Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4610 ggr
Erika85
2010-09-24 22:06
0

Halloween...

Hej undrar hur gamla era barn var första gången ni tog med dem ut, Utklädda och busade för lite godis :) ??

AnnaLundin
2010-09-25 00:46
0

jag har själv ingen tradition av Halloweenfirande och det skulle aldrig falla mig in att dra med mig barnen ut på något liknande.

De har själva frågat ifall de får gå ut och busa i år, men jag har inte bestämt mig vad jag tycker om saken. Tjejerna är 6 resp 8 år nu.

[YlvaP]
2010-09-25 21:25
0

Nä inget vi eller ungarna springer omkring här på landet. Dom skulle inte ha fått göra det heller om vi bott i stan.

Vi brukar ha en liten halloweenfest som dom får bjuda in kompisar på.

Anna-Helga
2010-09-25 23:59
0

Vi har halloweenfest och klär ut oss här hemma, inget vi prackar på andra… Glad

AnnaLundin
2010-09-26 12:37
0

Vi har lite "Halloweendisco" på fritidsgården på fredagen i höstlovsveckan (v.44, som hamnar ovanligt sent i år, första v i november…), då får de ju möjlighet att spöka ut sig fritt!

SannaHolmgren
2010-09-29 11:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har också halloweendisco med maskerad som byns föräldraförening ordnar varje år. Superpopulär, och det kommer barn i alla åldrar även från andra närliggande orter.  Man betalar inträde 20 spänn, sedan är allt gratis. Spökbål, korv o bröd, godis och popcorn. Det är sagostund med spökhistorier anpassat för stora barn och för små barn, en hinderbana, pumpatävling, bollkastning, lekarBarnen brukar prata i veckor om denna kväll.

Min minsta jej var med förra året för första gången, men hon tyckte inte om att klä ut sig till spöke eller häxa, hon klädde ut sig till pippi långstrump istället.

Med andra ord så går vi inte heller ut och knackar dörr och tigger godis, det är inte så lätt på landsbygden där det är glest mellan gårdarna.

[YlvaP]
2010-09-29 15:46
0

Vilket bra initativ Sanna. Skall se om jag kan starta en föräldra förening här i min kommun. Måste höra med kommunen om det.

SannaHolmgren
2010-09-30 18:34
0

#0 Förlåt trådkapet…

Det är en ideell förening, som föräldrar med barn 0 - 18 år driver på egen hand, och jobbar för barnens bästa i fokus. Kommunen är inte inblandad mer än att: Föreningen driver frågor som ofta involverar kommunen och skola, tex att skolan behöver mer personal, tar fram mobbingfrågor i ljuset, jobbar nästan "mot" kommunen så de inte totalt kör över barn och föräldrar med indragna busskort, skolkök som läggs ner påkallar medias uppmärksamhet mm. www.oxa.se

elyse
2010-10-15 00:13
0

#5 Enligt den amerikanska traditionen behöver man inte alls vara utklädd till något läskigt utan det är mer en allmän maskerad - det är något vi här i Sverige gör - så jag tycker att hon gjorde alldeles rätt i att vara Pippi!

Tangotime
2010-10-15 15:56
0

Nu kommer jag väl irritera antar jag, men jag hatar detta evíga ringande på dörren och tiggande ungar! Det här är sverige och vi har inte firat halloween tidigare och JAG kommer inte göra det i framtiden heller. Möjligtvis för barnens skull att vi gör nåt här hemma, men jag skulle aldrig följa med dom ut och tigga godis hos grannarna. Förra året fick jag tillslut sätta lapp på dörren att dom inte fick ringa på för dom väckte lilltjejen stup i kvarten. Jag blir tokig av dessa "nya" amerikanska traditioner.

Tycker det är fullt tillräckligt att fira påsk!

[Jony]
2010-10-16 19:00
1

Alla traditioner började någonstans. Sverige har alltid älskat amerikanska traditioner, som Kalle Anka på julafton. Under 1800-talet migrerade ju massa svenskar till USA, sedan tog de båten hem igen. 1945 sågs USA som världens hjältar.

Lucia är inte amerikanskt, men moderna den moderna svenska Luciatraditionen var inte fullt etablerat förrän ungefär kring 1920.

Tangotime
2010-10-16 19:10
0

Det vet jag. Men vårt halloween firande är nytt för "dagens" (nu levande) svenskar. Kalle på julafton är mer rotat i sverige om du förstår vad jag är ute efter.

Sen är jag inte mycket för just tiggande barn och dörrknackningar.

[Jony]
2010-10-16 20:00
1

Kalle Anka på julafton har jag för mig började 1959.

pwestermark
2010-10-16 22:26
0

Jag välkomnar gärna nya traditioner. O vill mina barn klä ut sig o säga bus eller godis så får de göra det. Jag ser det inte som att tigga. O vi har gärna utklädda barn som knackar på. Händer ju inte så ofta sen vi flyttade till villan.

Tangotime
2010-10-17 10:45
0

#12 Nu är ju jag född -80 så för mig personligen är det en "gammal" tradition. Men det spelar ju inte så stor roll egentligen. Min personliga uppfattning är att tiggande barn som ringer på dörren i "tid och otid" är väldigt störande! Lika störande som vuxna som knackar dörr för att berätta om jehovas eller sälja nån skit. Men det är ju jag det ;-)

[Jony]
2010-10-17 16:36
1

OK Tangotime. Hwlloeen-traditionen är ju knappt 20 år i Sverige på allvar, ungefär lika gammal som Kalle Anka på julafton i svensk TV var när du föddes 1980 (programmet startade 1959).

Men vad säger du om påskakärringarna då? Lussandet? Eller är det att de tigger godis du inte gillar?

Tangotime
2010-10-17 17:03
0

Jag gillar inte tiggeriet. Det känns påtvingat när ungarna ringer på flera gånger samma kväll och blir uppenbart sura när jag säger att vi inte har något godis. Däremot kan jag tycka det är lite gulligt när det kommer små påskakärringar och delar ut påskkort för att göra andra glada. Men just tiggandet tycker jag verkligen inte om! Har jag nåt hemma bjuder jag, men har jag inte det så "kräv det inte"…

Sen kan jag inte stå för andra traditioner som kommit hit långt innan jag föddes. Men JAG tycker att vi har tillräckligt mycket traditioner och vill vi ta hit nån ny tradition så visst, men måste det involvera andra människor? Kan man inte fira och ha traditioner hemma utan att "pracka på" andra dessa "nya" traditioner som alla faktiskt inte firar? För det är i alla fall så där jag bor, att det mest är barnfamiljer som firar just halloween. Och då kan jag känna att dom som vill fira det får givetvis göra detta, men vi som inte firar det kanske kan slippa tiggande barn som ringer på och väcker våra barn som sover?

magma
2010-10-18 00:34
0

Jag har inget till övers för att klä ut ungarna och låta dem gå runt och knakca dörr för att få godis. Däremot att klä ut sig och gå på disco (sonen som går i skolan dvs, han är 8 år) och att dagis har lite Halloweenfirande med maskerad och fest, det är helt OK. Tycker vi i Sverige kan behöva lite mer fest den mörka årstiden:)

PS: Halloween är inte amerikanskt överhuvudtaget, utan  kommer ursprungligen från Irland och är en flera hundra år gammal tradition.

elyse
2010-10-18 00:35
0

#17 Fast från allra första början var det druider som knackade dörr för att få barn att offra. Inte lika mysigt. :S

magma
2010-10-18 00:54
0

Haha, nej, inte direkt!

SannaHolmgren
2010-10-18 08:59
0

#18 gudars skymning…FörvånadFörvånad

Jag tycker det är ok att barnen knackar dörr och har roligt nåra gånger om året. Det kan till och med vara nyttigt att barnen vågar träffa helt främmande människor i detta land där det är så vanligt att man inte törs prata med någon främmande alls.

Jag tycker inte heller att man ska pracka på andra människor traditioner som de inte firar, men hur ska barnen veta i förväg vem som firar och inte firar? Man kan säga till barnen som kommer och knackar på att "tyvärr vad tråkigt för er vi firar inte men gå till nästa ställe…"  Och om man tycker det är jobbigt att prata med främmande ungar så kan man sätta upp en lapp på dörren "KNACKA INTE PÅ VI FIRAR INTE HALLOWEEN" och har man tur så kan barnen läsa och förstå vad det betyder.

Det känns som att det är mer tillåtet och accepterat att klä ut sig till något gulligt som söta påskkäringar och som söta lucior och tigga godis, än i anonyma masker, som dessutom är skrämmande eller fula.

Man kanske ska skicka med barnen halloweentackkort när de knackar dörr på halloween också. Då blir det mer som påsk fast maskeraddräkten är annorlunda.

#16 De flesta barn går ut som påskkärringar och delar ut gladpåsk enbart för att få lite godis så att de själva blir glada. Att andra blir glada på kuppen är en bonus med firandet.

Tangotime
2010-10-18 09:24
0

För min del spelar inte maskerna någon större roll. Söt som ful, tiggande barn är inte ok här i alla fall. På påsk är det sällan barnen här tigger. Ofta kommer dom med någon teckning eller påskkort och ger och sen piper dom iväg till nästa ställe snabbt. Dagens halloweenfirande barn verkar tro att halloween går ut på att tigga så mycket godis som möjligt. Sen har jag inga problem med att prata med främmande barn, det är inte det som är problemet.

Säger som #17 Fest och privat firande tycker jag är helt okej. Då kan dom som vill fira göra det. Men att knacka dörr och tigga är att pracka på andra sitt firande. Lapp, ja visst.

SannaHolmgren
2010-10-18 10:05
0

Jag håller inte med riktigt. Se det från barnens sida. Ett gäng barn som var och en är coolt utklädda i världens garanterat tuffaste dräkt, är endast ute efter komplimanger om utklädnaden och en liten godbit. Barnen är inte ute efter att "pracka på andra sitt firande". Hur ska de ens förstå det? De vet antagligen inte ens varför de är utklädda och skrämmer folk, de vet bara att det är roligt.  Glad

När mina barn allra första gången för två år sedan gick ner till grannhusen en-två km längre ner som påskkäringar så gjorde de det endast för att ge dem lite blommor och en teckning. Jag hade inte talat om konsekvenserna om att gå ut som påskkäringar. Tungan ute

De blev helt chockade och överförtjusta när de plötsligt blev översållade av godis och småmynt och frukt och de gav sig återigen iväg påsken efter, nu ännu mer utklädda och ännu finare blombuketter/teckningar att dela ut … på jakt efter att tigga godis…Oskyldig

Det räckte alltså med en enda gång, och sen var deras jaktinstinkt väckt. Och det berodde på … mig som lät dem gå ut och på grannarna som hade köpt hem godis för säkerhets skull OM det kanske skulle dyka upp en påskkäring så här ute i skogen, mitt på glesbygden. Mina barn vet lyckligtvis ännu inte om att en del gör så även på halloween. I deras värld firar man halloween på skolan på disco. Det är nu på fredag och oj vad de längtar.Skrattande

Tangotime
2010-10-18 15:31
0

Visst tycker barnen att det är roligt. Det har jag inte sagt nåt om. Men som förälder kanske kan får styra det lite då. Ex "bli inte ledsen/sur/arg om ni inte får något" eller "ring bara på hos närmsta grannarna" som man kanske känner lite och kan prata med innan osv. Här kommer det "ungar" jag aldrig sett tidigare. Och dom har mindre hinkar med sig som dom sträcker fram och vill få godis i. Obestämd Så jag tycker att det är lite föräldra ansvar att tala om för dom att det inte enbart handlar om att få godis. Sen har det ringt på endel ofärskämda ungar här som jag svurit åt efter åt. Det är inte kul när man efter 5 besökare sätter en lapp på dörren att man inte vill att dom ska ringa på. Så kommer det två killar i 10-12 års åldern och ringer på i alla fall. Jag öppnar och talar om för dom att vi inte har något godis och ber dom läsa lappen. Då vänder dom sig om och går utan att säga ett ord, ute på gatan kommer det två vänner till dom och innan dom kommit ut till dom ropar dom "gå inte hit, det är ingen idé dom har ändå inte jävla godis!" Skrikandes Så NEJ jag tycker inte om barn som ringer på och tigger godis, även om dom själva tycker att det är jätte spännande och roligt. Tyvärr.

AnnaLundin
2010-10-18 16:08
0

jag inser att jag, som bor långt ut på landet, är väldigt förskonad från sänt här. Och jag erkänner att jag tycker det är rätt skönt att slippa.

Jag ska helt klart försöka påverka våra barn att låta bli, eller i alla fall minimera sånt här. Som sagt, de närmaste grannarna kan man ju kolla med på förhand…

Tangotime
2010-10-18 16:41
0

Ja bor man på landet med få nära grannar så kanske man inte får 15 på ringningar av en bunt tiggande barn ;-)

Det är helt klart ett jäkla gissel det där. Jag hör ju hur mina vänner resonenar också. Nu bor vi i ett litet samhälle, men ändå är det mycket barn som springer och ringer på hos "oss. Och jag vet att mina föräldrar öppnar inte ens dörren på halloween längre. En kompis till mig släcker ner hela sin lägenhet på kvällen så det ser ut som dom lagt sig eller inte är hemma. Vissa sätter upp en lapp på dörren osv. Hade det varit en eller två gånger det ringde på dörren så… visst. Det kan jag leva med. Men när det blir många gånger och barnen tillråga på allt blir sura om dom inte får godis och dessutom när dom väcker vår dotter som kan vara väldigt svår att lägga på kvällen, då är jag inte trevlig att tas med!

MEN sen finns det säkert gamla ensamma människor som tycker att det är jätte roligt när barnen kommer och ringer på. Men för att vara på den "snälla" sidan kanske föräldrar bör 1, tala om att dom inte alltid kommer att få godis och att dom då inte ska bli sura och 2, att dom kanske bara ska gå till folk dom faktiskt känner. Visst är det väl JÄTTE mysigt när det kommer barn man känner! Men inte f'n vill jag ha en bunt okända sura barn springandes här en hel kväll…

[Jony]
2010-10-18 17:58
1

Det var en stor svältkatastrof på Irland under 1840-talet (hela ön tillhörde då Storbritannien), och massor av irländare hoppade i båtarna och migrerade över till USA, traditionen spreds. All amerikansk kultur bygger ju på immigration (utom indianerna då, men de migrerade väl dit från Asien över Berings sund för länge sedan har jag för mig).

SannaHolmgren
2010-10-18 18:11
0

Jag ger mig. Jag bor ju längst in i skogen. Inte ens jehovas vittnen hittar hit. Jag gissar att jag inte har en aning om hur det är att ha barn i samhället, vi lever lite i en skyddad verkstad här bland vildsvin och blåbärstuvor. Stora tjejens klass är 6 st barn, så det är en liten närmaste by också.

Hihi. Det har hänt att när barnen var lite mindre så ropade de från baksätet i bilen…

"Mamma jag såg en buss! Och jag såg ett folk i bussen…!"

Tangotime
2010-10-18 20:29
0

#27 Ha ha, vad härligt! Här ropar barnen "Mamma jag såg en kossa!" Fast vi bor i ett litet samhälle 3mil från stan :-)

Mm, Jehovas hittar hit… och diverse dörr försäljare också! Ett tag hade vi en inplastad lapp på dörren där det stod "Försäljare och Jehovas vittnen undanbedes." För ett tag var det hemskt! Dom kom ett par gånger i månaden och skulle dividera om Jehovas eller sälja en massa böcker eller tavlor! Jag höll på att bli galen!

Linda
2010-10-19 01:02
0

Vi bor i USA och firar sjalvklart Halloween och det ar en super mysig tradetion da hela omradet blir till en folkfest.

Nagot Sverige har missat ar att det ar bara under ett klockslag man far ga samt om den dorren ar dekorerad.

Oftast staller man ut en korg med godis sa barnen sjalva kan plocka medan man gar med sina egna barn.

Har i varat kvarter sa traffas man senare och ater tarta och barnen delar pa sitt godis.

Som sagt man behover inte kla ut dem laskiga utan i prinsess klader etc.

I Sverige har man ju paskkarringar som ar en fin traditon tycker jag.

Mvh Linda

Tangotime
2010-10-19 09:24
0

#29 Jag tycker ert sätt att fira på verkar jätte trevligt! Så är det definitivt inte här tyvärr Obestämd Känns som att vi svenskar inte lyckats speciellt bra med att ta hit den traditionen. Vi fick visst bara med oss en liten del.

AusaBausa
2010-10-20 09:59
0

vi anordnar halloween disco på barnens skolor o då kan de klä ut sig..

vill de spöka ut sig o knacka dörr får de göra det men inget jag påminner de om eller tycker jätte mkt om men de andra barnen i byn har gjort/gör det så vill ej säga nej..sen tycker jag ju itne heller om tiggeriet men våra barn har gjort små kort som de delar ut när de knackar på..

vet ej vad grannarna tycker egentligen;-)  men de närmsta uppskattar när barnen kommer de ser det som en kul grej att de kommer o skulle de ej komma undrar de;-)

Linda
2010-10-20 16:46
0

Den storsta missen jag tycker Sverige har gjort ar att man inte annonserar vilken tid som galler nar barnen kan ga ut.

Vet inte tiden for i ar men har ar det oftast tex mellan 7-21 som galler och man gar i regel bara till de dorrar som ar dekorerade.

Enligt state law maste alla sex offenders lamna ut en markering att tyvarr kan barnen inte knacka pa eller ga nara det huset vilket jag tycker ar bra.

Har sjalv aldrig sett en sadan skylt eftersom vi bara gar dar vi vet ar sakert runt vart grannskap.

Mvh Linda

Linda
2010-10-20 16:46
0

Den storsta missen jag tycker Sverige har gjort ar att man inte annonserar vilken tid som galler nar barnen kan ga ut.

Vet inte tiden for i ar men har ar det oftast tex mellan 7-21 som galler och man gar i regel bara till de dorrar som ar dekorerade.

Enligt state law maste alla sex offenders lamna ut en markering att tyvarr kan barnen inte knacka pa eller ga nara det huset vilket jag tycker ar bra.

Har sjalv aldrig sett en sadan skylt eftersom vi bara gar dar vi vet ar sakert runt vart grannskap.

Mvh Linda

Mitralis
2010-10-25 13:24
0

Mamma berättade förra året att det hade kommit några barn och frågat "Bus eller godis?" Mamma hade inget godis så hon sa bus.
På morgonen efter såg hon att dom hade snurrat in trappräcket med toapapper. Vi tyckte att det var lite roligt och mamma var nöjd att hon hade sagt bus så att dom fick göra lite bus nånstanns i alla fall Glad

Det vore bra om det blev lite mer organiserat för som det är nu så är det inte så många som vet vilken dag det egentligen ska firas.

Tangotime
2010-10-25 16:38
0

#34 Jag håller med din mamma ;-) Hade också tyckt att det var lite roligt om ungarna "busat" lite. Men här är ungarna bara ute efter godis och blir sura och går sin väg om man säger att man inget godis har så dom får busa i stället Obestämd

lisette
2010-10-25 17:17
0

#29 jag kan säga att det beror nog helt och hållet på vart man bor. jag bodde utanför chicago och där var det inget klockslag som gällde. dock gick alla när det började bli mörkt..

min värdpappa klädde ut sig till varulv… gissa om de barnen som knackade på vår dörr blev rädda! :D