Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2127 ggr
Trollhassel
0

Ännu en viktfråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var på 18-månaderskontroll idag med min lilla tös. Hon klarade allt med en klackspark. Hon är väldigt välutvecklad motoriskt, verbalt och mentalt för sin ålder men hon är pytteliten!

Hon ligger en bit under kurvan nu, speciellt på vikten. Hon väger bara 8,5 kilo men ser inte alls undernärd ut. Bara liten. Hon är 84 cm lång.

De som tidigare läst mina trådar om Julia vet att hon har problem med magen och äter en medicin för att kunna ta upp vätska i tarmen ordentligt.

Julia äter relativt bra. Vissa dagar äter hon mindre, andra dagar äter hon mer. Vi gör så gott vi kan här hemma men vi kan ju inte bara ge henne sånnt som vi vet att hon älskar. Hon kan ju inte leva på falukorv och makaroner. Jag ska ärligt säga att jag inte haft en tanke på att hon skulle varit så mycket mindre än normalt, men nu blev det ganska tydligt för mig. Man ser ju sitt barn hela tiden…och jag tycker hon har vuxit…men tydligen inte så mycket.

Vad skulle ni gjort i mitt läge? Kontaktat läkaren igen? Vi fick en extra tid hon BVC för viktkontroll, men det löser ju inte problemet.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
0

ge henne det hon vill ha att äta och försök introducera annat också.

det finns barn som vuxit upp på makaroner och glass och det har blivit folk av dem också. Bättre ge henne det hon äter än att försöka tvinga i henne något hon ändå inte kan svälja….

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, det är klart. Det är ju bättre att hon äter något än inget alls.

Är bara rädd att hon kommer bli fruktansvärt kräsen om hon får fri tillgång på det hon själv tycker bäst om. Då kommer hon kanske inte vara så motiverad till att testa annan mat?

Jag ger henne självklart röd mjölk, lagar mat med riktig grädde och hon får mycket smör på mackan ( som hon inte äter, utan slickar bara bort smöret). Jag vill inte mata i henne onödigt mycket socker. Om hon har ätit för lite mat så får hon fullkornsvälling. jag vill liksom inte börja ge henne massa sötsaker och onyttigheter. Det känns inte alls bra!

Jag har hela tiden haft den inställningen att hon får bestämma själv. jag tvingar aldrig i henne något hon inte gillar, men ger henne ingen annan mat om hon inte äter så mycket. Då får hon ordentligare mellanmål i stället. Jag vill att hon ska tycka om att sitta vid bordet. Att hon ska tycka att mat är spännande och inget tvång.

jJag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra i det här läget, utom att fortsätta som jag gör. BVC är inne på samma linje som jag och de vill kolla upp henne så att inte detta beror på hennes magproblem eller medicinen. Min magkänsla säger dock att hon är frisk.

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

Så länge hon är frisk (och främst ser frisk ut!) och följer sin egen kurva någorlunda skulle jag inte oroa mig. Det är såklart en god idé att kolla att allt är som det ska, dock. Men barn växer olika mycket under olika perioder och alla barn har inte samma idealvikt för sin längd.

Zahara
0

oekj hon följer inte kurvan men följer hon sin kurva? Min tös på tre följer sin egen kurva men har aldrig legat på den normala kurvan! Nu tre väger han 14 kilo som 18mån vägde hon vad din tös väger! Men hon e pigg glad äter och mår bra så därför oroar jag mig inte :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Trollhassel
0

Jag behöver säkert inte heller vara orolig. Om det inte vore för hennes magproblem skulle jag inte bry mig men nu känner jag att det kan vara läge att kolla upp det så att det inte skulle vara medicinen som gör det eller något. Ibland blir hon lös i magen av medicinen och då känns det som att maten mer eller mindre går osmält igenom henne. Det är ju inte så bra alls men det händer heller inte så jätteofta.

Med Vänliga hälsningar