mollusker - vad göra?
nu har grabben haft mollusker ett tag. det började med en plopp och nu har han fyra, fem stycken.
har läst lite på egenvårdsguiden.se om det och där står att de försvinner senare.
men kan man inte påskynda det hela? någon huskur eller så?
nej nog bara o avvakta.
Kan väl brännas bort men brukar nog avvakta med det…
Om man klämmer på dem kan de bli uttorkade och försvinna snabbare. Så var det när jag hade sådana i mellanstadiet.
Hur ser mollusker ut?
#2 Min syster hade mollusker när hon var yngre, och till henne sa dem att man skulle klämma dem, men hon fick bara fler och fler.. sen gick mamma och hon till någon annan läkare där de sa att man absolut inte skulle klämma på dem, för vätskan som kommer ut smittar och gör att det sprider sig ännu mer..

#1 ja det känns ju som en sista åtgärd.
#4 ja det känns ju inte alls som det ska bli bättre av att klämma på dem.
#4 Vad ska jag säga, för mig fungerade det.

Jag fick ta bort mollusker en gång hade över hela insidan av låren. Det var emblasalva och sen snitt med skalpell, inte så det behövdes sys eller så och det blev jättesnyggt. Mina försvann helt enkelt inte av sig själv.
Min dotter har haft problem med molusker i flera år, hon är 8 idag. Hennes försvann för ca ett halvår sedan. BVC sa att man absolut inte skulle peta i dom. Det är ganska vanligt att dom får molusker när dom är små fick jag reda på =)
jag har själv 4 som jag haft flera år, går och ta bort om de sitter "fel" men annars så bara låt dem vara.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
fick också berättat på bvc att man inte skulle peta på dem, smittade mer då.
Felix hade massor som lite, typ upp till 4 år(fortfarnade lite ärr kvar trots han nu är 12 år(som en krater i huden typ).

Bryt av ett blad på en aloe vera-blomma och gnid in molluskerna, jag lovar att det hjälper!!
*** Kärleken övervinner allt ***

ooh då får man köpa en sån blomma då… överlever de utan att vattnas regelbundet? ;)

#12 Ja dom är sånna däringa fetbladingar så dom klarar sig rätt bra. Har faktiskt hållt liv i en själv och det säger inte lite.
Har en aloe och den glömmer jag vattna med ett par veckors mellanrum ibland;) Fast se till att få rätt sorts aloe, det finns många olika.

#14 vilken ska det vara då? :D
#11 tez! precis såna huskurer jag vill prova! :D tack för tipset!

Bara en dum fråga, det funkar inte med sån aloe vera man kan köpa?
Stod inte det i länken?
Har inte läst hela webbsidan den länkade till, men tror den heter aloe vera eller aloe barbadensis eller något liknande.
För enkelhetens skull kan du ju köpa ett färdigt, ekologiskt preparat, som HannaM skriver:)
Jag vet!!
Vår son hade mollusker som först bara var några i knävecket under en lång tid. Sen provade vi att gnugga med handduk när han var nybadad och då spred det sig- såg hemskt ut ett tag sen försvann de helt. När jag pratade mde vår superbra läkare sa han helt enkelt: så fort blodet kommer i kontakt med viruset så sätter immunförsvaret igång och de försvinner. Så, så fort en börjar blöda så kan kroppen sätta igång att läka. Annars tar det ca ett halvår innan de försvinner. (Samma gäller tydligen vårtvirus).
Hälsningar!

sonen har fått ännu fler nu och de har vuxit på storleken. på bvc sa de bara att de kommer att försvinna. det kan ta några år…
jag provade aloe vera som jag hade i stallet. tyckte faktiskt att de blev fler av salvan så jag slutade med den.
nu har han även fått på rumpan, en liten plopp. men det lär ju bli ännu fler.
ska kolla upp det på söndag på min utbildning, går ju till hud terapeut. Min lärare kanske har lite tipps!

jaa kanon annica! hade varit kanonbra! =)
Hej! frågade i dag :) hon sa att det var ett virus i huden, speciellt de som har dåligt försvar i huden får det spritt. Mycket fukt behöv! Och hellst en kräm som mättar huden med fukt och samtidigt bygger upp en barriär, vi har en mycket bra kräm som du kan ha till honom. dock tyvärr lite dyrare men mycket dryg! 100% naturlig. Hör av dig om du vill ha mer info!
Min lärares son blev av med sina på ca tre veckor med den krämen! 100% nöjd kundgaranti så funkar den inte köper vi tillbaka den!

#22 Vilket bra tips! Två av mina barn hade mollusker när de var mindre. Det är nog individuellt hur de sprider sig och hur de försvinner, men kan man skynda på det så är det ju toppenbra.
#19 Ofta när man behandlar med "huskurer" så blir det en tillfällig försämring innan det blir bättre. Orsaken är att man ger kroppen en chans att själv bekämpa infektionen, och mollusker är ju av ett virus som ska tas om hand av immunförsvaret. När de sen har försvunnit så borde man vara immun som vid alla virusinfektioner, om viruset är ett stabilt sådant som inte muterar alltför mycket.
Ärren försvinner inte, min lillbrorsa hade det också över halsen, axlarna och bålen. Han har alla (mycket små) ärr och gropar kvar och han är idag 24 år.

molluskerna har inte försvunnit utan snarare förökat sig och nu har han dessutom fått på ögonlocket och på snoppen.
BVC säger att de inte tar bort dem och att de försvinner av sig själv. kan man kräva att de tar bort hans mollusker?
Tror inte du kan det tyvärr :( är han besvärad av dem? Smörj med en salva med mycket fukt!

nej han är ju inte det, han kliar inte och klämmer inte på dem. men de sprider sig jättemycket. tycker inte man ska behöva vänta så himla länge.
Vår dotter har ganska många på benen och armarna. De spred sig fort i början, men nu har vi lagt om rutinerna. Vi har t.ex. slutat att bada i badkar, istället duschar vi henne och byter handduk varje dag. När vi smörjer in henne är vi väldigt noga med att inte smörja själva molluskerna så att vi riskerar att spridning. De får små duttar efteråt i stället.
Tyvärr har vi inte blivit av med molluskerna, men de sprider sig i alla fall inte längre. Vilket ju är bra, men nu när det blivit tid för kjol och kortärmat har dottern fått nog - nu ska de bort.
Vågar man testa det där med att klämma en och få "viruset att komma i kontakt med blodet"? Någon mer som provat? Blir det ärr?
Undrar om vår dotters "pluppar" verkligen är mollusker? När de blir större och lite röda så liksom öppnar de sig högst upp och då ser man att det är som en talgpropp inuti pluppen. Klämmer man då försiktigt ut denna så blöder det litegrann, men den försvinner inte och efter ett tag har det bildats nytt talg (?) inuti pluppen. Är det er erfarenhet, att mollusker beter sig så???

#28 Ja så kan det bli av mollusker, så hade min minsta då när hon hade bålen full av mollusker. Ärr kan det bli oavsett om man klämmer på dem eller inte. Ärret blir som en liten, liten grop i huden. En del drabbade får några få som försvinner lätt och några får jättemånga som sitter kvar i flera år. En del får inga alls.
#28 hur gammal är barnet? Kan vara mollusker men det kan även vara millier,
"Millier"? Hon är fem år.
Nu har jag googlat:) Nej, tror inte det är millier. Den som jag klämt på två gånger öppnar sig själv på ovansidan så innehållet liksom putar ut. När pricken är "stängd" så har den som en liten grop på ovansidan. Ska prova med en svag teatreeblandning eller aloe, har en planta hemma som kan få bidra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet att tråden är gammal, men skriver här ändå
Jag är 14år och har fått mollusker på insidan av låret.. Har haft det sen i typ julas och de försvinner inte… Det känns som att det bara blir mer och mer:/ Vad kan jag göra för att dom ska försvinna snabbare?
_Kram Evelina
_
Såg nu att ni skrivit att man kan ta aloe vera blomma, vi har en sån blomma, så ska prova det nu! :)
Hur ofta ska jag "smörja" in det på molluskerna då? ;:)
_Kram Evelina
_
Prova Verruca. Vår son hade mollusker under längre tid och de kom alltid tillbaka efter behandling med olika typ av medel som t ex Thuja. Vi fick höra under februari att Verruca skulle hjälpa vilket visade sig vara korrekt. Efter ca 3 veckors användning försvan molluskerna och har inte kommit tillbaka. Verruca tillverkas av Pleurotus Ostreatus och efter att ha googla runt en hel del har jag förstått att denna svamp (Pleurotus ostreatus) höjer immunförsvaret vilket resulterar i sin tur att molluskerna och vårtorna försvinner. Vi är evigt tacksamma.