Fy vad jag är besviken
Min stora tös på 8 år har varit så olydig idag. Hon vet att våran trädgård ska vara trädgård och inget annat. Idag när vi lät dom bada i poolen (mindre variant) tog hon och hällde ut vattnet och sen grävde hon en grop som hon gjorde gegga i. Så nu är våran trädgård inget fin alls. Blir så ledsen när hon gör tvärtemot vad jag säger åt henne. Så nu får hon inte vara i trädgården på hela dagen. Och min man ska gräva över gropen. Annars har vi två leriga vovvar sen.
Är era 8 åringar så här olydiga eller är det bara min? Allt jag säger till henne slinker ut genom andra örat.
Häromdagen hittade min man henne uppe på taket till en elcentral som finns precis brevid vårat hus. Då hade vi sagt till henne innan att på sådana klättrar man inte upp, man kan trilla och slå sig riktigt illa.
Örondiarré.
Klart att barn vill testa gränserna och se hur ni reagerar på det hon gör, det är inget ovanligt. Bara att fortsätta förklara för henne hur man gör/varför man inte ska göra vissa saker. Mer effektivt är att säga vad hon får göra, ordet "inte" brukar försvinna på vägen. Säg istället att det är bäst att vattnet får stanna i poolen för annars kan man inte bada, man kan ju inte bada utan vatten i poolen ;)
Lycka till!
alla barn testar gränser, om än i olika omfattning
och vi har nog alla hittar våra barn i full färd att göra något som de inte ska/bör/får göra….