Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4767 ggr
Tangotime
2010-05-21 09:02
0

Får utbrott...

Vår dotter som blir 2år i augusti har börjat få utbrott i sängen. I vanliga fall slänger hon sig bara på golvet när hon inte får som hon vill och det ignorerar jag och då slutar hon nästan direkt. Men dom senaste veckorna har hon börjat få riktiga utbrott när hon lagt sig. Om täcket ligger fel eller om jag killar på fel ställe osv. Hon blir vansinnig i slänger sig fram och tillbaka i sängen och ibland slår hon sigpå kanten och blir jätte ledsen. När hon får dom här utbrotten brukar jag bara ligga stilla och vara tyst. Slår hon sig tröstar jag men inte annars.

Någon som har liknande problem? Gör jag rätt och är det så här vissa perioder eller ska jag börja fundera på om det hänt något på ex dagis som oroar henne??

Zahara
2010-05-21 09:12
0

Haha låter som min dotter :) hon blir 2 i Augusti :) Fast hon kan få utbrott när som. Hon kan sitta och leka helt själv i godan ro och så kommer ett utbrott. Och som din tjej gör om man killar fel eller tar fel glas till maten så kastar hon sig men då bara släpper jag henne så får hon kommma när hon lugnat ner sig. Tror det är lite trotts med åldern  :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tangotime
2010-05-21 09:16
0

Okej. Det är ju skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet. Eller ja, jag ser det inte som något stort problem, det går väl över. Men jag har funderat lite på dessa plötsliga utbrott och om det kanske kunde ha hänt något som utlöst dom. Men jag kanske kan sluta fundera på det då. Jag är nog väldigt hönsig när det gäller sånt här då jag vart mobbad i skolan och ingen märkte nåt. Så jag kommer nog ha stenkoll på hennes humör osv…

AnnaLundin
2010-05-21 11:17
0

Jag tycker du gör rätt i att ignorera henne, så länge hon inte gör sig illa. Det är övergående!

En av mina vänner (som bl.a håller i föräldrautbildningar etc) sa om de där utbrotten att det inte finns något riktigt bra svenskt ord, hon kallade det för "tantrum" (engelska) och det är inte helt ovanligt. Våra barn har inte haft några jättestora såna utbrott, men en av kusinerna var extrem…. Det blev folk av henne också! (6 år nu)

jolak73
2011-01-10 18:10
0

Hej,

min son 2,5 år har börjat får utbrotten när vi började med ett nytt dagis i augusti. Varje dag sen slutet på augusti har han fått utbrotten. Dagis fröknarna har fått låta han vara annars sparkar han och klöser och allt blir värre. Nu har det även eskalerat till hemmet. Och i helgen började han dunka huvudet i dörren så han är alldeles blå. Vet inte vad jag ska ta mig till för den här lill killen är världens bästa, goaste barn. Har aldrig haft problem med honom, varken med mat, socialt eller läggdags..dagiset verkar också jätte bra. Men de tar emot ute och det är lite rörigt. Har kommit på att han hatar att vara ute i kylan så det gör det hela värre. Om någon är intresserad kan jag vara mer utförlig .. men han brukade gå på ett annat dagis från 1,2 månader , men då gick hans storasyster också där. Han älskar henne över allt annat och frågan är… om han inte vill gå på ett annat dagis än henne eller? men man tycker efter ett halvår borde han vant sig vid allt..ska boka möte med dagiset nu och se vad vi kan göra. jag lämnar honom 5 dagar i vecka. Orkar inte längre…

men visst har det delvis att göra med 2 års tantrum men endå, varje morgon samma visa..idag ramlade han i trappen med flit och pekade på såret och huvudet ungefär som du kan inte lämna mig så här…

[YlvaP]
2011-01-11 15:48
0

Ja det där klasssiska två års trotset. Så har alla mina flickor varit vid den åldern.

exitingsvillemo
2011-01-14 16:08
0

Ja HUA… 2 års trotsen är, enligt mig, den allra värsta. Bara att bita ihop och vänta ut =)

AlbaStiffler
2011-01-15 22:29
0

Jora, kan intyga att min tvååring är likadan o har iofs varit så sedan 1,5 år. Ligger dagligen o skriker hysteriskt på golvet. Han bara faller ihop, som om världen rämnar, på golvet. Jag ignorerar det bästa jag kan alt försöker distrahera. Dock tar utbrotten typ 10 min att ebba ut även om jag totalt ignorerar, mycket tålamodskrävande. Puh. Ibland lägger jag mig brevid honom o härmar, men det funkar inte heller, han blir nästan värre då. Haha.

Numer testar han även att ha utbrott några ggr per mathandling. Fast man gör sitt bästa att hålla honom sysselsatt med roliga saker.