Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 1490 ggr
destroyed
0

hur planerar ni efter födseln?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

jag tänkte bara kolla lite hur ni planerar allting med barn, tänker i huvudsak på er med en hobby som tar mycket tid i livet i allmänhet.

jag fick ett missfall i september och har nu på sista tiden börjat längta efter barn igen och sambon vet jag vill ha barn då han nu på senare tid sagt att han vill att jag ska sluta med p-piller och liknande.

jag är en väldigt aktiv hundmänniska samtidigt är jag med i hemvärnet och har mycket för mej, jag ska börja plugga till hösten och vi ska flytta till en större lägenhet i slutet av sommaren, sambon är en arbetsnarkoman som älskar barn och sina bilar, motorcyklar, mopeder, you name it!

jag bara undrar hur ni lägger upp allt för att allting ska få sin tid?

AnnaLundin
0

man slutar inte leva för att det kommer barn i familjen, men man måste vara medveten om att barn tar tid… Det blir mindre av tid till hobbyaktiviteter. Det som är viktigt är att båda föräldrarna får möjlighet att utöva sina aktiviteter utan att ha barnet med sig, man behöver få sin "egentid" oavsett om man är mamma eller pappa till barnet. Och minst lika viktigt, barnet behöver ha egentid själv med båda sina föräldrar!
(min egentid är på kvällarna när jag gör klart stallet och rider etc, samtidigt fyller vi barnens behov av pappatid…)

Mitt bästa tips är att ni gör detta klart redan innan ni kliver in i bäbisverkstaden, så att det inte kommer som en chock när barnet väl är där. Alltför många tjejer släpar med sig bäbisen dygnet runt på allehanda aktiviteter, medan barnets pappa är på sina aktiviteter själv. Man missar ju då både barnets pappatid och mammans egentid…. Låt det inte bli så!

destroyed
0

nej, det är jag väl medveten om, jag kommer låta min sambo att vara pappa till barnet då han själv vill det så väldigt mycket!

Är det bra om man börjar med all egentid så tidigt som möjligt eller ska man vänta ett tag..? Hur länge lämnar du iväg barnen till pappan?

AnnaLundin
0

#2 - när man ska börja och hur man ska göra är nog ganska individuellt. Men det är nog egentligen inte fel att börja ganska tidigt, om inte annat så för sin egen skull, för att träna på att lämna barnet ifrån sig… Det blir nämligen lätt så att "mamma gör allt för att det går fortast eftersom hon är mest van, eftersom hon är mammaledig", typ. SOm mamma måste man träna på att låta pappan ta sin del av skötseln och ansvaret. Många behöver också träna på att acceptera att pappan gör på sitt sätt och att det är helt okej även om det inte är "så som mamma tycker att det ska vara". Det är helt okej att kläderna färgkmbineras galet - barnet lider inte av det. Och pappa måste hitta sina egna sätt att trösta ledsen bäbis, det gör han bäst om mamma inte är i närheten och lägger sig i…

Hur länge? Tja, om du ammar => så länge du kan vara borta mellan två amningar… Och om du flaskmatar - så länge som du kan vara borta utan att hjärtat blöder…

Nu är ju jag en rutinerad 4-barnsmamma, med en ansvarstagande pappa till barnen. Jag vet att alla inte har det så, men jag tycker att det är jätteskönt att kunna möta maken i dörren och åka bort ett par dagar. Maken är lika bra förälder som jag är och behöver inte en massa instruktioner för att ta hand om barnen. Jag önskar att alla kunde ha det så och tipsar gärna om att se just detta som ett långsiktigt mål.

destroyed
0

Okej tack för dina tips! det kommer bli svårt det där då jag redan nu är bestämd med att allt ska göras på mitt sätt även om jag försöker..

Trollhassel
0

Jag kan asolut intyga det där med att det lät blir mamman som gör allt. Så är det för oss och det är lite jobbigt nu. Bara detta med att byta kläder eller blöja är ett jätteprojekt för min sambo. Med facit i hand skulle vi ha delat upp sysslorna bättre!

Se till att han är ordentlgt delaktig redan från start!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

destroyed
0

Haha:P tack för inputten.. Ska verkligen tänka på det!

Någon mer som vill dela med sig om hur dom lägger upp allt i vardagen??

[YlvaP]
0

Eftersom varken jag eller mannen har en fritid utanför hemmet så är/var vi båda hemma. Men jag tog det mesta ändå om barnen för jag ville det. Jag hade/har svårt att släppa att pappan till barnen inte är lika duktig som mig. Det tar ju längre tid för dom att klä på en bebis tex.

Nu jobbar även min man borta varannan vecka så jag blir ensam med alla barnen och även när dom var nyfödda så det var ju jag som tog hand om allt, nattvak, blöjbyte, laga mat, amma, duscha/bada och ta hand om syskonen så det har liksom fortsatt när han är hemma.