Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3957 ggr
lisette
2008-02-11 18:13
0

dagiskläder?

jag har börjat fundera på vad för kläder barn har på dagis.

vad har ni för kläder när barnen ska på dagis?

exta kläder?

AusaBausa
2008-02-11 19:03
0

mjuka sköna jobggingbyxor o en långärmad tröja, t-shirt/linne, inget man är jätte rädd om.

ngr uppsättningar extrakläder:2-3 långbyxor, tröjor och strumpor som man kan ha liggande i en väska på dagis.

regnkläder, gummistövlar, extra tjocktröja(stickat eller fleece), flera par vantar, scarfs/halskrage/halsduk. Overall alt termobyxor/jacka(dock overall o föredra på små barn).

Jag brukar ha jacka på barnen när jag kör dem t fsk o sen låter jag overallen hänga där hela veckan. Tar hem den på fredag för o tvätta den om det behövs;-D smart tycker jag…

lisette
2008-02-11 22:20
0

men behöver en ett åring overall? alltså typ bävernylon?

AnnaLundin
2008-02-11 23:50
0

#2 - ska de vara ute och leka så är väl en rejäl overall det bästa…

Elisabeth-J
2008-02-11 23:54
0

Det kan räcka med ett fodrat regnställ om det inte är för kallt.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
2008-02-12 09:04
0

ja dem behöver overall eller annan vinterklädsel…kallt o sitta i sandlådan utan riktigt bra kläder på sig! en gång per dag brukar man minst vara ute iallafall…

ja bävernylon är bäst eller annat material som tål väta…inte ngn bomullsoverall iallafall…blött direkt!

magma
2008-02-15 01:00
0

Något jag ofta tyckt varit superbra är de fleecefodrade regnkläderna, en fördel är dock om de är förstärkta på rumpa och knän.

I år har yngsta tjejen på 2,5 år haft en regntät Lego-overall, och den är jag helt nöjd med. Funkar både i snö och kyla som i regn och snömodd! Sonen (6 år i april) däremot sliter så hårt på sina kläder, sa hans Lego-overall har gått sönder på knäna och då funkar det inte så bra i slask/plaskväder…Ledsen

Att ha fleecefoder ända ned är en nackdel tycker jag, eftersom det snabbt suger upp vattnet långt upp på benen om barnet plaskar i vattenpölar och mycket snöslask. Det allra bäste vore om det kunde vara gummerat/vattentätt även på insidan av byxbenet från bensluten och 20 cm upp. Men något dylikt har jag inte hittat, tyvärr!

Det finns förresten fleecefodrade regnkläder även som overall, undrar om det inte är Ellos som har det? Det kan vara jättebra för små barn som sitter mycket i blötan.

blondifire
2008-02-15 01:42
0

som barnskötare på förrskola kan jag säga så här.dagligdax,kläder dom kan röra sig lätt i och som får skitas ner,för d e ju så att vad man än gör händer det saker.extrakläder,typ 2 av varje, menar då 2 töjor, byxor,strumpor m.m. glöm inte blöjornaSkrattande

S*Winsnes Wilda

lisette
2008-02-15 01:43
0

ja visst är det så att man måste ta med blöjor själv?

Elisabeth-J
2008-02-15 08:53
0

#8 Det beror på vilken kommun man bor i och ändringar görs emellanåt. Dom förskolor jag har arbetat på har det varit olika med blöjorna.

Elisabeth 

Annette
2008-02-16 00:06
0

I vår kommun tar man inte med blöjor.

magma
2008-02-16 03:38
0

Inte i vår heller.

AusaBausa
2008-02-16 16:57
0

tror att det är så i dem flesta kommunerna… att man tar m själv! I Bromölla o K-stad kommun är det så. Även på lillans fsk som är en privat fsk.

Annette
2008-02-16 17:01
0

Så rörigt för personalen att behöva hålla ordning på att de tar rätt barns blöjor. Här betalar vi ett småbarnstillägg istället, mycket smartare, tycker jag.

magma
2008-02-16 17:12
0

Betalar inget tillägg, men kommunen står för blöjorna ändå.

Telefonkontakt
2008-02-16 18:42
1

Jag som jobbar på förskola kan säga vad vi personal uppskattar :)

Underkläder, för olyckor kan hända.

Byxor, mjuka innomhus och strympbyxor (när det är varmare ute med fortfarande väder för overall/täckbyxor jacka)

Det bästa är overall! pga av att det inte kommer in smuts lika lätt och slippa glipor när barnen leker ute

Ej kläder som är "finkläder" Det kan ju hända att man smutsar ner sig bde inne och ute.

Extravantar!!

Ta inte bara med "fodrade" gummistövlar bara för att det är några plusgrader, det är kallt ialla fall. Varma skor och stövlarna så man kan byta/anpassa

Föredrar kraftigt med sånna där regnbyxor man kan dra över overallen när det är lerigt ute, så slipper ni tväta extra ;)

Det är främst  ytterkläder som är viktigast. Inomhus kläder är ju vad som är bekvämt och inte gör för mycket om de blir smutsiga med ex färg och annat.

Det var det lilla jag kom på som förskolepersonal :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AusaBausa
2008-02-16 23:18
0

Fast på vår förskola föredrar vi vanliga strumpor då de flesta barn har svårt att ta på dem själva…därför rekommenderar vi på vår fsk att de har vanliga strumpor för att ha en chans o klara själva..en tanke från en annan förskollärare;-D

Elisabeth-J
2008-02-17 16:41
0

#16 Jag håller med dig, det är bättre med vanliga strumpor.

Elisabeth 

blondifire
2008-02-19 00:19
0

samma här! vanliga strumpor.jag som arbetar i gbgs kommun,här tar föräldrar med blöjor o det är inget problem med vem som är vems,barnen har varsin låda i skötrummet med extrakläder o blöjor.en sak vi som personal alltid får tjata om o som är bra o komma ihåg är att MÄRKA allt!! vi kan omöjligt hålla isär allas kläder o sen slipper föräldrarna sakna nåt oxå..

S*Winsnes Wilda

AusaBausa
2008-02-19 13:24
0

Exakt glöm inte märka kläder, snuttefiltar o helst nappar också!!! Då kommer du att vara en superförälder o alla på dagis komer o älska er! Mga extrakläder o allt namnat!

stallostby
2008-02-19 23:21
0

Min treåring har vanliga sköna kläder, samt ett ombyte på plats. Tar med overall när han vägrar ha den på sig direkt. då har han även jacka. Regnbyxor finns redan på plats, som jag tagit dit.

tips..vi har speciella fingervantar med treans gångertabell på, alla vet vem de vantarna är..ingen annan har sådana. Men givetvis skall alla kläder märkas med barnets namn!

I Lidköpingskommun behöver man inte ta med blöjor!

martdat
2008-02-20 14:04
0

nu är min dotter äldre, men när hon gick på dagis hade jag liggande där extra ytterkläder, hellst overall, mysbyxor, kortärmad och långärmad. två extra underkläder och strumpor,gummistövlarna lämnade jag offtast på måndag och tog hem på fredagen, bortsätt från skor så lämnade jag som extrakläder offtast begagnat som jag inte var så rädd om, trotts märkning blev nämligen kläder stulna flera ggr om året, klandrar naturligtvis inte personalen för stöld utan det visade sig offta vara andra föräldrar!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

stallostby
2008-02-20 22:54
0

jag tar aldrig hem kläderna mer än när de ska tvättas, men lägger inte min sons bästa kläder på dagis heller..Ombyte sker väldigt sällan, jag får oftast byta ut dem pga att han växer ur kläderna…

MIRJAMI
2008-02-23 13:03
1

Allt som man lämnar på dagis måste först märkas, men ibland så färsvinner kläder m.m. ändå. Jag brukar ta sonna kläder på min son son jag inte är så rädd om. Tjejer är oftast mera finklädda än pojkar har jag märkt.

[Jony]
2010-10-16 18:09
5

Varför är flickor mer finklädda? Vill de ofta, eller är det föräldrar som är "gammeldags" och tycker att flickor tidigt skall lära sig "uppföra sig bra och klä sig fint". Finns fortfarande väldigt mycket sådant,

AnnaLundin
2010-10-16 20:37
1

#24 - gå och titta i klädaffärer för ban nån gång, där finns knappt några "rejäla" kläder för flickor, såna som verkligen är gjorda för att användas i vilda lekar. Jag höll på att bli GALEN när min äldsta dotter var liten, när jag inte hittade några vettiga rejäla lektåliga kläder - om jag inte gick på pojkavdelningen och köpte svart, brunt, mörkblått med tryckta eldsflammor, monster och diverse fordon på…

magma
2010-10-18 00:59
1

Jag löser det oftast så att jag kör med svarta eller grå rejäla mjukisbyxor, köpta på pojkavdelningen.

Sedan, eftersom hon ju gärna vill vara "fin" och tjejig och älskar lila, rosa, rött, klänningar och blommor o.dy så kompletterar jag med en tunika eller tröja i de färger och tryck hon gillar. Känner personligen att det är viktigast vad hon har för byxor, eftersom det kryps på knäna och ålas och grejas så är det viktigast att hon kan röra sig fritt och smidigt- samtidigt som byxorna ska vara rymliga och slitstarka. På så vis blir vi båda nöjda:)

Tangotime
2010-10-18 09:50
0

#6 Jag hittade ett fodrat regnställ i ullared för två år sen. Det är inte fleece utan något liknande som det är i overaller. Men det går inte ända ner till fötterna utan slutar ca 15cm upp och så är det en gummi mudd längst ner som stoppar mycket av vätan så att dom inte blir blöta på benen om dom står i en vattenpöl. Den har varit kanon bra och vi använder den fortfarande!

Nu tycker jag att det är svårt att klä dom små för att det både är blött och kallt, och varmt när solen tittar fram.

Tina-A
2010-10-18 21:27
0

Jag jobbar på förskola och vad barnen har för kläder är väldigt varierande. Vissa verkar ha föräldrar som tror att det redan är -20 och eftersom barnen är så små (1-2 år) kan inte barnen säga att dom svettas.. Andra föräldrar tror att det är sommar och deras barn hackar tänder efter någon timme ute på gården.

Lager på lager och mycket olika extrakläder - strumpor (!), byxor, tights, t-shirt, tröja, fleecetröja, överdragsbyxor osv.. är guld för oss förskolepersonal så att vi kan klä barnen passande.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AlbaStiffler
2010-10-19 21:52
0

#28- jag tycker det är svårt som förälder att veta hur dagis tänker bete sig under dagen, dvs hur länge o när på dagen de är ute. Nu kan det ju vara minusgrader på morgonen men 15 plus på em. Hur klär man vettigt då?

Jag hade uppskattat om dagispersonalen själva berättade mer vad som var lämpligt för veckan, tex säga om de är klädda för lätt/varmt.

När man själv är ute med barnet anpassar man ju mycket mer, blir barnet blött går man in osv. Men på dagis måste barnen ju anpassa sig efter de andra barnen o rutinerna o kan inte gå in om de är klädda fel. Skitsvårt att veta sånt som förälder som tex sitter inne på kontor o inte kan vara med ute o känna av väder. ;-)

AnnaLundin
2010-10-19 22:51
0

#29 - varför inte fråga dagispersonalen hur de vill ha det i den bästa av världar? Det vore väl det bästa?

Tina-A
2010-10-20 09:14
0

#29: Ta med mycket extrakläder så kan förskolepersonalen anpassa kläderna lätt :) Lager på lager är det bästa, eftersom då kan man lätt ta av lite om det är för varmt, och sätta på ett lager till om det är för kallt.

Barnen på vår förskola har nu på sig sin tröja de har inomhus, en extra tröja och sen en halvvarm jacka (några har vinterjacka men ingen tröja under då), sen mössa, vantar och en del halsduk. Och så överdragsbyxor förstås som är tjocka eftersom de fryser ganska mycket om benen.
Tumvantar värmer mycket bättre än fingervantar. Barnen med fingervantar fryser mycket om händerna nu, så vi har sagt åt alla föräldrar att ta med tumvantar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AusaBausa
2010-10-20 09:52
0

det bästa är att där som nog ngn skrev att ha rejält med kläder på sitt barns fack i varierande tjocklek..så vi som pedagoger kan göra byten som behövs under dagen beroende på väder o vad vi ska göra..

Inte alltid att man planerar vad som ska göras alltid utan att man ibland spontant går på utflykter o då behövs ju där finnas alla möjliga kläder så vi slipper vara hemma pga att föräldrarna ej tagit m kläder för alla behov.

men ute nu:

-överdragsbyxor gärna lite fodrade (boomull)

-lite varmare jacka än sommarjackan

-fleecetröja alt annan varmare tröja att ta på under jackan

-alt tunnare overall

-vantar för de yngsta är väl bra m tumvantar men de kan ju ej röra sig med de..nu på hösten är det bästa med vanliga fingervantar  typ "magic" heter de väl.

de där vantarna som är gummerade med en jätteknasig tumme mitt på är urdåliga! Barnen kan ju ej leka alls. blir bara att de slänger av de ändå..

I skåne är det sen kanon med fodrade gummistövlar på vintern då vi mga ggr ju har så slaskigt men glöm ej ta med vanliga gfummistövlar när det börjar bli vår igen så barnen slipper flyta av tåsvett;-))

Vad jag ej gillar är de här gummerade utekläderna med fleece inuti..visst de är vattenavstötande men guuud så varma för barnen..de andas ju inte för fem öre…

inomhus är det kanon med joggingbyxor alt jeans som de lätt kan ta av själva (allra helst om man är ny med att gå på toa9

klänning lång tunnika är med rätt kasst för de som sitter på toa..de kan ej dra upp klänningne helt utan mga ggr kissar de på klänningne istället eller så råkar det bli att de torkar kisset med klänningen istället för pappret för de ej kommer under den;-)

snickarbyxor är heller ingen höjdare..

strumpor m halkskydd är kanon inomhus men sämre i skor då de ej har den rörelsen m foten då..så egentligen inneskor m halkskydd är bättre(typ sockeplast;-) är ju kanon..

mössa med snörning för de yngsta så de ej drar av mössan hela tiden…

det var väl allt för denna gång;-)

en sak till..

NAMNA ALLT !!!! finns inte en chans att man som pedagog ska kunna hålla reda på ngns kläder om det ej är namnat när man har upp mot en 20 barn i barngruppen..o allra helst om det är de äldre barnen som själva klär av o på sig.

AusaBausa
2010-10-20 10:00
0

en ska till;-) skor…

jag gillar dessa stövlar som är gummerade nere vid men vanlig termoistövel längst upp..håller för vätan nere o värmer där uppe o oftast är det ju fleece inuti…

lisette
2010-10-20 11:44
0

märks att du jobbar på förskola och har tre barn åsa. :D

AlbaStiffler
2010-10-20 21:10
0

Jättebra tips. Tack. Vi har en bra dialig med dagmamnan vår men det känns som man får fråga rätt ofta om det saknas något. Även hon har gett tips på praktiska kläder.

Måste tipsa om supersköna höstkläder jag köpt till vår son från kappahls märke Kax: en lurvig fleacejacka (som används som tjocktröja alltså, inte jacka) som lixom är hårig. Supermjuk. Många som kommenterat denna sköna gröna tröja o vill ha lika. Till det har han gröna flecebyxor som är tajta som långkalsonger nästan men tjockare än långkallingar. Jättebra med nätt passform, mysiga att ha inne o bra under fodrade galonbyxorna ute. Även de Kax.

AusaBausa
2010-10-20 23:03
0

#34 ;-) Mm man har ju lärt sig genom åren;-)) Men oj som jag stavar, hihi fingrarna hinner som vanligt inte med hjärnan:P

magma
2010-10-21 19:49
0

Dottern har faktiskt denna vecka börjat använda sin vinteroverall som är tänkt som extraoverall under vintern, det var -5 i morse och temperaturen klättrade inte över 4 plusgrader under tiden hon var på förskolan idag. Hon har inte varit svettig och varm under dagen, utan det verkar ha varit alldeles lagom.

Detta att fleecefodrade regnkläder inte skulle vara bra verkar det råda olika åsikter om, fröknarna på vår förskola tycker sådana plagg är jättebra:) Huvudsaken är att man inte börjar använda dem för tidigt eller i fel väderlek, är det regn och blött eller snöslask ute så lär ju barnen ha galonkläder oavsett? Det kvittar ju om barnen har galonbyxor+ fleecebyxor eller fleecefodrade galonbyxor? Och att sätta på små barn "prasselregnset" som andas är dömt att misslyckas, det räcker med en krypvända på grusad asfalt så är byxorna trasiga. Har fått slänga många sådana regnbyxor med trasiga knän och rumpor:(

AusaBausa
2010-10-21 22:33
0

"37 jo men det kommer mer luft igenom en fleece jacka och en vanlig regnjacka än en gummijacka med fleece som foder..den är mer tät..

tycker jag då o som sagt o åsiktern finns det mga o alla är inte eniga:-)) men mga ställen säger samma om dessa kläder som jag pratat med..

[1992mammatill3]
2010-10-29 19:57
0

Mina tre får ha det som åker fram(jag är extremt noga med att det ser bra ut men det är pga att min mamma tog på mig vadsomhälst..:)) sedan när dom är ute så ska dom ha regn kläder!