Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 9098 ggr
aggeelin
2

Hur länge är det egentligen ok att äta välling?

På bekostnad av riktig mat? Barnbarnet, snart tre år äter vad jag förstår ca 5 flaskor välling om dagen. Hon väger ungefär lika som hennes pappa gjorde när han var sex år.

Hon äter välling på natten,morgonen, på eftermiddagen efter förskolan och på kvällen. Ibland kan det bli två eller tre flaskor på kvällen.

Om de är här och äter middag så äter hon nästan inte mat - "hon är mätt för hon har äitit välling". När hon någon gång övernattat här (eller hennes yngre syster) eller jag har varit barnvaktk så tycker jag ändå att vällingen inte har så lätt att gå ner (särskilt inte den yngre systern där det är mycket trugande för att vällingen ska gå ner)

Så. Vad säger ni? Är det ok att vällingen ersätter mat och hur länge ska det vara så? Till åtta år eller när är det dags att sluta? (min kompis söner höll på till ca 12 år)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[WX5]
0

Det sägs ju att max 2 flaskor om dygnet skall det vara.

aggeelin
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Max två? Utifrån vad? Och hur länge? Är det inte bättre att lära sig att äta mat?

[WX5]
0

Hittade detta på Livsmedelsverket. Gröt och välling bör inte överstiga mer än 3 portioner var dag.

Om du ger vällingen i flaska finns det risk att den konkurrerar ut amningen. Därför kan det vara bättre att ge vällingen ur mugg eller i tallrik med sked. Vällingen får inte heller ersätta lagad mat. Antalet gröt- och vällingmål bör tillsammans inte vara fler än tre.

aggeelin
0

Tack Emilia!

Hur gör ni som har barn? Hur mycket välling?

[WX5]
0

När mina tjejern blev lite äldre än 1,5 år så fick dom bara en flaska på kvällen. Var dom sjuka så fick dom såklart flera flaskor för det var lättare för dom att äta den maten. Men det är ju övergående.

bubbelbubbel
1

min kille är 14 mån nu och dricker ungefär 3 flaskor om dagen, på morgonen, ett mellanmål och till kvällen. mellanmålet har jag nyss bytt till en flaska välling för jag inbillar mig att det blir mer vätska nu när det har varit rätt varmt ute, och det är lite svårt att få i honom tillräckligt med vatten, i vanliga fall får han gröt.
annars äter han lunch och middag med god aptit.

men jag skulle aldrig byta ut hans matmiddagar till välling, om han inte skulle vara sjuk eller så, men då är det ju under speciella omständigheter.

men nej, jag tycker inte välling ska vara en treårings huvudsakliga mat, verkligen inte!
jag har inte riktigt tänkt på hur länge min kille kommer dricka välling, till hösten börjar han på dagis och då kommer ju säkerligen frukostflaskan bytas ut mot riktigt frukost, kanske får han just en flaska för kvällsmys, men det får vi se.

och nattmål, behöver en treåring verkligen det? Neo har inte ätit på natten senaste halvåret..

MimmieM
0

Min pojk är 13 månader och han äter vanligtvis bara välling innan han ska sova för natten, vanligtvis 1 flaska men ibland 2. Slutade med nattmål när han var 11 månader ungefär.
Vissa dagar kan det även bli ett mål på dagen om han är väldigt hungrig och min planering inte varit den bästa ex. om man ska i väg och vill snabbt iväg, men det är ju inte varje dag. Gröt äter han inte alls!
Han har alltid varit en matglad liten pojke och det mesta går ner med god aptit.

Carpe Diem

Ketang
1

Jag tycker det låter som extremt mycket? Kan det vara så att det är smidigare att ge än riktig mat?

Min dotter är snart 3år och hon har bara ätit vanlig mat dom senaste två åren. Ingen välling/amning sen hon fyllde ett.

Kimpa
0

Gav enbart en flaska välling innan sängdax upp till 1½ år, sen böt vi ut det till lite gröt.
Inget har fått ersätta den vanliga maten.

Vid sjukdom, typ ont i halsen, blev det mer välling/gröt, men det är ju som fler ovan sagt; Det är övergående.

aggeelin
1

#8 Jag funderar också på om det är så, att det är enklare att göra välling än mat. Jag anser som er ovan, att från ca 1 års ålder är det tillräckligt att äta vällling t ex på kvällen.

Ketang
0

Det kan ju vara lite kännsligt att säga till en förälder. Men om barnen inte går upp i vikt som dom ska kan det ju vara värt ett mindre "krig" för att barnen ska få må så bra dom kan…

aggeelin
0

#11 nej, jag tänker inte säga det till mina barnbarns mamma. Vad jag tycker alltså. Det är inte lämpligt. Men jag tänker att hon borde komma på det själv när dotttern är så tung men inte av mat…

bubbelbubbel
0

#12, men går hon upp så mycket av bara välling då? det är inte så att hon äter fel sorts "mat", bullar kakor ect och välling?
för en kompis till oss har en kille som är lika gammal som min, men som vägrade äta riktigt mat i alla former, han åt smakisarna vid fyra-fem månader och vägrade fullständigt äta annat än välling fram tills nu när han började dagis, (14mån) och han har ju inte gått i vikt alls som våra andra ungar..

men det är svårt det där, med att säga till en annan förälder, det tas ju inte gärna emot på rätt sätt, så jag förstår att du inte vill säga något till henne.

men du kanske kan smyga in det lite fint när du pratar med din son nån gång?

Ketang
0

Jag hade nog faktiskt sagt något. Man kan ju säga det på så många olika sätt.

aggeelin
0

#14 jo, visst finns det sätt men det är svårt att säga till en annan förälder utan att det uppfattas fel. Har du några bra förslag?

Ketang
0

#15 Ja det är jätte svårt! Hm, jag hade nog försökt formulera det som en fråga. Annars är det nog lätt att det tas som negativ kritik. Verkligen jätte svårt. Det finns ju ett annat alternativ och det är ju att hoppas på att någon annan reagerar på det. Ex BVC.

AusaBausa
0

vid 3 år gav jag ingen av mina barn välling men kväll o morgonvälling fick de fram t ca 1.5-2 år. Aldrig gett mina barn välling mitt på dagen. Vid 1års ålder åt de frukost, frukt på fsk, lunch, mellanmål så som macka,fil etc, middag och sen välling igen när de skulle sova..

Välling ska man väl aldrig byta ut mot annan mat när de väl börjat äta "riktig" mat förutom att man kan ge kväll o morgon om man lämnar på fsk tidigt så det dröjer innan det blir frukost..