Märkeskläder på dagis?
Igår då jag skrev ett inlägg i min blogg om att jag aldrig skulle köpa dyra märkeskläder åt barnen för att ha på dagis då jag sett att många barn har Peak, Tiger, Lacoste och allt vad det heter..
Råkade trampa på ganska många mammatår då deansåg att barnen ska vara snyggt klädda..
Jag tycker H&Ms basplagg är de bästa och tycker inte att jeans är det bästa lekplagget då det är så stelt…
Coolast på vårat dagis är allt som har med Blixten McQueen och filmen Bilar att göra och Pontus tjatar hellre om sånna kläder och jag tror ingen av barnen som har dyra kläder bryr sig om vad de kostar, det är väl inte det man har som högsta prio när man är 4-5?
När han börjar skolan däremot och det börjar bli lite viktigare vad man har på sig kommer jag absolut att lägga ner lite extra pengar på det som är inne just då, men dagis känns lite tidigt..
Klär ni upp era barn för dagis?

Jag gillar inte dyra märkeskläder. Och polarn och pyret gillar jag inte heller, också för dyrt. Däremot så är märkesskor tydligen bättre och håller längre än billiga. så de kanske jag kommer att köpa.
Kommer ihåg när jag jobbade på en förskola och en kille på 4 blev retad av jämnåriga för att han inte hade märkeskläder.
Jag tycker att man gör fel som ska köpa dyra märkesgrejer till barnen och dessutom berätta det för dem. Det skapar verkligen en klyfta redan i förskoleåldern och det är hämskt!
Jag själv gillar märkesgrejer till mig som vuxen (fast jag har inte råd att köpa, så det är en annan femma) men det betyder inte att jag vill slänga ut 400 på ett par byxor till en 4åring, fast till mig själv är 1200 inga problem, jag kan ju ha byxorna längre än en 4åring.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Med min kassa ekonomi så är det omöjligt med märkeskläder och barnen får finna sig i att inte få några märkeskläder. Mina barn får ofta ärva kläder av släkt och bekanta vilket är ett jättebra tillskott för oss. Köper även en del på second-hand.
När min stora flicka gick i förskoleklass (nollan) så blev hon retad för sina kläder. Märk väl att min ekonomi var mycket bättre då, då var vi 2 vuxna som betalade. Jag köpte i mitt tycke fina kläder, märkeskläder ibland etc. Kommer så väl ihåg ett par flickjeans som dottern varit med och valt i affären, blåa och utsvängda nertill och med rosa blommor broderade på. Hon var så glad över dessa jeans men så ledsen när hon kom hem. Det var ju blåa jeans, det var en killfärg… Småtjejerna i skolan skulle också korta tröjor som lämnade magen bar (mitt i vintern) något jag vägrade inhandla. Flera av de andra barnen såg ut som förminskade sexobjekt minst sagt. Vi tog då beslutet att flytta dottern till en annan skola.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#1 Jag håller helt med dig..
Skor och ytterkläder lägger jag gärna en extra hundring på då det är viktigt att de funkar…
Ja till mig själv kostar jag också på lite extra, men så använder man ju som sagt de plaggen flera år framöver medan barnen växer ur dem på en månad…
Ja det är fruktansvärt att man ska behöva må dåligt över vad man har på sig redan så liten…
Handlar de inte om ekonomiska förutsättningar. Hade ni haft en bättre ekonomi hade ni kanske köpa kläder av dyrare märken. Ibland är det kanske inte bara märket man betalar för utan kvalité. Även om det är dagiskläder så vill man ju att det ska hålla också. Jag själv köper så billiga kläder som möjligt, gärna på rea, halva rea priset är det bästa :-) Hade jag haft en bättre ekonomi hade jag kanske köpt märkeskläder. Men jag tycker om att klä min dotter i fina kläder när hon ska iväg. Dvs. matchande, hela, rena kläder. För att svara på fråga, ja, jag klär upp henne när hon ska till dagis dock inte i märkeskläder. Däremot när hennes pappa klär på henne så tar han vad som helst!
Flickor kan ha en väldig koll på kläder, redan i 3-års åldern. Minns en gång i en förskola jag jobbat i; det var en pojke på tre år som på morgonen inte velat ha en viss T-shirt. Mamman hade undrat varför och han sa att han inte kunde ha den för en tjej i samma ålder hade sagt att den var ful…
Gällande jeans så finns det till mindre barn massor av mjuka jeans!
Köpte aldrig det när dottern gick på dagis och väldigt sällan nu också. På dagis kan det ju bli fläckar på en gång som inte går bort i tvätten så det känndes väldigt bortkastat att lägga massa extra pengar bara för ett märkesplagg.

#4 Mja i viss del, vi har det ganska(mycket) gott ställt och pengar är inga problem, men ändå skulle jag aldrig få för mig att köpa en barn tröja för 600-700:- och kvaliten är vad jag vet inte jätte mycket bättre än typ Lindex, H&M och Kappahls kläder…
Ja naturligt vis vill väl alla att våra barn ska vara fina, var inte riktigt så jag menade..
Menade mer om ni klär upp barnen för att andra föräldrar, fröknar osv. ska förundras över vilka fina kläder ert barn har och hur mycket tid ni lagt ner på att klä upp barnen inför en dag i sandlådan..
Som jag skrev lägger jag ju gärna ner extra pengar på ytterkläder som måste tåla visst slitage och alla väder, annars tycker jag vanliga bomulls mjukisar passar bäst för lek 

Jag är noga med min 8månadersbebis att klä henne fint och inte hej vilt. utan om hon har en rosa body så kan hon ju inte ha ett par röda byxor. Alltid finklädd, förutom om hon har spillt mat på kläderna och man har bytt ett plagg bara.

Köper mest HM o Lindex kläder o tycker att de funkar bra, slinker in nått plag från pop då och då med men jag skulle aldrig köpa en massa dyra märkeskläder bara för att. Tycker inte att det skiljer nått på kvalitén direkt på innekläder.
Skor särkilt vinterskor vill jag ha bra o rejäla och har fastnat för de från Kavat de har funkat riktigt bra.
Huvudsaken är att de är hela o rena!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Barn växer ju rätt så fort i den åldern iaf, så jag ser ingen anledning till att skicka iväg ett litet barn till dagis i kläder som man blir ledsen över att de går sönder eller om de blir missfärgade, dvs jeans för 1200 spänn till en treåring e.dyl. Bättre då att köpa ett par billigare och minst lika snygga byxor för 200-300kr som barnet faktiskt kan leka i ;)
Huvudsaken är ju att barnet trivs i kläderna och att det matchar, sen om det blir mjukisbyxor ena dagen och baggy jeans och t-shirt nästa dag känns inte så relevant :)
VAD är dyra märkeskläder?
Nu går mina barn förvisso inte på dagis, men äldsta dottern går i förskoleklass.
Våra barn har nästan enbart Lingon och Blåbär-kläder och för mig är det märkeskläder av bra kvalité. Men visst, de är inte de mest "hippa" kläderna kanske (tyvärr…)
Jag tycker det är sorgligt när föräldrarna skapar barn som är extremt klädmedvetna redan vid 3-4 års ålder. Mina barn klär på sig det jag lägger fram till dem, så länge kläderna sitter skönt på och är lätta att röra sig och leka i. Jag försöker hjälpa barnen att kombinera färger så att det ser okej ut, men i övrigt får de oftast välja kläder själva.
Nu är min dotter bara 7 månader än så länge men jag kommer att göra som jag har gjort när det gäller mina egna kläder. Om dem har bra kvalité, är snygga och bekväma så köper jag dem så kvittar det om det är märkes eller inte (så länge det inte är svindyrt, någon måtta får det vara), och om kläderna är bra att leka i så tar jag på henne dem.
Vad räknas som dyra märkeskläder ? Min son på 15 månader har ju inte börjat dagis än men han har mycket Polarn & Pyret som jag tycker gör jättebra kläder. Sen har han mycket från H&M också, jag köper det jag tycker är fint och passar honom samt min budget.
Amor Vincit Omnia
OM man vill köpa lite dyrare märken så går det alldeles utmärkt att köpa begagnat via Blocket eller Tradera, ofta till billigare pris än nyinköpt från H&M (om man kan ses i samma stad och slippa frakten, speciellt). När barn växer mycket, som de gör som små, hinner plaggen knappt slitas ibland, beroende på hur barnet leker, så det går att hitta supefina kläder av lite dyrare märken billigt. Om man vill.
Gillar också HM:s barnkläder o jag tänker som så när jag handlar att visst kan jag lägga mer pengar på kläderna o få bättre kvalite men oftast när dem är små barnen så spiller dem på kläderna(inte sliter så mkt) och då går ju lika lite en fläck från Pop som från Hm väck o då blir det billigare o byta ut den tröjan från Hm efter 2-3 ggr på fsk än Pop:s.
Att alla får köpa vilka kläder man vill är ju allas rättighet men när barn blir retade för att dem inte har dem "rätta" kläderna då har det brusiti ngnstans…
Pst. Anna Lingon o Blåbärs kläder är MKT bättre än Pops enligt mig;-) MEN tyvärr gillar ju inte alltid det uppåt i åldrarna..MEn dem börjar få roligare textilier..

#14 det är sant, men hur kul är det med beg.kläder? då ger jag hellre nya och fina kläder från H&M. fast man kan hitta billiga och helt nya märkes på tradera också :)
#17 Jag handlar nästan bara begagnat och känner mig långt ifrån sunkig, om man säger så. Som du skriver så finns det massor av kläder som använts ett fåtal ggr, är nya eller bara välvårdade. Man ser ju på bilderna hur kläderna ser ut. Både jag och min bror har vuxit upp med ungefär 50/50 begagnade/nya kläder. Det är synd att så många drar sig för att handla begagnat. Förutom att det är billigt är det bra för samvetet att veta att jag iaf inte bidragit med barnarbete/slaverilöner till plagget jag just köpt. (Läser om hållbar utveckling i skolan och det är SÅ intressant!)

#18 jag har också växt upp med beg.kläder och det var inte ett dugg roligt. Det var ju modet för 3 år sedan jag fick på halsen. då blev man mer mobbad.
#19 Jag blev inte alls mobbad, så man kan ha olika erfarenheter av detta med begagnade kläder. De måste ju inte "se" begagnade ut eller ens vara mer än ett par månade gamla. Jag skulle inte heller köpa begagnade plagg som idag skriker 2005. Men man kan fynda basplagg. När jag blev äldre, runt 10-11 år, stängde tyvärr butiken för begagnade barnkläder och då fick jag kläder från de vanliga butikerna. I högstadiet köpte jag mina egna kläder för barnbidraget.
hmm, undrar som i ett inlägg ovan, vad menar ni med märkeskläder?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Begagnat får min yngsta hur mkt som helst, inte mkt jag köper längre utan mer ärvegods från släkt o vänner och hon blir lika glad för det som för det nya o vem vet vad som köpts nytt eller ärvts?
#18 - Visst är det då bra att veta att det faktiskt FINNS nya kläder man kan köpa som är både fria från gifter (Öko-Tex) och tillverkade i Europa, av vuxna sömmerskor med vettiga löner och arbetstider. Dessutom av bra kvalité, som gör att de håller genom många tvättar och många syskon utan att tappa form eller färg…

Märkeskläder eller inte. Min dotter har haft adidas-dräkter, diesel-tröja, peak-top och Puma-shorts på dagis. Men jag är absolut ingen märkesdiva….. tycker dock det kan vara sött.
En rosa adidas-dräkt, hur mjuk å go som helst för halva priset, en diesel-tröja köpt på loppis för 20 kronor och ett par puma-shorts för hon ville ha samma som syrran. En peak-top hon fick i present…. Kan säkert tolkas av andra barn / föräldrar / personal som att man lägger stora pengar på märken. Men min dotter har bara sköna, söta kläder som kostar skit o inget :)
Jättekul att klä barnen i coola kläder (märken) till dagis men jag skulle aldrig lägga massa pengar på det för barn i dagis-ålder. Hon är dessutom helt omedveten om kläders märken, priser och dylikt. Har heller aldrig varit med om att barnen på dagis påpekat något om märkeskläder. Själv äger jag inga märkesplagg tror jag.
Alla är vi olika… endel är riktiga märkesdivor och för över det på sina barn. Uppfostrar dem till att "gilla" dyrt och exklusivt.
Tacka vet´ja H&M och GK´s…. I LÖÖVE ULLARED!!

Begagnat behöver inte se bagagnat eller sunkigt ut. Man kan hitta jättefina begagnade kläder som ser helt nya ut. Självklart är det roligare att köpa nytt…. och speciellt ju äldre barnen blir. Men jag har gjort mycket bra fynd på klädbytardagar, loppisar och dylikt.
Varför köpa en "årets" H&M-jacka för 400:- när man kan köpa en jättefin fjol-årsjacka på second hand för 50:-
Varför köpa en fin jacka på GK:s för 200:- om man hittar en ännu finare begagnad HM-jacka på loppis för 100:- ??
De pengar jag sparar på mina fynd kan jag lägga på hennes kläder när hon blir äldre…. eller när jag hittar något jag verkligen blir såld på.

Många som undrar vad som menas med märkeskläder, som det står i TS, Peak, Tiger, Lacoste och allt vad det nu heter…
Av de märken brukar jag köpa kläder till mig själv och jag tycker inte att de har bättre kvalité än de billigare affärerna…
Märket spelav väl egentligen ingen roll, vad jag menar är att jag aldrig skulle köpa tröjor för 600-700:- och byxor för 1200:-(ja mamman berättar gärna mycket och noga vad kläderna kostar) till ett barn för att leka i på dagis och slita sönder efter fotbolls spelande på asfalt och diverse fingerfärger och annat som förstör kläderna…

Precis det jag menar… märket i sig har ju inget värde eller betydelse för om det ska användas på dagis eller inte. Men som Jossan86 skrev nyss…. man behöver ju inte köpa jättedyra kläder som de "leker sönder" … om man inte har för mycket pengar och vill kasta dem i sjön. I så fall kan man få mitt kontonummer…hihi

kan ju tillägga att en kompis till mig köper kläder för tusentals kronor till sin dotter på 4 år. Nu hade hon vårhandlat…. en HellyHansen-jacka för 700:-, en vårjacka för 800:-, mössa för 250:-, skor för 800:- och ett regnställ för nästan 1000:-. Dvs. hon betalade ca 3500:- för vårens ute-kläder.
I min budget kostar en fleece-jacka, regn-kläder, jacka, vårmössa, vårskor ca 1000kr totalt. Å jag lovar att de kommer vara lika snyggt klädda och vara lika torra och varma. Till saken hör att jag har betydligt bättre ekonomi än min väninna…. men vi är helt enkelt uppfostrade till olika sätt att shoppa och hennes mamma klagar om barnbarnet går i för billiga kläder. Om min mamma skulle åka med mig till Polarn o Pyret, stadium och JC och dessutom betala hälften av barnbarnets (min dotters) vårgarderob så skulle jag ändå inte köpa dessa dyra kläder!
Mina stora tjejer hade nog mest Lindex när de var i dagisåldern kompletterat med Puma, Nike och dyl. sportmärkeskläder. På den tiden var kvaliteten bättre än idag på sportmärkena och den yngre fick ärva mycket.
Dock har mina tjejer aldrig brytt sig om vad andra har på sig, en vän är en vän oavsett kläder. Det är inte utsidan som räknas.
Hur det blir när skruttan och lillfisen blir så gamla vet jag inte.
Susanne 
Susanne 

Nej det vet man ju aldrig… men det är skönt så länge de inte bryr sig om vad de har på sig. (i alla fall när det gäller mode, pris och märken)
Min lilla sessa är dock extremt kräsen när det gäller kläder och jag vet inte HUR mycket oanväna kläder jag fått rensa bort. Hon använder typ hälften av alla nya fina kläder jag köper. Oavsett om det är HM, GK´s Ellos, Lindex eller PoP. Jättesynd….
Hon fick bl.a en jättefin ljusbrun/rosa täckjacka med alfons Åberg förra året (vägrar använda för brunt är fult)
Hon fick även i julklapp ett par svarta tuffa Jeans med detaljer , en vit tunika och en grå/silverfärgad kofta samt en svart keps-mössa till… skitsnyggt, tufft å modernt tillsammans men hon vägrar.
Jeans ska va blåa å utan detaljer, den vita tunikan var ful å tråkig, koftan ser tantig ut och är för lång (ska va lång), kepsen tycker hon är för "grabbig" fast den är köpt på tjej-avdelningen.
Så visst är hon väldigt medveten om vad hon vill ha o inte ha… men inte märkesmedveten, prismedveten eller modemedveten.

hon får helt enkelt peka ut kläder själv i t.ex H&M-katalogen eller välja själv i affärer. Annars är det till att kasta pengar i sjön. Tycker det är synd… en 6-åring ska egentligen ta på sig vad man säger att de ska ta på sig… men jag låter henne hellre välja själv. Tvingar jag henne så "råkar" hon klippa lite i kläderna, spilla rödbetor eller få gräsfläckar…. eller så byter hon om så fort man vänder ryggen till. Men bara för att hon styr vilka kläder som köps innebär det ju inte att hon bestämmer eller att kläderna får kosta mer. Nu vill hon ha rosa adidas-skor (samma som grannen har) … å vi ska köpa dem imorgon (fast de jag hittat är det bara två streck på istället för tre) å kostar hälften så mycket. Men det vet ju inte hon :) hihi
Mina tjejer har, sedan de själva kunnat, bestämt vilka kläder som ska köpas. Hellre betala lite mer och att det används än billigt som bara ligger … eller tvärtom.
Susanne 
Susanne 
Visst vill väl jag att min son ska se hel, ren och välvårdad ut, det är inte det, men jag köper nästan aldrig märkeskläder.
Jag är väl av den åsikten att skitiga barn är lyckliga barn, och jag vill inte vara den som låter mitt barn gå i en blöt overall ute för att den overallen ifrån PoP inte får torkas i torkskåp (jo det finns sådana restriktioner ifrån föräldrarna).
Eftersom kläder blir förstörda på löpande band på dagis så tycker jag det helt enkelt är onödigt att "kasta pengarna i sjön". Dessutom så försvinner det kläder i rasande fart och ingen vet vart de har tagit vägen. Då är det "bara" billiga kläder man får ersätta om och om och om igen…
Men ordentliga ytterkläder, skor och så tycker jag det kan löna sig att lägga pengar på.
# 33 Med PoP tycker jag det är tvärtom, bra och tålig kvalitet och man kan tvätta kläderna hur många gånger som helst utan att färg och form ändras. Min son har haft PoP kläder som jag hade när jag var liten
(jag är 30). Men han har som sagt H&M & Lindex m.fl märken också. Senaste overallen köptes i Ullared för 130 kronor så det varierar mycket.
Amor Vincit Omnia
På vårt dagis har de stora lappar på torkskåpen att barnet X, A och B, som har märkeskläder får under inga som helst omständigheter ha sina PoP-kläder i torkskåpet ;)
Spelar väl egentligen ingen roll vilket märke det är så, men med tanke på vad just detta märke kostar, så tycker jag de borde hålla för mer än så.

Nu har jag precis kommit hem från att ha letat efter en vårjacka till min 8månaderssessa. gick in på pop som jag faktiskt föraktar då jag tycker att kläderna är fula. tittade på en jacka i storlek 74 - 650 kr!! Jag hängde tillbaka den och gick till h&m. 200 kr gav jag för en jacka som hon kanske kommer att växa ur innan sommaren är slut (Elva är lite kort, så jackan var jättestor för henne). jag kommer att ha som policy att inte betala mer för barnkläder än vad jag ger för mina egna, om det inte är något speciellt plagg. men aldrig så mycket för ett babyplagg som 650 kr.
så snacka om hur mycket riktiga märkeskläder måste kosta om pop är så dyrt!
Jag köpte en overall på H&M för 498:- och den ska inte heller torkas i torkskåp! Riktigt bra grejer oavsett pris torkar väldigt snabbt och är sällan blött rakt igenom. Jag köper saker till min son som behövs just för tillfället. Sen vart jag handlar det är inte så viktigt men jag gillar H&M, Lindex och sportaffärerna. Sist var jag på KappAhl och de börjar få in lite finare kläder nu än de hade innan.
Något jag lägger mycket pengar på är vinterskor! 3 år i rad har sonen haft ECCO kangor/stövlar som kostat 800:- men det är det enda par jag köpt för de står emot allt. Efter 4 timmar ute i kylan och även lite stillasittande så är fötterna varma. När det är slask ute så är fötterna torra. Det är mina bästa köp ever!
# 36 Jag har insett att jag lägger betydligt mer pengar på sonen och både kläder och saker till honom än vad jag gör till mig själv. 
Amor Vincit Omnia

#38 det gör jag också, men inte mer pengar per plagg. som att köpa et tpar byxor till dottern för 600 skulle jag aldrig göra då jag till mig själv bara har råd med ett par för max 400. det är så jag menar.

Vi köper kläder till våra pojkar på HM, det duger mycket väl för dom. De är 4 och 10 år och för dom räcker det att kläderna ser lite tuffa ut med nått roligt tryck på tröjorna etc.
Det enda som vi riktigt lägger ner ordentligt med pengar på är vinterkläder och vinterkängor.
Jag kan inget annat än hålla med #37 ang ECCOS vinterkängor för barn…helt outstanding är dom!
Vi har köpt dom i 6 år till våran stora son och den minsta fick sitt första par till i vintras.
När de var små fick de Kavat kängor som jag oxå tycker är bra.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#40 på tal om Kavat så fyndade min pappa 2 par Kavatskor för 50 kr styck till min Elva. Det är alltid trevligt när man kan fynda nya kläder och skor som är märkes.
Måste bara bryta med en liten kommentar här… märkeskläder eller inte, dyra eller billiga, nya eller begagnade det ska inte spela någon roll. Inget är RÄTT eller FEL!
Kom ihåg att våra barn lär av oss vuxna….ÄVEN mobbing!

#42 du har så rätt, inget är rätt eller fel. Man gör som man vill, men däremot så är det ju fel att barn ska behöva bli retade. Jag anser att om man måste köpa dyra märkesgrejer så behöver man inte berätta för barnen och så. för vet de inte så har de ju inget att skryta om.
#43 håller med dig om det.
Det fascinerar mig lite att det å ena sidan är "fel" när andra sätter på sina barn för fina eller dyra kläder, och det är precis lika fel när pappor sätter på sina barn omatchade kläder. Det enda som är "rätt" är det sättet man själv gör på…
Små barn har knappast någon uppfatting om dyrt eller billigt, prestigemärken eller Myrornas. Det är garanterat föräldrarna som överför både snobberiet och avundsjukan på sina barn.
Om föräldrarna inte hade så mycket åsikter om vad andra barn har på sig hade nog ingen behövt bli mobbad för sina kläder.
Det enda jag tror barn märker av utan yttre intryck är om de är lagom varma och torra.
Håller med #40. Vi lägger också gärna en extra slant på att funktionsplaggen är riktigt bra. Men vardagskläderna kan vara lite vad som helst.
Mvh // Johan
Kan det verkligen vara så att barn i fyraårs åldern retar andra barn för att de inte har märkeskläder…. har svårt att tro det. Va vet de vad tex 96 jeans är eller levis el dyl. Nej möjligtvis att de kan reta varandra för att "du har ingen Hello Kitty tröja eller "vart är din Blixten tröja")
Har fyra barn i åldrarna 2 - 13 år. Skulle aldrig i hela livet köpa märkeskläder till de små. Hade mkt PoP till dem när de var bebisar och tycker faktiskt inte att deras kläder håller form och färg bättre än tex Lindex. Lindex har ett otroligt bra baby sortiment nu tycker jag. Hennes har ett bra basutbud. KappAhl lite si och så.
Den äldsta börjar ju nu vilja ha lite annat än Hennes och dyl. Han hade dille på Puma kläder och puma skor för ett år sedan nu vill han bara ha adidas. (Fast dessa är ju inte märkeskläder för mig iof)
Utekläderna har jag i flera år köpt HM´s och de funkar kalas både överdragskläder och vinter kläder. Inga blöta och kalla ungar här inte. Fast uteskor är jag betydligt nogare med. Hellre praktiska än snygga. Tyvärr tycker jag inte att det finns snygga praktiska barn skor.

#46 om inte Puma och addidas är märkeskläder, vad är då märkeskläder enligt dig?
Jag räknar ialla fall det som märkeskläder då det faktiskt är märken.
#47 - håller helt med dig, Puma och Adidas är definitivt märkeskläder! Det som inte är märkeskläder är t.ex lågprisplagg inköpta på Ica och liknande. Kläder från de större kedjorna (Lindex, KappAhl o H&M) faller väl nästan under "inte märkeskläder" också.
# 47 Svårt igentligen att definiera märkeskläder. Märkeskläder för mig är när kläder hamnar på nivåer tex top till ett barn över 500:- jeans över 1000:-
Ska man säga att alla kläder med märken är märkeskläder så kan man ju hitta billiga märkeskläder i tex Elloskatalog, Josefssons katalog där även deras kläder har märken. HM har ju "logg" mm mm. Addidas och Puma tröjor har jag köpt för runt 500 kr till grabben (obs han drar vuxen stl och det är tjocka huvtröjor).
Fast om ungarna tycker att det är märkeskläder så blir jag inte ledsen för det bara han är nöjd med sina kläder.
Spelar det nån roll ? Bara barnen har kläder på sigkan jag tycka…
Amor Vincit Omnia
För mig spelar det naturligtvis inte någon roll om ungarnas kläder är märkeskläder eller inte. Skulle inte själv punga ut med ett par jeans till en nioåring för 1000 spänn så där spelar det stor roll. Fast mina barn har ju heller aldrig blivit retade på dagis för att de "bara" har HM kläder odyl. Inte retade i skolan heller.
Skulle de bli retade så kanske, kanske jag skulle jag tänka om. Man kan alltid köpa billigt på loppis odyl. Finns otroligt mkt fina märkeskläder för nästan inga pengar alls.
Tyvärr finns inte tiden till att springa och leta kläder där.
Men om ett barn retas för att de andra barnen tex bara har H&M så undrar jag vad det barnet har för typ av föräldrar…
Amor Vincit Omnia
Tja vad kan de ha för föräldrar? Säkert samma föräldrar som barn som mobbar i andra frågor också..
# 53 Vilket då bidrar till att man inte kan utgå ifrån att ens barn ska bli mobbat pga klädstil utan klä dem såsom man önskar & ha råd till.
Amor Vincit Omnia
jag köper de jag å barnen tycker är fint :-)
men de som går bäst här hemma är mycket me and i kläder, bra kvalité till ett bra pris.
kläder är till för att andvändas så dom har allt på dagis och hemma.

Inga märkeskläder här inte, ser ingen anledning till att slänga ut oftast mer än det dubbla mot vad man kan hitta i den vanliga butikerna.
Här handlar vi på H&m kappahl lindex ellos ja lite av varje,., inga märkeskläder så..
Aldrig. Sedan får du skilja på märkeskläer och finkläder ("klä upp sig").
Märkes kläder är i mina ögon väldigt larvigt. Jag kan köpa på Ullared om det är så! Det ska vara snyggt, bekvämt och hålla. Är det billigt är väl det bara bra! Och att köpa dyra märkeskläder till dagisbarn som växer ur dom jätte fort känns ju inte direkt smart. Men har man så mycket pengar så man kan slösa på sånt så visst. Men jag tycker det känns väl snobbigt.
#59 - fast det är väl en annan fråga, huruvida man lägger mycket pengar på kläder till barnen. Jag köper gärna kvalitetskläder, de är sköna, sitter bra och tål att tvättas rena (60 grader) massor av gånger utan att tappa varken färg eller form. För mig vore det mer slöseri att köpa billiga kläder som tappar formen så man inte vill ha dem efter tre tvättar… Man behöver inte köpa lika många av plagg som tål att användas och tvättas…
Fast kvalité och märke hänger inte alltid ihop. 200:- för en tröja eller 800:- för en tröja. Jag köper hellre 4 tröjor till min dotter för dom pengarna som jag med gott samvete kan slänga när färgen från dagis eller gräsfläckarna inte går bort i tvätten. Eller när hon vuxit ur dom, för det går ju ganska fort. Allt som är lite billigare är inte alltid sämre. Jag köper alla mina jeans i Ullared nu för tiden. Jag byter aldrig om utan går jämt i mina jeans. Hundarna hoppar på mig när dom är skitiga och jag klättrar över stock och sten i skogen med dom. Jag skulle ALDRIG köpa ett par G star jeans för över 1000:- att slita på i skogen. En kompis till mig köpte ett par G star jeans, hade dom en vecka sen sprack dom över knäet. Kul ;-) Köper man jeans för 200:- slänger man dom när dom går sönder och köper ett par nya utan att ha ångest över ekonomin. Mina jeans kan jag lätt ha i 1½år innan dom är dåliga, trasiga, tappat formen osv.
När det gäller just dagis barn så skitar dom ju ner sig och sliter på kläderna jätte mycket, då tycker jag det är kanon att ha billiga kläder som man med gott samvete kan slänga när dom inte är ok längre. Kanske ska tillägga att min dotter får klabba ner sig osv utan att jag sitter och ojjar mig över att hon förstör kläderna. Hade jag köpt dyra kläder hade jag inte haft ekonomi att låta henne vara "barn".
fast den där slit- och slängmentaliteten är ingen höjdare i ett längre perspektiv, det är ju ett oerhöer slöseri med resurser…
Det kanske det är, men har man inte råd att köpa dyra kläder så har man inte. Sen kan jag inte påstå att jag slängt speciellt mycket av dotterns urvuxna kläder. Jag har flera lådor på vinden med kläder som nästa barn kan ha. Men blir det en fläck så gör det mig inget! Kostar kläderna mycket drömmer jag mardrömmar dagen innan barnen ska måla på dagis. Nu sover jag gott och behöver inte oroa mig för ekonomin på samma sätt som jag hade fått göra annars ;-)
#61 Kläder med små hål eller fläckar kan man skänka till insamlingar - jag kan lova att ett barn i Lettland som bara äger en uppsättning kläder gladeligen skulle ta emot en tröja med en liten fläck.
Jag köper "aldrig" märkeskläder när det gäller vanliga kläder, däremot när det handlar om ytterkläder så anser jag det kan vara värt att lägga de extra pengarna på bra kvalité.
Tycker nog att åtminstone när det gäller vinterjackor/byxor och overaller så hänger bra kvalité oftast- inte alltid- ihop med ett högre pris. Köpte en Legojacka för tusen kr til min son när han var 5 år, köpte lite större än vad som behövdes för jackan hade bra muddar nedtill som gjorde att ärmarna ändå satt bra.
Den jackan var vattentät, slitstark och andades och han hade den i tre vintrar tills han tillsist växte hur den. Hade han inte gjort det så hade han kunnat ha den fortfarande, för det syns knappt att den är använd! Och eftersom den var ljusbeige så kan också hans lillasyster ärva den nästa vinter, då är hon stor nog att kunna ha den. (Hade den varit blå hade hon protesterat;)
I år har lillasyster en NameIt overall som var nedsatt från 1000 kr till 700, också den vattentät. Har inte haft en overall i det märket tidigare, så det ska bli intressant att se hur den funkar- förra året köpte jag för första gången en ReimaTec+ till henne men var inte helt nöjd med slitstyrkan på yttertyget. Men den höll tätt mot vatten och var varm och smidig, så utöver detta med slitaget så var den OK.
Till sonen spelar det ingen roll vad man köper för byxor, han sliter så på dem att de alltid går sönder på knäna till sist. Provar ett för mig nytt märke till honom i år, Lindberghs- jackan och byxorna kostade ungefär tillsammans vad bara en Reimajacka hade kostat, de kostade 750+600 kr.
Huvudsaken är att jag kan lämna barnen på skola och dagis och känna mig säker på att oavsett om det är blöt snömodd, många minusgrader eller ösregn så kommer de vara varma och torra.
Jag håller med AnnaLundin. Jag lägger hellre lite mer pengar på kläder som håller!
Kläder jag kan rekommendera är bla Nova Star! DÄr har du kvalitet och passform som håller länge! Elliot har samma byxor som han hade för över ett år sen fortfarande! Och dom är HELA trots lek i sand, gräs o grus. Kolla länken under så får ni se. ;)
Kolla HÄR
#66 Fast nu slänger ju inte jag speciellt mycket kläder. Det mesta sparar jag. Det som slängs är kläder med större fläckar som inte går bort eller trasiga kläder som ex en t-shirt som jag fick slänga här om dagen då dottern hittat en sax. Kläderna jag köper slits inte så mycket att jag köper och slängerefter ett litet tag. Det mesta växer hon ur eller helt enkelt förstör, så jag ser ingen som helst mening med att köpa märkeskläder för dubbla pengar till så små barn.
#67 - vitsen med att köpa kläder av hög kvalité (oavsett vad det är för märke) är att man inte behöver slänga dem, utan kan använda dem till flera syskon och de ändå är användbara för fler barn sen, antingen om du ger bort till vänner och bekanta, säljer via t.ex Tradera eller skänker till hjälporganisationer.
#68 Men menar du att märkeskläder inte kan få fula fläckar eller gå sönder? Jag har som sagt sparat en hel hög med kläder som jag hoppas att nästa barn kan använda. Blir det en pojk så ger jag bort kläderna i stället. Dom är helt ok i skick och går lätt att använda till ett barn till.

Jag köper inga märkeskläder. Jo möjligtvis skor/stövlar om det är de enda som passar och som jag tycker blir prisvärt så fötterna mår bra. Vi ärver kopiösa mängder med kläder, bland dem en hel del märkeskläder, och jag fyndar på loppis och 2nd hand. Jag letar främst efter kläder som jag vet barnen kommer att använda, annars kan det kvitta.
Gekås håller oss med slitvaror som strumpor underkläder och tights. Lindex har ibland fyndhyllor då man kan köpa tuffa tröjor för ca30kr. Barnen använder sina favoritkläder tills de är så utslitna att det skulle vara pinsamt att skänka dem till insamling.
I skolan har de sina kläd-favoriter. Stora tjejen 9 år har absolut noll koll på hur man bör se ut. Hon skulle kunna gå till skolan med skitiga trasiga för stora/små kläder och glömma högerskon kvar hemma. Den mellersta matchar ihop kläder själv i rätt färger och hon är alltid snyggt klädd med rätt skor och rätt storlek. Hon är 8 år. Den minsta 6 år har helst klänning och strumpbyxor men färg och utseende spelar ingen roll.