Alkohol o graviditet.
Undrar när är barnet som mest känslig för skador i samband med att man dricker alkohol?
Vilken månad månader.
Tänker på om man inte vet att man är gravid, är ute o festar dricker sprit sen får reda på att man är gravid.

fick reda på att jag var gravid i v 8 och veckan innan (alltså v 7) så hade jag festat rejält. min son är idag 3½ och inga skador på honom.
har för mig att under de första veckorna har det inten betydelse. men det är ju självklart bäst om man inte dricker… fast vet man inte om man är gravid så vet man inte. =)
Under graviditetens första veckor är det inte särskilt stor risk för skador på fostret och vet man inte att man är gravid så vet man ju inte. En rejäl fylla då är det många som lyckats med, utan problem.
Man vet inte var gränsen går för hur mycket alkohol fostret klarar av utan att ta skada av det. Något som är viktigt att komma ihåg är dock att fostrets lever inte kan bryta ner alkoholen utan det kissas ut och fostret dricker det igen och igen och utsätts för alkoholen under betydligt längre tid. Så, så fort man vet att man är gravid borde nolltolerans för alkohol vara det enda alternativet.
Men, som sagt, vet man inte att man är gravid så kan man ju inte heller välja att avstå för fostrets skull…
Tack! Har precis fått reda på att jag är gravid o har festat rätt hårt de senaste veckorna innan jag fick reda på det.
Är i 8 veckan
Pappan o jag är överlyckliga.
Grattis!
Och, som sagt, du kan nog vara helt lugn!
Lycka till!
Tack! Jag hoppas på det bästa o att inga skador har uppstått.

Enligt en läkare från nyköping som föreläste på en kurs om missbruk så är barnet sammankopplat med modern från vecka 3-4 så efter det så kan det uppstå skador på barnet om man dricker alkohol.