Barn iFokus

Barn

Etikett12-uppfostran
Läst 2469 ggr
[iurochskur]
2011-04-06 11:59
0

Är sårad...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dotter har som känt är problem med att gå till skolan. Hon totalvägrar och det trots att vi pratat med lärare och kurator och succesivt trodde jag det skulle bli bättre.

Idag var det skolvägran IGEN och jag funderar på olika lösningar på problemet.

Men idag så säger min dotter: Jag vill inte gå i den här skolan längre, den är inte bra. Jag trivs inte alls där.

Sen när jag berättade för henne att det är viktigt att gå i skolan och att jag ska hjälpa henne att få det bättre i skolan så sa hon till mig: Jag vill inte bo med er längre, jag vill flytta till Västerås till min moster. Jag blev väldigt sårad, för jag är hennes mamma och jag har försökt med allt för att det ska bli bra för henne. Jag frågade henne varför hon inte vill bo här. Hon sa att det inte känns bra och att hennes lillasyster är jobbig.

Så vad gör man härnäst? Jag har tappat modet just nu…

MimmieM
2011-04-06 13:23
0

Tyvärr så är det kanske en del av trotsåldern det där, att de sakteligen börjar frigöra sig och hotar med att flytta hemifrån, rymma och allt det där.
Hon kanske sa det just för att hon kanske inte kände att du lyssnade på henne när du förklarade att det var viktigt för henne att fortsätta gå i skolan. Jag tror det är ganska vanligt, just sådant som hon sa. Dessutom kan jag tänka mig att moster är en rolig person som hon träffar ibland, gör roliga och spännande saker med och aldrig grälar med - eftersom de kanske inte träffas så ofta och moster liksom bara får russinen i kakan :)
Jag vet att jag var hopplös med sådant själv. Efter många sådana turer mellan mig och mamma så sa min mamma att, Nej nu får det räcka - Nu flyttar JAG! Och så gick hon ut. Sedan dröjde det LÄNGE innan jag sa någonting sådant igen :/

Finns det någon annan skola i närheten som hon skulle kunna gå på?

Carpe Diem

Bumsibum
2011-04-06 21:35
0

kan ju kanske vara så att hon har de så dåligt i skolan så ända utvägen är att flytta till sin moster.. för då blir de en ny skola.. kanske så hon tänker, hon kanske VILL bo med er men om ni bott så hon kunnat byta skola.. för är hon mobbad i skolan och kanske bara har 1 vän eller ingen alls kan jag ju förstå att hon vill byta.. och de kan ju va svårt att säga hela sanningen till sina föräldrar.. hur man egentligen har det i skolan.. för man inte vill såra dom. M.m.

Man vågar helt enkelt inte erkänna inför andra att man är mobbad, så hon kanske mer "räddar sig själv" med att vilja flytta till sin moster, och hoppas på att de blir bättre i den skolan hon i såfall hade behövt börja på då. Tror inte de är att hon inte vill bo med er, mer att hon helt enkelt gör typ allt för en ny skola. Där hon kan trivas och "starta om" så hon kanske kan få hopp till att få vänner och må bra i skolan.

Kan ju va så.

[iurochskur]
2011-04-07 07:30
0

Tack båda för era svar.

Imorgon har vi i alla fall akut möte med kuratorn och lärare för att reda ut hur allvarligt det eg. är. Så att vi i första hand kan lösa det. Att låta henne flytta från oss i familjen finns inte i min värld för hon och min lilla är mitt allt.

prodigy
2011-04-07 09:49
0

Hej!

Det finns tillfällen då barn bara trotsar, testar gränser, och då gäller det ju att visa att det finns inget val här, vi går i skolan, punkt slut!

Men, är ett barn ledset och vägrar gå under en längre period så tycker man jag måste som förälder måste ta barnets oro på allvar! Jag funder hur det är med kompisar? Vi har en liten orolig kille som efter flytt till ny skola absolut inte ville gå, men vi försökte få in honom i klassen genom att bjuda hem kompisar, vilket fungerat bra!

Givetvis ska hon inte flytta till moster, det vill hon säkert inte ens…Men er dotter visar ju att något i skolan inte är bra, jag tycker ni ska stötta henne, kanske faktiskt kolla ny skola, gå på besök, eller åtmintånde tala om möjligheten?

Vad säger hon själv om saken, varför vill hon inte gå?

Samtidigt kan det ju vara just bara trots, hon kanske helt enkelt bara vill vara hemma och leka, då kan det hjälpa att helt enkelt inte diskutera saken, utan bara vara sak och bestämd och inte förstora upp saken. I såna fall kan det ju faktiskt vara så att din tjej tycker det är ganska skönt med lite uppsåndelse =uppmärksamhet!

Känn dig inte sårad! Just att hon vågar säja att hon vill flytta visar ju ändå på en trygghet med dig! Vi får inte glömma att vi föräldrar också är människor!

Kram

[iurochskur]
2011-04-07 09:59
0

Min tjej har många kompisar så det är inte popularitet som är bekymret. Här där vi bor finns det bara en skola och ska vi byta så får vi flytta härifrån. Vilket känns trist om vi skulle behöva då vi precis flyttat till ett bra radhus med egen trädgård. Jag vill inte återgå till vanlig lägenhet om jag slipper.

Hennes orsaker att inte gå till skolan: Har ont i halsen, feber (trots att jag kollat och hon är feberfri), vill inte ha gympa, vill inte gå till badhuset m.m.

prodigy
2011-04-07 11:09
0

Tror bara att din tjej är en liten testare då!

Då gäller det att vara konsekvent! Vilket är lättare sagt än gjort, jag vet…!Obestämd

Men kanske det tom blir sämre av att gå till kurator och sånt, då hon ju får bekräftat att hennes trots får gehör!

Det kan ju vara osäkerhet över skolarbetet, försök förklara att man inte kan allt utan att träna träna Glad

Såklart ni inte ska flytta, låter toppen med egen trädgård!

[iurochskur]
2011-04-07 11:11
0

#6 Ja, barnen är jätteglada att få plantera. Ena dottern valde att köpa vinbärsbuske och den andra ville ha smultron.

Jag får hålla mig till att vara konsekvent.