Spara till barnet?
Sparar ni till era barn?
Var är bästa långsiktiga sparandet?
Sara
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
om jag fattat saken rätt så är lågriskfonder det bästa långsiktiga sparandet.
Våra barn har varsin fond och varsitt sparkonto där vi sätter undan lite pengar till dem.
Ok, startar man sånt genom sin vanliga bank?
Sara
vi sparar i fonder till våra 3 barn varje månad samt har sparkonton till dem där vi sätter in delar av födelsepengar o andra gåvor till dem..
Var? Genom banken eller nått fondbolag?
Sara
Du kan öppna fde nom banken, ja.
Vi sätter undan 400kr varje månad till respektive barn ( två) i fonder.
Får ta och prata med min bank. =) Tack!
Sara
Vi sparat 500 var månad till dottern på enbart spakonto och allapengar on fått/får går dit. sen lågger vi vår skrammel i en spargris som åker in dit med. Är dålig på detta med fonder och här vet vi att vi alltid får minst pengarna tillbaka. Är ett konto som är låst så vi måste båda vara med om något ska tas ut,
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#0: 200kr, allemanssparfond

för tillfället sätter vi väl in 3000 per månad tillsammans till två barn i ett aktiespar som min man sköter (han s om är intresserad av sånt). vår tanke är med gemensamt spar är att vi inte vill att våra eventuellt dåliga investeringar ska ge det ena barnet mycket pengar, och det andra lite. under barnens liv tror vi också att eventuella födelsedagspengar, som barnen är för små att själva ta vara på, kommer jämna ut sig. när barnen är stora nog avslutas deras sparande och delas på två. kontona är inte skrivna på barnen, och pengarna kommer inte automatiskt övergå till barnen vid en viss ålder. vår tanke med sparandet är egentligen att det ska funka som ett insatsspar till en framtida första bostad. vi vill inte att det ska vara ett totalt hinder att exempelvis plugga på annan ort på grund av bostadsbrist, eller flytta hemifrån när barnen vill det. däremot vill vi inte riskera att pengarna hamnar i turkiet på en resa med polarna, därför får barnen inte tillgång till pengarna, utan vi bestämmer. spar till barnen är ju ofta långsiktiga, och då kan man välja en del fonder med högre risk.
#0: sparar i en kapitalförsäkring i mitt namn men med dottern som förmånstagare. Då tillfaller inte pengarna henne automatiskt när hon fyller 18 år, men skulle något hända med mig så är pengarna låsta till henne.
Vi investerar både i aktier och fonder till henne där.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Vi har sparat en del i vanliga fonder med något högre risk och en del i ännu högre risk. På lång sikt är risken med högre risk lägre. 😉

Vi sparar både på ett traditionellt sparkonto och i mer långsiktiga fonder till dottern.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar