Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 4051 ggr
[Lokira]
2011-05-09 13:02
0

Släppa taget lite

Jag har 2 barn i åldrarna 6,5 & 8 år. Jag har alltid (eller oftast) hjälpt dem med allt, som t.ex ta fram kläder på morgonen, fixa frukost, packa ner saker, städa efter dem, duscha dem och borsta deras tänder, jaa allt ni kan tänka er. Men nu känner jag att jag måste börja backa lite och låta dem göra några saker själva, innan de blir alltför bortskämda.

Jag undrar nu vad  6,5 och 8 åringar (mest 8-åringen) klarar av att sköta helt själv? Jag tycker det gick snabbare att hjälpa till, men då lär de sig aldrig… Jag är en sådan hönsmamma som nu börjat låta dem vara lite längre bort än på vår gata, vi bor i ett lugnt och bilfri område.

Behöver lite tips. Mina är också rätt bortskämda för de vet att jag fixar dem för jag har inget tålamod med att vänta, det är något jag måste lära mig. :)

Kimpa
2011-05-09 22:08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan hålla med om att vardags mornar kanske jag gör lite mer än jag borde, just för att man har lite bråttom och att det trots allt går fortare då.
Men kläder får grabben ( 6år och 2 mån) alltid ta fram och sätta på sig.
På helgerna brukar han ibland "göra" ( ställa fram) frukost till oss medan vi "måste" ligga kvar i sängen!
Sen får han ibland hjälpa till med att duka, plocka ur diskmaskinen och med jämna mellanrum städa sitt rum.
Borsta tänderna får han göra, men jag vill också borsta lite efteråt, för att vara säker på att det blir ordentligt rent.

[Lokira]
2011-05-10 08:14
0

Kimpa. Vad mysigt det låter med att barnen ordnar frukost medan man fortf. ligger i sängen! ;) Det kanske vi också får göra :D

Jaa, jag vill inte att mina barn ska bli bortskämda, det är såå svårt och få dem att hjälpa till, de kräver att få någon belöning efteråt. Jag får jämt förklara att vi som jobbar inte får lön direkt utan en gång i månaden. Jaja, men det börjar bli bättre nu när de börjat förstå.

Jag har nu börjat låta dem borsta tänderna själva på morgonen och sen fixar jag den sista putsningen, det verkar vara en bra start på något de gör själv för det är jobbigt o bli borstad av andra tycker de. Vi får hoppas att de klarar det mesta själva och att jag kan backa bakåt lite nu under sommaren. :)

vinteralvan
2011-05-10 09:04
0

Mina barn 5 och 7 år får välja kläder och klä på sig själv medan jag fixar frukost. 7-åringen får duscha och tvätta håret själv men 5-åringen hjälper jag. Dom städer också sitt rum själv men jag hjälper till med dammsugningen. Dom klarar mer än vad man tror.

Kimpa
2011-05-10 10:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja visst är det mysigtSkrattande, speciellt när dom gör den kl 6.30 på lördagmorgonFlört.
Men det är tanken som räknasKyss.

Bifogar en bild på frukosten som 4 och 6 åringen gör tillsammans.
( ljusen fick grabben tända när vi kommit upp)

[Lokira]
2011-05-10 11:57
0

Vinteralvan. Jag väljer tyvärr kläder till dem för annars kommer de att fastna i sina rum med lek….. Men är de inte nöjda med klädvalet så får de hämta annat själv, om de skyndar sig.

Ja, jag ser att de verkligen klarar av det mesta, men de säger att de inte kan, bara för att de inte vill. Men dammsugningen var ngt nytt för mig, får testa och se om den äldste är samarbetsvillig då.. :)

Kimpa, oj vad gott det såg ut! Hmm, kanske ska jag testa nu till helgen, men de kräver alltid rostat bröd till frukost och det låter jag inte dem göra själv. :) Kanske bara sitta i köket när de dukar fram frukosten.. :D

AnnaLundin
2011-05-10 12:52
0

Barn i de åldrarna klarar egentligen av att göra ganska mycket själva, om man övervakar dem litegrann.

Mina barn är 6, 7½ och 9½ och självklart är de på olika nivåer. 6-åringen får man stå bredvid och övervaka att han byter kläder. Han kan välja kläder själv ibland men oftast får man hjälpa honom. Tjejerna sköter klädval och påklädning helt själva och utan tjat. De kan även gå ner i köket och ta fram frukost (mackor och juice) och börja äta själva, om småsyskonen krånglar på morgnarna - eller om de är hungriga på kvällarna.

Ett tips angående klädvalet - kan ni inte gemensamt plocka fram morgondagens kläder innan de går och lägger sig, så slipper ni det krångöet på morgnarna…

En liten pekpinne bara - tandborstningen är förvisso bra att de tränar på men tandläkarna rekommenderar att vuxna hjälper dem med deet upp i 10-årsåldern, för innan dess har de inte tillräckligt bra finmotorik för att klara av att borsta noga överallt.

[Lokira]
2011-05-10 16:21
0

AnnaLundin.
Jag har inte kommit så långt med att göra mackor själv, men kanske sen till sommaren :) Skulle vara skönt om de kunde ordna frukost själva på morgonen så att jag kan sova lite längre ;) Nej, men är gärna med dem på morgonen.. Får passa på nu innan de inte vill ha med mig i köket :).

Jo, vet om tänderna att man ska hjälpa dem tills de fyllt 10 år, men de får borsta själva en stund och sen borstar jag det sista extra noga, för att de ska lära sig att borsta själva. De borstar hellre själva först än att göra det efter när de fått hjälp. Så där har vi löst så att vi alla är nöjda.

regskylt
2011-05-11 19:37
0

Nu är jag nog i mångas ögon hård; Dina barn kan inte bli bortskämda de ÄR bortskämda. Är man 6 och 8 år så kan man göra sin mackor själva. 4åringar på en förskola kan, så varför skulle inte dina barn som är betydligt äldre kunna göra de själva hemma?

Städa kan de definitivt göra helt själva i sina rum. De är ju inga bebisar precis. Och att de kräver belöning, de har du inte skyldighet att ge dem, det är du som bestämmer, inte det.

[Lokira]
2011-05-11 22:05
0

Regskylt. Ja, tyvärr, jag vet att de är bortskämda. Nu får jag försöka släppa taget lite mer, men det tar tid innan de är klara.. De kanske blir snabbare med tiden om de lär sig. Jag får börja from imorgon, ska bli spännande och se vad barnen säger…

regskylt
2011-05-11 22:38
0

#9 jag håller tummarna för dig. De kommer nog att bli kämpigt, men så är det ju med barn. Har en nästan 3årig flicka själv, och drar hon inte upp skosnörerna själv på skorna, som jag vet att hon kan, då får hon ligga i hallen och skrika tills hon antingen ber om hjälp eller drar upp snörerna. Och klä på sig själv kan hon, men hon försöker nästan jämt att få mig och pappa sin att klä på henne.

[Lokira]
2011-05-12 09:29
0

#10. Hehe, jaa barnen vet precis hur de ska få oss att hjälpa dem… Men nu har jag varit benhård och tagit fram frukost på matbordet, barnen sa bara vavava? Den äldste verkade försvara sin lillebror med att säga: Men jag behövde inte bre mina smörgåsar när jag var 6 år!…
Då svarade jag; ja du kan istället vara glad som slapp det, men nu får ni båda göra det själva och då gjorde de smörgåsar själva utan problem tror de blev ganska glada ändå för de fick ju bre lite extra på smörgåsarna. Jag fick bara blunda och tänka att det minskas väl med tiden :D

Men det kändes bra, trodde jag skulle bli stressad för det kunde ta tid, men nää det gick bra :)
Jag minns själv min uppväxt, jag fick göra mycket själv tidigt, förstår inte varför jag inte låter mina barn göra det. Jaja, men nu har jag börjat släppa taget lite! :)

mrztigger
2011-05-12 10:11
0

borsta tänderna måste vuxna göra en gång om dagen så det är inget man måste sluyta med men ta fram kläder, det får min 3 åring göra. hon är ända så bestämt av sig och jag vill att de skall få ha det dom vill på sig..

de tre äldsta barnen 2, 3, och 10 hjälper desstom att duka fram och av middag och frukost, ställer disk i maskinen och 10 åringen sköter frukost till sig själv. hon är rätt självständig dock.

10 åringen stäödar sitt rum själv en dag i veckan, med dammsugning och våttorkning av golv.

[Lokira]
2011-05-12 11:34
0

mrztigger. Jag har bett barnen att plocka undan bordet men de gör bara med sina egna tallrik och så som de använt… men nu blir det hårdpuckar härhemma, inga bortskämda ungar här längre :)

mrztigger
2011-05-12 13:05
0

det är bra!! hårda puckar och kom ihåg att det kommer bli tufft. det var det när 10 åringen började få hårda regler men man måst ehjälpa till hemma!!

tror det stärker barnen att de får veta hur allt fungerar och hur mycket det faktiskt är att ta hand om ett hem!!