Sluta med välling?
Min dotter är snart 3 år gammal, har blöja på natten och när hon sover middag och är utan blöja så mkt det går på dagarna. Men ibland vill hon ha blöja ändå, om vi går ut eller något. Men blöja har inget med min fråga att göra, eller jo lite.
Är hon "för gammal" för välling? Hon vill inte sova utan sin välling och ligger vaken i flera timmar och gnäller efter sin välling.
Hemma hos sin pappa säger han att den är slut och hon får SAFT eller vatten istället!!
Och hon accepterar det. Hon är där varannan helg.
Men här hemma funkar det inte (Hon får varken vatten eller saft!!). Hon har fått yoghurt innan läggdags ett par dagar och det har funkat sisådär, hon är fortfarande vaken några timmar men somnar utan gnäll. Men igår och idag har det gnällts massor. Igår var hon vaken till 23.30 och tillslut fick hon komma upp i min säng och sova (Hon har eget rum).
Ska jag fortsätta ge henne välling på kvällarna eller ska jag kämpa vidare med att sluta?
Mitt mål är att hon ska kunna vara blöjfri på nätterna oxå oxh det går ju inte om hon dricker massa innan eller under natten….
Man blir aldrig för gammal för välling! Det finns till och med vuxenvälling att köpa i butikerna..
Jag frågar mig lite varför det är så viktigt för er att sluta med vällingen? Mina tre äldsta slutade alla samtidigt, då hade de fått bara morgonvälling ganska länge. De slutade när den äldsta började förskoleklass, då blev det mest praktiskt att sluta med alla tre samtidigt och det var aldrig några problem. De var då 6, 4 resp 3 år.
När de är redo att vara torra nattetid klarar de av även en flaska välling på kvällen. Men ett alternativ kan ju vara att ge vatten, som pappan gör - saft däremot skulle jag bannlysa! Stressa inte med nattblöjorna, de slutar med dem när de är redo för det! (mina har slutat allt mellan ca 3-7 år…)
Håller med ovanstående!
Man blir aldrig för gammal för välling det är både nyttigt och gott.
Är det nappflaskan hon vill ha?,annars kan man kanske prova och ge henne lite välling i ett glas alt pip mugg.på säng kanten innan ni säger god natt.Man behöver inte göra så stor affär av det.
du kan väl fråga henne om hon vill ha ett glas vatten el välling.
Men är det flaskan hon vill åt så kan du absolut låta henne få det.
Det ger sig själv med tiden.
Tycker du ska låta henne ha sin välling om du vill ha den =) Hon slutar nog när hon är redo för att släppa den. Min dotter slutade självmant med välling när hon var 1,5 ungefär.
Jag vill ju inte tvinga henne. Igår fick hon välling ändå! Och jag känner mig taskig när hon inte får välling faktiskt….. Det innehåller ju så mkt bra dessutom!
Jag ska ta ett snacka med hennes pappa om både saften och vällingen! jag fick reda på att hon får saft i helgen först… Vart lite sur, men vi har äntligen blivit "vänner" så jag vill inte bråka med honom mer. Men saft är ju inte så bra för tänderna och socker sover man nog inte så bra på!
Men då är det bestämt! Välling ska hon ha!!
Så får jag lite bättre samvete oxå! 
Har sett reklam att semper har välling från 3år nu så kör på den du. Mina barn var inte heller redo att sluta med välling när dom var tre år, två av dom iaf. Mellersta tjejen var över 4 innan hon slutade med vällingen. Minstingen ville inte ha efter 2 års åldern så det är olika.
#4:Men om han nu absolut inte vill ge henne välling, så varför ger han henne då inte ett glas mjölk istället??? Åtminstone mycket bättre än saft… *brr*
#5 Det är den hon får fast från Nestlé! 
#6 jag tror (och hoppas!) att hon får vatten på kvällen men kanske saft om hon sover på dagen…