Barn iFokus

Barn

Etikett: 04-barn-3-5-år
Läst 4741 ggr
pyret.82
8

Min 4 åring kissar och bajsar på sig

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har varit blöj fri sedan  hon var 2 1/2 år och torr på natten i 1 1/2. Hon har kissat på sig i omgångar först bara på dagis sedan hemma oxo. senare tid har hon även börjat bajsa på sig.  Vet inte vad jag ska ta mig till.

[YlvaP]
0

Säkert någon prostest mot något. Känner sig liten, kanske fått ett litet syskon.

pyret.82
0

Hon har en två årig lilla syster. har funderat på om det e nånslags trots. För dom frågar henne ofta på dagis och 5 minuter senare måste hon endå byta om. och hemme när man ser att hon e nödig så måste jag tvinga i väg henne. Men när det e bra perioder så går hon själv torkar sig och är jätte duktig.

[YlvaP]
0

Ja det kan nog vara trots. Har lillasystern blöja kvar? Kan vara så att hon vill ha uppmärksamhet precis som hon får när hon byter blöja.

pyret.82
0

Ja det har hon. Har tänkt ja ska börja pot träna henne oxå

[YlvaP]
0

Testa med det och låt storasyster vara med och kanske sitta på stora toaletten samtidigt och sen berömmer du dom båda för att dom suttit ner, behöver inte komma något. :D

pyret.82
0

Tack för tipset

MVH suzie

jesse741
0

Hej hej!

Har tyvärr inga egna barn men jag har många syskonbarn och har jobbat på förskola sedan många många år tillbaka.

Det händer då och då att barn har efter att ha varit  torra en tid trillar tillbaka till att kissa/bajsa på sig. Oftast är det något i barnets vardag som gör att detta händer. Man får syskon, oro/förändring i hemmet eller på förskolan. Ibland så bara det händer.

På förskolan så tvingar vi ju aldrig barnen till att sitta på toa/pottan, det blir ju bara fel. Det ska vara "kul" och avslapnande att gå på toa. Vi lockar med att gå tillsammans med en kompis, vi läser små böcker, sjunger, skojar m.m. Vi är väldigt noga med att det é lugn och ro när dessa barn ska gå på toa. Framför allt så låter vi det ta tid, vi stressar aldrig barnen. Jag har suttit många timmar inne på toaletten och läst sagor Skrattande Och när dom då satt sig på toa/pottan så har dom fått MASSOR av beröm även om det bara é så att dom satt där i en sekund och det inte kom något.

En viktig sak är att inte bli arg och förbannad för att dom kissar/bajsar på sig. Utan bara lugnt  ta av kläderna, tvätta dom och så på med nya. No big deal! Det kommer gå över.

Lycka till!