Barn iFokus

Barn

Etikett12-uppfostran
Läst 14207 ggr
Trollhassel
2011-09-10 12:02
3

Kastar saker.

Har ni haft barn som kastat saker i golvet? Alltså inte på det vis en 8 månaders kastar skeden på golvet, utan av trots(?).

Vår dotter (18 månader) slänger lego på parkettgolvet och det låter förskräckligt illa. Vi säger "Nej! Inte slänga lego!" och plockar undan allt lego för henne. Hon står bara och flinar. Nu vet jag inte alls hur mycket hon förstår av orsak och verkan i detta sammanhang. Hon fortsätter gärna att kasta och kasta. Lyssnar inte längre på "aj aj".

Jag brukar få henne att fokusera på något annat efter att jag sakt ifrån, men det är sällan det lyckas om det inte är något ätbart med i bilden…och det känns ju inte alls bra att ta till!

Vad ska jag göra? Hjälp!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2011-09-10 21:20
0

välkommen till föräldralivet! Cool Min spontana tanke var "vänta bara, det blir värre…"

Ett såpass litet barn går inte att få att förstå att man inte får göra så, utan vill du få henne att låta bli får du nog plocka bort legot.

Kimpa
2011-09-10 21:23
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med Anna.

Och det blir värre…
När min 6-åring blir riktigt arg flyger det saker här hemma oxå!

bubbelbubbel
2011-09-11 00:30
0

åååh. räcker upp en hand!!! 

här är det mycket som busNeo vill göra som jag inte vill, typ klättra i fönstrena, gräva runt i kaninburen, kasta saker.

det går ju inte att resonera med honom så jag säger åt honom på skarpen några hundra gånger och sen flyttar jag på han. eller tar sakerna om han kastar dom.

han brukar svara med att antingen hånflina eller slänga sig ner på golvet och gråta som om jorden håller på att gå under. härligt! ;)

Trollhassel
2011-09-11 13:04
0

Förvånad men jösses! Tycks som att mina bekanta har ovanligt lugna och väluppfostrade barn då! Känner många famijer där 2-3-åringarna inte skulle drömma om att slå sina föräldrar eller kasta saker. Hoppas att jag har fått ett lugnt barn också och att det inte blir värre!

Men hur hanterar ni eran frustration om ni inte kan hantera barnens? Några tips? Jag blir ju ess iband redan och om det då bir 10 gånger värre så hoppas jag att jag hittat en metod att själv sansa mig….vill ju inte bryta ihop och börja gråta!

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
2011-09-11 13:17
1

jag har väääldigt svårt att hantera min frustration, tyvärr! det är så jag skäms, men jag tappar tålamodet snabbt och kan skrika till och har börjat gråta några ggr med. fast det är mest i situationer när han skriker non stop för att han inte får ett kex typ. det kan ju hålla på rätt länge..

men det är svårt..

Trollhassel
2011-09-11 13:30
0

#5 Hur gammal är din son? Fy, så jobbigt det låter. Julia är inte så gnällig på det viset. Mest trotsig och busig.

Med Vänliga hälsningar

Ladydragon
2011-09-11 14:10
0

med så små barn så brukar det bästa vara att plocka undan och avleda och göra något helt annat

när dom blir äldre så är i alla fall min åsikt att man säger ifrån på skarpen inte skrika men höja rösten i alla fall och hjälper inte det plocka undan sakerna och sen efteråt diskutera det hela med barnet varför man inte gör så

har en 11 åring härhemma och det är rätt sällan han kastar saker nuförtiden men gör han det så brukar han välja mjuka saker

kan själv erkänna att jag oxå har problem med humöret och ibland slänger saker men försöker att begränsa mig och bara slänga mjuka saker som en kudde eller liknande

tyckte det va den mest frusterande tiden runt 2-5 år ungefär då man inte riktigt kunda förklara att man inte gör vissa saker och det va mycket trots och protester puuh men som sagt barnen blir äldre som tur e Flört

Kimpa
2011-09-11 15:27
0

Min 6-åring brukar jag ta ifrån sakerna som flyger och sen åker han in på sitt rum till han kan skärpa till sig.
Skulle han vara riktigt förbannad får han sitta i trappan i köket, för annars är risken att han kastar saker i vild protest på rummet.
Men det brukar lugna sig ganska snart och vi kan då diskutera saken det rör sig om.

Men tyvärr händer det att jag blir TOKIG av hans surande, skrikande när han sätter sig på tvären och man har brådis någonstans, och då hamnar jag nog dessvärre på samma nivå som hanOskyldig

bubbelbubbel
2011-09-11 15:52
0

#6, lika gammal som din ;) nästan iaf han är 18 mån nu sista sep. 
men han kan vara sjukt gnällig och speciellt när han inte får som han vill.  

men gud så skönt att höra att det inte bara är jag som tappar humöret ibland :P

[Catteklina]
2011-09-11 15:57
0

Min 2 år gamla son gör också något liknande när han blir arg (dåligt tålamod) eller får en tillsägelse.
Dock med alla sina leksaker eller, om han lyckas få tag på, så gärna min mobil.
*kras* ner på golvet och saker går oftast i sönder. Så nu har han traktorer som kör på både två och tre hjul.

Inte så skoj, framförallt inte när det händer och man är bortbjuden…

Mvh,
Catarina

[FruStein]
2011-09-11 17:08
0

Försök att utesluta "inte" vid tillsägelser - det förstår inte så små barn. Har du testat att låta henne hjälpa till att plocka upp det hon har slängt på golvet? Vill hon inte kan du ta hennes hand och liksom plocka med henne. Om kastandet får en tråkig konsekvens kan det hända att hon drar ned på kastandet.

Trollhassel
2011-09-12 14:13
0

Ja, det har jag testat faktist. och när hon ser att jag plockar upp legot så brukar hon självmant hjälpa till….om hon inte är riktigt grinig.

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
2011-09-12 19:57
0

meen… om jag får kidnappa tråden lite. 
appropå kastning, min kille kastar ju mat! han äter lite, kastar lite, slänger skedar, pipmuggen ect ect

hur gör man då? han måste ju få äta själv, men det är ju inte vidare roligt när maten är mer i fönstret, gardinerna, väggarna och golven än i hans mage..

AnnaLundin
2011-09-13 00:45
0

#13 - det går över… tills dess, försök välja sån mat som inte gör så stor skada när den hamnar där den inte ska vara….

bubbelbubbel
2011-09-13 07:54
1

#14, haha! den mesta maten kastas mot mig och där tycker jag att all gör "skada" ;) 
men jag litar på dig och hoppas att det går över.. :)

AnnaLundin
2011-09-13 08:20
0

hehe.. Jag vet inte hur ofta du ser tonåringar som sitter och kastar mat på sin mamma vid matbordet…

Det jag menade med "skada" är att viss mat färgar av sig väldigt starkt, t.ex tomat och röd paprika. Det är inte så himla kul att få såna fläckar på tapeter eller ljusa kläder.

bubbelbubbel
2011-09-13 20:56
0

haha! då är det verkligen bäst att jag vänjer mig ;) 

smart! så långt hade jag inte tänkt.. annars får vi klä in oss i vaxduk..

[FruStein]
2011-09-13 21:25
0

#13 Går han på förskola? Matkastning brukar få ett ganska abrupt slut när barn som kastar maten ser andra barn äta sin mat och när dessa inte blir ett dugg imponerade av clownerier.

AnnaLundin
2011-09-13 23:49
1

#17 - som mamma till fyra har man ju hunnit både göra det där och få den där t.-shirten (inkl fläckarna Tungan ute) några gånger…

bubbelbubbel
2011-09-14 14:44
0

#18, japp! och där tror jag inte han kastar, men hemma. dock verkar han mest göra det om han inte tycker så mycket om maten… och det där varierar ju från dag till dag så det går ju inte heller göra något åt..

#19, haha! jag kan tänka mig det :D

[FruStein]
2011-09-14 20:24
0

#20 Kastandet är alltså ett betyg på maten? Haha! ^^

bubbelbubbel
2011-09-15 16:40
0

#21, Ja! haha, det verkar faktiskt som om det är det, för om han tycker om maten så äter han jättebra och börjar inte kasta förrens han, antagligen, är mätt och inte vill ha mer. men om han äter dåligt från start kastar han direkt.. så det måste nog vara så :D

Zahara
2011-09-16 09:56
0

bubbelbubbel har en tjej på 3 år nu och när hon kastade med maten åkte den bort! Visst blev ho sur och arg och sen hungrig men vid nästa måltid åt hon fint, fick göre detta ett par gånger sen har hon aldrig gjort om det! Gillar hon det inte puttar hon nu bort talriken eller säger att hon inte vill ha!

Allt som kastas här hemma plockas bort, blir det skrik och utbrott ignorerar jag det och låtsas som om det regnar och som om dottern är "so vanligt" hon har nu kommit på att det inte hjälper och skrika utan nu kommer hon och frågar varför :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

bubbelbubbel
2011-09-16 13:16
1

#23, vi flyttar också maten, tillfälligt, för att rädda oss och den och försöker alltid vara noga med att förklara "nu tar vi bort tallriken för att du inte ska kasta med maten" även om han nog är för liten för att förstå, men jag inbillar mig att det hjälper ändå.. :P

Zahara
2011-09-16 20:36
0

men ge inte tillbaka den då vet han ju att den kommer igen oavsett vad han gör ju :) han dör inte av att missa middagen ett par gånger :p

bubbelbubbel
2011-09-16 20:42
0

sant! men då skriker han så grannens hund reagerar, JAAAA hon sa det när vi mötte henne en dag, att hunden brukar reagera när Neo skriker, kändes ju fint att höra, hela gatan hör honom, haha!

Zahara
2011-09-17 15:53
0

ja men det får de stå ut med ett par gånger :)