Sjukt barn och ingen bil katastrof.....
Jag tänkte ta upp nåt som många nog inte tänker på men som kan ställa till med mycket elände
jag är en ensamstående mamma till ett barn jag har varken bil eller körkort tyvärr och det finns ingen som kan köra oss nånstand ifall vi behöver det
jag bor på en mindre ort utanför Varberg vi har ett sjukhus i Varberg men dom tar inte emot barn kvällar nätter och helger utan då ska man åka till Halmstad istället
och nu har min son halsfluss och äter pencillin dock så har han feber igen och efter kontakt med sjukvårdsrådgivningen och en läkare så vill dom att vi ska åka till barnakuten i Halmstad för troligtvis så behöver han intranevös antibiotika
men då har vi ett stort problem innan så har man kunnat ringa Resam "sjukresetaxi" där en resa kostar 40 kr perfekt ifall man som jag inte har bil eller körkortoch det har jag utnyttjat en del
men nu är reglerna helt plötsligt ändrade ska man åka Resam så ska man ha intyg men intyg det kan man inte få förrän man har träffat en läkare och det är ett lotteri om han eller hon vill skriva intyg och får man inte intyg så får man betala det som en vanlig taxiresan vilket bytyder i mitt fall minst 1000 kr pengar jag inte har
visst dagtid så jag kunnat åka buss och tåg men det är både dyrt och det är flera byten inte så lätt med ett sjukt barn och kvällstid är et helt kört
så jag blir sittande härhemma med ett barn som mår dåligt och håller tummarna för att han antingen blir så dålig att jag kan ringa ambulans eller att han orkar vänta tills imorgon för till vårdcentralen kan vi ta oss lätt
men det är helt vansinnigt att allting i samhället ska vara uppbyggt på att man ska ha en egen bil eller någon som kan köra en vi som inte har det då?vad gör vi då?
är trött lessen och redigt förbannad nu jag vill såklart som alla andra mammor göra mitt bästa för mitt barn!
Förklara för läkaren varför ni måste ta taxi så ska det inte vara några som hellst problem att få intyg..!
Sundsvall har i många år haft detta systemet och jag har inte hört någon bli nekad här uppe, ,men visst har man krävt att planerade undersökningar ska patienten ta buss osv men då är ju inte sjukbesöken akuta…
Detta fall räknas ju som akut men du får kanske påminna läkaren om att skriva intyg för sådant kan dom glömma annars
Hoppas sonen blir bättre snart!
De som klarar sig utan bil bor i städer så det är nog bara skaffa bil eller flytta.
nja jag har varit med om att bli nekad intyg innan och dessutom så kollade jag på deras hemsida nya regler för att ens Resam taxin ska åka ut till en så ska man ha ett intyg i handen annars så får man betala taxi kostnad och dessutom så har reglerna stramats åt man får enbart åka Resam om man inte kan åka kollektiv trafik ( men vad gör man om det inte går någon buss eller tåg då?
HeHe ha du hur tro du läget ser ut i landet? tror du det är bara att flytta dit man vill och när man vill?
tyvärr är det stor bostadsbrist i stort sett hela Sverige och man ska vara glad att man har nånstans att bo och det är svårt att flytta på sig
och det är nåt som jag tycker är helt åt helvete fel varför ska allting vara uppbyggt runt att man alltid har tillgång till bil? jag kan väl inte va den enda i Sverige som har dom här problemen eller?
men sonen blev inte sämre under natten och vi har nu vart på vårdcentralen och fått en annan antibiotika utskrivet
Det är ett riktigt dilemma det där med att ta sig någonstans på kvällar och helger om man inte har bil. Förstår din ilska och frustration! Själv har jag både bil och körkort så jag har svårt att förstå hur du har det. Men förstår givetvis att det inte bara är att flytta så där. Ett alternativ är ju att du tar körkort och köper en billig liten bil så du kan ta dig till läkaren när det behövs.
Eller så gifter du dig rikt och kan bara kalla på privat läkaren ni har då! 
Jag vet hur det där är. Jag bor ändå i en storstad men ändå. Har ingen bil eller körkort men har fått lita mig på spårvagnen då, men att ta sig till hålplatsen är det ju en bit att gå.
När jag väntade på min lille son så åkte jag med stora sonen till sjukhuset med spårvagn några timmar efter ett Ep-anfall. Jag visste ju inte då vad det var han hade. Barnet som jag väntade på då, hans pappa hade inget intresse att hjälpa mig. Jag hade inga pengar hemma och att gå till bankomaten och hämta pengar hade varit ännu längre. Kunde inte heller lämna sonen….Så ja jag valde då att åka spårvagnen och ha ett öga på sonen hela tiden istället. Nervös var jag som bara den….
Jag vet hur det där är….Utan bil och körkort och utan vänner som inte har körkort. Man har inget val man får helt enkelt kämpa…..Jag har ju alla fal den turen att kollektivtrafiken är något sådär ok här nästan dygnet runt.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Hur är det med bekanta och familj då, måste ju finnas andra som kan rycka ut och köra er om ni måste åka "akut". :-)
Ärligt talat, i ett akut läge hade jag struntat i vad det kostar och tagit taxi, om det inte är tillräckligt akut för ambulans. Jag bor på landet, 2,5 mil från sjukhuset och helt utan kollektivtrafik.
Nu har jag förvisso bil och körkort, men man kan ju hamna i situationen att bilen är trasig eller att barnet blir akut sjukt när man nyss har druckit ett glas vin/öl/cider och då är ju läget detsamma…
Är det akut så finns ambulans.

Tja, det gäller att ha ett stort kontaktnät som man kan ringa och få någon till att köra. Jag har bil och körkort, bor på landet med 6 mil till barnakuten/akuten. Har fått köra in ett flertal personer till akuten. Mina vänner VET att de kan ringa mig när som helst om det behövs. Det jag "kräver" i gengäld är soppapengar då bensinen kostar alldeles för mycket för min redan hårt ansträngda ekonomi.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!