intressant om burkmat
Hittade en intressant artikel om näringsinnehåll i burkmat till småbarn.
http://hd.se/skane/2011/05/28/barnmat-pa-burk-ingen-naringsbomb/
Kan ju vara därför det nu är "inne" och banta med barnmat!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Mycket intressant. Läste också att barngrötarna innehåller mer socker än läsk..
http://matforum.se/index.php?topic=2673.0
Artikeln som länkas till går inte att öppna, men jag har sett flera som länkat till samma artikel där det togs upp.. Är artikeln borttagen för att det är nya rön som kommit eller är det bara fellänkat?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
tja, bananer och päron innehåller också socker, helt naturligt.
Just socker har blivit en oerhört het potatis de senaste åren, jag tycker att det har blivit totalt hysteriskt. (men det är egentligen en annan diskussion)

Det är ju lika lätt att göra egen gröt som att värma vatten och grötpulver :)
Sedan är det väl ingen direkt överaskning att barnmat på burk har så lite näring som det nu sägs. Jag menar, debatten har ju gått het om färdiglagade rätter, frysmat och halvfabrikat och dess näringsinnehåll en bra stund nu.
Helgjort är välgjort och har väl så alltid varit :)
Det är väl ett jättebra komplement "for those lazy days" helt enkelt :)
Carpe Diem
Ja, jag tror också man ska försöka se det som ett komplement för de dagar man inte orkar. Precis som att när man själv inte orkar så köper man en färdigrätt på ICA liksom, fast man vet att hemlagat är bättre.
Jag har faktiskt gjort en egen gröt nu och när jag räknar på näringsinnehållet är det inte så stor skillnad från köpegröten (eftersom jag järnberikat den) men däremot innehåller den hemmagjorda gröten mindre socker och mindre salt. Måste vara en bra sak tänker jag!
är inte heller förvånad över att burkmaten inte innehåller speciellt mycket näring, allt smakar ju dessutom likadant, bara burk.
Neo är så "bortskämd" att han inte äter burkmat, lite dumt de där lata dagarna, men kanske på det stora hela bra, det är ju ändå så otroligt lätt att göra mat till honom, däremot blir det väl kanske inte så varierat som om man hade köpt burkar till varje mål, men huvudsaken är väl att han får i sig det han behöver än att det är olika maträtter.
#5, vad är det för egen gröt du gjort? och hur har du järnberikat den?
visste inte att man kunde göra det själv, järnberika alltså :P
jag brukar bara svänga ihop en skål med havregrynsgröt, däremot kokar jag all barnmat i gjutjärnsgrytan..
#6: Jag har gjort gröt på havregryn, hirs ("nyttigt sädesslag rikt på mineraler, fleromättat fett och B-vitaminer. Det innehåller fyra gånger så mycket järn som råris") och quinoa ("är väldigt näringsrik och innehåller nästan allt människor behöver"). Quinoa innehåller väldigt mycket järn, nästan 10mg per 100g. Det är väl ett av de nyttigaste fröerna som finns har jag för mig (?). Jag har dock inte så mycket quinoa i min gröt, men den är neutral i smaken så det är ju bara att köra på egentligen.. :) Är som vilket frö eller gryn som helst typ.
Sen har jag järnberikat genom att mixa paltbröd till ett typ mjöl och haft i, ungefär 5-10g per 100g. Paltbröd är väldigt järnrikt (26mg per 100g) så det behövs inte så mycket. Man vill väl inte ha för mycket heller eftersom man inte vill att det ska börja smaka, eller jag vill inte det iaf :) Paltbröd är gjort på mjöl (råg + vete tror jag) och blod och lite salt. Men har man bara 5-10mg per 100g så blir saltmängden i gröten ändå bara hälften av köpegröten.
Den här gröten är ju tänkt till min dotter då förstås men jag har själv ätit den till frukost och den smakar ungefär som havregrynsgröt (eftersom blandningen är dryga 60% havregryn). Serveras med fördel men någon fruktpure eller fruktbitar i :) Så det smakar lite mer än bara havregrynsgröt som kan vara rätt smaklöst, tycker jag!
oooj, wow! jag visste inte ens att det gick att göra gröt på quinoa, men sen äter jag ju helst mannagröt, kanske beror på det ;)
men vad kul, där lärde jag mig något nytt :)
#8: Ja, men visst :) Lärde mig själv om det här för inte allt för länge sen. Det var väl när jag kom på att jag ville göra barnmat hemma istället för att köpa halvfabrikat som jag började läsa på om hur man bäst gör. Man lär sig något nytt varje dag!
Har du förresten någon bra sida med recept, bubbelbubbel, som du vill dela med dig av? Eftersom du lagat egen mat själv hela tiden verkar det som :) Recept att lägga i favoriter kan man aldrig få för många av!
man lär sig mycket nytt när man har barn, heeela tiden :)
nån speciell sida med recept har jag inte sprungit på faktiskt, men jag har första och andra mosboken hemma som jag kikat en del i, sen har jag mest försökt pussla ihop kyckling-ris-grönsaker, spaghetti/makaroner-köttfärssås, chili con carne är en riktig favorit här hemma, stuvad pasta med grönsaker, fisk-potatis-grönsaker, korv stroganoff, biff stoganoff, kalops ect.
det blir ju inte lika varierat när man lagar hemma, tycker jag, som om man köper bara burk, det är ju inte hållbart att bara göra två-tre burkar utan det måste ju bli storkok, så jag har mest satsat på att det finns, kött, fisk, kyckling i frysen varierat med pasta eller potatis, och grönsaker, det har känts viktigare än att han skulle få olika mat varje dag, och för hans del spelar ju inte det någon roll.
däremot har jag lärt mig att det är absolut smidigast att koka allt i samma gryta, ska man koka spaghetti och köttfärssås är det ju bara att koka upp såsen, och försöka knäcka spaghettin i småbitar innan man stoppar i den, och sen koka ihop allt och mixa till önskad konsistens, dock ser ju inte allt speciellt gott ut, haha!
när det var dags för större bitar kokade jag tex riset vid sidan av och kunde på så vis bestämma lite själv hur mycket bitar det blev i maten.
äppel/päronmos har jag också gjort mycket, och egen katrinplommonpuré, den blir ju mycket mer koncentrerad än den man köper på burk, och i pris blir det inte stor skillnad.
jag har lagt en del i min receptkategori på bloggen, mest för minnes skull, så där finns det ju i alla fall några recept :)
http://karrom.blogg.se/category/matrecept.html
#6 Min kusin hade tvärtom, hon gjorde egen mat till sin son och han åt det motvilligt och helst inte. När hon sedan en dag långt senare köpte burkmat slukade han det på fem röda sekunder =P haha han gillade inte mammas hemlagade mat ;)
#11, det är nog rätt vanligt, och jag tror det handlar om konsistensen för många barn faktiskt, burkmaten är ju oftast lenare och slätare än det går att göra hemma. :)
Jag vill göra egen men håller än så länge bara på med smakportioner och det går ner. Hoppas att han vill äta det jag lagar sen =P
#13, gör egna smakportioner, om du inte redan gör det, det är superenkelt! :)
#13: Jag säger som bubbelbubbel, gör egna smakisar :) Det är superlätt, jättebilligt, går jättefort och är jättgott ;)
Ja egna smakportioner gör jag =)
Min äldsta dotter tvärvägrade att äta hemlagad mat tills hon passerat 1 år med råge
, många burkar blev det… Men det blev folk av henne också, ändå…
#17: Ja, de växer ju upp till stora starka barn ändå :)
jaa, klart dom växer upp och blir starka friska barn ändå!
jag har läst på många olika ställen, bloggar, forum ect att många föräldrar verkar tvivla på sin egna förmåga att laga egen mat till barnen, och tror att burkmaten är rent av nyttigare.
det chockar mig litegrann, jag säger inte att man inte ska ge burkmat om man verkligen inte tycker om att laga mat, men jag tycker det är tråkigt att det finns föräldrar som inte litar mer på sig själva!
Men jag förstår inte riktigt vad problemet är. Hemmalagad mat är bevisligen så mycket nyttigare än burkmat och anledningen till att vissa barn föredrar burkmat är väl att den är slätare och mindre stark än vanlig. Känns som en smal uppgift att införskaffa stavmixer och anpassa maten så att den är nyttig men inte lika smakrik.
Jag skulle aldrig tänka tanken att ge burkmat till mitt barn - det ger jag inte ens katten!? Alla föräldrar vill väl det bästa för sina barn så varför inte laga?
Jag kan verkligen inte förstå. Är de föräldrarna lata? Ovilliga att experimentera med olika maträtter? Eller är ni helt enkelt såna som köper frysta färdigrätter själva och tycker att den sortens kost är helt ok?
fast jag vet inte riktigt om det är rätt att jämföra barnmat på burk med kattmat. det är ju faktiskt inget fel i att ge det, men man borde kanske stötta och uppmana föräldrar som kan och vill att göra egen.
#20 - sitt inte och döm andra föräldrar innan du har gått några mil i deras skor!
Det kan finnas väldigt många skäl till att vilja eller vara tvungen att ge burkmat till sina barn. Alla har inte tid eller kunskap att göra den mat du förespråkar. Att DU tycker att burkmat, oavsett om det är till hundar eller barn, är en styggelse betyder inte att alla andra också måste tycka så. Det viktigaste är att man gör så gott man kan utifrån de förutsättningar man har.
Dömer gör jag inte utan jag ställer en enkel fråga, "hur tänker ni?". Kanske inte ordagrant men mellan raderna. Jag ställer då även den frågan främst till de föräldrar som enbart ger sina barn burkmat och inte de som alternerar.
JAG anser att burk är burk oavsett om burken är gjord av glas eller aluminium, sedan om innehållet är anpassat efter barn eller djur spelar väl ingen roll?!
Sen har jag svårt att köpa att man inte kan ha tid, kunskaper eller de rätta förutsättningarna för att laga mat till sitt barn. Jag är ensamstående med min bebis, studerar på universitetet på heltid (året runt) och även jag har tid att lägga lite broccoli/potatis/morot/couscous/kyckling i vatten och koka den, du behöver ju inte mixa omgående om det är stressigt just då utan vänta gärna tills det svalnat så slipper du även glödheta stänk på dig själv. :) Sedan när barnet/barnen har vuxit ifrån puréstadiet kan du ju helt enkelt ge samma mat som du själv äter minus saltet alternativt ha några back-up portioner i frysen.
Att köpa färsk mat och laga den är betydligt billigare än att ge burkmat till lunch och middag (vilket blir en kostnad på ca 20-25 kr om dagen, 140-175 kr i veckan, o.s.v.). Jag köpte min stavmixer för 129kr och den fungerar utmärkt, kostar ju t o m mindre än en veckoförbrukning barnmat. :) Kastrull förutsätter jag att de flesta har.
Så nej, fortfarande förstår jag inte hur man kan välja burkmat framför vanlig då det är både onyttigare och dyrare. Men har du eller någon annan någon vettig förklaring på min fråga så är jag tacksam för svar.
jag tror visst att det finns dom som inte har tid, men det handlar nog mest om flerbarnsfamiljer, inte dom med bara ett barn, om det inte är något jättespeciellt.
och att folk inte har kunskap är väl verkligen möjligt och väldigt troligt! har man dessutom inte ett intresse för att generellt laga mat kan jag tänka mig att det är extra svårt att komma igång med barnmat, och har man kanske dessutom testat att laga något som ratades av barnet tappar man förmodligen lusten att fortsätta!
alla gillar faktiskt inte att laga mat, och har inte kunskap eller intresse, eller kanske ett barn som inte vill äta mammas/pappas mat och då är det ju jättebra att burkarna finns som ett alternativ! man ska ju aldrig känna sig dum för det, huvudsaken är ju att barnen får MAT!
jag citerar Johanna Westman i boken "andra mosboken"
"Du skall icke bli en slav under mosandet - köp för jösse namn en burk när du inte har tid, lust eller ork.
Du skall se milt på de föräldrar som inte upptäckt enkelheten i att göra egen barnmat. Bliv frälst, men låt sedan var och en frälsa sig själv."
Pja, mitt äldsta barn hade förmodligen fått växa upp på enbart välling om jag hade envisats med att ge henne hemlagat, för hon spottade och fräste åt det tills hon var en bit över året. De andra tre barnen har glatt ätit både och.
Det är inte alltid man har möjlighet att göra det där valet som du förespråkar, av en eller annan anledning. Du lever i din verklighet medan andra har en helt annan verklighet.

Jag ger just nu min son på 7 månader burkmat. Varför? Jo, för det första har vi dåligt vatten här, så för att slippa att han ska få i sig det vattnet till alla dagens måltider har jag valt att ge honom burkmat. Jag ger honom till och med sån där färdig ersättning/välling i förpackning ibland för att slippa ge honom från det dåliga vattnet.
Vattnet är ju inte jättedåligt, men ja, för mycket är inte bra.
De vi hyr huset av är faktiskt här idag och tar vattenprover.
Sen har jag helt enkelt inte något som helst intresse i att laga mat. Och med min ADD så har jag jättesvårt att komma igång med saker jag inte är intresserad av. Nu har jag börjat äta medicin och hoppas på att det blir bättre.
Min tanke är att börja laga mat till honom när vi har fått flyttat härifrån, vilket kommer att ske snart. Så en förändring hoppas jag kommer ske. Allt hänger ju på mig och hjälper medicinen så vet jag att det kommer bli lättare.
Jag gillar inte att laga mat, men till min son kommer jag iaf att försöka. Det behöver inte bli något avancerat och jag behöver inte äta det.
Men som det ser ut nu så får min son alltså burkmat. Och jag ser inget fel i det. Jag vill hans bästa, och det ser jag till att han får i och med att vattnet är dåligt.
#24 Ja, det är klart. Råder det brist på intresse så är det ju svårt att motiveras att fortsätta.
Jag läste en artikel i ViFöräldrar (tror jag det var) om en flicka som vägrade all annan mat än Amning tills hon var mer än ett år vilket påverkade både henne och föräldrarna negativt då hon inte fick i sig tillräckligt med näring efter ett tag och föräldrarna blev stressade och mådde dåligt. När de försökte ge henne mat så kräktes hon varje gång. Men föräldrarna stod på sig och lät flickan smaka på nya saker ändå och till slut upptäckte de att hon var oerhört förtjust i svart kaviar som hon vräkte i sig gladeligen och när hon väl fått upp intresset för att stoppa mat i munnen så gick det sakta men säkert åt att hon även började äta andra saker.
Varför jag tar upp detta är för att poängtera att det är viktigt att fortsätta och att experimentera. Går inget annat än burkmat så fine låt det vara så men jag tycker inte att man ska ge upp för det.
#25 Sen Anna så är det ju du som startat denna tråd och valde att uppmärksamma artikeln ovan så jag antog liksom att du var, liksom jag, kritisk till barnmat. Det är ju du som indirekt uppmanat till en diskussion i ämnet så jag tycker inte att du ska ta det jag säger personligt utan bara acceptera att folk har olika åsikter. Du kan ju inte lägga upp en artikel som förhåller sig negativt till barnmat och förvänta sig att vi på denna sajt i motsats ska prisa burkarna.
Jag lever inte själv som någon hälsocoach utan äter onyttigheter varje helg och min dotter har fått smaka på både tårta och glass (smaka, inte regelbundet äta) så jag ser inte mig själv som någon med pekpinne. Jag framhäver fördelarna med att laga egen barnmat och har någon problem med det är jag mer än villig att ge tips och råd.
#25 - jag försöker, som Sajtvärd på den här sajten, tipsa om artiklar som kan vara av intresse för oss som vill läsa om barn.
Jag är inte kritisk till burkmat, utan jag tycker det är bra att burkmat finns. MEN jag tycker också att det är bra om man vet vad burkmaten innehåller och är det nu så att den inte täcker hela näringsbehovet så är det ju lätt att komplettera med annat - när man vet att det är så.
Livet är inte svart eller vit, så inte heller min inställning till burkmat.

Tyvärr tror jag många människor tror att det är så svårt att laga egen mat till barnen. Men man behöver faktiskt inte göra storkok, frysa in osv. Det räcker ju med att koka en potatis och en halv morot några minuter, slänga i en liten bit köttfärs mot slutet, krydda lite och mosa med gaffel. Med en lien klick smör har du en snabb, näringrik måltid till den lille….
Jag måste hålla med Fiina, det är så klart upp till var och en om man tycker det är bättre med burkmat av någon anledning, förstår dig Emelie-E som tex har problem med dåligt vatten, då skulle jag nog också köpt burk, ivf tillfälligt, men näringsmässigt kan hemlagat aldrig ersättas av en burk. Jag tror faktiskt att dessa burkar gör att många människor som vuxna har svårt att vänja sig vid nya smaker o konsistenser……
Och var är matglädjen, när det är en burk som man bara öppnar, när man lagar själv kan den lille så småningom vara med och både känna dofter, smaka av, kladda…
näää, jag tror inte att man har svårare för konsistenser eller smaker vid vuxen ålder om man åt burkmat som liten, den ekvationen får jag inte ihop!
och rent krasst kan du ju kladda minst lika bra med burkmat som med hemlagad mat..
#30 - skulle det vara så, så hade mina barn knappt ätit något alls eftersom de två äldsta ätit nästan bara burkmat under uppväxten och de är verkligen allätare idag…
Så jag håller helt med dig! Man ska nog passa sig för att dra alltför stora slutsatser om saker och ting bara utifrån gissningar.
Hehe jag fick hemlagat och jag är världens mest kräsna person.. ;)