Hur får man en 8-åring att sluta tjata?
Blir tokig på äldsta tjejen och hennes tjat. Tillhör det åldern eller?
Kan ta ett exempel. Hon vill mölera om i sitt rum men hon har ett så litet rum med infällda garderober. Det finns en vägg som sängen får plats vid. Jag har sagt Nej en miljon gånger och samtidigt sagt åt henne att det inte går att ha det på något annat sätt. Men ändå håller hon på och tjatar om detta. Blir ju arg på henne.

Låt henne försöka själv-gör henne kreativ.Är ju hon som får leva med resultatet.Våningssäng-då kanske hon får plats med något under den?
Hon har försökt att möblera om men det blir bara fan av det. Det blev bara stökigare och sen fick farmor städa tillbaka allt.
En sån där våningsäng frågade jag om farmor och farfar kunde köpa om dom hittade en billig men det tyckte dom var en dålig idé.
Har inga pengar till sånt själv.

Är hon stor nog att möblera om det åt ett håll kan hon väl åxå möblera tillbaka det själv. Man kan ju inte ha vuxna som ordnar till konsekvenserna hela tiden. ;-)
Tycker åxå man ska främja hellre än att begränsa kreativiteten. Om resultatet blir dåligt får man väl leva med det eller göra om det.
Saken var den att tv-bänken/bokhyllan fastnade i golvet och vi kunde inte rubba den.
Sen är farmor lite sådär med barnen och gör mycket åt dom. Servicehem kallas jag det hon håller på.

Det brukar vara tvärtom…
En av mina bästa vänner har numera en vuxen son. En dag när hon ledsnat på att TJATA på sin slöe son så fräste hon till: Varför lyssnar du inte? Jag får ju för fasiken tjata hål i huvudet på dig!!! Sonen svarar då kolugnt: Det är för att du träffar samma hål hela tiden…
Lugn. ALLA barn tjatar. Mina tjatar extremt emellanåt, jobbigt när alla tre tjatar ikapp om samma sak. Till slut går det bara runt i huvudet av alla NEJ NEJ NEJ Det gäller att stå på sig. (Men inte hade jag tilllåtit min svärmor städa i barnens rum.)
Jag är dålig på att inte hålla det jag sagt nej en gång. Vissa saker iaf.
Jag har gett upp att inte bli arg på svärmor när hon kommer hit och städar. Förr blev jag väldigt arg och ledsen när mitt städande inte var fint nog för henne men hon är den sorten.

Hmm… Det kanske skulle vara liiite skönt med en städtant som städade åt en ibland…

Begagnad våningssäng-finns kanske på webben?
Går också bra att sova på golvet-fällaihop madrass etc under dagen och plocka fram på kvällen.Behövs ingen säng och då' ryms även annat?
Nu till helgerna kan det vara bekvämt med städhjälp.Kanske barnet kan säga till själv att hon vill städa i sitt rum och att städhjälpen behövs i de andra rummen-kanske?Allt går att lösa utan stridigheter.Diplomati behövs med äldre.
Tjo det går det väl. Nu är hon ganska duktig på att städa och städar mest av barnen. Det är när farmor kommer hit som alla barnen blir lata och inte kan helt plötsligt. Farmor städar glatt åt dom. Har sagt åt henne några gånger om att hon skämmer bort barnen.
kanske är det dags att inse att man inte bara kan säga nej utan att man måste diskutera det hela
varför man säger nej och så vidare men varför inte låta hon vara med och klura ut en lösning
har själv en mycket envis 10 åring härhemma och det fungerar absolut inte att bara säga nej han vill att man ska diskutera saken och det är ju vettigt
och en våningssäng eller liknande behöver inte vara så dyrt kolla till exempel på Ikea eller liknande eller som sagt begagnat tror jag finns oxå
Jo jag försöker att säga att det inte går och förklarar varför men det går inte in i hennes huvud. Hon sitter och ritar hur det skall vara men i verklighet så funkar det inte. Det är ett väldigt litet rum. Hon vill ha sängen mitt på golvet. 
Kan hon inte få prova och sen ha det så i några dagar? Hon kommer upptäcka rätt snart att rummet är för litet och vilja möblera om igen, det är jag säker på :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja jag har funderat på det men jag är rädd för vad pappan skall säga sen när han kommer hem.
#13 - du kanske får förankra det hela med pappan först…
Låt henne försöka. Du kan väl bara berätta för pappan varför hon fick pröva. Jag tycker största problemet är farmor, du måste få henne att sluta att städa barnens rum annars har du så småningom ungdomar som i "Ung och bortskämd".