Barn iFokus

Barn

Etikett: 20-tips-råd
Läst 10446 ggr
AnnaLundin
0

Tvätta kläderna tillräckligt varmt!

Visste du att om du tvättar kläder i 40 grader så försvinner förvisso fläckarna, men alla bakterier och andra spännande organismer fortsätter växa och frodas vid den temperaturen.

Man behöver inte ha bacillskräck eller vara överdrivet renlighet för att inse att det inte är så himla kul om t.ex kräksjukebaciller eller förkylningsvirusar fortsätter spridas bara för att man envisas med att ha för låg temperatur i tvättmaskinen.

För att ta kål på smittspridarna bör man tvätta i lägst 60 grader och gärna torktumla varmt efteråt. Min egen erfarenhet är att de flesta plaggen tål denna temperatur… Lakan och handdukar i ren bomull brukar tåla även 95 grader.

Kom också ihåg att även tvättmaskinen kan bli en smittspridare om man inte tvättar tillräckligt varmt….

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8515762.ab

Kimpa
0

Tvättar allt i 60 grader, om det inte är något som är handtvätt eller ull, då blir det en 30-40 graders tvätt.
Känns som sagt inte som att kläderna blir rena annars.

[YlvaP]
1

Vi är en sån som kör med 40 graders tvätt. För att spara energi men vi skall nog öka på värmen efter detta.

Linn
0

Ojdå, dags att ändra temperaturen då. Tvättar i 30grader… Men när det är "gamla" kläder så har jag en tendens att slänga med någon mörk tröja i den ljusa tvätten eller ett gäng vita spyhanddukar i den mörka tvätten och det har fungerat utmärkt i 30 grader. Kan jag fortsätta med det även i 60 grader eller finns det ett risk att jag förstör kläderna då?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AnnaLundin
0

försök sortera tvätten efter ljusaste färgen på plagget.

Faktum är att det beror på i vilken temperatur plagget är infärgat, om det färgar av sig. Ett plagg som är färgat i 60 grader kan färga av sig i 30-40 grader och är det inffärgat i 40 så kan det säkert släppa färg i 60…

jag tvättar i princip allt i 60 grader, undantaget ren ull…

Linn
0

får bli bättre på att stortera upp det då… :$

Linn

AnnaLundin
0

Jag har med åren lärt mig att det lönar sig att "göra rätt" när man tvättar, så numera har vi 3 korgar för färgsortering: ljust, mörkt och rött/gult. Allt vänds ut-och-in (så får tvättmaskinen nöta på insidan medan vi själva nöter på utsidan) och tvättas i 60 grader, sedan hängtorkar vi allt utom handdukar, som åker torktumlare. (med vissa undantag - är det något som behöver snabbtorkas så tumlas det också…)

Linn
0

jag har bara plats för en tvättkorg (visst kan man ha det i en korg ändå och sortera sen) men anledningen egentligen till att det blivit så att jag blandat är att min pojks kläder tar slut, även min sambos arbets-tshirts men det räcker inte för att fylla en maskin. Det borde väl förvisso finnas program för halvfull maskin och tvätta oftare istället ;)

Rött förstår jag att du särar men varför gult tillsammans med det röda?

Linn

Ladydragon
0

jag tvättar allt i 60 grader…..måste använda Neutrals tvättmedel och i 40 grader så blir det tvättmedelsfläckar på kläderna

7# har du inga handdukar du kan slänga in då blir tvättmaskinen kanske full?

tvättkorgar va e det Tungan ute tycker bara dom är tunga och otympliga så jag använder Ikeas blåa kassar mycket lättare att flytta runt och tar inte lika mycket plats

Linn
0

#8 jodå, handdukar går det åt här, min pojk är ett litet kräkmonster så det går åt en hel del spyhanddukar. Får vänta någon dag till emellan jag tvättar bara så blir det fullt av båda färgerna.

Linn

AnnaLundin
0

#7 - det har bara fallit sig så att jag tycker att det funkar att tvätta det röda och gula ihop.

Vi har gott om utrymme så vi har tre tvättkorgar som vi samlar ihop tvätten i, men vi använder också Ikeakassar för att förflytta tvätten till och från tvättstugan…

Linn
0

även jag kör på ikea kasse från tvättmaskinen till tvättställningen ;)

Linn