Jag får inte busa med barnen :(
Så fort jag skall busa med barnen så är mannen och svärmor där och gnäller att jag skall sluta. Jag kittlar barnen och låtsasslåss eller vad jag skall kalla det. Ger dom en liten lätt klapp på armen eller på benen. Kan inte förklara men det är en lätt klapp som inte gör ont och inte hotfullt eller något sånt. Som sagt det är svårt att förklara hur jag gör.
Men iaf så brukar barnen slå mig mycket hårdare, vilket dom får för dom tycker att det är så kul när jag säger aj. Brukar kittla dom tillbaka så dom skrattar ännu mera.
Detta är mitt sätt att umgås med barnen då jag har svårt att sitta still och leka deras lekar. Sen har dom så konstiga regler när dom leker som jag inte förstår. Klarar inte av sånt helt enkelt.
Jag har adhd om det ger en fingervisning om varför jag hellre busar än sitter still och leker med barnen.
Vad skall jag göra åt min man och hans mamma som är så tråkiga.
Min spontana känsla är att det kanske inte är så bra att leka slåsslekar med dem. De kanske får svårt att skilja på när och med vem det är ok.
Men att busa och kittlas tycker jag du absolut ska få, det är väl lika mycket dina barn?
Sara
Jag tror nog dom vet vem dom kan busa och "slåss" med. Med mig alltså. Dom gör ju inte så med någon annan vuxen.
Sen kan det hända att jag springer och jagar dom när dom busat eller gjort något roligt med mig. Men det är också ett stort nej. 
Då tycker jag du ska fråga varför de säger nej. Vad är anledningen till att de säger nej?
Sara
För dom tycker att det blir för stojigt. Dom är ju tråkiga. Barnen skall sitta stilla helst och inte göra något.
Då tycker jag du ska ska säga att du gillar att det är stojigt. Det är ju dina barn med.
Sara
Jo jag vet men dom är fler än mig så jag har ingen talan. Typ!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men… Vad kan dom göra om du struntar i tillsägelserna, och fortsätter busa med dina barn? De kan ju knappast fysiskt hindra dig?!
De har ingen större rätt att sätta upp "spelreglerna" än vad du har, bara för att de är flera.
Självklart ska man väl försöka respektera varandra, man kanske inte kan busa, stoja och leka i timtal medan de andra i huset/rummet får sitta och pinas utan att kunna föra ett normalt samtal, med normal röst?? Det ska väl helst vara ett givande och tagande- om det får vara bus ett tag, så ska det kanske kunna få vara lugnt också en stund?
Undrar bara.. Slår barnen dig så hårt att du skriker aj för att det gör ont, eller gör det inte ont alls, utan du "ajjar" för att de tycker att det är kul?
YlvaP det är ju du som är mamma så stå på dig!
Jag är inte så förtjust i slåsslekar eftersom det inte är så trevligt om barnen vill leka på så sätt med andra barn men att kittlas och jaga varandra är ju trevligt..
Barn ska springa och stoja!
Stå på dig mamma!!!
Gör om din lilla "slåss" lek till Kull, gillar inte mannen eller svärmor det så kan de ju gå ut en stund. Jag stimmar och stojar ofta med min dotter och gillar inte gubben det (oftast e han med) så går han ut i garaget. Barn ska få stimma och stoja och inte bara sitta still! Stå på dig du och lek med dina barn!!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det var så jag blev missahandla hela min uppväxt, det var min bror (8 år äldre än jag) som "lekte" jag försökte att slippa men min mamma sa hela tiden att han gör det på skoj och lite lek får man tåla.
Nu vet jag inte vad du gör och hur du gör, men du får vara mer än 100% säker på att barnen gillar den leken mer än att leka tafatt eller kurragömma eller att ni gör utflykter tillsamans.
#8 Det gör ont men jag försöker att inte bli arg. Har värkt i både skelett och muskler så när dom slår mig så gör det ont.
#9 Tror inte dom gör så men andra barn utan bara med mig. Jag har sagt åt dom att dom inte får slå andra barn vilken dom inte brukar göra (om det inte är syskon som bråkar)
#10 Tycker också att dom skall få stimma för annars så stimmar dom själva hela tiden. Nu kan jag ju begränsa till en halv timme ungefär. Så är dom lugna en stund och kan leka snällt med varandra ett tag. Brukar funka iaf.
#11 Usch vad tråkigt att höra. Så skall det inte behöva vara. Jag brukar lyssna på barnen och vill ingen så säger jag åt dom (om dom busar själva vill säga) eller om någon blir ledsen så slutar jag och då tar vi det lugnt. Det var verkligen inte snällt av din mamma att säga så.
Om de slår så hårt att det gör ont, så är det ju inte bra. Du behöver ju inte bli arg, försök att förklara att de inte får slå så hårt, att du får väldigt ont. Man kan ju stimma och killas utan att "slåss", för ont ska ju ingen behöva få.
För övrigt så är det ju kul att busa, men ingen ska behöva få ont av det. 
Nä det är inte bra att någon slår så det gör ont. Men jag har ju dåligt samvete för att jag inte leker med barnen så dom får göra ganska så mycket på mig. Det är för att ta igen det dom annars förlorar. Ja visst är det knäppa tankar.
JA. det är knäppt tankesätt måste jag ärligt talat säga!
Bara för att man har dåligt samvete kan man ju inte tillåta att de får slå dig
.
Det måste ju kunna gå att tillägna lika mycket tid till roliga lekar utan att slåss för det.
Man behöver ju inte introducera våld redan i lekar. Tycker det finns så många barn idag som tar till nävarna allt för ofta.
Bara för att de inte slår några andra barn i dagsläget, så kanske de tar till nävarna lättare senare.
Men tillbaka till tråden…
Om det ska vara stojigt busande och lekande, är det ju ypperligt väder för att springa ute nu och busa och leka kull mm.
Men jag tycker också att du ska stå på dig mot din man, men speciellt mot svärmor.
Det är väl inte hon som ska bestämma i ert hus!
Visst finns det en gräns på hur mycket springande och skrikande det är på barn inomhus, men lite måste man ju få busa inne också.
Stå på dig
Helst är jag inne för det är mjukare i soffan och sängen än att ligga på ett hårt underlag. Är det någon som blir ledsen eller nåt sånt så slutar jag ju och kramar och pussas den som gjort sig illa.
Men jag skall stå på mig.
Sitter här och läser och funderar…….
Vet inte hur gamla dina barn e men ju äldre dom blir ju hårdare slår dom. Om dom e vana vid att få slå dig så kan ju detta fortsätta till att bli något negativt när dom blir äldre. En 15 åring som inte får som han/hon inte vill kan göra väldigt stor skada på dig. Ingen tjänar på att du låter barnen göra som dom vill med dig, inte du och absolut inte barnen. Tycker du ska hitta andra aktiva saker att göra med barnen. Att slåss, även om det é på lotsas, é ingen bra lek. Men att busa och kitla dom tycker jag absolt att du ska fortsätta med. Det é ju en rolig lek!!
Tycker inte att din svärmor har ett dugg att säga till om när det gäller vad du gör med dina barn. Det är du och din man som ska ansvara för det. Vad har hon med det att göra att ni busar och är lite högljuda? Tycker du ska prata med din man om detta som du skrivet här. Att det é ditt sätt att leka med barnen m.m.
Men det finns ju massor av andra bättre aktiva saker man kan gör med sina barn om man nu inte kan/vill sitta still och leka med dom. Massor av roliga rörelsesånger man kan sjunga, berättelser man kan berätta med rörelser m.m.
Kan gärna ge dig lite tips om du vill
Ärligt talat Ylva - jag förstår att du inte har det lätt. Men du måste nog försöka ta tag i att övervinna dina egna problem för barnens skull. Din sociala fobi gör ju att barnen blir likadana som du - barn gör som man gör och inte som man säger att de ska göra!
Det gör mig ledsen att läsa att era barn blir begränsade i sitt liv pga att ni väljer att smyga på tå och tassa runt för att undvika konflikter eller konfrontationer. Barn måste få "låta", om än inom normala gränser. Att trycka ner dem som sker nu gör att de blir hämmade på flera plan. Att deras pappa inte låter dem höras när de leker är oerhört egoistiskt från hans sida. Svärmor har inte med saken att göra ens!
Däremot tycker jag kanske att du ska försöka hitta ett annat sätt att leka med dina barn än låtsasslagsmål. Gör andra saker tillsammans i stället! Promenader och cykelturer, spela spel - både sällskapsspel vid köksbordet och krocket (och liknande) ute på gräsmattan. Och uppmuntra barnen att leka med kompisar så mycket det bara går!
Jag hoppas att du inte tar illa upp av detta, men efter att ha läst det du skrivit under en längre tid så kände jag att jag inte kunde vara tyst längre. Snälla Ylva, försök ta tag i detta, försök tvinga dig till att våga, för barnens skull! (det funkade ju med födelsedagskalaset!!
)
#18 En mening håller jag inte med om:
"barn gör som man gör och inte som man säger att de ska göra"
Min erfarenhet är att barn har en egen vilja och gör som de vill.