tänder på fel ställe
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min 6-åriga pojke håller på att få sina första permanenta tänder i nederkäken frami. MEN de kommer innanför mjölktänderna!
Dvs han får dubbla tandrader fram.
Två som jag pratat med säger att mjölktänderna tids nog rammlar bort när de nya kommer upp mer och sen "åker" fram till rätt ställe.
Tänkte ringa tandis på måndag iaf, men tänkte höra om fler har haft det "problemet".
Och vad har ni fått göra åt det?

Han måste dra ut tänderna så dom nya kommer rätt och inte skadas.

Jag hade det så. De nya tänderna växte innanför (kan också vara så att jag hade tappat de gamla men att de nya ändå växte så långt ner, minns inte riktigt) och jag gjorde ingenting åt det. De åkte rätt fort till sitt rätta ställe.
Min yngsta dotter fick sina nedre tänder (de två i mitten) innanför mjölktänderna. DOttern själv blev lite orolig av detta, så hon fick följa med pappa till tandläkaren dagen efter (en tid som redan var bokad) så att de fick titta på det.
Tandläkaren sa att det var ingen fara, bara att försöka vicka lite extra mycket på mjölktänderna så att de skulle trilla ut.
#3 precis, de två i mitten där fram är det.
Ska man försöka vicka på tänderna fast de sitter fast? För fast sitter de.

vicka inte ni kan förstöra roten på dom permanenta
Då börjar jag inte med något innan jag pratat och ev visat tandläkaren.
För att vara på den säkra sidan.
6# prata med tandläkaren först det är alltid bäst
men jag tror nog rådet ni kommer få är att låta mjölktanden ramla bort utav sig själv
har nyligen vart hos tandläkaren med min son som har det precis så och tandläkaren sa att det är bäst att den ramla ut av sig själv
rådet va att vicka på den dagligen så borde det lösa sig snart
#5 - hur skulle det gå till, menar du? Mjölktänderna har egna rötter och de permanenta sitter oberoende av de permanenta, framför dem…
#4 - om tänderna inte har börjat lossna alls så hade jag nog frågat tandläkaren först. Det är ju permanenttänderna som "trycker loss" mjölktänderna när de bärjar växa och har de inte lyckats lossa på mjölktänderna innan de kom upp bakom så är nog risken stor att mjölktänderna blir kvar…

Nu när jag tänker efter så hade jag en tand som växte bakom en mjölktand som inte lossnade. Den fick tandläkaren dra ut.
Det var en av tänderna som växer lite längre in i munnen. Kindtand kanske det heter :P
Mjölktänder har inga rötter och det är därför man kan till exempel borra i dom utan att det gör ont
Nej det där om rötter på mjölktänderna vet man ju att de inte har några speciellt. De lossnar ju så lätt när det är dax.
Kände på de två tänderna ikväll och de sitter verkligen fast, så det var därför jag var tvungen att höra här på forumet, eftersom det ju är de permanenta tänderna som ska "knuffa" loss och bort mjölktänderna.
Ska försöka mig på en bild imorgon. Samt ringa tandis.
Tyckte det va svårt o se på bilderna men det är bra att tandläkaren får ta en kik på det
min son har just nu en permanent tand i överkäken rätt långt fram som kommer fram långt ovanför dom andra och så sitter mjölktanden nedanför ser rätt knasigt ut men enligt tandläkaren så kommer detta att lösa sig själv när mjölktanden ramlar bort

Min dotter har haft så. De nya tänderna växte bakom de lösa mjölktänderna. Men vi lät det vara och strax efter att mjölkisarna tappats så lade sig de nya tänderna sig till rätta där Du skulle.
Vår tandläkare säger att tänderna rätt sig och anpassar sig ända tills tonåren.
Var till tandis idag, och fick samma besked som dig #15
Så jag ska bara låta det vara och fick höra av mig igen om det skulle se konstigt ut längre fram.
Kände lite på mjälktänderna och de sitter faktiskt LITE lösa nu.

Min 10 åring fick dra ut tre mjölktänder i våras som inte lossnat fast de nya vuxit ut helt. De växte helt enkelt på fel plats och mjölktänderna var knappt lösa. Ev kommer hon få dra ut ytterligare en eller två då de nya tänderna ser ut att vilja växa bredvid och de nya har ont om plats att växa ut på.
När hon var 9 år hade hon bara tappat 4 av alla mjölktänder, vilket hon gjorde när hon var 8 år. Hennes tänder växer mycket långsamt.

#17 Kanske lite jobbigt för henne att få vara tandlös sist av sina jämnåriga kompisar, men oj vilken lycka egentligen att få spara in flera års slitage på sina vuxentänder