Barnstol i bil
Sonen börjar växa ur sin bakåt vända bilbarnstol. Funderar på hur jag ska göra. Han är väldigt stadig för sin ålder blir 2½ år den 26 febrari. Och jag hittar inga bakåtvända stolar som han kan ha fram tills han blir 3-4 år. Hittar dock massvis med barnstolar som är framåtvända.
Problemet när han sitter bakåtvänt är att benen får inte plats om han inte böjjer dom. Vilket blir obekvämt längre sträckor. Han sitte ri baksätet. kan ej ha den fram då jag inte ser vägen åt höger samt att jag tappar koncentrationen på körningen.
Så hur had eni gjort.
Är det bara benlängden som är bekymret? Eller har han vuxit över ryggstödet?
Mina barn har vuxit övevr ryggstödet strax efter 3 års ålder, så jag har egentligen inte haft något annat val än att sätta dem framåtvänt då. Annars hade jag inget problem med deras benlängd. Jag har Britax Eclipse-stolar, där de kommer upp en bit från sätet. Det gör att det blir lite mer flexibelt med hur de håller benen, även om de får sitta med böjda knän.
Sen är det oftast inte stolarna som är problemet, utan hur djupa sätena är där stolarna sitter.
Vad gäller svårighet att se när man har stolen i framsätet så hade jag inga problem med att se vägen, däremot var det ju omöjligt att se den högra backspegeln. Det löste jag genom att fästa en husvagnsspegel på den högra backspegeln, funkade skitbra! Jag hade en sån här/Article.aspx?aID=515&cID=158) som jag hade minimalt utskjuten åt sidan.
Jag har haft bäge inknölade bakvända till de vart 4 år.
Grabben hade det trångt om benen från 3 års ålder, så passagerar stolen var nästan så långt framdragen som det gick!
Nu åkte ju nästan aldrig någon med där, så det funkade ju , men när vi åkte alla fyra var det jag som fick det trångt på passagerarstolen
Jo vi åker ju ofta flera stycken när grabben är med, Är han inte med så brukar jag plocka ur stolen. För sitter de nån bredvid så får ju även chaffisen svårt och se åt höger då personen sitter så långt fram. Känns ju inte säkert ur trafiksäkerhet.
Stolen är bakåtdragen så mycket de går och framstolen framskuven så långt jag vågar. Han får ändå inte plats med benen. Hans huvud går i kant med kanten bak.
Svårt att förklara. Hoppas ni förstår endå.
Sätt stolen därbak. Behöver inte vara fram och dessutom får stolen bättre stabilitet mot en rygg tycker jag.
jag tycker du ska titta på den här Youtube videon länk där ser du svart på vitt vad som händer om du vänder ditt barn framåt bilen redan nu
här är en annan bra länk
skulle du verkligen förlåta dig själv om ditt barn dog eller blev svårt skadad för att du vände honom framåt för att han ska få sitta bättre?
Har inte gjort det än, var bara nyfiken på hur ni gjort.
Så du tycker han ska få ont i sina ben för att han inte kan sträcka ut dom. Skulle du vilja sitta så långa sträcker.
#4 han sitter där bak redan.
#6 - om du måste välja mellan att låta honom sitta med trångt för benen eller vända honom framåt, så tänk säkerhet i första hand. Jag lovar att du hellre har en gnällig son med ont i benen än en som skadat nacken vid en krock bara för att du vände honom framåt för tidigt…
Fast ajg tycker att du ska se om du kan hitta en stol där han kommer högre upp från sätet, så att det inte blir lika trångt! Mina barn har inte haft några som helst problem med benutrymmet, ens när de varit för långa för ryggstöden på sina stolar.
Just nu har en barnstol från mekonomen. Vet du några märken som kanske kan fungera. Som inte kostar multum :)
Jag är dålig på de modeller som finns idag (använder fortfarande de jag köpt till de äldsta barnen), men kan du hitta någon som liknar Britax Eclipse (googla!) så är den värd att prova.

Jag hade hellre hört barnet klaga för ont i benen än gått på dess begravning! MYCKET hellre. Förstår inte ens hur man kan fundera på att vända på stolen efter att ha sett videoklippet som #5 länkade till!?
Vi har en Britax Multitech. Den kan man ha åt båda hållen. Dvs Ella sitter bakåtvänd i den från 6-7månader upp till 4-5år sen vänder vi på den och kan använda den lika länge till.
För mig spelar inte priset någon roll. Skulle aldrig få för mig att snåla in på säkerheten när det gäller mina barn! Ta ett lån….
ja min son satt lite obekvämt i den bakåtvända bilbarnstolen men aldrig någonsin att jag tillät något annat
sen oxå måste man alltid åka bil?
jag har varken körkort eller bil och vi åker därför sällan bil det går alldeles utmärkt att åka buss tåg spårvagn eller cykla eller promenera
#11 - huruvida man måste åka bil beror väl på var och hur man bor och hur väl utbyggd kollektivtrafiken är.
Jag bor på landet, där det passerar tre bussar om dagen - en på morgonen och två på eftermiddagen. Det är linjebussar vars tider är lagda för att passa skolan, dvs skolbuss som allmänheten får använda om man skulle vilja.
Det skulle helt enkelt inte funka för oss att åka buss. Plus att det ju är mindre roligt egentligen att åka buss där man inte kan sätta barnen i bakåtvänd bilstol ens om man skulle vilja. För varför ska man vara utan i bussen när man sätter fast dem ordentligt i bilen - vari ligger skillnaden?
Vi bor en mil från den mindre tätorten och 2½ mil från den större, det är för långt för att funka att cykla, framförallt om man ska ha barnen med sig… (dessutom är jag reumatiker som inte bör bli kall)
För oss är bilen ett måste, helt enkelt.
Bilen är ett måste för oss, Bor på landsbyggden och bussen stannar inte i närheten. Lämnar sonen på dagis knepiga tider. Plus att jag jobbar extra så kan bli inringd precis när som helst. Då kan jag ej ta bussen utan får åka bilen. Samma när vi storhandlar. Har ingen lust och åka buss då. Plus att som AnnaLundin skriver, hur säkert är de för små barn i bussar där det inte finns möjlighet och ha dom bakåtvända.
Har ni provat att ha bilstolen i mitten bak? Det ger ju lite mer utrymme. Vi har en Britax highway till båda våra barn (2½år och 11 månader) och självklart är det liiite trångt nu för stora killen, men jag har inte en liten tanke att vända honom nu. Han sitter bakom passagerarsätet och vårat nästa steg för att få lite mer plats blir mitten bak och då kommer highway:en in ltie mellan sätena fram, så det blir mer plats.
Bilden är itne den bästa men det är en bild på båda barnen i bilen när vi var på väg till stugan (30 mil bort).
Det är inte möjligt då gubben är väldigt lång och får ha solen ända bak när han kör. jag som är kortare får offtast sitta bredvis om vi åker hela familjen. men det är inte bekvämt, stolsryggen spikrakt upp och sitta så långt fram. Ska s eom jag kan hitta en sån stol jag fick i tipset ovan.

Varför inte sätta stolen fram? Där är det gott om plats om man drar bak stolen.
Läs i första inlägget så ser du varför jag inte vill ha han fram.

Okej, det glömde jag att jag läst ;-)
vi har en maxi cosi i baksätet, nu är iof våran pojk bara 10 mån, men jag tror inte han kommer ha så stora problem sen, det känns som det är rätt gott om plats förbenutrymme, och jag får plats i framsätet utan problem.
nu är väl iof planen att vi kommer byta till en större bil, vi har en volvo v40 nu, och vid ett eventuellt syskon "måste" bilen bytas.
vad har du för bil?
maxi-cosin passar väl i "medel-stor" bil. och kostade ungefär 3000.
men jag hade i vilket fall som helst inte vänt min pojk, hur mycket han än gnällde, jag hade nog tillochmed övervägt möjligheten att byta bil.
Vi har en 945,a de knepiga är han satt mycket bättre i 760,in vi hade. Ändå är 945,an större. Ska kolla på maxi cosi. han är ca 98,5 lång nu och växer så det knakar.
Ja 945an är ju stor så där tycker man ju att det borde finnas gott om plats! Så det är väl stolen det hänger på då..
Ja de måste ju vara stoeln, ska s eom jag kan hitta beganad maxi cosi. Har inte råd och lägga ut för mö då jag är arbetslös.
jag har sett på blocket förr iaf, så det borde ju finnas någonstans!
http://www.blocket.se/jonkoping?q=maxi+cosi&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=17&l=0&md=th
Ja är dock ont om dom i länet jag bor.
Lutar nog åt att jag försöker hitta en britax. Den verka mest rymlig utav de bilder jag hittat på den. Fanns dock ingen begagnad i närheten just nu.
men om du åker till en återförsäljare, och får, vilken stol du nu väljer, testad i bilen, så vet du ju bättre vilken stol du ska leta efter..
kanske kan underlätta lite i jakten? :)
Har en kompis som har en britax. Så vet ju att den passar det vet jag inte med maxi cosin. Är ju en hel djungel med stolar där ute.
nej men dåså! då är det ju bara att börja leta! :)
men visst är det en djungel? helt galet!