När sluta med kalas?
Vid vilken ålder slutar man ha kalas för kompisar?
När barnen själv inte vill ha kalas…
Dotterns klasskompis storasyster, som går i fyran, ville inte ha kalas i år.
Okej. Äldsta dottern blir 9 nästa år och hon planerar redan för sitt kalas som blir i mars.
#2 - min äldsta blir 9 i januari och hon gör detsamma… 
Kul… Men nästa år får det bara bli några styckna. Blir alldeles för många med 12 inbjudna barn plus mina tre.
#4 - hehe, vet precis vad du menar… Här bjuds hela klassen in och eftersom lillasyster fyller år på jullovet får tjejerna ha gemensamt kalas. Får väl vara tacksam för att det är en liten skola, för det är ändå "bara" 12 ungar plus våra 4…
Jag suckar bara och inser att vi nog får stå ut med hela klassen så länge tjejerna vill det. Alternativt bjuda till kalas på leklandet i stan och därmed kunna begränsa…
de går väll över till party/disko sen antar jag.. så man får nog stå ut me inbjudningarna länge.. 
Attans då. 
japp.. hehe.

Min 9åring var bjuden på tjejkväll till en yngre skolkamrat, denna vile inte ha kalas. Men tjejkväll är betydligt lättare, då det inte behöver vara ballonger, godispåsar till alla eller gräddtårta. Det räcker med korv med bröd och en rolig film.
Åh det skulle vara skönt att ha.
min 12-åriga grabb o hans klasskamrat ordnade "fest" för hela klassen på 19 barn senast i höstas..får se vad dem vill nu när dem fyller 13 år.
;-)
Mina tjejer har haft kalas hittills, de blir 11 och 12 i år, men nu blir det nog mer pizzakväll, filmkväll eller nåt sånt tror jag… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
pizzakväll menar du nog… 
låter som en bra ide.. 
#13 Haha jag ändrade!!
Ja det menade jag såklart! Så lite Singstar och sånt funkar ju förstås!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
hehe.. va bra.. 
de tror jag barn i den åldern uppskattar mer.. än kalas..
. Och tjejmiddag om man har en dotter kanske.
Fast har de killkompisar så kan dom ju med få vara med, såklart emn då bara "middag" hehe.
När börjar ni med kalas då?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
har samma fråga…
som #16
Våran son fyller år i Juli, alltså mitt i semstertider och sommarlovstider, därför har inte kalas för dagiskompisarna kommit på tal riktigt.
Men i år har han varit på några kalas själv, så det märks att det börjar bli en viktig grej för barnen, så i år kommer vi att ha lite kalas med några dagis-kamrater.
Vi har börjat med kompiskalas när dom fyllde 4 år. Ett år efter att dom börjat på dagis. Här börjar man när man fyllt 3 år.
#19 här börjar barnen dagis vid ett års ålder, om man måste jobba då… Då har dom gått mer än ett år på dagis… vid 4 år… Min dotter blir fyra nu i höst men hon vill inte ha kalas säger hon
Det finns familjedagvårdare för dom som måste börja jobba tidigare men den vanliga kommunala dagiset börjar när dom fyller 3 år. :P
oj, har jag aldrig hart talas om… :s jaja.. nåt nytt var fdag, tur de ej är så i skåne.. 
#21 Va knepigt. Här tar dagis emot från 12 månaders ålder
#21 - det är nog så hos dig i så fall, för här i trakten börjar barnen direkt på dagis även vid så låg ålder.
12 månader gäller nog över nästan hela landet. Är man ensamstående och har slut på dagar kan man få dispens lite tidigare också, vet en mamma som fick ha sin dotter fr.o.m 10 månader, men då gick hennes storasyster redan på förskolan också. Jag jobbar på förskola och i höst kommer vi att ha nio ettåringar och sju tvååringar (totalt 16 barn) på avdelningen jag jobbar på.
#25 Lite synd tycker jag att man lämnar så tidigt. 14 månader tycker jag är yngsta laget då jag lämnat
#26 - ibland har man inte möjlighet att välja…
Från ett år gäller i vår kommun också.
Vad gäller när vi börjat med kalas, så har det varit från 6 år då sonen började i förskoleklassen, och detsamma blir det väl för dotterns räkning gissar jag.
Vi har börjat m barnkalas från 1års ålder
från 6 år och till barnet säger nu vill jag ej ha mer
jag har fyllt 10 nu och jag ska ha tjej-kväll och övernattning
#31 vad skoj!! 
Varför sluta med kalas? 
#33 Tja för att vi vuxna tycker att det blir så många ungar att hålla reda på och underhålla. Ja jag vet att det är ego men vi har våra "problem" också.
Tilss jag är tånåring YlvaP.
Hej! Checka in mig på mina 2 YouTube kanaler!
http://www.youtube.com/user/Moa100000 det är min musik kanal
http://www.youtube.com/user/MinecraftBuilderXBOX min minecraft kanal
och bloggen till minecraft finns också ;P
http://www.minecraftxbox.bloggplatsen.se det är min blogg så
allt finns i ett! :)
Kommer ihåg att när jag fyllde 10, så fick jag bjuda tjejerna i klassen och min bästa vän som är ett år(eg tre månader äldre) sen fick jag inte ha kalas längre trots att jag ville och även ville bjuda mina två bästa killkompisar (som va de jag umgicks med mest)
Så jag tycker nog att så länge barnet själv vill ska det vara kalas och att kalaset kan ändra karaktär med åren, min bror som är DJ har haft en hel del "Diskon" med utrustning som används då han jobbar med vanliga fester och nattklubbar. Jag vet att alla som haft såna diskon varit jättenöjda. (Lite smygreklam kan man alltid peta in)
Se bara till att dottern/sonen är nöjda och med på det "kalaset" som blir.
Började vid 4-5 år med kompiskalas, det var då barnen efterfrågade det. Runt 11-12 år har kalasen ändrat karaktär och blivit "filmkväll", "robinson-kalas" med färre inbjudna och mer "sova över" stuk. Mellandottern har alltid varit väldigt kalasig av sig, en gång hade vi 24 barn hemma
… och vi överlevde. Hon fyller i januari men vi hade flyttat kalaset till 2 maj så de skulle kunna vara lite mer ute och vi skulle kunna ha kalaset på våran stora veranda. och just 2 maj det året så slog det till med snöstorm! föräldrarna höll på o inte komma hit för att hämta barnen och inte kunde vi vara på verandan, för där var det bara 2 grader … ja ja,det gick bra, barnen hade kul och det är en rolig historia att berätta efteråt
. Samma kalasprissedotter är förresten 14 nu och har inte slutat med kalas än, men nu fixar hon + kompisar allt själva, jag behöver bara hjälpa till med lite shopping.

min syrra hade en fest. alla var typ äldre än henne. typ. hon fyllde 16 år

hon fyllde 16 år. Så det blev massor av alkohol i festen^^
Jaså? Vad tyckte era föräldrar om det?

#40 dom visste inte. min syrras kompis bokade en lokal. sen jag och min syrras kompis var bara där. Alla stack när vår morbror skulle hämta oss. så dom vet inte

Dom vet inte heller nu. Vi sa aldrig.
Det hade antagligen varit en god idé att mamma och pappa hade varit lite mer involverade i festen, så hade de haft mer koll.

#43 då skulle festen vara förstört ju. och det skulle inte lukta cigaretter,vatten pippa och alkohol hahaha 
Nej, just det. Det är det som är vitsen.

I 1:an-3:an hade alla barnkalas, de flesta var könssegregerade.
I 4:an hade nästan alla fortfarande barnkalas, de flesta könssegregerade. Några hade gått över till diskotek-party (med både pojkar och flickor).
I 5:an dominerade plötsligt diskotek-party totalt. Något enstaka barnkalas, men ingen könssegregation.
I 6:an fanns bara diskotek-party kvar. Någon kallade det kalas, men då mest till namnet.
I 7:an-9:an och gymnasieskolan anordnades diskotek på annat håll (skolan och så, inte genom hemmet och familjen).
Okej det lät ju ju bra.
/
Jag vill ha bort det där kalas är kalas med typ lekar och sånt och tårta och sånt. Sen så delar man ut en liten godispåse när dom går hem.
HUr många barn behöver man bjuda hem? Tycker det är för många med 12 st. Närmsta kalaset är Minstingen som fyller 4 år och får bjuda in 2-3 kompisar. Det är den äldsta dom skall ha ett helt dussin om inte fler.
När min dotter fyllde 6 år, en fredagskväll i oktober år 2000, bjöd vi in alla barn i hela sta'n på vild sprit- och knarkfest! Vilket drag! Polisen fick komma när alla slogs, röjde och spelade hårdrock och discomusik på högsta volym, så det ekade från Sverige ända bort till Egypten, Liberia, Nya Zeeland, Rumänien, Schweiz, Slovenien och USA på samma gång, tror till och med det hördes från Jorden ända bort till planeten "Plopp". Ingen öppnade huset, så polisen fick slå in dörren. 70 personer greps, vissa för olaga vapeninnehav. Den fredagskvällen talar alla om fortfarande.

Nej, jag bara skämtar. Men vissa skolor vill inte att man delar ut inbjudningskorten om man bara bjuda vissa, de ser det som mobbning (har egentligen svårt för att det skulle vara elakt, bara för att jag inte leker med dig betyder det inte att jag retar eller slår dig, tänk om vår dotter tvingats leka med alla barn på hela Jorden när hon var mindre för att det inte skulle räknas som utfrysning), men kan förstå hur de tänker.

Min 7åring har gärna kalas eller filmkväll eller något sånt. Hon är 7 så hon har mest haft barnkalas men i år hoppade vi över det, vi har en 5 åring också som fyller en vecka efter och för oss blir det nog ekonomiskt sett att ha alla släktkalas o köpa paket till bägge samtidigt. De får ta igen det så fort vi kan. Så för mig har jag gärna en massa kalas med flera barn men för oss styr ekonomin väldigt mycket. Som tur är så har inte dottern blivit bjuden på mer än ett kalas så hon slipper hamna i : vi bjuder inte henne för hon bjuder inte oss'

Ska tillägga : bjuden på ett kalas under 6års o hittills nu i 1:an. Men jag hoppas inbjudningarna dimper ner. Så vi kan ge tillbaka till våren då hon fyller 8.Men annars har hon alltid haft kalas sen 3års ålder.x
Sedan är ju inte kalas så vanliga i 1:an, utan mer från 2:an (innan förskoleklass fanns i Sverige). Om man går i samma förskoleklass nu kanske det inte är så vanligt då, men i 1:an.
Här är det fortfarande kalas i tvåan och hela klassen inbjuden. Nu är de ju bara 11 stycken, men ändå….

Min dotter som går i trean hade tjejkväll hos sin klasskompis. här hade hon barnkalas i våras för hela klassen, de är 6 i klassen.
Vad lugnt om det bara var sex ungar i klassen. I mina barns klasser är det ca 25 barn
.
Min äldsta grabb började tidigt med att bjuda in tre grabbar för x-box kväll med pizza, chips och godis. I år fyller han femton har nog säkert fortfarande spelkväll med grabbarna antar jag.
När dottern fyllde tio så bjöd hon in tjejerna i klassen plus några från parallelklassen till kalas. Där lekte de typ dansstopp, limbo mm.
När sonen fyllde sju så hade vi "bara" kalas med vänners barn. De är barn som han leker med på fritiden. Plus att han fyller mitt i semestertider. Jag tycker att det är lite tokigt att ha kalas en månad efter att han fyllt för att folk ska komma hem från semestrarna. Nästa år blir det nog att ha kalaset lite senare för nu vill han ju även bjuda sina klasskompisar.
Minstingen fick samma kalas som storebror när han fyllde tre år. Får väl se hur det blir när han fyller fyra. Men jag antar att vi kör på med vänners barn då också.