Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 12494 ggr
Sara
2011-04-04 19:20
0

Skötbord?

Jag ska ha barn i juli och jag undrar lite om era erfarenheter med skötbord och att byta blöjor.

Jag har ett litet badrum och ska jag ha skötbord där så behöver jag ha ett flyttbart. Väggfast fungerar inte.

Men så säger folk att ha det i rummet istället. Å då undrar jag hur ni löser det med vatten och sånt?

Vad föredrar ni, ha skötbordet i badrum eller vanligt rum?

Jag vill ha ett skötbord jag kan ha lääänge, inte bara några månader/halvår. Fungerar det här:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50144765

Eller det här:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20045205

De ser så små ut så kan man verkligen ha dem länge?

Hur länge använder man skötbord?

Tusen frågor och så några till.. =D

Sara

AnnaLundin
2011-04-04 22:17
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft skötbord bredvid handfatet sedan äldsta dottern föddes. jag bara tvärvägrar använda våta tvättservetter annat än när vi är på utflykt. Vi har tvättat våra barns rumpor med IKEAs frottetvättlappar och ljummet vatten och det har funkat utmärkt + är miljövänligt, hudvänligt och fritt från kemikalier.

Vi har använt skötbordet så länge barnen haft blöja, vilket har varit några år. Det skötbord vi har är köpt på IKEA men de har inte kvar den varianten längre.

Av de två du visar hade jag valt det nedre, det är inte riktigt så litet som det ser ut.

Kimpa
2011-04-05 15:05
0

Min man snickrade ett väggfast skötbord. Det var inte direkt brevid handfatet, men ändå så jag kunde nå att ha handen vid fötterna på barnen och "stoppa".
( vi hade 1dm höga kanter på sidorna).

Tvättade alltid med tvättlappar och ljummet vatten. När de blev lite större hände det även att jag kunde lägga dem på badrumsmattan och tvätta.

Sara
2011-04-05 17:46
0

Tack!

Jag har bestämt mig för ett Leksvikskötbord och så har jag det i barnrummet. En vän till mig har det så och det fungerar bra för henne, hon tar och blöter tvättlappar innan och tar med.

Så blir det mer plats i badrummet. :)

Sara

Tina-A
2011-04-05 18:08
0

Vi har skötbordet i vardagsrummet/hallen eftersom vi inte får plats i badrummet.

För att lösa det med vatten så har jag ett supertips :) Vi har nämligen en blomspruta med vatten vid skötbordet, även en liten flaska barnolja om det skulle behövas.
Det är bara att spruta lite vatten på en tvättlapp (så slipper du förbereda dom innan, man vet aldrig hur många man behöver, hihi!) och ifall det behövs så kan man lätt droppa på lite barnolja också och sen är det bara att köra! Fungerar superbra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sara
2011-04-05 18:42
1

Bra ide! =D

Sara

MimmieM
2011-04-05 21:58
0

Vi hade skötbordet i W´s rum när vi bodde i lägenhet, vatten hade vi i en skål bredvid som vi doppade servetter i. Sedan allt ner i papperskorgen :) Fungerade HUR bra som helst. Bytte vatten varje dag!Väldigt smidigt med skörbordet i barnets rum om man snabbt behöver byta på dem och de sover i sin egen säng :)

I dag bor vi i hus, skötbordet står på toaletten men nu så tar vi servetter och spolar under kranen istället - så egentligen så är det ingen direkt skillnad för oss.

Carpe Diem

Ladydragon
2011-04-06 00:41
0

det första skötbordet kan nog lätt bli vingligt och speciellt om man har en bebis som absolut inte vill ligga still som det brukar bli när dom blir lite större och då ökar ju risken för en olycka

oavsett hur små skötborden ser ut o va så brukar dom räcka i flera år

jag instämmer med dom här ovan tvättservetter brukar innehålla en massa kemikalier parfym och annat onödigt

det går lika bra att köpa vanliga tvättlappar och blöta ner dom och eventuellt lite barnolja extra bra när det är bajs överallt

slutligen en sak till som man inte kan säga för många gånger

lämna aldrig din bebis själv på skötbordet ha alltid en hand på bebisen/barnet för säkerhets skull  en olycka sker så himla lätt och på skötbordet så är fallet långt ner till golvet och ofta så slår dom i huvudet

behöver du något som inte är tillgängligt så lägg ner bebisen på golvet eller i sängen  oavsett ålder

Sara
2011-04-06 15:33
0

En fråga till er som har vatten vid skötbordet i sprayflaska eller skål, blir det inte kallt för rumpan?

Det är ju rumstempererat iof men blir det inte lite kyligt ändå?

Sara

bubbelbubbel
2011-04-06 21:26
0

jag har visserligen mitt skötbord i tvättstugan så jag har ju vatten precis jämte, fyller bara skålen med ljummet vatten innan jag lägger honom, så det borde väl bara vara att göra samma sak om man har skötbordet i ett annat rum, man vet ju oftast vad det är för slags blöja man ska byta och ifall man behöver vatten, lätt som en plätt att fylla skålen innan man går in :)

Bumsibum
2011-04-06 21:37
0

jag hade mitt i sovrumet, gick hur bra som helst..  Glad

Zahara
2011-04-07 09:55
0

vi har vårt i andra änden av huset från badrummet, köpte ett leksvik som även är byrå under om du fatta vad jag mena? Hade en skål med vatten som jag blötte servetterna i och bytade vatten var dag, har det än i dag och dottern blir snart tre! Gott om platts på det, de två du visar är tyvärr ganska så små!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

prodigy
2011-04-07 11:14
0

När mina var nyfödda hade vi skötbord i badrummet, tänk hur många gånger per dag man tvättade bajsiga små rumpor!

Nej, jag ville verkligen ha vatten i närheten! Kunna lägga ev nerkissade kläder  i blöt på direkten,osv…

Däremot så lär man sig snabbt att byta kissblöjor lite överallt, i sängen på natten, i knääet på stan osv, men de första månaderna tyckte jag att ett skötrum i badrummet verkligen var ett måste!

MimmieM
2011-04-07 12:39
0

Ang, vatten så är svaret Nej. Jag upplevde aldrig det som något problem att vattnet skulle vara för kallt :)

Om du har bajs över hela ungen och rumpan är sårig och röd, så kan du torka av med bara olja och en mjuk tvättlapp. Går lika bra med vanlig solrosolja som barnolja :)

Carpe Diem

Sara
2011-04-07 12:52
0

# 13 Tack! =)

Sara

bubbelbubbel
2011-04-07 14:23
1

en skvätt olivolja i vattnet är också super, då blir rumpen mjuk och go!

Tina-A
2011-04-10 08:00
0

#8: Vattnet blir ju lite kyligt när det står framme hela dagen, men inte för kallt. Lillskruttan har aldrig visat att hon tycker det är för kallt i alla fall.. :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LillaBenice
2011-04-11 19:33
0

En kompis till mig,fick trillingar Hon var tvungen att ha ett stort då det var mkt det skulle rymma och hennes små nöjde sig inte med en där och vi här så hon var tvungen att ha ett där ALLA fick PLATS! Shit tänker ni nu men hon hittade ett och eftersom att hon Bodde hos sina föreldrar fortfarande då hon precis blivit 15 fyllda år.. Ungt?ja Men hon klarade det nu idag är barnen tre år.Och är lika dana än ska ha allt och inget samtidigt tom välling..Går inte att ställa en på bänken medan man skakar dom andra två..hah.Hon fick ha ett STOOORT skötbord i hennes sovrum Mendan hon badade dom i familjens badkar,Gick galant.hon tvättade med extra mjuka våtservetter.

KimE
2011-04-12 09:43
0

Använd golvet så behöver det inte ta någon plats och ingen risk för barnet att ramla.