Barn iFokus

Barn

Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 6978 ggr
[iurochskur]
0

Ej utvecklade blygläppar?

Någon som har varit med om att en flicka saknar eller har minimalt utväxta inre blygdläppar? Vad kallas detta?

vinteralvan
0

Vad är det för ålder på flickan? Det kanske växer till sig med åren.

[iurochskur]
0

5.3 år gammal, har det betydelse?

vinteralvan
0

Ja, som jag skrev så kanske det växer till sig. Du kan väl fråga på BVC eller ha hon varit på sista kontrollen? Det kanske finns någon barnläkare i närheten du kan ringa och fråga.

[iurochskur]
0

Vi har varit på en läkarkontroll där man satte temperär diagnos "sammanväxta blygläppar" som är en liten defekt. Dom vill kolla upp lite mera vad det beror på och så fick jag en tid till urologen. Hon kan ju kissa som hon ska och är inte hindrad i vardagen av detta. Men jag är orolig, finns det äggstockar? m.m sådana frågor uppkommer ju.

Min dotter har en helt saknad inre blygläpp, en halv inre blygläpp och så verkar klitoris saknas (har dock ett kisshål).

Klart man jagar upp sig som förälder när nåt inte står rätt till. Kosmetisk kirurgi pratade dom om när hon blir äldre, men kan det inte vara bättre och göra sånt nu när hon ändå inte kommer minnas så mycket av det?

Annette
0

#4. Eller också kanske det är bättre att vänta så hon förstår vad och varför hon skall genomgå en operation.

[iurochskur]
1

#5 Nja, vet inte om jag tycker att man bör vänta. Jag har själv gjort en operation som liten och jag minns den inte. Skönt att inte komma ihåg det.

[YlvaP]
1

Hur vet man sånt? Inte skulle jag kolla min tjej mellan benen när dom är så gamla. SLutade att titta dom mellan benen när dom blev blöjfria.

[iurochskur]
0

#7 Jag har två döttrar, så på den vägen såg jag under blöjstadiet att min minsting såg annorlunda ut. Eftersom BVC bad mig hålla koll på detta och återkomma till dom när hon var 5 så har jag givetvis haft extra koll på henne. Hon har inte växt som hon ska.

[YlvaP]
0

Aha okej. Trodde det var något man såg nu när hon var 5 år.

[iurochskur]
0

#9 Nej, det har varit på tal om sen hon var liten. Men jag hoppades att det vuxit till sig nu till 5 års kollen.

[YlvaP]
0

Okej på så sätt. Då förstår jag. Skrattande

ho0mii3z
0

Alla flickbarn har outvecklade inreblygisar! De utvecklas i tonåren av hormon tillskottet

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

magma
0

#4: Tror inte det är bra att operera i underlivet innan flickan växt klart det hon ändå kommer växa. Bättre att låta naturen sköta det så långt som möjligt, och sedan ev. korrigera det som behövs?

Min dotter har något liknande, hennes inre blygdläppar var nästan helt sammanväxta vilket upptäcktes när hon var liten bebis. Hon fick östrogensalva som jag fick smörja med, och efter ett par, tre veckor så hade de gått isär- men de är fortfarande lite, lite sammanväxta. Ska på sexårskontroll snart, och då ska jag passa på att få det kollat igen.

Hon har dessutom sedan säkert tre, fyra år tillbaka ofta problem med att hon blir väldigt röd och får ont, har varit hos läkare ett par ggr, tagit odlingar osv men det enda de kan komma på är att hon är känslig mot urin?! Liiite svårt att undvika där, liksom…

Så av den anledningen så måste jag ofta kolla av läget, smörja med t.ex. Inotyol osv- så det är knappast av egen, fri vilja man som förälder har koll på de delarna av ens barn… Ibland är man tvungen, tyvärr.