Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 3431 ggr
Animal-3
0

OT: undersökning (hästintresserade)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste inte exakt vad jag skulle lägga detta under så det blev OT, hoppas det var okej.

I alla fall jag är en tjej på 20 år som går en "entreprenörskurs", jag vill jobba med hästar i ett eget företag i framtiden. Nu sitter jag på kursen och spånar ideér och skulle vilja ha lite åsikter, tankar och se om det skulle kunna finnas ett intresse av dessa sorters aktiviteter.

En tanke är ponnyritt. Alltså man bokar tid och datum för ritt som passar båda parter.
Man möts i stallet där alla får hälsa även på hästarna. Vill barnen får de även ryckta lite på ponnyerna. Sedan får de sitta upp och rida en liten runda. Den runda som finns i tankarna för tillfället är både genom skog, sandbank och förbi en sjö. Ev. att det finns möjlighet att gå ner i vattnet med hästarna under sommartid.
Barnen rider barbacka och hästarna har repgrimma. Barnen får ha egna tyglar och får "lättare" instruktioner (helt individuella, vissa kanske behöver hitta balansen vissa kanske till och med kan styra lite).
Hästarna har ledare och vid överrenskommelse kan barnen få skritta en bit utan ledare (men vuxna som går med.)
Alltså en ponnyridning utöver det vanliga. Max två åt gången, då vi har två hästar jag kan tänka mig ta med på detta. Det är även lättare att hålla koll och ökar säkerheten.
Krav att barnen ska ha hjälm, detta skulle alltså vara för mindre barn 3-10 år.
Hästarna är en liten shettis på 95 cm och en äldre fjording på ca 142 cm. De är mkt hanterade, bott hos oss länge och vana vid barn. Mkt markhanterade och trygga. Allt för att få en trygg och rolig upplevelse.
Föräldrarna/mor-farförldrar eller vilka det är som tar med barnen går med rundan runt detta ska vara något "kul att göra ihop" vägarna är fina och lätt framkommliga.
Kan även beställas med fotografering. Jag tar alltså med min systemkamera och fotar på utvalda platser där vi ställer upp hästarna. Kan även tas som "familjebild" där föräldrar håller hästarna och barnen sitter på.

Lite flummigt men tror ni ser tanken. Tar de andra idéerna i andra inlägg.
Tänkte bara höra är detta något man skulle kunna tänka sig göra?
Vad är ett rimligt pris?
Jag siktar på att man håller på i ca 1-1½ timme allt som allt.

(hästarna på bild, Det är min syster som rider på de flesta bilder och "stegringen" tex är på kommando då ponnyn är en mkt duktig trickhäst)

AnnaLundin
0

spontant - ska du ta emot barn som inte har ridvana så ska du nog ha sadel på hästarna om barnen ska slippa vara rädda för att ramla av. Och träns i stället för repgrimma, för att föräldrarna ska känna sig trygga.

"Vill barnen rykta" skrev du - för mig vore det en självklarhet att skötsen av hästen ska ingå i konceptet. Alldeles för många barn får allt serverat på silverfat nuförtiden, det lär de sig inget av!

Sen måste du komma ihåg att du nog med en sådan verksamhet faller på gränsen för om du behöver ha tillstånd för det eller inte, kolla med länsstyrelsen.

Och min sista kommentar är att detta nog inte är något som du kan räkna med att tjäna några vidare pengar på, så om skatteverket ska godkänna ditt hästföretagande krävs det garanterat att du har fler verksamheter att dra in pengar på.

Animal-3
0

#1 Finns sadel till fjordingen men barbacka brukar uppskattas så fort de fått känna på det. Vi har haft många som hälsat på med icke ridvana barn och det har aldrig varit några problem.
Träns används inte, Shettisen har inte haft ett träns på säkert 3 år. Hela tanken kring ett eget företag är att jobba vidare med hästhanteringen som en frihet.

Detta är inget som har med utbildnings syfte att göra, det är något "kul" man kan göra ihop. Så vill de ryckta får de ryckta. Har andra idéer om "utbildning" för yngre där ryckt m.m. ingår.

Blir det så att jag startar upp något framöver kommer självklart det kollas upp med tillstånd, försäkringar m.m. allt som kan tänkas.

Detta skulle inte vara hela företaget. Jag har en massa andra småplock. Det är en idé på något man ev kan göra som finns för intresserade. Tanken är absolut inte att hästarna ska gå på detta vis flera gånger i veckan, utan en extra grej vi kan erbjuda.

AnnaLundin
0

#2 - vill du erbjuda ridning för ovana ryttare och föräldrar så måste du nog omvärdera din inställning till träns. För även om hästarna funkar bra när DU hanterar dem så måste det vara säkert även för andra. Och det ser beydligt bättre ut med ett träns, för en ovan förälder.

Sen ska du vara medveten om att föräldrar idag oftast vill att barnens aktiviteter ska ge dem något mer än "något kul", de vill att de ska lära sig något av det. Och jag vidhåller att man ska inte hålla på och servera allt på silverfat, utan faktum är att barnen tycker om att borsta på hästarna om man bara talar om för dem att det är något man ska göra! Är det frivilligt så låter de bli och missar en stor del av upplevelsen med häst!

Lindbygarden
0

Jag håller helt och fultl med om det Anna skriver.

Att lära sig umgås med hästarna handlar också väldigt mycket om säkerhet. Så man lär sig läsa hästen. Där brister det väldigt mycket och jag tror att många olyckor kan undvikas om man tidigt får lära sig läsa hästen..

Sen så måste du tänka utifrån om något skulle hända.

Ex du sätter en treåring barbacka på shettisen och en ovan förälder håller i grimskaftet. Det brakar till och shettisen trampar ett par steg, förälder håller hårt, shettisen går in på volt runt henne/honom. Treåringen faller av direkt, har du då otur så kan treåringen bli trampad av shettisen samt givetvis skada sig i fallet.

Små barn har inte alls samma motorik och kan inte heller samordna sig på samma sätt som en vuxen.

När du ska erbjuda en tjänst så måste du tänka på barnens säkerhet!!

Sadel med handtag tycker jag är absolut viktigast! Då kan du också ha träns utan att riskera ryck i munnen etc..

Sen undrar jag hur du tänker med att bada med hästarna? Om ett barn ramlar av nere i vattnet??

Animal-3
0

#3 Vi har olika syn på hästhantering. Säkerheten är inte lägre för att hästen inte har ett träns på sig. Som sagt varit folk här innan och ridit att hästen har repgrimma har aldrig varit något problem. Är träns ett måste får man vända sig till en ridskola eller liknande. Föräldrarna är välkommna att fråga om de funderar över något angående bettlöst alternativ. "nichen" på hela företaget är naturlighantering. Lätt och fritt, för det är så mina hästar går jämt. Och då menar jag även när inte jag är den som hanterar dom.
Säkerheten sitter inte i utrustningen utan i hästen (sen absolut ska säkerhets utrustning som hjälm användas).

Självklart kan föräldrar säga till vid bokning om de vill att barnen ska gå igenom tex. rykt.
Varför jag skrev "om de vill" är för att jag tänkte det kanske var ok att folk fick bestämma det själv. Alla som varit här har tyckt rykta hästarna varit jätte kul och har nog inte haft något barn här som sagt nej till det.
Inget att bli upprörd över (upplever ! överrallt som att det var upprört)

Animal-3
0

#4 Som sagt exakt denna ide handlade inte om utbildning syfte. Har andra idéer för det med.

Jag och en annan hästvan är så klart med och leder hästarna, inte ovana föräldrar. Och som sagt hästarna är tränade att klara det mesta, skulle olyckan ändå vara frame ska det verkligen vara extremt om hästarna skulle steppa runt på en volt och trampa på barnet.
Och som sagt oddsen att hästarna regerar på ett ljud i skogen är liten, änmindre att de skulle göra mer än ta ett steg åt sidan.

Sadel går som sagt få fram på fjordingen och det går att köpa in en till shettisen om det behövs. Säkerheten är prioriterad, vi har flera hästar och endast dessa skulle få gå med för de är de mest passande. De är trygga, miljötränade och ska mkt till innan de skulle steppa iväg. Träns är ingen säkerhet.

Väl medveten om motorik skillnaderna, har som sagt haft folk som hälsat på och ridit förr.

"bad" betyder gå ut och plaska fötterna lite, alltså väldigt grunt och det var bara ett "ev."

AnnaLundin
0

#5 - Varför frågar du om du inte är beredd att ta emot de svar du får? Jag har själv nära 35 års erfarehet av hästar och hästhantering så det är inte direkt så att jag gissar när jag skriver. Jag är dessutom mamma till fyra barn och har en hel del kunskap inom området barn och hästar…

Om du ska ha en verksamhet och anses vara seriös så måste du se till hur föräldrar i allmänhet ser på saker. Och ridning barbacka med repgrimma är INTE en säker verksamhet för barn. Detta oavsett hur välhanterade hästarna är! En viss del av säkerheten sitter visst i utrustningen! Om små rid-ovana barn ska kunna sitta säkert till häst en runda i skogen behöver de en sadel med stigbyglar (ev med tåhätta) och gärna handtag. Ett bett i munnen på hästen gör att föräldern känner sig mer trygg med barnet på hästen! Sen behöver man inte fästa tyglarna i bettet om man inte vill…

Det är skillnad på om det kommer enstaka barn till dig rent privat och hur man har det om man bedriver verksamhet med hästarna.

Din grundtanke med verksamheten är inte fel, men du behöver omvärdera vissa saker. Olyckor kan hända även om man tänker på allt, men att redan från början halvera säkerheten genom att ta bort sadel och träns från hästarna är att be om problem!

(du kan ju börja med att läsa om flickan som dog för ett par veckor sedan, efter att hon trillat av och blivit trampad då hästen blev skrämd på ridklektionen - och NEJ, det var INTE några ohanterade vilda hästar det handlade om! Hästar kan reagera snabbt och oväntat oavsett hur välhanterade de är!)

Animal-3
0

#5 jag är öppen för svar. Har läst allt och tagit imot det.
Som sagt sadel kan fixas fram och även detta med rykt som jag sa kan läggas in som krav (jag hade bara som tanke att det kunde vara frivilligt).
Jag tvivlar inte på att du är hästvan eller har erfarenhet av barn.

Repgrimma är det enda jag håller fast vid. Som sagt sadel visst, att ha rykt som krav visst.
Sen kan det vara annat bettlöst alternativ alltså tex sidepull eller liknande.

Anledningen till att jag nämt att det varit folk här, är bara för att säga hur det har varit/upplevts. Ingen på pekning om att så här är det.

Åter sadel har jag inte på något sätt vägrat. Träns är ingen säkerhet.

Läst artiklarna även om den andra olyckan med en tjej som hittats i ett ridhus. Sen är det skillnad på en grupp elever på ridskolehästar och markhanterade hästar med ledare. Det är olyckligt att olyckor händer. Men med dagens hästhantering kan man känna att det är tur att det inte händer mer ändå.
Känner själv flertalet ridskolehästar jag inte skulle ta med på sådant här, även om de går lektioner varje dag och är "lugna".

Och åter det behövs inga !! jag läser och förstår. Detta är inget jag tänker dra igång huxflux nu på engång. Det är en tanke som finns framöver, det ska utvecklas och tänkas igenom flera gånger. Dessutom kollas upp överrallt vad gäller tillstånd, försäkringar m.m.

SannaHolmgren
0

Jag känner spontant att dina hästar är såpass känsliga och oerhört duktiga och mycket tricktränade, att några som inte känner hästarna och då speciellt ovana lite klumpiga och rädda barn och föräldrar kan ge "fel kommandon" omedvetet. Hur förklarar du för hästrädda föräldrar och barn att det var deras eget fel att hästen stegrade sig? Hästen gjorde ju rätt.

Utan sadel och vanligt träns kan göra folk mer eller mindre osäkra, och folk som är osäkra (rädda) kan orsaka ett tillbud Så träns och sadel får du räkna med om deltagarna känner sig osäkra av att vara utan, jag håller med föregående skribenter på den punkten. Visst kan det hända saker ändå, säkerheten sitter inte i bettet, men i högsta grad i sinnet hos deltagare…

och har man mer eller mindre verksamhet så får man räkna med att något kommer att hända. Man vet bara inte när det händer.

Men det känns som att du behöver komma ut och se hur andra håller i sin verksamhet, det är lätt att bli hemmablind

Och jag gillar skarpt idén om att man kan beställa familjefotografering tillsammans med hästarna. Mycket bra affärsidé.

Lycka till.Glad

Animal-3
0

#9 Fjordingen kan inga trick eller likande utan det är bara shettisen, han trickar dock bara med mig. Han har varit ute på flera shower och blivit barnens favorit i pauserna och han har aldrig gjort tillstymelse till att försöka svara på några komandon från någon. (även om barn blivit frestade att se om hästen tänker lyssna på dom som hon lyssnade på mig under showen, jag brukar säga till dom att de inte får men får dom chansen vill dom gärna. Lägger till extra att stegra är in lärt från sida, han får aldrig stegra mot någon när det är på komando häller). Så jag tror inte han kommer göra det till något problem:) Han är desutom riden i 12 år och en vanridhäst. Min syster på bilderna är den enda som suttit på när han trickat och då är det jag som get alla komandon.

Sadel kan som sagt fixas. Varför barbacka funnits i tanken är för att det varit uppskattat för de som varit här. Varit en tjej som hade lite svårt med balansen då gick jag helt enkelt brevid henne så hon höll en hand i manen och en i min arm. Tappade hon balansen höll jag prinsip i henne i mellan åt och även hon var väldigt lycklig som det var. Men som sagt självklart går det fixa fram sadlar om folk vill ha det.
Träns som sagt är fortfarande back. Shettisen har aldrig träns och går som en klocka utan. Som sagt min idé kring företaget i helhet är att jobba vidare i hästhanteringen i övrigt och att sätta träns på hästarna helt i onödan känns väldigt motsägelsefullt. Dock kan man kanske lägga ut en extra text om repgrimma eller något. Jag får fundera på detta. Jag tänker inte sätta träns, men man får lösa det.

Visst är det det, dock är jag runt en del då vi är runt och showar lite m.m.
Har varit på ponnyridningar som skrämt mig med (tex ponnyer som varit precis nyinridna, ej trafiksäkra m.m.). Alltså hästhanteringen har inte varit riktigt var jag ser som säker. Även med vana hästar.
Det är väl det det hänger lite, jag ser det lite på ett annat sätt. Men ska runt mer ändå och kolla på verksamheter, finns mkt att lära kring hästar, företag och folk.

Tack! som sagt det ska ses över och tänkas igenom flera gånger, men måste börja någonstanns. Vill även tacka för ett trevligt inlägg, tycker det är lite jobbigt när folk ser så upprörda ut med !! och stora bokstäver.

SannaHolmgren
0

Glad

Jobba gärna vidare med din fotografering. Alla föräldrar älskar kort på sina älsklingar, och ihop med djur är det ett stort +. och du får då till det med underbara bilder. Barn är svårt att fotografera, men samtidigt så lätt eftersom de är så naturliga i sättet.

Animal-3
0

#11 tack jag ska fundera vidare på detta:) kanske kan få lite andra "ideer" via foto.
Underbar bild! oj vad jag saknar tiden då vi hade kaninungar varje vår^^

AnnaLundin
0

#10 - jag tror att du måste vara SUPERtydlig med att dina hästar rids utan traditionellt träns när du marknadsför dig, för som förälder hade jag absolut backat direkt om jag kommit dit och upptäckt det då. Då hade jag blivit förbannad, helt enkelt. Och ärligt talat, jag skulle aldrig låta något av mina barn rida på en fjording utan bett i munnen. Din häst är måhända ett undantag, men merparten av de fjordingar jag har träffat har varit såna som varit ganska tråkiga i hanteringen - en instruktör jag red för på 80-talet kallade dem för "norska stridsvagnar" och det fanns nog nån anledning till detta… (jag gillar fjordingar, men tyvärr är många av dem felhanterade)

Och har fler föräldrar än jag fått liknande uppfattning om fjordingar så kommer du sannolikt få samma reaktion från dem som den jag nyss nämnde. Det är sånt som du måste vara medveten om när du marknadsför din verksamhet, så att kunderna vet vad de ska förvänta sig när de kommer dit.

Sen sett ur företagsekonomiskt perspektiv så är dina små ridturer för barn sannolikt en ren förlustverksamhet. Sett till vad liknande verksamhet i den här trakten kostar skulle du max få in 2-300 kr/tillfälle, eftersom du bara har två hästar att använda till detta. Och dessa 200 kr ska då räcka till att avlöna både dig och den medhjälpare som ska vara med (inkl sociala avgifter och sånt). Plus att, om du ska ha hästarna i firman, ska det täcka del av hästarnas kostnader också. För att det ska vara lönsamt behöver du ha fler hästar i verksamheten och antingen räkna med att ha "gratis arbetskraft" i form av "stalltjejer" som leder hästarna, eller att föräldrarna är inblandade och leder sina barn. Eller också behöver du ha fotografering och liknande varje gång, så att det genererar mer pengar.

Animal-3
0

#13 ja absolut ska det vara framträdande, det lovar jag det till hör lite av nichen på hela företaget så det kommer absolut vara tydligt. Ingen ska bli överraskad i att hästarna inte har träns.
Att en av hästarna är fjording gör jag ingen större tanke i hon är stabil gamal tant om tycker det är helt okej att bara få lunka en liten runda. Sen beror det klart på. Dessa hästar är de som finns i tanken nu, men startar företaget om några år kanske jag har andra förutsättningar.  Shettisen är ju min och ska stanna livet ut, fjordingen har min far och fasters, så faster har nämnt att hon kan gå med henne i så fall. Vem vet det kanske inte startar för om några år och vem vet kanske någon av de andra hästarna är mer aktuella då (en är tex under inridning, hon är otroligt trygg men får inte vara med för att hon är ny, är hon kvar om 4 år kanske det är hon som får gå? beror ju på tillfälle och om jag känner att hon är tillräckligt stabil.)

Jag skulle inte låta företaget vila på detta utan ha det så det finns. Några extra kr kommer in och det är kul. Hästarna ska ut i vilket fall och de kommer ju stanna hos oss vare sig de går på sånna här turer eller inte. Jag har förståt att du är mkt negativ till idéen men som sagt var det en tanke bara. Jag ville bara se om det var något folk kunde vara intresserade av om det fanns.
Den ekomoniska biten kommer att räknas på som sagt, ligger massor av jobb kvar, men jag måste ju kolla runt lite för att ta mig någonstanns.

AnnaLundin
0

#14 - jag är inte alls negativ till din grundidé, men vi har väldigt olika syn på säkerhetstänkande. Och jag berättar hur jag ser på saken för att du ska få en helt annan bild av det än den du har själv. Det är väldigt lätt att bli hemmablind och bara se sina egna fördelar, utan att se till hur andra kan se på saken.

Animal-3
0

#15 jag förstår hur folk kan se på det, men som sagt har jag inte den traditionella hanteringen i gund. Vilket kommer vara framträdande i företaget. Bara fått känslan av att det var negativ med alla !! förlåt om jag misstolkat.
Jag vet vad du menar men det till hör nichen i företaget och kommer framföras tydligt. Och ja visst är det lätt att bli hemmabilnd, där av bra att reflektera som tex det med sadel/barbacka.

[Kaninlycka]
0

Jag håller med AnnaLundin och är själv uppvuxen med hästar och har många års erfarenhet både privat samt inom utbildning och hästturism.

Nu har jag skummat och vet inte om någon annan sagt det, men hur tänker du när du säger hjälm för 0-10 år? Personligen tycker jag hjälm är en självklarhet för alla oavsett ålder, det hör till säkerheten.

Sedan håller även jag med om sadel och träns. Många som har fysiska handikapp tycker om att få rida, men skulle inte klara av barbacka.

Jag kan också tycka att det kanske vore bra att köpa in hästar som är vana vid den här typen av barnridning och kanske inte helt förlita dig på de hästar du har idag, om du vill satsa seriöst på företagsamhet med häst.

Jag tror att de flesta av oss börjat inom mer traditionell ridning om du förstår mig rätt och att det kan vara svårt att "nicha" så mycket för små barn.

Annars en väldigt fin tanke att dela med dig av hästintresset!

Animal-3
0

#17 jag var nog otydlig, just detta skulle hållas för barn runt 3-10 år. Hjälm är alltid ett måste, rider inte utan hjälm själv häller. Kommer jag med ett företag har jag tänkt att se till att alla bilder på tex hemsida är med hjälm och jag kommer ha hjälm om jag börjar rida shower med min stora häst.

Som sagt sadel kan fixas fram om någon verksamhet startas. Träns står jag fortfarande mot.
Tanken är inte att ha ett företag där jag tar emot folk som rider. Jag håller föreläsningar, kurser, lektioner (med privathästar), tar emot träningshäst, fotar, håller shower m.m.
Det var bara att detta kunde vara ett sido alternativ om intresse finns. Shettisen är ofta runt på shower och en barn favorit, brukar bli en del gråt när de kommer till ponnyridningen och han inte är med där. Han är ingen ponny man leder runt varv på varv med olika barn. Han är min privata ponny som jag tränar och showar med. Dock är han en underbar barnponny.
Där av tänkte jag att man kunde ha som alternativ att folk kunde boka en runda.
Att bara ha två hästar känns också bäst då de ändå ska ut, det är lättare att ha full koll, kunna prata med barnen. Jag känner hästarna mkt väl och de är vana att bära barn.

Hela företaget alltså allt det andra är så "nichat" där av att det följer hela vägen om någon skulle komma till vårt stall.

Tack

magma
0

Bara en liten åsikt kring detta med säkerheten. Självklart är ju hjälm ett måste, men enligt mig är obligatoriska säkerhetsvästar minst lika viktigt. Nu vet jag inte om den sjuåriga flicka som blev ihjältrampad hade en sådan, men om hon inte hade det så kanske utgången hade blivit en annan med en sådan som skydd.

Annars så önskar kag dig lycka till med en spännande affärsidé, gillar speciellt fotoinslaget:)

AnnaLundin
0

#19 - den flickan hade väst, det räckte tyvärr inte…