Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2494 ggr
Trollhassel
0

Problem med läggning. Hjälp!

Vi har skolat in vår dotter (1,5 år) på dagis för tre veckor sedan och nu har hon gått sin första riktiga vecka (heldagar) där. Det har gått superbra och hon är glad och munter där. Inga problem med någonting.  Innan vi skolade in henne har vi börjat med 5-minutersmetoden (en light-variant) och det resulterade i att hon till slut har somnat gott, själv och snabbt. Nu har hon dock börjat krångla. Det är visserligen inte bara vid läggning men hon känns allmänt frustrerad och arg. På dagis sover hon ca en timma vid lunch (lite kortare stund än vad hon gjort hemma).

Är det någon mer som fått problem efter att barnen börjat på dagis? kan det bero på att hon samlar på sig intryck under dagen och att det "rinner över" på eftermiddagen….eller ska jag börja oroa mig för att hon inte mår bra? Är det normalt att min dotter reagerar såhär?

Det är ju inte alls kul att hon är såhär. Är det något jag kan göra eller går det över med tiden?

Nu känner jag att jag behöver stöd Gråter

Tack för svar!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ljusta
1

Jag arbetar på förskola och vi brukar alltid förbereda föräldrarna på att det brukar komma en reaktion på allt det nya som hänt i barnens liv. Reaktioner kan vara att barnen blir mer mammig eller pappig, gnälligare eller sover oroligt. Det är ju en jätteomställning från att alltid ha varit med familjen till att bli lämnad halva dagen, plus att det är så många nya intryck att sortera. Det är helt normalt och går över med tiden :)

Ljustadalens kaningård

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för ditt svar! Jag har inte fått höra någonting om det alls, men jag gissade att det berodde på dagis-starten. Hon är trött redan när jag hämtar henne klockan 16, även om hon sovit middag en stund. Hoppas verkligen att detta lugnar ner sig!!

Någon annan som har varit med om liknande?

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

När barn närmar sig 1½ är det också vanligt att de blir lite klängigare jämfört med när de är runt 1. Att hon bara sover en timme tycker jag låter lite, speciellt om hon sovit middag längre hemma, annars brukar det vara tvärtom. Om du också tycker så så fråga personalen om de har möjlighet att prova att söva om henne om hon vaknar efter bara en timme. Då kanske hon är lite piggare när hon blir hämtad och blir inte övertrött hemma.

Trollhassel
0

Hon vaknar till när hon vaknar på dagis. Det kanske ger sig så att hon sover längre stund senare när hon gått ett tag? Nu är det ju nyhetens behag fortfarande.

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

#4 Barn som är aktiva brukar ha ett större behov av att sova. Ofta är nya barn mer avvaktande och tar inte ut svängarna som de barn som gått ett tag. Men vissa vaknar till efter 40-60 min fast de egentligen har behov av att sova längre. Vad det beror på kan man inte säkert veta, men om det är möjligt att söva om ett sådant barn tycker jag att man ska göra det. Där jag jobbar sitter det alltid en personal och vaktar barnen som sover. Vi vet vilka som lätt vaknar till och ungefär vilka tider och är på några sekunder hos barnet när det vaknar till och det blir lätt att söva om barnet. Ett exempel på hur det kan se ut, var detta. Hoppas att det kan vara någon till hjälp.

Trollhassel
0

Ja, jag önskar bara att det fanns sånna resurser att någon kan göra det. Jag har till och med glömt att ge henne sin viktiga medicin så jag gissar att de är underbemannade och inte har tid att söva om och vakta barn heller :(

Jag sökte dagmamma till min dotter för att hon skulle få det lugnare om dagarna än på stort dagis. Fick plats där nu när hon är 1,5 men på måndagar kommer hon behöva gå på dagiset ändå för då är dagmamman ledig. Blev inte riktigt så lugnt som jag tänkt mig med inskolning på två ställen samtidigt men det är skönt att hon, för det mesta, får vara hos dagamamma med bara 3 andra barn.

Hon har varit förkyld nu i helgen och i morse var hon superledsen när jag lämnade henne. Tror det kan bero på att hon varit sjuk och sovit lite dåligt men hon är frisk nu…och igår var hon pigg som en nötskrika fast hon fick vara hemma och vila ändå.

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

#6 Vilken tråkig start! Hoppas att det blir bra med dagmamman. Om hon får möjlighet att känna sig trygg där kan det kanske göra henne så pass "stabil" att hon också klarar av en lite stökigare miljö på förskolan.

Trollhassel
0

#7 Oj, såg att det stod att JAG glömt att ge henne medicinen. Det har jag aldrig gjort. Det var dem som glömde, men det förstod du nog :)

Jo, jag har också tänkt så. Hoppas att det kommer att fungera så. Nu på Måndag ska hon vara på dagis, heldag och då har hon inte varit där på 1,5 vecka :( Hoppas det kommer gå bra ändå.

Med Vänliga hälsningar

Ljusta
0

Om hon går hos både dagmamma och på en förskola (och förskola bara en dag/vecka?) så kan jag tänka mig att det blir många intryck att sortera. Hon behöver nog även tid på sig att förstå vad som händer, och det blir säkert bättre med tiden.

Ljustadalens kaningård

Trollhassel
0

Ja, det blev rörigare än vad jag tänkt mig. När jag sökte dagmammeplats till henne fanns tre dagmammor här i stan. Då fick barnen vara hos en annan dagmamma de dagar den ordinarie dagmamman var ledig. De tre dagmammorna hjälper/hjälpte varandra mycket och barnen lärde känna alla tre och de barn som gick hos dem. Lugnt och skönt, tänkte jag. Sen gick en i pension nu och kommunen vill inte anställa en ny. Dessutom har de två kvarvarande dagmammorna bestämt sig för att vara lediga båda två på måndagar (why?). Det innebär att det blir dagis på måndagarna och det var det jag INTE VILLE.

Min lilla tjej behöver lugn och ro omkring sig för att må bra. Hon har en defekt i magen som gör att hon får förstoppning utan den medecin hon äter. Dessutom är det viktigt att hon bajsar när hon är bajsnödig och inte håller sig (och ni med barn vet ju vad som händer när barn inte känner sig trygga, de håller sig). Just det händer på dagis där de dessutom inte kommer ihåg hennes medecin. Det blev kaos i fredags efter hon varit där. Stackarn fick så ont i magen!

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
0

först och främst, vad skönt att ni verkar fått svar på vad det är för fel på hennes mage? får jag fråga lite mer vad det är för defekt? 
en kompis tös har nämligen också jätteproblem med magen och är superförstoppad, har varit sen hon var tre veckor och nu är hon tio månader, hon får en maxdos microlax varje dag som ändå inte hjälper, är det liknande vad din tjeja har/hade?

tråkigt med dagmammorna och att det måste "krångla" med dagis man vill ju ha ett och samma ställe till sitt barn…

Trollhassel
0

#11 Ja, vi vet att hon tar upp för lite vätska i tarmen oavsett hut mycket hon dricker. Vad defekten kallas kommer jag inte ihåg men läkarna har kallat problemet för kronisk obstipation.

Vad jobbigt för din kompis familj! Jag lider verkligen med dem! Be dem att gå till läkare och stå på sig! Säg åt dem att ite ge sig innan en utredning gjorts. Förmodligen får de till en början massa råd att följa för att se om det hjälper med koständringar (det hjälpte inte oss).

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
0

#12, vad är det för medicin hon får? 
dom har varit hos läkare många ggr men det verkar inte hända mycket, men jag vet att hon fick en tid ganska snart igen så jag ska berätta för henne om detta så kanske hon kan vara lite mer förberedd och kanske kräva lite mer utredning!

Trollhassel
0

#13 Hon får Forlax. Den ökar vätskemängden i avföringen. Den har funkat helt ok. Det är pulver man löser upp i vatten och ger dagligen. (Julia får 2 gånger om dagen).

Med Vänliga hälsningar

bubbelbubbel
0

#14, jag har vidarebefodrat till min kompis, "hoppas" det kanske kan vara samma så hon också kan få hjälp!! tack :)