Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 12735 ggr
[shanti&luna]
1

Hur långa är era 6 åringar?

Jag tycker inte min lilla tjej på snart 6 år växer nåt bra och hon är ganska rund med. Hon är 109cm och väger 23kg.

Jämför man med min 8 åring så väger lilla tösen bara 4kg mindre… lite skrämmande. Min 8 åring är 128cm lång.

Varför jag undrar över minsta tösens längd är för att hon alltid varit mindre än andra i samma ålder. Yngre barn är till och med lika långa som henne. Så det är ofta som andra mammor blir förvånad att hon blir 6 år.

[shanti&luna]
0

Hittade detta på nätet:

Barndomsåren, från ca tre år och fram till puberteten, är en stabil tillväxtfas. Både pojkar och flickor växer ungefär sex centimeter per år. Under denna period är tillväxthormon viktigt för regleringen av tillväxten.

Min dotter växer definitivt inte mer än 2-3 cm per år.

Namiko
0

Bara för att hon är kortare än jämnåriga nu betyder inte att hon inte kommer ikapp senare. Själv var jag lika kort som dom som var 3 år yngre än mig större delen av grundskolan (tror att jag började halka efter i längd när jag var 4-5 år). Var först i gymnasiet jag kom ikapp och blev "normallång".

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

AnnaLundin
0

Barnens längd kan variera ganska mycket, men känner du dig orolig tycker jag att du ska ta kontakt med BVC eller skolhälsovården (om hon börjat i förskoleklass) och diskutera saken.

Alla våra barn har varit väldigt långa, så det är väl mest nedslående att jämföra med. Jag tror att min 6-åring är runt 125 cm…

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min 6-åriga grabb ligger oxå runt 125 cm.
Vet inte om det är långt eller normalt, men pappan är 190 cm.

Min flicka Robin går nog efter mig, som bara är 160cm
Hon blir strax 5 år är 105cm. Hon har alltid legat i nedre kanten av skalan hos bvc, men så länge hon håller SIN kurva är det inget "fel". Det är värre om de rätt var det är droppar i kurvan.

Hur ser kurvan de gör hos bvc ut hos din flicka?

[shanti&luna]
1

Vet inte hur kurvan ser ut. Har tappat bort pappret. Men jag kan ju alltid ringa BVC och be om ett nytt samt deras åsikt kring längden.

[Alexis78]
0

Jag tycker också att din doter låter väl kort för sin ålder och kanske har några kg för mycket för den längden om man får säga så om barn.

Min Son som blev sex år nu i juni är iofs ovanligt lång för sin ålder, men han är 128 cm lång och väger 22 kg, min kille som är 3,5 år är ganska precis 100 cm.

pius314
0

kolla med BVC tycker jag,

men det är ju också väldigt olika, om föräldrarna är korta så blir ju barnen statistiskt sett kortare också.

Det finns ju på tillväxtkurvan från BVC en liten ruta där man kan kryssa i pappans och mammans längd och få ut en trolig slutlängd för barnen, (olika om det är killar och tjejer). Med ganska stor felmarginal (tio cm) men ändå.

Tycker att din 8-åring också verkar vara lite kortare än snittet, det kanske har att göra med hur långa ni som föräldrar är…

men kolla med BVC innan 5-åringen förs över till skolans dator nästa år. I alla fall för mig känns det bökigare att höra av sig till skolsköterskan än till BVC.

Lycka till!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[shanti&luna]
1

Pappan till minsta tösen är 178cm och jag 162cm.

Pappan till stora tösen är 198cm och jag 162cm.

pius314
0

#8 enligt diagrammet skulle

lilltjejen bli strax under medellängd (ca 165) och

stortjejen bli en "kanal" över medellängd (ca 175)

medellängden för kvinnor i sverige är 167 cm

MEN det är ju såklart typ +-10 cm (jag själv borde blivit en decimeter kortare om statistik skulle stämma varje gång)

men igen, jag tycker du ska prata med BVC för att kolla att hon följer sin egen kurva!

[shanti&luna]
0

Väntar på samtal från BVC nu, så hoppas få svar på min längd fråga.

pius314
0

lycka till

[shanti&luna]
0

Fick en tid kl. 15 imorgon och då får jag svar på om hon är liten.

pius314
0

Hoppas det gick bra!

[shanti&luna]
0

Vi fick ställa in eftersom båda mina barn legat i feber igår och dagen innan. Så vi ska boka om så fort dom är friska.

pius314
0

ok! krya på er/dem…

vinteralvan
0

Min 6-åring är bara 110, hon har alltid varit kort och det var jag också som barn.

silverbullet
0

122 en kille alltså..