Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 4479 ggr
[shanti&luna]
0

Hur mycket kostar era skolor?

Är bra nyfiken på vad ni betalar månadsvis för att era barn ska kunna gå i skolan.

Här kostar det 444kr i månaden per barn.

[Alexis78]
0

Skolan är väl gratis, eller har jag missat något?

[shanti&luna]
0

Inte denna. Jag undrade därför att folk säger att skolan ska vara avgiftsfri.

Lorita
0

Just nu så betalar vi 2300:-  + mat och skolböcker eftersom dotter försöker komma upp i poäng så han kan få studielån/bidrag igen (hoppas det räcker med denna treminen)

I grundskolan betalade vi inget för något när barnen började på friskola och samma för barnen på gymnasiet, dom kommunala skolern då blev det en del i avgifter för utflyckter mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Alexis78]
0

Det ska den, men du kanske inte bor i sverige?

AusaBausa
0

skolor får inte kosta ngt om man inte går i en privat skola som ej har bidrag från kommunen. Dessa får dock ta betalt..

[shanti&luna]
0

Jag bor i Sverige i en liten ort…

AusaBausa
0

hmm det låter väldigt märkligt att det kostar o varje månad med??? Är det så att ni får inbetalningslapp som ska betlas in eller är det utflykter o så som ni ska betala?

Lorita
0

Är det en lite by skola som ni driver djälva för att barnen inte ska behöva resa så långt?

AusaBausa
0

#8 oavsett om det är en skola som drivs privat eller kommunalt så får den inte kosta ngt.

Vi driver en skola privat men med kommunala bidrag..

MEN om det är en privat skola som ej drivs med kommunala bidrag får den kosta men då hade det varit betydligt större summor än 400kr OM det ej finns ngn vänlig rik själ som skänker pengar varje månad ;-)

Lorita
0

#9 jag vet att det finns vissa byskolor som har en avgift annars går det inte runt med så få elever (dom har även vanliga bidrag) allernativet för föräldrarna är att sätta barnen flera mil bort i en uppsamlingskola.

AusaBausa
0

#10 undras tro om det äns är lagligt??? alla kommunla skolor/bidragstagande skolor ska vara öppna för alla elever….fast i o för sig har alla föräldrar godkänt det så får man kanske det…men undras hur det blir om det kommer en elev som vill gå på skolan o inte vill betala…

[shanti&luna]
0

Vi har inte så få barn i skolan. Och så står den på kommunens hemsida så den borde väl vara kommunal?

Lorita
0

#11 alternativet är att skolan läggsner och barne får åka till uppsamlingskolan, eleven som inte vill betala får ta sig till uppsamlingsskolan…..glesdygd är glesbyggd

AusaBausa
0

#12 vår privata skola finns m på deras hemsida men det står att det är en privat skola nä rman klickar sig in på den..

[shanti&luna]
0

#14 Inget står att det är en privat skola och den finns med på kommunens hemsida.

AusaBausa
0

ok då är det ju absolut en kommunal skola…men är kostnaden ngt ni betalar varje månad eller är det utflyktspenagar o dyl??

[shanti&luna]
0

varje månad.

AusaBausa
0

har ni inte ifrågasatt det o undrat varför ni betalar den summan?

[shanti&luna]
0

inte förrän nu. ska ringa imorgon bitti.

AusaBausa
0

ja det tycke rja gdu ska göra…man har ju rätt att få veta vad pengarna går till..samt berätta för dem att det ej är lagligt att en svensk kommunal skola får kosta ngt. Flört

[shanti&luna]
0

Ja det ska jag göra. Glad

[shanti&luna]
0

Är det en rättighet/krav att barnen ska få gå i skolan? Hur kan dom då ta betalt? Menar som så att inte alla föräldrar har råd att lägga runt 4-500:- per månad och barn. Många flera än man tror har kronofogden i hasorna och många får jobba på två arbeten för att få vardagen att gå ihop sig.

AusaBausa
0

#22 har du ringt skolan nu? Vad sa de?

[Alexis78]
0

#22# Men tråden känns lite märklig måste jag säga. Självklart vet du som vuxen att vi har skolplikt i sverige, och att först nu börja fundera på om det är rätt att ta betalt och hur andra föräldrar ska ha råd känns skumt. Det är ju en rätt hög summa.

[shanti&luna]
0

Kan ta bort tråden nu då jag fått svar på min fråga. Våran skola ska inte kosta enligt en annan mamma jag pratat med idag.

exitingsvillemo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#25 kontaktade du komunen? vad sa dom?

[shanti&luna]
0

#26 Min man ringde dom idag. Han är inte hemma så jag får svaret senare.

[shanti&luna]
0

Så nu är det uppklarat: P.g.a bristande kommunikation mellan kommunen och fritids har vi betalat fritids i 1.5 år och det kommer inte betalas tillbaka till oss.

Någon gång i början av 2010 hade jag fritids, dock tillfälligt då jag p.g.a epilepsi fick ha dottern där under läkarbesök.

Trots att jag blivit sagd att jag inte har rätt till fritids och inte utnyttjat platsen på 1.5 år så har dom alltså skickat ut räkningar för en tom plats.

Jag är just nu väldigt upprörd då det rör sig om 7992:- allt som allt.

[Alexis78]
0

#28# Men åter igen, hur kan man betala in en sån summa utan att ifrågasätta vart den går? Jag kan inte tycka att det bara är komunen som brustit faktiskt.

[shanti&luna]
0

#29 För att jag är en usel förälder som trodde att skolan kostade.

[Alexis78]
0

#29# Vart någonstans har någon på minsta vis skrivit något om hur du är som förälder? Varför ta på offerkoftan direkt?

Men jag tycker det blir fel när man plötsligt är upprörd och kritiserar än den ena och än den andra för en kostnad man betalat så länge utan att kolla upp vad det är för kostnad.

Jag är inte heller speciellt ordningsam av mig men då vi har en ganska tajt budget så har vi helt enkelt inte råd med onödiga kostnader, därför är det självklart att kolla upp vart varje betalning går. Även du har ju ett ansvar att ta reda på vart dina pengar går, faktiskt.

[shanti&luna]
0

#31 Offerkofta?? Du frågar mig varför jag inte kollat upp det innan och det tar jag definitivt som att jag är klantig och det enbart är mitt fel.

[Alexis78]
0

#31# ast jag förstår fortfarande inte vad det har med att vara en usel förälder att göra, det var där offerkoftan om in.

[shanti&luna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och hur tolkar ni detta? Jag tar det som om att kommunen skulle/borde ha sagt upp platsen automatiskt då vi inte utnyttjat platsen på 1.5 år.

AusaBausa
0

ja så tolkar jag det också..

[shanti&luna]
0

#35 Tack! Jag får samtal av chefen för allt så då tar jag och ifrågasätter.

Myrra
0

Så som det står på "skylten" så skulle ju kommunen ha sagt upp platsen åt er automatiskt för längesen.

Så jag tycker att de gjort fel i detta fall och att du borde ha rätt att få åtminstone en del av pengarna tillbaka.

[shanti&luna]
2

#37 Vi fick beskedet idag att vi får pengarna tillbaka. Så nu är jag nöjd. Glad

AusaBausa
0

#38 vad skönt för er!