem mindre än grundpaketet à x antal hundra kr. Glömmer man sen att skicka tillbaka det man aldrig velat ha ens från början så är risken att man står med en stor kostnad som man inte klarar av. Jag blir lika förbannad varje år… För jag vet hur jag själv funkar, jag VILL ha något av fotona och därför måste jag ta hem hela paketet - vilket nu dessutom är tre paket eftersom jag har tre barn i skolan. Men jag har en förmåga att glömma att skicka tillbaka i tid och åker då på den stora kostnaden.

Gissar att jag inte är ensam om detta och det är ju just detta de utnyttjar och garanterat kan få in en hel del pengar på.

AusaBausa
0

själv reagerar jag mest över priset när det ena företaget kan ta ca300kr för ett paket medans nästa tar mer än 600kr, då finns det enligt mig anledning att protestera t dessa priser…o kvaliten är den samma..

[SallysPigge]
0

Tyvärr är det väldigt dyrt med skolfoton. Ser att andra redan svarat dig.

Jag har själv 3 skolbarn där vi köpt hela erbjudandepaketet till varje barn med katalog.

Min sambo tyckte i början att katalogen behövs inte. Men man minns ju själv hur kul det var att kolla i katalogerna. Sambo tyckte dom kunde dela på en. Men då tyckte jag att det är så kul senare i livet att dom har varsin.

Jag är antagligen knäpp men jag har köpt allt men det börjar ta slut, äldsta dottern har börjat på gymnasiet och hon missade fotograferingen pga hon var sjuk … synd men bra för plånboken.

hus-musen
1

Skicka med ungarna ett usb-minne, fotografen kan ladda över bilderna på en gång! och det gratis.

Och ja, det är extremt dyrt med skolfoton, men det skiljer sig även mellan vilka fotografer som fotar.

Qui dormit, non peccat

vinteralvan
0

Jag tror knappast att fotografen laddar över bilder gratis på ett usb-minne. Det är ju hans jobb att fota och sedan sälja fotona. Företaget han jobbar åt lär inte blir glada över att ha delar ut gratis foto via usb-minnen.

hus-musen
0

#32 Jo det gör de. De sista 6 åren jag gick i skolan inklusive studentbilden kunde vi få på usb om vi ville, det enda de inte ville lägga över var själva skolkatalogen som vi fick beställa som vanligt.

Qui dormit, non peccat

vinteralvan
0

Jaha, mycket märkligt. Vad tyckte skolfotoföretaget om det? Om alla skulle be om det skulle dom ju inte sälja några skolfoton alls och då gå i konkurs.

hus-musen
0

Ja uppenbarligen tyckte de att det var okej eftersom de gick med på det. Sen om alla skolfotografifirmor tycker det är en annan sak, men det är ju värt ett försök.

Qui dormit, non peccat

Lorita
0

egentligen så är det skolan som är skyldig att fotografera barnen varannat år, för att det ska finnas bilder på alla barn om något skulle hända och man behöver gå ut med en efterlysning.

Försäljningen av blider är bara en service, en mycket dyr sådan, till föräldrana.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning