Läxor till första klassare
Min son hargått i första klass drygt en månad nu och är redan efter i skolan =/
Vi var på en utlandssemester underen vecka, valde att åka tidigt på terminen, med förhoppning att han inte skulle missa så mkt. Pratade med läraren som tyckte det lät förståndigt.
Uppenbarligen missade han mycket iaf, fick vi veta igår på utvecklingssamtalet. På en vecka ligger han ca 20 sidor efter i matteboken, vilket vi nu ska ta igen + att han ska hinna med de övriga läxorna (läs-läxa, samt bokstavs-läxa)
Just nu går hela dagarna åt till att göra läxor, vilket naturligtvis blir jättejobbigt för en 7-åring.
Vidare fick vi veta att han har lite problem med koncentrationen på lektionerna, vilket för mig inte alls är särskilt konstigt, då han som sagt, ligger efter och fattar hälften av vad genomgångarna handlar om.
Hur mycket kan man egentligenkräva av en första klassare? Har dom missat en massa grundläggande inlärning på 6-års? Eller är det oss föräldrar det är fel på, som inte suttit och "lekt skola" tillräckligt under sonens uppväxt?
Jag vill att mitt barn ska vara barn, så länge som möjligt och jag anser att kraven är aldeles för stora på så små barn, eller tänker jag galet då?
Rörigt inlägg, kände bara att jag måste få dela med mig av detta, då jag just nu, känner att jag behöver lite råd och vägledning.
Jag blir UPPRÖRD när jag läser vad du skriver!
Skolan av diag ska INTE vara så att alla ska räkna på samma sidor i matteboken!!! "ligga efter" är uttryck som inte ska existera över huvudtaget, eftersom undervisningen ska vara individuell!
Sen kan jag förvisso tycka att semesterresor bör göras utanför skoltid, men samma sak hade ju hänt om sonen varit sjuk den veckan.
Att tvinga sonen att göra läxor hela dagarna är ju befängt, det gör inget annat än att få honom avigt inställd till skola och studier.
Ju mer jag läser om hur andra har det, desto mer uppskattar jag våra egna barns skola… ♥
Åh det är verkligen (tyvärr) upp till vilken lärare man har. Min dotter bytte lärare mellan 1:an och 2:an… I 1:an var vi borta en vecka och fick då så mycket läxor att det förstörde hela semestern. Lärarens devis var att det skulle "kännas" (= dottern skulle straffas) att hon var borta. Visst ska man försöka att inte missa så mycket men man har ju dock 10 dagar som läraren kan godkänna (iaf i vår kommun), och om hon inte trodde att dottern skulle klara av det så borde hon väl inte godkänt ledigheten?
Lärare nr 2 gav "normala" läxor och sa "X behöver nog ta en paus och komma tillbaka med laddade batterier". Alltså, hon fick med sig läxor (för det är ju trots allt så att vi missade en vecka) men inte så hela familjen fick ont i magen…
verkligen olika hur mycket läxor de har i olika skolor också. Dottern har haft tre läxor/vecka från åk1. Kusinen i en annan kommun har typ MAX en läxa i veckan fortfarande i åk3…
sen är det ju i åk3 som nationella proven kommer och då kan man ju (tyvärr) få ett kvitto på om man "ligger efter". Men jag har hört att olika kommuner tar olika allvarligt på dem med… hos oss blir ingen ledighet godkänd mellan v.11 och 20 och hos samma kusin som ovan så "är det inte så noga"…
knepigt det där, man önskar ju inte sitt barn att känna sig misslyckad i skolan, men jag håller med om att det är viktigt att de får vara barn den lilla stund som de är just det…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Vår skolas lärare har inställningen att lärande ska vara roligt! Detta gör att våra barn själva får välja om de VILL ha läxor eller inte och då skriver de på läxkontrakt. Detta gäller åtminstone upp till 3an. Hur det är i 4-6 vet jag inte, inget av våra barn har kommit dit än.
Lärarna anser också följdaktligen att om man tvingar barn till läxor så kommer några av dem att uppleva lärandet som jobbigt och risken är att dessa ledsnar totalt.
Märk väl att merparten av barnen själva har valt läxor! Och då kan det bli en matte- och/eller en svenska-läxa i veckan.
när vi åkte på semester en vecka fick vår dotter på 8år som läxa att skriva en dagbok om vad hon var med om… o som hon sen läste upp för kompisarna..det gillade jag.. plus att hon skulle läsa 4ggr a´15 min vilket dock ej är ngt jobbigt då hon gärna läser ännu mer varje dag..
Läraren till min äldsta grabb i 6:an var av den åsikten att man ej skulle behöva läcor om man gjorde vad man skulle i skolan… gjorde man ej vad man skulle så blev det föäljdaktligen läxor men aldrig annars…det gillade jag.. Håller fullständigt med honom..
nu i 8:an har han faktiskt inte jätte mkt läxor heller men lite grammatik o så men ej så mklt som jag trodde..
Yngsta grabben har varje vecka veckans ord o yngsta dottern har nu i 2:an läsläxa plus matte ibland.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska gå igenom några av dessa saker med skolan, för när jag läser era inlägg så inser jag att det finns mycket man skulle kunna ändra på.
Min son sa till mig idag: Mamma, vi hade så jättekul i Turkiet,men nu önskar jag att vi inte hade åkt.
Till saken hör, att jag frågade fröknarna om vi skulle ta med ngt till utlandet, läxa alltså. Till svar fick jag: Ni åker ju dit för att få semester…
Då fattade jag det som, att det inte skulle bli så mkt gjort under en vecka, att det var behövligt med ngn läxläsning. Men istället får vi äta upp det i efterhand. Hade jag vetat att det skulle bli så här, hade jag krävt att vi fått med oss skolböckerna. Hade gladeligen lagt 30 minuter/dag till läxan även om det var semester.
#5 det är ju ännu värre att du frågat o fått ett nej att det behövs ej o sen får äta upp det senare..
en prantes..när var ni i turkiet? vi kom hem i söndags kväll efter en vecka öster om Side.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 eller hur!!
Vi var i Kusadasi 20-27 september =)
#7 det hade jag sagt t läraren..hade inte släppt det..
Min son fick gå om 1:a klass tyvärr pga en lärare som inte brydde sig om honom, varken på lektion eller på rasten. Han har svårt med koncentrationen och det var inte ofta han fick läxor. När han väl fick en läxa och vi kämpade oss igenom den och han tog den med tillbaka påskrivenav oss om att han har läst. Ett pargånger så kom den aldrig upp ur väskan när han tagit den tillbaka för att visa. Jag började fråga sonen om han visat den men han svarade inte, men med mycket om och men så visade det sig att läraren frågar varje elev om dom gjort sina läxor, men hon frågade aldrig honom …. och så kunde det dröja tills nästa gång.
På rasten så kunde han bli mobbad eller utsatt för grupptryck, fick honom att göra saker som han inte borde. Men hon brydde sig inte …
Hon var hemsk och elak. Han grät på skolavslutningen pga henne för att hon stod och drog ihonom om att han skulle stå med henne på skolgården och sjunga och inte jämte kamraterna….
Nu går han om med en lärare som ser honom, får läxa 1-2 gånger i veckan. plus att han får extra stöd, samt att han äntligen gillar att gå till skolan. :-D
#9 Så fruktansvärt för din son o er! Så skönt att han nu får dne hjälp han behöver..
Vad sa den gamla läraren till sitt försvar av dessa handlingar?
#10 Hon sa inget, :-/
Men innan det bestämdes att han skulle gå om så visade hon att hon ville bli av med honom.
Vi hade ett möte med rektorn och läraren där dom sa att han borde gå om. Vi hade haft ett möte m psykolog som hade träffat sonen ett par gånger som tyckte samma. Och vi kände samma sak att det behövdes. Men vi sa inte direkt på mötet och rektorn sa att vi kunde fundera på et under helgen. När vi sedan gick från mötet med läraren för att hämta sonen för vi skulle även ha kvartsamtal så stannade hon på vägen och frågade oss vad vi kändeoch ville göra. Vi svarade henne inte.
Vi hade vårt kvartsamtaloch när det var över så skickade hon snabbt ut sonen och stängde dörren för att fråga samma sak igen. Vi svarde inte nu heller vilket var tur för dörren hade inte stängts ordenligt och sonen stod utanför och lyssnade … Det bara kokade i mig då. Men sa inget ville ha så lite som möjligt med henne att göra.
Med att hålla på så som hon gjorde visade att hon ville bli av med honom, och mer hon höll på desto mer tyst blev vi. Vi kände direkt att det bästa var att han gick om men det ville vi inte glädje henne med så helgen gick och och några dagar till innan vi sa något.
En riktig vidrig människa … blä
Nu ska vi se om det är omognad eller om det är något som adhd eller något. Men som det ser ut än så länge så är det omognad. Han är född i december så han är mer jämngammal med sina nuvarande kamrater.
Nu blev j detta lite fel i denna tråd för nu blev det inte om läxor men det har varit skönt att å skriva av sig. :-D
Och vår son är mycket gladare nu. :-D
#11 så fruktansvärt att det finns såna lärare.. (
Hoppas allt löser sig..
Ingen fara, ibland måste man få skriva av sig ;-)