Sova på dagen. Hur länge?
Ella blir två år nu den 15augusti. Vissa dagar sover hon ett par timmar och andra dagar sover hon ingenting mitt på dagen. När hon sover på dagen somnar hon senare på kvällen. Vi försöker lägga henne vid 19 men om hon sovit på dagen somnar hon aldrig före 20:00 och oftast efter 20:30.
Hur sover era barn och när lägger ni dom på kvällen?
Min minsting slutade sova middagslurar vid 1,5 år och då sov hon ca 1-2 timmar och det var lagom för att sedan bli trött på kvällen.
jag har för mig att vid 2 års ålderna ska barnet sova sammanlagt 12 timmar över ett dygn, så om hon sover 10 timmar på natten så kan hon få sova 2 timmar på dagen…
Men alla barn kan ju inte ha samma sömn behov. Ella sover nog runt 10-11 timmar på natten. Men sover hon en timme på dagen så sover hon mycket mindre på natten sen. Då kan dom 10-11 timmarna gå neråt 8timmar. Det var därför jag undrar lite. Funderar på att se om hon kan sluta helt att sova på dagen efter som hon sover bättre på nätterna då. Men jag vill ju inte att hon ska sova för lite efter som dom behöver sömnen.
Men det måste väl vara fler föräldrar som har barn i samma ålder? Hur mycket sover era barn på dagen?
Testa en kort middagslur. Kanske 20-40 minuter. Kommer inte exakt ihåg vilka tider som var bäst.Och sen lägger du henne en halv timme senare.
När min minsting slutade sova så var hon ju väldigt liten och hon behövde verkligen sova en stund på dagen för hon orkade inte vara pigg hela dagen vilket gjorde att hon blev trött och somnade för tidigt och vaknade sen tidigt på morgonen.
Men när hon somnat på dagen går hon knappt att väcka. Och om man lyckas väcka henne innan hon sovit färdigt så är hon tjurig resten av dagen…
Hmm. Vet att jag läste nånstans vilka tider som det var lättast att bli väckt på typ 20 minuter och så vidare. Tror det kommer att vara så till en början men att hon kommer att vänja sig. Det är vad jag tror iaf men alla barn är ju inte likadana. Kanske en rolig lek eller mellis muntrar upp henne så att hon glömmer bort att hon sovit för lite.
Alva slutade sova på dagen strax innan hon fyllde två år, det gjorde hon självmant. Hon sover sedan dess från 19-07, även nu när hon är fem år, på sin höjd att hon blir lagd kl 19:30 ibland. Ja, nu under sommaren har det blivit senare, kanske 20-21, men hon har mycket svårare att somna då än om hon blir lagd lite tidigare. Kanske för att hon är övertrött, gissar jag.
Sonen (8 år) har alltid varit svårare att få att somna, han kan ta ett par timmar på sig, springer upp, smyger upp och pysslar i sitt rum, dricker vatten, går på toa… *puh* Han har "aldrig" sovit mer än 10 timmar/natt, inte ens som riktigt liten. Vi fick ett barn av varje sort:)

sover typ 5 timmar varje dag

Tror jag läste i en son här sova-folder jag fått av BVC att i de persioder där barnet skiftar från 2/1/0 middagslurar får man räkna med lite stormiga och trötta perioder. Och att man skulle låta dem sova middag de dagar de behövde det även om det inte blev alla dagar. Perioden går över på några månader…
Sömnen funkar ju som ett konto där man måste sova in de timmar man behöver. Så missar man dem en dag så kan man sova ikapp nästa dag/nån dag senare/till helgen för att komma i balans på kontot. Sover man inte tillräckligt under en lång period får man ju sömnbrist och vi småbarnsföräldrar vet ju alla hur såna ser ut. *ser ut som ett ufo* hehehe… Så jag tycker nog man ska vara lite snäll mot de små när de propsar på att sova middag vissa dagar men inte alla, under några få månader… iaf min tanke. :-) Min son har under sommaren just gått från 2 till 1 lur på dagen och sover nu istället en låååång 2-3 timmarslur på dagen. (1,5 år)
Märker jag att hon inte orkar vara pigg och glad får hon givetvis sova. dom dagar hon själv säger att hon inte vill sova så behöver hon inte det. Men hon kanske är i en sån övergångs period mellan att sova 1 gång till ingen gång/dag nu.
Oj, verkar som om jag borde sluta låta min 2,5 åring sova mitt på dagen ^^