Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 3629 ggr
ullebulle
0

Hemmaföräldrar

Finns det några hemmaföräldrar här? Jag avser er som har valt att stanna hemma med era barn längre tid än vad föräldraförsäkringen tillåter. Är nyfiken på era erfarenheter.

Jag har inga barn, men tror att jag skulle vilja vara hemmaförälder när/om jag får barn. Jag bävar inför tanken att försöka få jobb och föräldraskap att gå ihop under småbarnsåren. Det verkar grymt stressande. Å andra sidan innebär det ekonomiska bekymmer att vara hemma. Så jag undrar hur ni som ändå valt detta har gjort.

Hur lång tid har ni varit/tänker ni vara hemma med barnen?

Hur har ni fördelat den arbetande förälderns lön? Hur har ni gjort med pensionen? Har den arbetande föräldern pensionssparat något åt den hemmavarande? Behövde ni dra ner väldigt mycket på er konsumtion? Hur upplevde ni det?

Ni som har återvänt till arbete efter några års hemmavarande, var det svårt att komma tillbaka? Hur blev ni bemötta av arbetsgivare? Sågs det som väldigt negativt att man varit hemma med sina barn? Kunde ni få ett jobb som var likvärdigt med det ni hade innan, eller fick ni börja om med ingångslön och sådant? Jag är inte speciellt intresserad av karriär. Chefsposter och liknande högstatuspositioner lockar mig inte. Men jag vill ju gärna kunna få något jobb efter hemmatiden.

Hur blev ert val bemött av släktingar, vänner, bekanta och folk i allmänhet. Förståelse, eller mycket spott och spe?

ullebulle
0

Glömde en fråga, har ni använt vårdnadsbidraget?

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har varit hemma sedan vår första dotter föddes för drygt 9 år sedan, har fått 3 barn till sen dess. Vi har levt på min föräldrapenning så långt den har räckt, tillsammans med makens lön. Det har gett oss en dräglig levnadsstandard, men vi har inte kunnat sätta undan något till min pension. Jag kan leva med det, det får lösa sig när den dagen kommer - barnen är bara små en gång. Jag har jobbat lite extra de senaste åren, dels sålt kläder via hemförsäljning och dels kört lastbil några somrar. Är just nu på gång att börja jobba lite mer igen, så jag kan inte svara på hur jag kommer bemötas - men kanske bör jag nämna att mina barn är av det friska slaget med oerhört få sjukdagar… Vi har inte kunnat utnyttja vårdnadsbidraget, då vår kommun inte har infört det.

KimE
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag var hemma ett par månader längre än vad som är vanligt för män och jag tappade helt klart i status på arbetsplatsen.

AusaBausa
1

har en vän som var hemma m barnen i 7 år. 4 barn o äldstan 10 år o minstan 3 år.

Hon stormtrivdes med det men det var nog mga ggr hon fick förklara sig o försvara varför hon stannade hemma. Men det var ett val de hade gjort, mannen jobbade borta i veckorna o då var hon hemma o "jobbade" för inte är det en dans på rosor att styra upp en hel familj helt själv med allt vad det innebär av skola, läxor, mat handla skjutsar till o från aktiviteter och sköta om sjuka barn själv…det är alldeles för lågavlönat OCH underskattat. Tänk så mkt man måste kunna för att klara det.. ekonom, städerska, koflikthanterare, tvätterska kock, psykolog etc etc…en hemma förälder skulle ha 3-dubbelt m lön som klarar det!

När hon gick tillbaka till att skulla jobba så hade hon "tur" för hon råkade ringa t en arbetsplats precis när de skulle gå ut o söka tjänster så hon fick vikariat direkt efter 7 år hemma ochh där ser man hennes erfarenhet som hemmamamma som ngt väldigt positivt!

Själv höll jag på att bli totalt sågad av 2 fd arbetskollegor när jag råkade säga att jag önskar att det funnits ngt sätt att få vara hemma med mina barn mkt längre än vad jag kan nu..nu är det ju så att jag är förskollärare så de tyckte då att jag nedvärderade mitt eget yrke men det tyckte ju inte jag utan jag tyckte de nedvärderade mig som mamma/pappa som den viktigaste personen i mina barns liv..INTE förskolan..det kunde de ej fatta! MEN har man inte hamnat väldigt fel om man säger att förskolan är viktigare än föräldrarna!!!???!!!

För det kommer förskolan aldrig att bli MEN ett bra komplement t hemmet är det när man måste arbeta och visst kan jag se att det finns fördelar att barn som går hemma får komma till förskolan någon timme i veckan som ca 4-åring o träffa vänner men yngre barn har större behov av sin mamma/pappa och hellre att man då går tillsammans t öppna förskolan o träffar vänner där..

En parantes till tråden Flört