Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 7320 ggr
phernillag
0

Ankstjärtstrosor, hur länge?

När min fyraåriga flicka ska vara "finklädd" så har jag ett par ankstjärtsbyxor som hon får ha ibland, det är så gulligt när de tittar fram under klänningen. Men nu sist så sade en väninna att hon tyckte att tösen var för stor för sådana byxor och att hon såg ut som en bebis. Men vaddå? Hon är ju bara fyra år och då behöver man väl inte ha vuxenkläder? Jag tog illa vid mig. Hon tycker själv att hon är fin.

Veronica
0

Tycker du ska använda dem så länge du och din dotter tycker det är fint =)

Amor vincit omnia

JMax
0

Min dotter närmar sig fyra och hon har inte haft såna sen 1-2 års åldern. Tycker att hon är för stor för det, har inte sett några i hennes storlek i affärerna heller. Men det är ju en smaksak o man bestämmer ju själv. Hon är oftast med när vi köper kläder o väljer själv, hon klär sig även själv varje dag o får bara hjälp med hur varmt/kallt det är ute.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[YlvaP]
0

Du gör som du vill men mina flickor som är 2.5, 5.5 och 7 år har inte haft såna sedan dom var under året. Tycker inte det är sött när dom tittar fram under kjolen för då är ju den alldeles för kort i mina ögon.

phernillag
0

Äh, det gör väl inget om trosa syns på en fyraåring?

elyse
0

Personligen tycker jag att underkläder är just underkläder. Om ett barn hade sådana på förskolan (där jag ibland jobbar) skulle jag nog inte fatta grejen och leta efter de "glömda" strumpbyxorna eller liknande. ;)

phernillag
0

Jag personligen tycker att det är jättegulligt meden liten blöjstjärt som tittar fram under kjol eller klänning, Så hade jag när jag var liten.

ehlana
1

Jag håller med #6

klart att tösen ska ha sina söta trosor under en liten tjusig klänning om hon vill. Dom är underbart söta, och lite "roligare" än vanliga underkläder, därför gör det inget om de "tittar fram".

=)

phernillag
0

Tack Ehlana, känns skönt att det inte bara är jag som tycker ankisar är söta.

vinteralvan
0

För mig är det helt klart en bäbistrosa. Det finns så mycket söta troser som hon kan ha istället. och som 3# sa: Syns trosorna så är kjolen för kort.

Kaninfavoriten
0

Ursäkta men hur ser såna ut?

magma
0

Personligen tycker jag att kjolen/klänningen är för kort om trosorna syns. På en 1-2 åring är det ok, där kan jag känna att om man sätter på "ankisar" så är det för att de ska synas litegrann.

Man behöver ju självklart inte klä sin fyraåring i "vuxenkläder" bara för att man inte sätter på henne ankstjärtstrosor, det finns ju mellangrader däremellan…

phernillag
0

11: Men det är ju det jag säger, att de ska titta fram lite grann, det är ju det som är det gulliga.Glad Annars är det ju ingen mening med att ha dem.

AusaBausa
0

tycker nog att man har såna när barnen är upp till 1 1/2 år inte längre..för mig är det babybyxor..min tjej har aldrig haft såna..finns supersöta leggings att ha istället om man har en kort klänning.

phernillag
0

Ja då är det väl babybyxor då, men jag tycker det är fantastiskt att det finns kläder som man bara kan ha i halvårsintervaller… Inte ens på en tvååring alltså?

phernillag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

10: så här typ…

storasyrran
0

Jättegulligt, jag har ankstjärtstrosor på min femtonåring också. Hon protesterar lite, men då säger jag att det blir smisk om hon är bångstyrig. Cool

magma
0

#12: Jo, de ska ju synas lite- på en 1-2 åring. På äldre barn än så så tycker jag personligen inte att trosorna ska synas, och följdaktligen så finns inget behov av ankstjärtstrosor.

storasyrran
0

Kolla Lena PH och/eller Linda B eller någon annan artist, de har ju mus och rumpkorta klänningar. Kunde passa i ankstjärt.

magma
0

Kan du inte skriva lite mindre puckade svar, så kanske du skulle låta bli?

storasyrran
0

Puckade frågor får puckade svar. Man kan väl inte ha nakstjärt på en fyraåring? Det är ju förnedrande.

phernillag
0

Du "storasyrran", jag tycker du är rent av elak. På vilket sätt skulle det vara förnedrande med ankstjärtsbyxor? Det är klart man inte kan ha det på en femtonåring, skojar du, eller? (Om hon inte dansar square dance).

magma
0

Nakstjärt? Vad är det, nakenstjärt?

storasyrran
0

Nej du Magma, jag skrev väl tokigt för jag blev så ivrig. Ankstjärt skulle det ju stå såklart. Tråkigt att du inte förstod det. Jag förstår inte varför små flickor måste förminskas och förödmjukas med att gå med spetsar på blöjan.

magma
0

Aha, jaså;) Jag tycker inte heller att det hör hemma på barn som inte kan kallas bebisar längre.

storasyrran
0

Så länge barnet har blöja tycker jag det är okej. Inte mer…

storasyrran
0

Och aldrig på en pojke, det är ett plagg för bebisflickor.

ulletiselius1
0

#26: De har ja haft på min kille när han va baby.Rynkar på näsan

Stephanie
0

Känner mig smått malplacerad på en sajt om barn, men jag råkade hamna här nu. Och jag känner att jag måste lämna en kommentar också…

Varför denna hysteri runt små barn? Varför måste man så tvunget klä dom "rätt"? Jag har jobbat på Skansen några dagar denna månad, och förra, och jag har sett alla möjliga kläder - och inte kläder - på småbarn. Vaför denna hysteri om att en "klänning är för kort"? Jag skulle då inte höja på ögonen om en liten flicka på 3-4 år gick omkring i trosor och linne en varm dag… De är ju fortfarande barn! Varför sån hysteri? Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

magma
0

Hysteri, vad talar du om? Du är ju på ett diskussionsforum, där man diskuterar saker och ting.Skrattande

Trosor och linne skulle inte jag heller reagera på.

Men enligt min personliga uppfattning så hör inte bebiskläder hemma på barn som inte är bebisar, och återigen enligt min mening så är ankstjärtsunderbyxor just bebiskläder. Trosor däremot, det har ju "alla" i alla åldrar.

Däremot skulle jag reagera om någon satte på småbarn stringtrosor- återigen ett plagg som hör hemma i vissa åldersgrupper. Inget hysteriskt med det, bara en uppfattning.Flört

Telefonkontakt
0

#29 men det fins ju redan vuxenkläde rman sätter på barn. Hur normalt är det med bikini till en 1 och ett halvtåring? eller en top (inte tröja, som man har över "brösten") till en 5åring?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

phernillag
1

Jag som startade debatten håller ju med er 28 o 30. Inte om det där med hysterin kanske, men att man inte kan få ha barnkläder på barn utan att bli ifrågasatt tycker jag är konstigt när det går bra tvärtom. Jag tycker ankisar är jättesöta. Och hon är faktiskt inte blöjfri än. Så nu kan ni börja klaga över vilken dålig mamma jag är för det också.

magma
0

#29: Jag vet. Jag köper inte bikini till min tjej (ännu) eftersom hon bara är fyra år, hon har badbrallor. Och självklart inte dessa toppar som du nämner heller för den delen, försöker klä mina barn efter deras åldrar helt enkelt.

#31: Du, precis som alla andra, har rätt till din åsikt och ingen här skriver väl att du är en dålig mamma för det? Om du skriver ett inlägg och ställer frågor, så bör du rimligtvis vara beredd på att få höra alla möjliga åsikter- alltså även sådana som skiljer sig från dina.

vinteralvan
0

Min 6-åring ville absolut ha en baddräkt med lilla sjöjungfrun på, det fannns bara bikini och jag tänkte då att hon bara kunde använda underdelen men det gick inte. Ariel var ju på toppen och det som var det viktiga. Trots att jag inte gillar bikini på barn så tycker jag det är dumt att vägra min dotter att ha topp på sig om hon absolut vill. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Memsan
0

Man får väl göra som man vill antar jag. Personligen skulle jag aldrig någonsin sätta på mina barn sådana trosor, och det oavsett ålder.

Det var bland det gräsligaste jag sett, fruktansvärt pråligt enligt mig.

magma
0

#33: Nej, det är sant- det blir inte alltid (sällan?) som man tänkt sig.Tungan ute

phernillag
0

#34 Ja smaken är som blöjbaken antar jag…

Jo jag förstår att det kommer andra åsikter än mina egna, men man behöver ju inte vara taskig för det.

storasyrran
0

Nä men man sätter inte spetstrosor på en kille… I alla fall inte jag…

Denna kommentar har tagits bort.
Memsan
0

Inget taskigt. Enbart min personliga åsikt.

phernillag
0

Du kunde ha sagt det snällare tycker jag, men okej, det är ju din åsikt. Jag tycker det är superjättegulligt och inte ett dugg pråligt. Varför kan inte en flicka få vara söt?

vinteralvan
0

Det klart att hon ska få vara söt och visst är det jättegulligt     ……….. på en bäbis. Det finns så mycket söta trosor för 4-åringar med prinsessor, bambi, hello kitty och köp kjolar elller klänningar som är tillräckligt långa för att dölja trosorna. Jag har själv en dotter som är 4 år och prinsessgalen, allt ska vara rosa och glittrigt. Jag vet hur viktigt det är att dom får känna sig söta när det är fest men jag skulle aldrig tillåta att hon hade så kort klänning att trosorna syns.

Linnda
0

Äh, tycker din fyraåring att trosorna är jättefina med så är det väl inga problem? Fyra år är faktiskt inte så himla gammalt! Huvudsaken är väl ändå att man klär på sina barn rena kläder, och kläder som dom själva känner sig bekväma i? Och en klänning som är så kort så att trosorna syns är väl ändå helt okej på en fyraåring? I allafall en het sommardag.

phernillag
0

Jag tycker precis som du. Varför skulle inte en fyraåring få visa trosorna när vuxna går i hur korta klänningar/kjolar som helst…

vinteralvan
1

Jag tycker inte att så korta klänningar/kjolar är okej på vare sig vuxna eller barn. Glad

Memsan
0

Självklart får man klä sina barn sött om man vill. Jag tycker absolut inte att det är stötande eller så. Det är bara inte min stil att klä barn. Om kjolen eller klänningen är kort så att trosorna syns bryr jag mig inte om.
Jobbar på förskola och sista veckorna innan semester gick många barn i linne och trosor.

Susanne
0

De stora tjejerna hade finare trosor som tillhörde klänningarna när de var små men bara till de slutade ligga i vagnen. Efter det har de haft blöjor och sedan trosor men aldrig så att de har "tittat ut" under kjolfållen och har de mot förmodan varit lite för korta i fållen så har jag slängt på dem shorts under. Anledningen är en "hysteriskt-livrädd-för-pedofiler-mamma", dvs. jag själv.
Visst ska barn få vara just barn så länge som möjligt men det betyder inte att vi ska försöka bevara dem som småttingar i onödan.
Nu tycker jag att jag skrivit aningens rörigt men hoppas ni förstår hur jag menar ändå.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Angelclaw
0

#46 Nu har jag inga egna barn, men det där är ungefär vad jag känner också. Mina barn kommer inte att få ha så korta kjolar att det tittar fram ett par trosor. Och som sagt, låt barn vara barn, men försök inte förlänga "bebistiden".

Enbart mina åsikter i frågan, säger inte att någon är en sämre mor bara om de inte delar mina tankar.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

tattooed
0

Vill bara fråga er som tycker att barn i denna ålder inte ska ha för korta kjolar för då syns trosorna, får era barn sitta helt still hela tiden å absolute inte röra sig för DÅ kan ju trosorna synas, jag har sett på alla mina tjejer och andra flickor på lekplatsen som har långkjolar på sig att när de leker så KAN faktist trosorna synas pga att klänningen åker upp när de gungar eller åker kasebana..

Ni som tycker det är fel har ju nåt sexuellt problem.. För sjutton låt barn vara barn å sluta tala om för dem att deras kroppar är fel i denna ålder, för det är just det ni gör..

Mina barn har alltid fått välja sina kläder och om de väljer en kort kjol så go for it!!

Jag har även alltid haft anktrosor till mina tjejer när de var små och min minsta på snart 5 kan fortfarande ta på sig sina när HON SJÄLV vill vara FIN…

vinteralvan
0

Självklart syns trosorna ibland under lek, det är inte det det handlar om eller att det är fel att barnen springer omkring med trosor och linne under varma sommardagar Det är helt okej på dagisgården eller hemma på tomten men när det är fest och dom ska vara fina är det inte okej tycker jag vare sig det är gammelmormors födelsedag eller ett bröllop.

phernillag
0

Men det kan ju faktiskt vara så att trosorna är en del av dressen när man ska vara fin, då kanske det ska vara så på ett bröllop…

Du ser, hon tycker själv att de är söta, anktrosorna…

Och inte tror jag att ett par ankstjärtsbyxor lockar till sig pedofiler, det är väl barnet själv som locar i så (hemska) fall…

Angelclaw
0

#48 Jag har kanske ett problem i den frågan, inte för att jag har problem med barnens trosor, men känner flera som utsatts för pedofiler. Säger inget om när det åker upp under lek eller om det är varmt,  de får väl gå nakna om så vore, det känns bara inte bekvämt för mig att, den dagen jag får barn, medvetet klä dem så att underkläderna syns.

Sen gör andra som de vill som sagt.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

sannamamma
0

Åh sådana är ju bara för söta! Det finns väl inget gulligare än en liten blöjbak med spetsar på rumpan. Jag hade alltid det till min flicka.

vinteralvan
0

#52, ja just det, på en blöjbak.

[Jony]
7

Vit blus och svart kjol brukade vår dotter ha när hon var finklädd när hon var mindre, ibland någon finare klänning. Nu är hon 16 år och när hon är finklädd har hon antingen vit blus och svart kjol, eller vit skjorta och svarta byxor, ungefär sedan 12-årsåldern ofta det senare, ibland även med svart väst. Hon har aldrig tyckt om finkläder, men vid fester, högtider (som jul, fest-kalas, släktträff och vissa fotografier), släktträffar och vissa fotografier och så accepterar hon i alla fall och står ut när vi säger till henne att ta på sig dem (hon är jättegullig flicka annars). Sedan är hon blixtsnabbt med att hoppa i myskläderna igen när vi säger att hon får. Ibland får vi tjata, men det var mer när hon var mindre.

Annars bryr vi oss inte om hur hon klär sig till vardags (bara hon inte har utmanande, och det vill hon inte som tur är), det viktiga är då att hon känner sig bekväm och trivs med kläderna. Hon gillar myskläder sedan hon var liten flicka.