Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 5234 ggr
[Kaninlycka]
0

Att sluta amma

Hej!

Jag har en dotter född 08 och en son som är 5 månader. Han äter burkmat, välling och bebisgröt samt fruktpuré anpassad för hans ålder och väljer mat framför Amning på dagtid.

På nätterna vill han dock gärna snutta, men får han nattvälling på kvällen så sover han mycket bättre än om jag ammar.

Nu undrar jag om det verkligen är så att man måste amma till 6 månader eller om det skulle vara okej att sluta tidigare än så? (Enligt livsmedelsverket bör man amma till 1 år men det känns absolut inte aktuellt).

Jag har ammat fullt tidigare, men sedan vi började med smakportioner som sedan utökats mer och mer så har amningen trappats ner naturligt och nu ammar han bara 1-2 gånger per dygn. Han dricker vatten ur nappflaska också så han får i sig vätska.

Dottern ammade jag till 8 månader, men med sonen har amningen hela tiden varit mer besvärlig och jag skulle gärna vilja sluta helt. Han är en pigg och glad, stor pojke som inte har några problem med magen eller så.

Vill gärna höra från er mammor hur ni tänker kring detta?

[Kaninlycka]
0

Det jag undrar är egentligen om han skulle må lika bra utan amningen eller om man måste amma till minst 6 månader för att han ska få i sig allt han behöver?

Tisdag
0

Jag skulle nog gett ersättning istället för vatten om han bara är 5 månader och du inte vill amma eller ammar så sällan.

Vad säger BVC?

Trollhassel
0

Jag skulle gjort som #2 skriver.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

vinteralvan
0

Sover han gott på välling så förstår jag inte vitsen med att ge bröstmjölk eller ersättning, fortsätt med välling du.

MimmieM
0

Jag slutade amma när min son var 3 månader, han hade inte det behövet utan föredrog nappflaska. WHOs rekomendation gäller främst för de i U-länderna där man inte i samma utsträckning har möjlighet att ger ersättning (främst av ekonomiska skäl).

Känner du att det är rätt att sluta amma, så gör det. Lyssna på dig och ditt barn, det är er det handlar om! Var istället glad att avvänjuningen går så fint och naturligt, det är inte alla som får det så omsesidigt och lätt :)
Min son är nu 7 månader och fullt frisk, äter hellre mat än vällning och är den gladaste lilla skit man kan tänka sig <3

Carpe Diem

AnnaLundin
0

Precis som MimmieM skrev så är WHOs rekommendationer om helamning i minst 6 månader främst inriktad mot mödrar i fattiga länder. Och det är inte enbart av ekonomiska skäl man vill få dem att undvika ersättning, utan det beror även på att vattenkvalitén där inte är särskilt bra så att blanda ersättning på det vattnet är inte bra för barnet.

Jag blir så ledsen varje gång jag hör om mammor som fortsätter amma trots att de inte vill eller känner sig bekväma med det, bara för att WHOs rekommendation säjer så! I vårt land har vi bra vattenkvalité och det finns utmärkt ersättning att ge i stället för Amning. Ditt barn äter dessutom diverse annat också, så min uppfattning är att du absolut kan sluta amma om du känner att tiden är rätt för det!

Jag har fyra barn, samtliga är uppväxta med flaskmatning - första 2-3 månaderna har de fått 100% urpumpad bröstmjölk, sen har det kombinerats med ersättning och senare smakportioner i olikaomfattning (det var olika hur snabbt de lärde sig att vilja äta av det). Och jag har fyra fullt friska, normala barn.

[Kaninlycka]
0

Tack för alla svar! Glad

Nu har jag pratat med två olika bvc-tanter som vi säger, och båda svarade att det är okej att sluta amma om man vill det. De första månaderna är viktigast med tanke på antikroppar och immunförsvar och det har han ju redan fått mycket bra av.

Sedan så äter han ju mat hela dagarna och ammar bara 1-2 per dygn så bara det funkar bra så ska man inte känna sig tvingad att amma en viss tid.

Eftersom han äter så bra behövs ingen ersättning säger disktriktsköterskorna, både bebisvälling och bebisgröt är ju näringsberikat dessutom.

Känns jätteskönt nu! Har haft som dåligt samvete för att jag inte njutit av att amma och helt ärligt sett fram emot att sluta, men vill förstås att lilla älsklingen ska må bra.