Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4225 ggr
johan
0

Vattentåliga vantar

Har någon tips på vattentåliga vantar som ändå är smidiga? Drömmen vore smidigheten från en stickad tumvante, men vattentåligheten från en galonvante.

Tycker ofta galonvantarna är så stora och tummen hamnar aldrig på rätt plats på vår två-åring.

Ännu så länge är det heller inte så kallt att man vill ha tjocka täckvantar.

Mvh // Johan

AnnaLundin
0

Ullvantar! (stickade tumvantar…)

De blir förvisso blöta som alla andra vantar, men ull har egenheten att det värmer även om det är blött!

johan
0

#1: Ja, ull är fantastiskt på det sättet. Men det är också fantastiskt effektiva sanduppfångare. Tänkte att det kanske kunde finnas något lite glattare. :)

Mvh // Johan

virre1
0

Jag skulle behöva vantar som inte läcker in så snabbt pga att jag åker snowboard och sitter mycket i snön.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte tre år sen de billigaste "dagisvantarna" från gekås i ullared. De ville inte ha några andra, och de satt bäst. Varmt foder i dem, och mjuk väldigt tunn ovansida, typ "softshell" och de satt bra på tummen, hade höga skaft och ramlade inte av jackärmen. De flesta vantarna höll två säsonger, fast andra året var de såklart inte lika vattentäta, men de höll värmen bra. Helt klart ett av mina bästa fynd i vintergarderoben. Hittade en bild på dem.

magma
0

Vad var det för fabrikat på vantarna?

SannaHolmgren
0

Har ingen aning just nu, ska se om jag kan leta upp nån i förrådet och titta efter…

magma
0

Jag har köpt Hestravantar för 600 kr till sonen- de var inte vattentäta, trots att de uppgav att så var fallet. Har köpt både Lego och Remia Tec+ som skulle vara vattentäta- icke! Minst läckte Reiman, men tätt var det inte. Suck.

SannaHolmgren
0

Jag brukar alltid ha med ett eller två par extra och byta vantarna om det finns risk att det blir blött och vi ska vara ute länge. Det är ju inte så stora saker man ska förvara, så lite extra vantar till mina tre barn får plats, antingen i deras fickor eller mina, eller i ryggsäcken.

(Jag är för snål för att köpa vantar för 600 spänn till mina tre barn… hellre 60 spänn styck för ganska många par/barn då de ändå försvinner i nån snöhög, på fritids eller tappas bort i nån affär, hos kompisar. Vi är helt hopplösa på att slarva bort kläder ff vantar… Men just dessa jag hittade på gekås har barnen gillat allra bäst. De kostade 35kr/par, och dessutom så passar en vante både vänster och höger, så frampå vårkanten slipper man ha en kasse med 8 högervantar och 2 för vänster.

Mosaik02
0

har du provat att köpa mindre vantar?för sitter dom inte bra så kanske en mindre storlek kanske är bättre

jag förstår mig överhuvudtaget inte på storlekarna för vantarObestämd köpte nya åt sonen senast i vintras och enligt märkningen så skulle dom passa barn mellan 3-4 år

jag tror knappt det finns vantar som är helt vattentäta kanske finns det som såna som är så täta att dom tål lite regn och kanske lite snö men inte barn som gräver i snön i kanske 1 timme eller kör ner vantarna i vattenpölen för 50 gången på en dag

jag kör oxå på att köpa billiga vantar och så får man byta dom när dom blir för blöta

ett litet tips tjocka vantar brukar va rätt hopplösa att få torra men om man kör dom i skotorken så blir dom torra inom 1 timme Skrattande

AnnaLundin
0

jag har tidigare köpt billiga vantar, men i vintras testade jag några dyrare - dock köpta (nya) på tradera = inte riktigt fullpris. Och det var faktiskt värt att lägga några extra kronor på att köpa bra vantar som håller vätan borta betydligt längre än de billigare varianterna… De jag har testat är Reima och Lassie

magma
0

#8: Nu är det ju inte alltid en förälder är med och kan ha med extra vantar att byta med, eller att barnet självt har koll på att byta. Dotra min går på en uteavdelning, där de kan vara ute många timmar i sträck i snöslask och regn. Då fungerar det inte med vantar som läcker efter en kvart, tyvärr.

#10: Har inte hört talas om Lassie, ska kika efter dem och se vad det är för något nästa gång det är vantdags.

AnnaLundin
0

#11 - Lassie är en billigare variant av Reima, ingår i samma koncern. Inte lika bra, men bättre än de billiga varianterna.

Trollhassel
0

Måste göra reklam för min mammas härliga nålbundna vantar i ullgarn! Hon använder en gammal teknik från medeltiden och resultetet blir stabila, otroligt varma vantar som är både vattenavvisande och sitter på bra. Dessutom går det knappt att slita ut dem. Hon gör dem för både barn och vuxna och man får komma med önskemål om färg och mönster.

Ursköna!

Ska försöka ordna lite exempelbilder.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
0

#12: Ska fråga efter dem!

#13: Vad spännande, vore kul att få se hur de ser ut!