Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3664 ggr
[YlvaP]
0

Jag har ett dilemma

Vet inte om alla kommer ihåg mina trådar. Det är så att flickorna inte lyssnar på mig när jag säger åt dom något som att tex gå och klä på sig eller kom och ät. Det värsta är när dom skall gå och sova när dom gör ALLT för att få vara uppe någon minut till.

Jag blir arg och skriker på barnen vilket jag egentligen inte vill men jag har svårt att kontrollera mina impulser (har adhd) men jag försöker alltid att vara snäll och prata med en vänlig ton dom första 2-3 gångerna.

Barnen i sin tur tycker inte om att jag skriker (kan förstå dom) och säger åt mig gråtandes (iaf en av dom som har dåligt självförtroende) att måste jag skrika hela tiden.

Jag vet inte vad jag skall göra för att få barnen att lyssna på mig så att jag inte blir så arg. En gång kan man ju missat att höra men inte flera gånger.

Det är moment 22 lite granna.

sarwen
0

Jag förstår hur du känner, man vill inte bete sig hur som helst, men när sinnet rinner till är det inte det enklaste. Ofta när barn har teflonöron så beror det på att de vill ha lite ställtid (inte släppa det de har för händer genast) och för att de vill ha kontroll över situationen.

Det viktigaste kanske är att kommunicera omkring det när man inte är helgalen och de är lugna. Säg att du tycker att det är jättetråkigt att inte bli lyssnad på, för att det känns som … (fyll på själv)

Sen kan du förklara att du vill prova ett nytt sätt som gör att det inte blir bråk. Till exempel äggklocka.Har du provat det? Man går till dem och säger att när äggklockan ringer så är det läggdags/matdags/ vad det nu gäller. och så visar man att man sätter den på till exempel 5 minuter.

Sen kan ni kanske komma överens om vad som ska hända om de inte kommer när klockan ringer. (nåt rimligt skulle kunna vara ingen kvällssaga eller nåt)

[YlvaP]
0

Nån enstaka gång har vi använt oss av äggklocka. Mest mannen då. Men det kan jag ju testa.

sarwen
0

Lycka till, annars får vi hitta på nåt annat…

Jag tror knepet är att först förklara att det är så här vi kommer attt göra. Och sen gör man det.
Mina barns dagmamma kör med timglas, för då kan barnen lätt se hur mycket sand som finns kvar, men annars är det ju samma princip.

Ladydragon
0

har du några rutiner för kvällen inför läggdags?

det är är kanske annars ett knep att varje kväll så gör man samma sak och hålla fast vid det

att bli arg o skrika brukar tyvärr va sämsta lösningen då brukar det bara bli antingen att barnen bli ledsna arga eller helt enkelt inte lyssnar

äggklocka låter som ett utmärkt tips försök med det

[YlvaP]
0

Jag jag kör med samma sak nästan varje kväll. Det är inte bara på kvällen utan det är hela dagen. Tiil frukost, när vi skall iväg till skola och dagis när vi skall äta middag och städa inför kvällen och lägga sig. Samma tjafs hela dagarna.

Till frukost så är det så att dom går upp mycket tidigare än mig så dom sitter antagligen på en dator eller framför tv:n. Dom kan inte stänga av fast jag säger att frukosten är klar. Jag har ett tidsschema att föälja men dom drar alltid ut på tiden så det blir för stressigt för mig och jag kan inte hålla god min.

Osv osv.

AnnaLundin
0

Är det bara tv och dator som är problemet så brukar jag helt enkelt stänga av åt dem om de inte lyssnar… När man har gjort det några gånger så lär de sig lyssna på vad man säjer (och även att förhandla sig till att "bara titta färdigt på filmen"…)

[YlvaP]
0

Jo det är det som är problemet. Men jag vill ju ge dom en chans att klara av det på egen hand. Men jag får väl stänga av den direkt.

sarwen
0

JAg skulle först säga "om fem minuter" eller två minuter eller så. Sens kulle jag säga att nu är det dags. Om de inte lyder då skulle jag stänga av.  Det är lätt hänt att man går direkt till handling, men de, precis som jag själv, behöver bli lite förvarnad, så jag kan avsluta mentalt om du förstår vad jag menar.

[YlvaP]
0

Jo jag förstår vad du menar. Jag skall pröva det, bara jag själv kommer ihåg det. Tungan ute

sarwen
0

Ja det är ju oftast där skon klämmer, åtminstone för min del Flört

prodigy
0

Känner igen situationen!

Här är det förebyggande arbete som gäller, tex ta fram kläder för nästa dag på kvällen, locka med en bra saga vid läggdags och kanske viktigast, -för att överhuvudtaget komma i väg i tid på morgonen, att alltid se till att gå upp innan barnen på morgonen (går upp ca 6.00 just nu). Då hinner man klä på sig själv, äta frukost utan stress o tjat. Pröva att bryta mönstret och väck barnen med god frukost och en glad mamma.

Själv tycker jag att tv o dator på morgonen är hopplöst! Det funkar inte här. Försök att komma överens med dem om att ni inte använder tv/dator på morgonen, alternativt en viss tid, efter att de ätit klätt sig.

Ibland känner man sig som en usel människa som skäller på dem man älskar mest, men barn kan faktiskt förstå att föräldrar också är människor och inte alltid klarar att ha tålamod!

Tala med dem när ni har en bra stund, förklara hur du känner! Barn förstår mer än man tror…Glad

[YlvaP]
0

Tack det är bra tips.

Vi har haft hjälp av Dagkliniken med en barnkonvention (tror det heter så) Det är flera möten som man har. Det är för att hjälpa hela familjen till ett bättre liv tillsammans.

Vi har numera familjemöten varje vecka där alla barnen får säga vad dom tycker känns aktuellt. Om precis vad som helst. Vi brukar ha något gott att äta då så dom stannar kvar vid bordet en stund.

På morgonen har vi förbjudit dom att spela på datorn för det skapar mera stress för mig som måste fara upp från sängen för att skriva åt dom yngre. TV:n klarar dom av att sätta på så den får dom se på.

När jag sedan går upp så påminner jag dom om att säga till att frukosten är snart klar så dom vet att snart skall dom stänga av tv:n. Men stressen att få allt färdigt efter det kommer jag inte ifrån just nu men vi har kommit iväg alldeles för tidigt många gånger för dom är duktiga på att fixa i ordning sig.

AnnaLundin
0

skönt att ni har hittat ett sätt som verkar underlätta för er!!

[YlvaP]
0

Ja det verkar vara en bra lösning. Än så länge iaf. Skrattande