Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 4768 ggr
[iurochskur]
0

Möte imorgon p.g.a skolvägran

Jag är totalt slukörd, har epilepsi i mildare form och så har jag två diskbråck, spondylos och fasettledsartros i ryggen. Och till råga på allt detta har jag en 7 åring som minst en gång i vekan vägrar gå till skolan.

Jag kan inte bära en 30 kg tung tjej till skolan, än mindre tvinga henne att gå själv om hon sätter sig på rumpan och totalvägrar gå. Har försökt tala henne tillrätta och även reda ut vad som är problemet. Hon skyller på att hon är morgontrött och sen på att en kompis är dum i skolan. Jag har kontaktat läraren och vi ska ha möte för detta. Men HUR ska jag någonsin få ordning på min dotter? Känns hopplöst just nu och jag har redan gråtit en gång idag p.g.a detta.

Jag har funderat på att be Alice klasskompis mamma att ta med henne då hon skjutsar sin dotter på morgonen men jag är så stolt av mig att jag inte vill ta hjälp av annan förälder samt bli beroende av någon annan.

Någon som själv varit i liknande sist?

AnnaLundin
0

jag har inte varit i någon liknande sits (mina barn älskar skolan), men spontant tycker jag att en 7-åring som vägrar gå till skolan signalerar på ett tydligt sätt att det är något i skolan som verkligen inte fungerar bra. Kompisen som är dum kanske är "dummare" än du kan ana, jag hade börjat med att söka orsaken där.

[iurochskur]
0

#1 Tack. Det ska redas ut imorgon som sagt och jag har som sagt förstått att nåt är riktigt fel. Min dotter är en av dom bästa i sin klass och har alltid älskat skolan. Så jag är orolig.

Ylva_87
0

Kan det vara så att dottern är rädd för att gå till skolan och lämna dig själv hemma om hon vet att du inte mår bra?

[iurochskur]
0

#3 Nej, hon är inte rädd att lämna mig själv hemma. Jag har inte gått in på detaljer kring min ep eller min rygg. Hon sa själv att en skolkompis inte är snäll mot henne.

magma
1

Jag tror inte det är din dotter du/skolan behöver få ordning på, utan snarare det som är orsaken till hennes beteendeförändring.

Tills dess att det är utrett, så bör du inte ens försöka tvinga iväg henne till skolan! Det är skolans ansvar att se till att hon mår bra i skolan, och det är deras ansvar att värna om hennes trygghet där.

Som förälder kan man bara skapa rätt förutsättningar i form av lugn, ro och trygghet hemma, och se till att barnen äter och sover tillräcklig- vad mer kan man göra? Man är ju inte med i skolan, då har man lämnat över ansvaret till pedagogerna och fungerar inte den biten då måste man försöka träda in och reda i saker och ting.

[iurochskur]
0

#5 Jag har inte tvingat min dotter till skolan dom dagar hon har vägrat. Men skolan har påtalat att hon måste till skolan då det är skoltvång. Det är inget jag kan göra nåt åt. Läraren och skolpsykologen har pratat med min dotter och det är nu bättre. Hon har gått till skolan utan problem dessa dagar.

Det jag är besviken på nu är dock att dom inte lät mig vara med och lyssna på vad som sagt och så till min dotter. Dom pratade med henne själv under skoltid och jag fick reda på det i efterhand.

magma
0

Du skrev att du hade ett möte inplanerat med läraren, när ska det ske? Det låter konstigt att en skolpsykolog och lärare talat med din dotter utan att du fick vara med. Jag tror inte att de har rätt att neka dig som vårdnadshavare att delta om det är vad du vill själv! Red ut detta fullständigt med personalen och din dotter, viktigast är ju att du vet vad som låg/ligger till grund för problemen.

[iurochskur]
0

#7 Jag skulle fått besked igår om möte, mrn då fick jag istället veta att dom pratat me min dotter utan mig.

AnnaLundin
0

det kan finnas både för- och nackdelar med att de pratar med eleven utan att föräldern är med och man har olika policy på olika ställen om detta.

Men jag tycker gott att du kan kräva ett eget möte med dem för att få förstahandsinformation om dels vad som händer och dels vad de har för plan.

magma
0

#8: Jag skulle ha blivit vansinnig. Oavsett vilket alternativ som är bäst- att ha en förälder närvarande eller ej- så är det vårdnadshavarens rätt att åtminstone få adekvat information, så att denne har möjlighet att ta ett beslut! Jag skulle aldrig släppa det där och låta det vara som det är. Vad säger skolans rektor om personalens agerande??

[iurochskur]
0

#10 Jag ska prata med läraren idag och ifrågasätta varför man inte informerade mig.

magma
0

Hoppas det går bra!

Bumsibum
0

kan ju tyvärr va så att hon har de svårt i skolan o mår dåligt av att va där….. :/