7-åring och mobil?
Har en bekant vars 7-åring har en mobil. För mig känns det lite tidigt eller är det bara jag som är efter i utvecklingen kanske?
Tänkte höra med er vad ni tycker om detta. Vilka för och nackdelar kan det finnas med att ett så litet barn har mobil?
Jag tror inte att det finns många många direkt negativa "biverkningar" om man bortser från de ekonomiska.
Man kan ju testa. I värsta fall så slarvas telefonen bort, och då förklarar du att nästa mobilförsök sker först om 2 år (eller liknande).
Testa med en gammal mobil som säkert nån i din närhet kan donera, och kör med ett kontantkort som är ladddat med minibelopp, typ 100 kr.
Sen är ju frågan om en 7-åring kan förstå hur man gör. Men att ringa hem är ju säkert fullt möjligt att lära sig. Det kan ju vara lite krångligt eftersom läsförmågan inte riktigt är som hos en vuxen ;-)
kram
Jag skulle inte drömma om att låta min 7-åriga dotter ha en egen mobiltelefon - VAD ska hon ha den till?
Sen håller jag mig hellre på den säkra sidan vad gäller strålningen, så små barn med hjärnor som är långt ifrån färdigutvecklade behöver inte utsätta hjärnorna för den strålning som mobiltelefonerna ger ifrån sig, mer än nödvändigt.
Sen får man akta så inte små barn tar kontakt med peddo och såna folk..
Jag har inget barn i den åldern men jag tycker att det är lite tidigt faktiskt. När barnen är så små finns det alltid vuxna runt dom och kan då fråga om dom behöver ringa någon.
Mobil kommer jag att ge dottern den dagen hon är stor nog att klara sig själv utan en vuxen närvarande, då vill man kunna få tag på henne.
Jag tycker att man är för ung för egen mobil när man bara är 7 år. Kanske när barnen ä i 12-13 års åldern kan dom behöva en egen mobil.
Tycker att det är skönt att höra att det inte endast är jag som har reagerat på detta.!
7 år är för tidigt tycker jag. Mina döttrar kommer få vänta tills dom är 10 iallafall.
Jag är orolig främst för strålningen, eftersom man idag faktiskt inte vet vilka följder den kan få om 20-30 år. Man vet inte om den är skadlig, men inte heller om den är ofarlig! Det man däremot vet, är att den påverkar hjärnan och man har under/strax efter ett samtal mätt upp förändringar i hjärnverksamheten på den sida man har hållit telefonen mot örat. Det vill jag inte utsätta mina barns växande hjärnor för förrän det är "nödvändigt", kanske uppemot 11-12-13 årsåldern. Och då ska jag garanterat inte skaffa en gammal, högstrålande telefon utan leta rätt på en med så låg strålningseffekt som möjligt.
Min 7-åring har fått min gamla mobil som jag laddade med 100:-. Första dagen ringde han till farmor, min syster och min bror. Någongång har det ringt till honom i början. Han ringde min eller sin pappas mobil ibland där i början.
Nu ligger den på hans rum urladdad och är inget intressant men han är nöjd över att ha en. Jag har lovat honom min nuvarande mobil när jag fixar en ny till våren. Jag tycker oxå det är tidigt och det visade sig att jag hade rätt eftersom han inte använder den. 1 gång hade han med den till en kompis på mitt initiativ, jag ville nå honom när maten var klar och det funkade.
Jag tycker det där är så individuellt. En klasskompis till sonen (6-års) hade bara en önskan till present när han fyllde 7 och det var en mobil. Han fick en jättefin med walkman och kamera. 3 månader senare hade varit sönder 1 gång och bortslarvad 2 ggr. JKag tycker att det är bra att lära barnen att ta ansvar över sina saker men jag vet inte om jag skulle köpa den senaste till en så pass liten unge utan här blir det våra avlagda!
Idag hade vi väldigt bra nytta av att sonen hade mibil! Han skulle sälja sin flexitraxbana och köparen skulle komma mellan 14-15.30. Han gick hem till en kompis och när köparen ringde så ringde jag honom så kom han hem och sålde sin bana!
Ibland är det bra!

#10 varför inte ha nummret hem till kompisn och ringa dit…?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
För att jag inte har det! Det har jag inte till många av sonens kompisar här hemma på gården! Jag vet var han är och går dit och pratar med föräldrarna om det är något. Denna gången kände jag att tiden skulle bli knapp om säljaren stod utanför och jag slulle gå och hämta sonen. Nej, jag tycker att en mobil är inte helt fel men inte att ha med sig ut för att leka och definitivt inte till skolan!
Tycker inte att de är helt fel.. När ja var 7 fick ja låna mammas personsökare för att hon skulle kunna nå mig någorlunda hade vart mycket bättre med mobil då..
Jag kan nog tycka att en 7-åring inte ska vara någonstans utan antingen egen förälder eller kompis förälder närvarande (och i skolan förstås). Och då kan man få tag på sin 7-åring utan att denne bär runt på en egen mobiltelefon.
Jag skulle inte kunna tänka mig att låta min 7-åring vara hos någon kamrat som jag inte ens har telefonnummer till.
#14 Alla föräldrar är vi olika och tur är väl det.. och alla barn är olika utvecklade..
Så vi som bor på en liten gård där jag känner igen alla föräldrar måste ha telefonnr till alla som sonen leker med? Vilket årtionde lever du i?
Jag går hem till dem och hämtar sonen och har då hellre öga mot öga kontakten än telefonvägen. Igår var ett speciellt tillfälle! Sonen ville så gärna vara med och sälja sin flexitraxbana men ville oxå gå hem till kompisen och då kom vi på det här mobilen. Jag ringde, han kom hem….lämnade telefonen efter säljet och gick tillbaka till kompisen. 10 minuter innan vi skulle äta gick jag bort och hämtade honom och pratade även med kompisens pappa som berättade att allt hade varit bra och han berättade även vad de hade lekt.
Jag känner att en del på det här forumet är väldigt snabba att döma! Är jag en sämre förälder för att min 7-åring har en mobil som han i princip aldrig använder än föräldrar som totalvägrar att lyssna på barnet ang. mobiler????

jag tycker det är alldeles för tidigt. själv fick jag min första mobil när jag var sexton och det är en ok ålder för då börjar man att vara ute lite mer på egen hand. Men 7 år…då tycker jag att en förälder borde ha koll på vilken kompis dom är hemma hos och även ha nummret dit. Men det är som sagt min åsikt och vad jag tycker. så till dig #16: Tycker absolute inte du är en dålig förälder alls. alla gör vi som vi själv tycker är bäst för våra barn. och funkar det för er med mobil så är det ju eran sak om eran son får ha det eller inte.
#16 - om du tycker att jag dömer för att jag framför min åsikt, som avviker från din, så får det stå för dig. JAG skulle inte låta mitt barn vara hos någon jag inte ens har telefonnumret till, granne eller inte. DU gör som du vill. Och jag värderar inte dig som förälder, bara för att jag inte håller med dig om behovet av mobiltelefon till en 7-åring.
(att jag sen inte riktigt förstår hur man känner sina grannar men inte har deras telefonnummer är en annan femma, jag har alltid sett till att ha telefonnummer till de jag kan behöva kunna få tag på utan att behöva springa dit. Och just grannar kan man behöva få tag i om något händer, t.ex om man skadar sig och inte tar sig någonstans. Men det är väl olika traditioner, antar jag.)
Mitt främsta skäl till att inte låta 7-åringen ha egen mobiltelefon är att minimera de risker som strålningen innebär, jag väljer att ta det säkra före det osäkra, eftersom forskarna är oeniga om hur stora riskerna är. Och som en kommentar till #15 så tycker jag inte att det handlar om hur utvecklat barnet är (min 7-åring är väldigt mogen för sin ålder) utan om att jag inte vill utsätta barnet för de risker som finns. Plus att jag inte ser behovet…
fick min första mobil när jag var 9 utan kontantkort, en gammal 3320 som fick agera game boy hehe
Nu startade jag inte denna tråden för att det skulle bli bråk, utan för att höra vad alla hade för åsikter om detta…
Vid sju år ålder tycker jag inte att man har så mycket andvändning för en mobil faktiskt :P
Det tycker inte jag heller #21!
Sonen har en gammal med kontantkort och han är nöjd med det! Den ligger här hemma och ibland vet vi inte vart den. Den är oftast urladdad dessutom.
Jag tycker det är en trygghet om sonen skulle vilja ge sig av lite från gården. Jag kan tyvärr inte ha honom nära, nära jämt även om jag skulle önska det. Dels kan han ringa hem om det är något och dels kan jag nå honom när jag vill!
men som sagt, till det stadiet har vi inte kommit än! Han har en för att jag hade min gamla kvar och på den vägen är det!
#22 Okej, jo när dem ska iväg lite längre kan det vara en tryggare känsla om man kan nå dem, det kan jag förstå :)

Min dotter var tonåring 14-15 år när hon fick sin första mobil o det var mycket tjat innan men jag tyckte inte att hon behövde en innan det..här har det alltid funkat med vanlig telefon och hon talade alltid om innan vart hon gick så att jag kunde nå henne på den vanliga telefonen hemma hos en kompis
Tycker också att 7 år är alldeles för tidigt och som sagt var strålningen.Men bannar ingen förälder för det utan det är min oro.
Kram Eva
Jag håller med om att 7 år är tidigt. Iof så fick min dotter en mobil nu då hon fyllde 8 år av sin morfar som jag inte hade räknat med. Men han visste vilket problem jag har med min dotters pappa. Jag får aldrig prata med henne då hon är där. Ringer jag dom så ringer dom inte upp, svarar ej på tele mm. Min dotter har sagt att hon vill prata med mig men får inte för pappa. Nu är dom iväg på 3 veckors lång semester, så just nu tycker jag det är bra att hon har en. Blir dock inte att hon får använda den hemma sen dock. Jag är som många andra rädd för strålningen mm

#25 om det är så som du har det så kan det nog vara bra att ha en. Synd att pappan håller sig lite i, vad jag tycker att det låter som, sandlådenivå med telefonpratandet..
#26 Jo jag tycker det med. Men hur mkt jag än pratar med honom så blir det inga ändringar tyvärr. Det är inte bara detta som är på sandlådenivå men det kanske jag inte ska ta här då det inte har något med mobil å göra. Vill ju inte förstöra tråden 
#25 du kan ju inte både vara för och emot mobil.. Vad är skillnaden mellan 7 och 8????
#28 Som jag skrev så fick hon den av sin morfar, han hade köpt den till henne utan att fråga mig. Han vet iof att inte min dotter får ringa till mig då hon är hos sin pappa.Så det var de enda sättet jag tyckte det var possitivt med mobil
Om jag själv hade köpt mobil till henne så skulle det inte bli förän hon var kring 10-12 år
Men om man är så emot mobil.. Så säger man de helt öppet och ärligt att ens barn inte skall ha det än för att de är för tidigt…
Min pappa bor över 130 mil från mig, vi har inte daglig kontakt och sen var det för sent när jag väl fick veta att han hade köpt en…
Om du vill veta mer får du gärna pma mig då denna tråd inte hadlade om mitt barn.

#30 och i just Jonna75's fall så ärju tydligen en mobil nödvändig också. det är ju lite skillnad om en 8åring har en mobil och inte ens har användning för den och till en 8åring så man får tag på barnet när han eller hon är hos den andre förälderna som tydligen inte låter barnet prata med mamma i vanliga telefon.
#31 Om man nu låter sitt 8åriga barnanvända den så är man ändå inte helt emot den hur omständigheterna ser ut…
#32 Tack för att du förstår mig.
Tänk att när man själv var liten visste mina föräldrar vart jag var och vem jag var hos och lekte… Vad har förändrats så drastiskt att en 7åring behöver en mobiltelefon?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#35 tänker precis som dig där faktiskt.
Så var det inte när jag var liten! Jag bodde i en by och jag vet inte hur många gånger min mamma och pappa cyklade runt och letade efter mig. Jag lekte gärna ute och klasskamraterna bodde ju lite överallt så sa jag till mamma att jag var hos Lotta så hände det rätt ofta att jag och Lotta gick vidare. Oftast kunde föräldrarna spåra oss genom att ringa runt men så var inte alltid fallet!
Hej!
Jag tycker som de flesta här att 7 år är alldeles för tidigt!
Själv fick jag "reklam" från Comviq igår, hem i brevlådan,med simkort och hela köret,med vinklingen att det kunde va bra att min 9-åring kunde skaffa mobil nu, det var bara att stoppa i simkortet och tanka upp mobilen med 1oo kr och sen skulle det vara klart,va säger man om det?

Det lät illa #38. Om 10 år så ska väl 1åringar också ha mobiler?
#38: Den reklamen fick jag också. Min son börjar 1:an och är alltså bara sju år:/
Måste faktiskt säga att jag som 10 år fick min första mobil. Var otroligt snål och gjorde av med 20 kr på ett helt år så mamma fick fylla på den med 100 kr så att inte mitt nr spärrades. Har samma nr nu, 9,5 år senare.
Då jag alltid har varit ansvarsfull kan jag faktiskt påstå att jag inte tyckte att det var för tidigt. Jag va ofta borta hos kusiner som inte bode på orten eller annat liknande, så mobilen var alltid bra att ha.
Även om det inte är så stor skillnad på 7 år och 10 år så tycker jag att 7 år är lite tidigt. Vid 10 års ålder kanske man kan kolla om behovet av en mobil finns.
Jag fick samma reklam men den kastade jag eftersom min 7-åring redan har en mobil! Vart den är vet jag inte men den finns här hemma!
Jag tkr inte de ee bra. Vrf inte vänta till barnet blir större och frågar om en mobil telefon. så slipper barnet få "i sig" massa strålning? ;D
Kram Elin
7 år känns som sagt lite tidigt med en mobil. Fast vid 10 årsålder kommer nog min lillkille ha en "nalle" också.
När jag gick i högstadiet kom den stora "mobil-stormen" alla som var "inne" hade mobil. Fick jag ngn mobil? Nepp… Gick i 2:a ring när jag fick min första nalle, fick pappas gamla tegelsten =) har nog aldrig varit gladare =)
Jag tänker inte haka upp mig så mycket på ålder, utan mer på mognad och kunskap.
Tycker det verkar som att de flesta ungdomar använder sig mest av SMS-tjänsten än att ringa och då är ju strålningen ett mindre bekymmer.
Många operatörer har ju idag fria SMS till alla med samma operatör, samt att det går att föräldra-säkra mobilerna. Tex att dom alltid ska kunna ringa hem.nr fast det inte finns pengar på kortet.
Då kan jag som förälder alltid få tag på mit barn, samtidigt som jag vet att barnet inte kan ringa runt hur som helst.
Jag tycker att mobilen är jättebra när man har små barn, ibland när man är på nått varuhus och det är jättemycket folk så finns ju chansen att barnen kanske kommer efter eller gå sin egna väg, vilket kan hända ALLA..
Då är det bra att barnet har en mobil i fickan..
Oftast barn som virrat sig iväg blir efter en stund oroliga och kan de då ringa mamma eller pappa å höra deras röst som frågar om omgivningen där barnet befinner sig så man hittar tillbaka till varandra då tycker jag att mobilen är jättebra!"!!
Min 5 åring har mobil men den får hon bara ha när vi ska handla eller om vi är på nån marknad och hon vet vad den är till för…
Det var ett smart användningsområde för en mobil! Det ska jag tänka på!

Hej! Jag håller med om att 7 år är för tidigt att ha mobil, min dotter kommer få mobil när hon blir 10 har vi sagt, helst hade jag velat vänta något år till, men fick jämka med min man om att det fick bli vi 10 år . Fast jag vet att min dotter är såpass ansvarsfull så att hon kommer fixa det. Sedan så kommer hon bara få ha den på fritiden ibörjan och inte i skolan. Hon får bara använda den till viktiga samtal.

Mina två bonusbarn har fått varsin mobil. De är 9år resp 12 år, men fick de när de var 8 resp 11år. Det går jättebra med dem och det är lätt att nå dem om det är något som inträffar..likaså kan de snabbt ringa oss. Just detta med att kunna nå de när maten e klar är jättebra… 9åringens kort laddas någongång ibland med 100kr och hon som är 12 har abonnemang genom hennes fars företag (hon har fått ta över ett SIM-kort där) på så sätt har han kolla på vad o var hon ringer. hon har skött det kanon o bara ringt släkt och hennes kompisar. Jag tycker allt är individuellt för barn hur pass de e utvecklade och inte. Vi bedömda att dessa två barnen skulle klara av det och det har de gjort.
Debattartikel på Aftonbladets sajt om detta ämne:
Det var en riktigt informativ artikel!
Jag håller med att det är väldigt tyst i Sverige om riskerna! Jag är en av dessa föräldrar till 7-åringar som fått reklamen och den är kastad.
Sonen har ett kontant kort i sin mobil men han använder den aldrig! Sist jag skrev att den användes är oxå sista gången.
Jag jobbar i skolans värld och dessa mobiler stör så mycket av skolans arbete så det är inte klokt! Ungarna ringer föräldrarna under arbetstid för att fråga om olika saker. Skulle jag vilja bli störd 1-3 ggr om dagen av olika frågor? Nej!
Det blir konflikter om musik som skickas emellan ungarna om att den fick den låten men skickade inget tillbaka osv…
Det kan ringa på lektionen!
De kan bli stulna och då går det åt lektionstid att diskutera runt det och det tycker inte jag är ok!
Däremot står jag för att min 7-åring har en mobil (min gamla) och han har använt den första dagen för att ringa till moster, morbror, farmor och mormor för att berätta att han har en och den gången han skulle sälja sin flexitrax-bana!

har inte läst igenom allas svar,viktigpettrar går bort för mig.
man väljer själv om man vil ge en mobil till sin 7åring..
jag personligen tyckte för något år sen att det var konstigt
att så små had emobiler. Många i radhusområdet där vi bodde förut hade en o jag tyckte bara att det såg ut som att de skulle vara malliga..
Men nu när jag själv har en 7åring(den 19:e är hon 7)
så kan jag faktiskt tänka mig att ge henne sin fars mobil när hanköper en ny. eller någon annan gammal ,vi har så många som bara ligger.
Men då med kontantkort o kanske bara de viktigaste bland kontakter,
Men än så länge har det bara varit tankar så hon har inte provat än.
Men jag vet att hon skulle vara extremt försiktig.
För sån är hon,men olyckan kan alltid vara framme så man är aldrig säker så därför kan det vara bra o ha en som det inte är så ny..

Ganska gammal tråd som vaknat till liv.
Jag är inte speciellt orolig för strålningen egentligen. Vi använder inte mobiler så mycket i vår familj. Min äldsta fyllde 9 och har ingen egen mobil, men det händer att hon får låna min när hon och kompisar antingen är ute och cyklar eller rider. Hon skulle mycket väl klara en egen, men än så länge finns inte det behovet.
7 åringen däremot är en total katastrof när det gäller saker med knappar på. Hon fixar knappt att ringa på den vanliga telefonen så det tränar jag henne på. Det lär dröja innan hon får en egen telefon. Hon har däremot en bästis jämnårig (7) som har en egen mobil och endast av anledningen att hennes föräldrar inte bor ihop och tösen inte får använda sin pappas mobil när hon vill ringa sin mamma (han har ingen fast tel) Hon fick den för ett år sen - så visst finns det olika anledningar att ge barnen mobiltelefoner i unga år.
Varje barn som börjar skolan här får ett gratis kontantkort på posten av nåt mobiltelefonbolag minns inte vilket. Det reagerade jag på. De korten hamnade i en låda och ligger nog där än.

jag tog lite förgivet att det var en ny tråd som jag hittade..haha
men jag ser att det är ju ett år gammal:-)

Min son är bara 15 månader men har alltid lekt med våra gamla mobiler (tror han har 4-5 st) som är utan sim-kort. Vissa laddar vi upp åt honom så han kan leka med dem i "flygplansläge" (så man inte kan ringa 112) och andra är döda. Hans egna leksakstelefoner är totalt ointressanta, det ska vara riktiga mobiler och helst mamma/pappas. Han kan redan massor med funktioner, tex kan han spela spel på min iPhone som han fattar precis hur pekskärmen funkar på och vilka knappar han ska trycka på. Han är helt enkelt ett teknikfreak precis som mamma/pappa sin.
Så när han blir större, kanske runt 5 år, tror jag inte jag kommer ha några som helst problem att lära honom hur man hanterar en mobil - vad mobilvett är, som han sedan kan ha med sig när vi är ute bland folk eller när han är hos kompisar. Jag ser bara praktiska lösningar med mobilen, man kan nå honom och han kan nå oss om nöden kräver. Vi har inte ens fast telefon hemma nu för tiden. Det som styr mest är väl hur duktiga de är att hålla reda på mobilen, annars lär väl det bli dyrt att skaffa nya hela tiden… hehehe…
Dessutom finns det ju numer tracking-funktioner, där du som förälder kan se vart ditt barn (eller åtminstone mobilen, glömd eller inte) befinner sig. Sen ska ju allt ha begränsningar, man kan låsa telefonen för tjänster och göra så att han bara kan ringa tex familjen, samt t ex ge honom ett kontantkort. Dessutom tror jag inte han kommer ha med/använda telefonen värst ofta så att strålningen blir en fråga, utan det handlar om ett praktiskt verktyg för säkerheten i vardagen.
Pratade med en kollega om detta häromdagen. Hon menade att de flesta kompisar till hennes barn hade mobil i 2-3:an i skolan.
#55 - jag tycker att det är helt sjukt att barnen i lågstadiet har mobiltelefoner med sig till skolan. VAD ska de ha dem till där?

Lite klantigt uttryckt av mig. Menade inte att de ska ha med dem TILL skolan, utan att barn som går i lågstadiet har mobiler… :-)
När ja skaffar barn, så kommer mitt barn inte få en mobil förrens den e 16-17 år, innan dess kommer den inte få. Jag fick min när ja va 14-15 nånting där tror ja, men ändå förtidigt… Men 7 år e för ungt!
Jag vet än 4åring som har mobil, så föräldrarna brukar lämna henne med sin mobil osv.. men 4 år, hennes brorsa som e 3 har med än…. DET är inte ansvarsfullt tycker jag…
Mobil kan ju barnen börja ha när de börjar vara hos kompisar eller ute själva (utan vuxen) så att man kan ringa till mobilen. Det är fullt okej tycker jag. Men en 7-åring är ju knappast ute själv så det är alldeles för ungt.

flera av min 7årings klasskamrater har mobil.
nu får de itne ha dem med sig till skolan,
en regel som skolan har.
men det känns lite litet.
att det blir snart"men mamma alla andra har ju"
i söndags när vi var på lite jippon som staden bjöd på
så kom flera av henens klasskompisar o visade upp deras mobiler.
nu är inte min dotter sån som ska ha allt som de andra,
utan hon vet att hon får när det är tids nog.
hon har en redan nu.som hon inte har något simkort i.
så vi har sagt att det är hennes o att hon inte kan använda den.
många i min dotters skola går till skolan o hem själva
och de cyklar till kompisar när det är övergångsställen o sånt
helt själva. och då tycker jag att det kan vara en säkerhet för barnet
att de har en mobil med sig,
om de cyklar hem helt själva över vägen o så.
nu anser jag att min dotter är för liten för att cykla över vägar.
men det finns dom som får det.o då är en mobil en nödvändighet.
enligt mig..
tiden förändras ju. och nu har barn mer o mer tekniska prylar och mer o mer avancerade saker.
som vi som små inte skulle kunna tänka sig att man fick ha när man är så ung.
jag fick min första mobil som 15åring. o idag är de 7år.
så det har hänt mycket,både till sin fördel o nackdel.
"59"
i våran stad och där jag bodde förut,söder om sthlm
där är barn vid 7år deifinitivt ensamma ute o leker…
ser inget konstigt med det.lite ot (dvs det hör inte till ämnet)
#59 När jag växte upp på 80 talet var vi ute och lekte med kompisar och ensamma när vi var 5-6år. Jag gick själv till lekis och det gjorde alla andra också som inte åkte skolbuss. Nu verkar ju tiderna förändrats då alla verkar köra sina barn i bilen till skolan även om det bara är några hundra meter att gå… 
Nu har jag inte läst alla inläggen så jag svarar bara av mina egna erfarenheter. Ja jag har gett mina barn mobiler. Dock inte den yngsta men 6 och 8-åringen har egna nu. Största fick för att vi skall kunna ringa hem henne när hon är hos kompisar eller om hon vill gå hem till en kompis efter skolan så slipper jag hämta henne. Mellersta tjejen fick av bara farten för det var ett bra erbjudande på familjepaket. Hon har sin hemma om dagarna och lyssnar mest musik på den och även spelar. Den fick hon även för att dom gånger som hon får vara ensam hemma medan vi åker och handlar så kan hon ringa oss. Med familjepaketet får man ringa och messa till varandra gratis och summan per månad var inte så hög. Endast 3,90€.
Vi tyckte 12 år var en bra ålder, men det blev änddå så att lillasyster på 10 fick mobil samtidigt med storasyster på 12. Kontantkortsvarianten. Med kontantkort blir det inte heller så mycket samtalstid och därmed mindre bestrålning och dom lär sig att hushålla med pengarna. Nu har det gått ngr år och nu vill lillebror på 8 gärna ha mobil, fast det är nog mest för att han provat spela spel på kompisars mobiler, tror inte han längtar efter att prata telefon egentligen :-) Kanske kommer han ärva nån av systrarnas när dom bytar up sig.
Min lillasyster fick sin mobil när hon var 8, Jättesmidigt faktiskt eftersom hon kan smsa till mig och sin farmor och släktingar själv om hon vill. För ja hon kan smsa själv och ringa och alla telefonens funktioner. När dom var på semester så kunde hon ju fota saker själv hon ville ha bild på och så finns det ju massa spel på mobilen hon kan roa sig med och sen har hon sin musik där i.
Varför köpa kamera,mp3, spel när hon har allt i ett ;)
Jag fick min första mobil när jag var 11, och nu när jag tittar tillbaka tycker jag att det var lite tidigt. Jag behövde ju egentligen ingen mobil, och det sliter ganska ordentligt på lederna. Sedan är ju de billiga mobilerna oftast ganska gamla, och de ger i regel ifrån sig mycket mer strålning än de nyare.
Tycker att 12-13 år är en bra ålder för att skaffa mobil, men det är väl också olika från fall till fall.
/Isa
oavsett vad man har för åsikt i frågan - här är en artikel om mobiltelefoner till barn..

min kompis lilla syrra ee 6 år elr 7 år och hon har en mobil….

Jag har skaffat mobil till min 7 åring som jag tvingar honom att ha med sig när han sticker ut på byn med kompisar. Detta efter att några gånger fått leta i panik i sena kvällsmörkret då sonen varit totalt spårlöst borta och jag varit nära att ringa polisen. Han har inget förstånd att ringa från där han är och höra av sig. Däremot så svarar han i mobilen när jag ringer och undrar var han är!
Folk kan tycka vad dom vill, men jag känner mig mycket tryggare när jag skickar med honom mobilen när han sticker ut o cyklar med sina kompisar!
När mina barn är hos mig får de aldrig använda sina mobiler de fått av mamman eftersom jag själv är elöverkänslig och reagerar kraftigt på mobiltelefoner. Dottern som är sju kan inte stå på ett ben när hon gått med en mobil i fickan en hel dag och sonen blir konstig i huvudet av vissa telefoner på den sidan han hållit mobilen.
Det finns flera undersökningar från både Sverige, Tyskland och Danmark som visar att ju mer strålning barn utsätts för desto sämre koncentrationsförmåga och mer hyperaktivitet hade de. De hade också mer allergier och eksem. Kortidsminnet kan också bli sämre av strålning. Kortidsminnet är väldigt viktigt vid inlärning. När jag frågade min dotters lärare i F-klass vad som hade hänt med barnen sedan hon började jobba för 15-20 år sedan, svarade hon att barnens ordförråd hade blivit sämre och att kortidsminnet blivit sämre.
Sen jag blev elöverkänslig bor jag i ett hus med extremt lite strålning och det märks på barnen. När de kommer till mig på fredag brukar de bråka med varandra fram till lördag eftermiddag, sen är det hur lugnt som helst. Det är en fröjd att vara förälder. Tidigare var framför allt den 10 åriga sonen ganska jobbig lite då och då. Min Systerdotter bodde 2 veckor hos mig i somras. Hemma hos henne tar det ca 1,5h att somna. Hos mig tog det 15 minuter efter tre dagar. Att så många barn har svårt att sova tror jag till stor del beror på strålning.
Jag pratade med en familj som hade en dotter på 6 år som var hyperaktiv och hade svårt att leka med kamrater och väldigt svårt att komma till ro före 21.00. När mamman blev elöverkänslig elsanerades huset. Sju veckor senare var flickan världens lugnaste tjej och hon gick själv och la sig vid 19.00 tiden. De kund även sluta använda astmamedicinen.
Med mina erfarenheter och det jag läst är jag övertygad att all trådlös kommunikation är en katastrof. Om man tog bort all strålning skulle vi lugnare, mer harmoniska och mer koncentrerade barn. Det skulle märkas skillnad efter bara två veckor. Om 10-15 år kommer man att klassa strålning som lika farligt som asbest eller rökning. Jag hoppas att det kommer tidigare så att fler slipper bli sjuka.
Jag har inte läst allt, men jag tyckte att det Mattiz skrev i #37 var mycket klokt. Mycket beror ju på var man bor, hur det är runt en och hur barnen är. Hade det funnits mobiltelefoner till pris som motsvarar vad de kostar i dag, så hade jag gärna utrustat min son med en när han var 5 år. För mig är trygghet och samtidigt frihet mycket viktiga ingredienser i ett gott liv. Dottern hade naturligtvis också fått en tidigt (i 5-6 års åldern), men hon var inte lika rörlig geografiskt.
Tekniska prylar kan brukas eller missbrukas. Vlket det blir beror på brukaren.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sen beror det ju på hur ofta dom används! min son har den i byxfickan och använder den endast till att svara när jag ringer vilket jag gör max 2-3 ggr i veckan och det är bara korta samtal som: nu måste du komma hem och hejdå typ… tror inte han kan hinna bli skadad på dom sekunderna i veckan…
det är som sagt en trygghet för mig att han har den med då han försvunnit tidigare.