Hatar att duscha!
Ella (snart 2år) är mest van vid att bada. Men nu när det är så varmt känns det mycket smidigare att bara hoppa in i duschen och skölja av sig på kvällen innan man stoppar henne i säng. Men hon HATAR det! "Vill inte duscha!" skriker hon och väl inne i duschen klättrar hon på mig. Kan det här vara en fas eller tror ni att det går att träna bort?
Hur har ni gjort med barn som inte vill duscha?
det växer bort, såna perioder har nog alla våra barn haft tror jag…
Försök hitta på något roligt att förknippa duschan med. Klura på varför det inte är kul med duschen.
Vår äldsta dotter var nog i din dotters ålder när hon plötsligt kom på att snäckorna på våtrumstapeten blev våta av duschen och blev fullständigt förtvivlad av det. Vi lyckades övertyga henne om att snäckorna ÄLSKAR att få vatten på sig och under en ganska lång tid var det viktigt att komma ihåg att "ge snäckan vatten" medan hon duschade eller badade…
Min mellersta tjej är likadan fast nu är det bättre. Det hände något när hon var runt 1,5-2 års åldern, troligtvis fick hon schampo i ögonen då. Hon gillade verkligen inte att duscha (har bara det hemma) och speciellt inte i håret. Fick vara jättenoga att inget kom i ögonen i flera år.
Dom andra var inte lika hysteriska men jag tror att det är något obehagligt när strålen kommer i ansiktet och många barn reagerar på det så även dom andra tjejerna jag har här hemma men det går över.
Ella är hysterisk fast hon inte fått vatten i ansiktet tidigare. Nu när hon krånglat så så är det ju omöjligt att skölja håret på henne utan att lite rinner ner i ansiktet och det gör ju saken ännu värre. Jag har funderat på att ta en av hennes dockor med in i duschen. Något annat förslag? Jag vill ju inte att hon ska vara rädd för att duscha.

Hej!
Har tre barn och alla har varit helt hysteriska när det har varit dusch dax .
Den äldsta(tjej) som är vuxen (22 år) idag, klarade varken badkar eller dusch.
Mellersta som är 10 år (Tjej) älskade o bada men tålde inte duschen ,blev helt hysterisk bara man gick nära duschen,då var hon ca 1 år .
Minstingen som är 2år (kille) Älskar badkar men blev också helt hysterisk när man närmade sig duschen.
För o få bort rädslan så fick alla börja vid ca 1-1 1/2 års ålder med att hålla dusch slangen och leka i duschen med lite vatten på ,hade lite leksaker som dom kunde duscha på och hade alltid dusch dörren öppen lite . hade även alltid duschdörren öppen så att barnen kunde gå in o leka med lite vatten när dom ville och det tog inte lång tid innan dom tyckte det var roligt o duscha . leka är ju barn stora förtjusning och man kommer ju långt med o gå ner i deras nivå och sk leka bort en rädsla . Ska tilllägga att dom även fick prova att duscha av sig själva och det var ju kul när dom fick hålla i slangen själva .
Idag så går vår minsting in i duschen självmant och låter sig bli tvättad och efter så får han leka med duschslangen och plaska en stund .
Hoppas detta är lite hjälp på traven för dig .
Ta gärna in lite docker i duschen o lek ,ta inte så allvarligt på att hon måste bli tvättad ordentligt .huvudsaken är att hon ser duschen som något roligt och positivt ,och går det så duscha gärna med henne .
Lycka till !!!
kom på - köp en liten vattenkanna med stril och låt henne leka med i badkaret. Prova sen med duschslangen och samma lek…
#4 Tack för tipsen! Jag duschar alltid med henne och sitter på golvet i duschen för att vara mer på hennes nivå. Jag har även pallen i duschen så hon kan sitta efter som hon lätt halkar när hon blir arg/rädd. Ska se om jag kan köpa någon halkmatta som passar vår dusch utan att det svämmar över.
Vattenkanna har hon, den ska jag prova med nästa gång vi badar!

Gör något kul av duschandet, med leksaker eller dockor eller vad det kan vara och om hon är rädd för vatten i ansiktet kan man ta en liten trasa och hålla i pannan så fångar den upp eventuellt vilsekomna strålar, det fungerade för mig som var livrädd för vatten i ögon och ansikte.
Min treåriga dotter vill inte heller duscha. Vi har två plastmuggar och några ankor i dushen och det brukar gå ganska bra när hon väl blir blöt och får leka. Jag vill inte lära henne att jag duschar samtidigt för det kan bli tråkigt längre fram om man måste göra det med större barn sen… Låt barnet vara med och köpa schampo som dom tycker luktar gott, med bamse eller nåt kul på flaskan. Låt dem tvåla in sej, löddra och lek fram det.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Min brors döttrar hade inga problem med att börja duscha, men mitt tips ("höhö, från en 13:åring, come on…" tänker man säkert
) är att du låter henne sitta och plaska en stund, sen får du be henne stå upp så att du kan löddra håret och kroppen med schampoo/balsam och två osv…
Jag menar att du kan låta henne bada först och sen duscha, fast under en kort tid :)
Hoppas att det hjälper, lycka till 

Ikea har bra stora o små duschmattor för golvet. Sen finns det ju duschkepsar i barnaffärerna för att kunna skölja utan vatten i ögonen. Vet ej om de funkat men man kan ju prova.
Jag ducshade henne i badkaret här om dagen och satt då själv med. Jag spolade av mig först medans hon lekte med sin vattenkanna. Sen började jag lite smått att duscha på hennes ben osv och det gick riktigt bra! Hon fick hälla vatten på mig med kannan och innan vi var klara hade hon sprutat ner hela badrummet med duschmunstycket! Hon skrattade så himla gott när hon fick spruta vatten rakt i ansiktet på mig! Men jag tog inte håret på henne för jag ville inte bråka med henne när det gick så bra!
Vad skoj!
bada är ju alltid roligast, min dotter som blir 3 i november avskyr att duscha håret…
.. kroppen går bra men ej huvudet o absulut inte shampo.
I går kväll badade vi och tvättade håret! Hon byggde med lego i badet :-) Alla sätt är ju bra utom dom dåliga eller vad säger ni?
När jag skulle spola ur schampot satte jag en handduk framför ansiktet på henne så det inte rann i ögonen och det fungerade jätte bra! Hon ville inte ha handduken där, men hon förstog ganska fort att det hjälpte.
oj, ja klart! de är ju en jätte bra i de! 
ah, de e med fiffigt!! bör jag pröva.. man kan med köpa nån form av skärm som också hindrar schamposkum i ögonen. 
Min 2,5 åring är likadan! Så fort jag sätter på duschen får hon panik och ska ur badkaret. Skriker, gråter och ska upp. Försökt med leksaker, duscha med henne, vattenkanna, ja ALLT jag kan komma på. Jobbigt att hon ska behöva få panik varenda gång man ska duscha av henne. Säg gärna till om du hittar något som funkar! =)
Nu har det fungerat bra ett tag. Men det går inte att duscha. Här är det badkaret som gäller! Och vi börjar med att skura det tillsammans. Sen hämtar hon sitt lego och kastar i lite i taget. Jätte kul när det skvätter :-)
Sen sitter vi båda i vattnet och bygger lego, plaskar och skvätter lite. När jag tycker att det är dags att gå upp drar jag ur proppen och sätter på duschmunstycket och då blir hon orolig direkt. Men hon får hålla det helt själv och både jag och hela badrummet blir blött! Men det är det ju värt :-) Jag spottar och fräser när hon spolar mig i ansiktet och då skrattar hon så hon nästan kiknar! Så håller vi på en bra stund och sen spolar jag henne i håret med vissa protester, med det går bättre och bättre. Sen får hon tvåla in både henne och mig. Ta schampo osv. Sen börjar vi om med att hon får spola på mig.
Det tar tid och vattenråkningen kommer säkert bli hög, men men. Det är ju smällar man får ta