OMG! Snabba svar tack.
hejhej!
Har precis kommit hem och sulle värma lite mat till mig medan barna sover hos mina väner i natt eller så hämtar jag dom snart.domsover s´vill ju inte vecka dom.
Iaf när jag ska starta micron ser jag hur det börjar ryka och heltplötligt så BRINNE DEN!
jag är snabb som attan får upp fönstret kollar ut och ser att ingen är där.högger tag i mikron och KASTAR ut den frå lägenheten sen snabbt ner och tar brandsläckarn och släcker den.PUST JAG KLARA DET!
en granne hade rngt brandkoren så dom kommer och sprutar ännu lite till.LUGNT! jag går upp igen och tänker lite chkat hur fan ska jag göra nu.ingen mikro=ingen välling till barna=GRINIGA BARN som inte sover hela ätter=en trött och inte så glad och trevlig mamma=INTE BRA!.kommer på den brilianta iden och går in på internet.tar upp siba.se och går till mikrosar.och ser en som kostar 499kr perfekt efterskickat och klart när jag kommer på emn ajg ska ju upp på stan i morgon!och jag får den ju inte förens om flera dagar.Smart hur ska jag nu göra behöver ha en mikro imorgon.men den kommer inte förens om flera dagar hur gör jah!
Äsch, busenkelt!
Koka upp vatten i en kastrull eller vattenkokare!
Jag brukar göra 130 ml kallt vatten och skaka i pulvret, sen häller jag på kokande vatten upp till 250 ml (mild fullkornsvälling, semper). Funkar skitbra!

Ja man klarar sig faktiskt förvånansvärt bra utan micro. Koka upp 2,5dl vatten på spisen tar ca 3 minuter. Så kan du göra en god kopp te åt dig själv!
Annars kanske du har en vattenkokare?

sedan är det väl så att om det är kommunalt vatten och barnen är så pass stora så behövs vattnet inte koka utan man kan ta ljummet vatten från kranen?

Förbered vattnet kvällen före-förvara i ren termos och fixa välling på morgonen?Lätt som en plätt.Använd inte varmvatten fån kranen då varmvattnet har kopparrör och läcker koppar till vattnet-inte nyttigt med för' mycket sånt.
#3 - nej, man ska aldrig ta varmt eller ljummet vatten från kranen, utan man ska ta kallt och värma upp - precis som #4 skrev!

#5 ok, hade för mig att det var så.

Har ni testat att ge dem kall välling. Min son föredrar det. Dricker helst inte alls varm välling. Det är praktiskt. Jag brukar dock låta den svälla i vattnet lite innan han får den, då blir den bättre. Kanske 5 min innan.
#0:Fattar faktiskt inte riktigt frågan, alltså hur man ska klara sig utan micro? Du har väl en fungerande spis?
Jo det är klart att jag har en fungerande spis men det är så mycket enklare och går så mycket snabbare att fixa i micro.
har testat med Kall men det går inte.dom äter det inte då och blir extremt griniga.

Nu har du redan köpt en micro, men…
Tre minuter tar det att koka upp 2,5 - 3dl vatten på spisen. Ska du bara ha det ljummet tar det inte ens så lång tid.

Snacka om I-landsproblem! ;o)
Jag har inte haft en micro i hela mitt liv o det har funkat jättebra. Värmer vatten i vattenkokare eller på spisen.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag skulle vilja säja att det går fortare att värma vatten i vattenkokaren än i mikron. Eftersom jag blandar i pulvret i kallt vatten så hinner jag precis lagom göra det klart medan vattnet kokar upp…

Jag har aldrig haft mikro och min dotter dricker massa välling.
Jag värmer pulver och vatten i kastrull.
Tur att du lyckades kasta ut mikron! *ryser* Bränder är inte kul!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kan du inte använda varmt vatten direkt från kranen? Lathund mitt i nätterna här hemma :)
Carpe Diem
Varmt vatten tar med sig avfällningar från vattenledningar i större utsträckning än kallvatten. Därför rekommenderas det inte att man tar ljummet vatten ur kranen till direktkonsumtion- vare sig till barn eller vuxna.

Från Livsmedelsverkets hemsida
Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?
Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning.
Om man har kommunalt dricksvatten är vattnet i kallvattenkranen kontrollerat av leverantören. Kommunalt dricksvatten är ett livsmedel som ska följa Livsmedelsverkets bestämmelser.
Vill man dricka varmt vatten är rådet att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen. Värm sedan upp det på spisen till önskad temperatur. Vattnet behöver inte koka.
Måste bara hoppa in och berätta att jag enbart värmer upp mitt vatten i kastrullen det tar max 2 min jag använder inte micron till det.

Var det inte tal om att man absolut inte ska värma mat mm i nappflaskor till barn i micro för att plasten fäller ut gifter då?

Jag värmer aldrig nåt i plast utan lägger det i så fall på tallrik och värmer om jag nu ska värma nåt som verkligen är smidigare att värma i micron än på spisen. Men just till barnen tycker jag det är ännu viktigare att inte värma nappflaskor mm i micron jämt och ständigt. Så svårt är det ju faktiskt inte att ta det på spisen eller med hjälp av en vattenkokare.
Det där med flaskorna handlar om Bisfenol och om jag inte är helt ute och cyklar så är det numera klubbat att Bisfenol ska förbjudas i Sverige. Jag har skrivit en artikel om bisfenol i nappflaskor:

Men det finns fortfarande i många som säljs har jag sett.
#24 - det är väl förmodligen för att lagen inte börjat gälla än… jag ska försöka luska lite om det.
Här hittade jag något:
än en gång tackar jag för induktionshällen, ljummet vällingvatten på 15 sek…
Är detta på allvar? Världen går inte under för att man står utan micro ett par dagar…