Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 6974 ggr
Ove-D
0

Hjälp! Min son är överviktig! (???)

För ett tag sen fick jag ett "slag i ansiktet" av fröken att min son var tjockast i skolan. Idag har jag varit hos skolsyster och vägt och mätt och hennes "listor" tyckte OCKSÅ att han var överviktig enligt BMI.

Han är 140,7 lång och väger 38,3kg. Jag tycker inte det är "onormala" siffror men visst har han lite fett på kroppen jämfört med flera av hans skolkamrater som jag ser som smala som pinnar.

Själv är jag 170cm och väger 73 kg. Jag ser mig som mullig. Min idialvikt är 65kg.

Elisabeth-J
0

Barns övervikt ska man ta på allvar och försöka göra något åt, det handlar ju om välmåendet framåt i livet. Jag vet inte var gränser går för övervikt men jag har släktingar med överviktiga barn som inte orkar hänga med som dom borde göra bl.a.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MIRJAMI
0

Min son har alltid varit lite rund. Nu så är han ochså väldig lång för sin ålder. Jag har alltid varit övervigtig. Mina barn äter godis bara på lördagar. Dricker coca-cola m.m sådant väldig sällan. Mineralvatten får de gärna dricka ofta och mjölk till lunchen. Sedan så tror jag att till en viss del så är detta ärfligt.

Det som jag kan tänka att man kan göra då när barnen är övervigtiga är att försöka hitta roliga saker att göra då man måste röra på sig utan att barnet ska fatta att man gör detta för vigtens skull. Sdan så ska man se över kosten. Yougurt m.m sådant innehåller oftast en massa socker även om de är lätt produkter. Sedan så kan man ju tänka att det ska inte ätas en massa pizza och Macdonals.

Jag tycker inte att du behöver ha panik….ta det bara lungt och tänk efter vad du kan göra för att ändra på det hela så att han inte fortsätta att gå upp. Det behöver ju inte hända över en dag utan lite i taget.

Loove
0

Hej

Jag tycker inte att det låter som någon akut övervikt om din son är 140cm med 38kg. Du skriver inte hur gammal han är men säkert så kommer snart höjden springa iväg..det är ju i en viss ålder killar växer mycket på längden och då smalnar han säkert av det lilla som är för mycket.

Jämförelsevis så har jag en dotter som var överviktig redan som bebis vägde 16 kg som ettåring.. hon har följt sin kurva stadigt hela sin uppväxt och de senaste 6 åren så har hon smalnat av mer och mer, till att bli normalviktig men inte pinnsmal. Nu har hon gått upp lite i vikt men det beror nog mer på p-piller (hon är nu dryga 16år)

L

Ove-D
0

Tack för lite "tröstande" ord… det sista jag vill är att han ska få anorexia…

Han är lite svår att aktivera då han inte är "sportig"… Men idag har han plaskat i havet (13 grader!!), hoppat lite studsmatta och kastat boll…. Men han gillar inte fotboll, basket eller handboll… Det känns som killar i hans skola MÅSTE gilla fotboll… :-(

Tina-A
0

#4: Det finns väldigt mycket annan aktivering är fotboll, basket eller handboll. Finns mycket att välja bland om han vill gå på någon fritidsaktivietet som inte involverar bollar, om han nu inte tycker om bollsporter.

Ni kanske bara inte har hittat rätt ännu! Prova något som inte har något med bollar att göra!
Vad sägs om karate (eller liknande), simning, gymnastik, dans (finns "cool" dans även för killar - street, hiphop, breaking?), orientering, skateboarding, friidrott osv, osv, osv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Här kommer en film med några jättesöta barn som dansar lite street :)

http://youtube.com/watch?v=MMZepME_6Ao&feature=related

Här har vi några som dansar hip hop. Kan inte vara gamla! Dom är jätteduktiga :)

http://youtube.com/watch?v=Oztva_UHROI&feature=related

Och här kommer en film på en 3åring som åker skateboard i ramp! Väldigt imponerande. Och väldigt roligt :)

http://youtube.com/watch?v=8kSbJ61HgxI&feature=related

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

blondifire
0

jag är o har alltid varit spinkig o 3 av 4 barn är likadana.fick med min minsta veta att hon var underviktig,blev sänd till dietist skulle hälla margarin i maten m.m.m.m

hade jag varit 1gångs mamma i det läget…som tur är vet jag ju med mig att dels är det ärftligt dels att hennes allmäntillstånd o inte vikten är det viktiga.så länge din son äter rätt och regelbundet och det inte är nåt medicinskt fel så tycker jag att du inte ska bry dig om så mycket vad hon säger. man ska inte ens mäta BMI på barn,dom växer ju o sen har alla olika skelettstruktur med..

det är viktigt att barn rör sig o äter bra men du ska absolut inte banta pojken eller tjata om vikten,det kan få konsekvenser som du själv säger. barn "ärver" matvanor av sina föräldrar med så se över dina egna matvanor..

lycka till..

S*Winsnes Wilda

Ove-D
0

Idag har jag haft ännu ett "intressant" samtal med skolan. Denna gång med en av lärarna.

"Vi visste inte att din son inte fick äta kakor" sa fröken.
"Han FÅR äta kakor men eftersom han är överviktig är det rent olämpligt, ja det är olämpligt för ALLA barn! Den andra fröken vet ju om att han är överviktig" sa jag _(det var hon som sa det FÖRST till mig, även om inte JAG tycker det så tycker både hon det och skolsköterskan)
_"Men de hade bakat den själva och alla andra fick ju smaka" sa fröken

… som att det skulle göra saken bättre???? *suck* Historien bakom är att de skulle ha öppet hus för föräldrarna för att visa vad de gör i skolan. Till det hade barnen under dagen bakat en kaka. Eftersom jag var trött efter att ha jobbat så kände jag att jag inte orkade att vara med och då hoppades jag även att han skulle "slippa" äta kakan, men icke. De hade sparat en bit! *suck* Vilken dubbelmoral att lämna ut kostråd och sen inte följa dem själva!

Jag vet att en kaka då och då är väl ingen fara för det tar jag med och han älskar att baka med mig… Men det är inte JAG som säger att han är överviktig… Det är inte jag som delat ut broschyrer om kosten för barn http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-mat/sunda-skolbarn.pdf
Det är inte heller jag som ber att få reklam från CocaCola eller få med hem choklad mitt i vardagen… Jag stör mig på dubbelmoralen!!!

OM jag ska lyckas få honom ner i vikt (som är SKOLANs önskemål) så kan ju inte skolan SPARA kakbitar till honom för att han ska få nästa dag… ELLER är det bara jag som ser det som ologiskt???

MariaJ
0

Jag förstår hur du tänker i frågan, men övervikten kommer inte av att han äter den kakan den gången. Dessutom så vill de väl vara pedagogiska och inte visa att han är utanför. Barn kan ju snacka också, så det är kanske ng barn som sagt att de ska spara till honom. Jag har själv ett barn som har lite för många kilo, och det har ju jag också. Min mathållning för jag över på mina barn, och det är ju därför så viktigt att man äter rätt. Det är inte alltid lättt, men jag försöker idag att göra så mycket jag kan för att få dem att inse hur viktog kosten är för välmåendet…

Lycka till.. Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Ove-D
0

#9 "Dessutom så vill de väl vara pedagogiska och inte visa att han är utanför."

Men eftersom han inte var med när de andra åt kakan hade jag hoppats på att han skulle slippa.. Jag vet att hans vikt inte beror på DEN kakan… Men det jag inte förstår är dubbelmoralen att skolan delar ut kostråd till barnen som inte skolan själv följer…

Sedan brukar faktiskt barn ha mer förståelse för udda saker än vi vuxna. Men som en tjej i hans klass har fått diabetes. Min son är jätteintresserad av detta och vill själv vara med i en undersökning om detta och ärftlighet.

Värst är det väl för tonåringarna att sticka ut… Men där är min stora son ett utmärkt föredöme att gå sin egna väg. Han är känd i sin skola för sin udda klädsmak och många ser upp till honom för att han är sig själv! Där är det nästan vi vuxna som säger "så kan du väl inte gå", men det KAN han!  :-)

blondifire
0

tycker det låter som om du o din son har sunda värderingar o mår bra o jag håller med dig om skolans dubbelmoral,säg till dom att antingen väljer dom en linje som gäller alla eller så håller dom tyst!Cool

sen all denna dubbelmoral i samhället är ju svårare o värja sig mot tyvärr.vi föräldrar får göra vad vi kan o hoppas på det bästa,typ…

S*Winsnes Wilda

Tusen
0

Min son har också alltid varit rund, mer eller mindre. Mina två flickor sylfidsmala, näst intill magra vissa perioder. Vad gör man? Detta är jättejobbigt. Man får inte bli så fixerad vid maten så att barnet skuldbelastas på något sätt. Det bästa, tror jag, är att dels äta regelbundet och inget annat mellan måltiderna. Sen bör man upp muntra till aktiva lekar eller idrotter. Det är inte alltid så lätt i dagens dataålder men man får göra ett försök. Låt barnen testa en massa olika saker. Tillslut fastnar de för något. Eller gör något tillsammans, hela familjen.

Min son har heller aldrig varit en bollbegåvning. Däremot började han simma och där kunde han hävda sig rätt bra och gillade därför den sporten. Plötsligt en dag i mellanstadiet fick han för sig att han skulle börja på Tai-kwon-do. (Något jag i min vildaste fantasi inte skulle kunna tro kunna vara något för honom) Idag är han 20 år och håller fortfarande på med detta.

Jag är säker på att din son kommer att hitta det han gillar.

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har skolan börjat igen och barnen propageras med myter som "ett äpple om dagen håller doktorn borta"… Fritidsfröken hävdade bestämt att äpple sänkte kolesterolet. Jag orkar bara inte tjafsa med dem…

En sak som jag funderar mycket på är vad TANDLÄKARE tycker om skolans småätande…
Frukost: hemma 7:15 eller skola 07:45
Fruktstund: 9-tiden
Lunch: 11-tiden

Jag har fått höra av tandläkaren att man ska inte äta oftare än var 3e timme just för syraangreppen på tänderna…
På matsedeln står att skollunchen ska innehålla 25-30% av dagens totala energi- och näringsbehov och följer Livsmedelsverkets rekommendationer…
Till skogen ska de gå direkt efter lunch på måndagar, därför KAN matsäcken vara minimal. Men åter igen, varför ÄTA hela tiden???

Susanne
0

Äter man lite och ofta (vilket är nutidens melodi när det gäller att gå ner i vikt) blir man aldrig hungrig och äter under dygnet därför mindre och tappar således vikt. Att äta en hel portion varje gång tillfälle ges orsakar fetma.
Då det är så trendigt att vara mullig idag ser man inte alla hälsoskadliga verkningar som ligger längre fram i tiden.
Under mängdvis med år har det varit rökare och snusare som legat i främsta riskzonen för sjukvård men har idag blivit omkörda med hästlängder av alla överviktiga.
För att vara helt ärlig (och det får man vara) tycker jag att det är äckligt med barn/tonåringar som går med bullmagen hängandes över linningen.
Ta ditt ansvar! gör något åt problemet. Träna tillsammans, ett helt fantastiskt tillfälle att ha kvalitetstid och bli av med det äckliga fettet som inte gör någon av er någo nytta såvida ni inte trillar i sjön när det är iskallt.

Att hålla med om att "vara mullig" inte är så farligt beror antagligen på egen fetma som man är för lat att ta itu med. Att därmed försätta andra i tron att det inte skulle vara skadligt är under all kritik, det är likställt med att säga: din fetma anstränger din kropp så att du kommer att dö i förtid men vad bryr jag mig om det. Tänker jag på det blir jag ju medveten om att det gäller även mig själv.
Ju tidigare man blir medveten om sin vikt och gör något åt det ju större chans är det att man inte dör i olika viktrelaterade sjukdommar.

Ha också i åtanken att det är mycket lättare att lägga på sig många kilon än att gå ner ett halvt.

Susanne Obestämd

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

kitty
0

vill bara säga att jag inte litar på BMI för 5 öre. Man tar inte med någon muskelmassa i beräkningen, inte heller någon benstomme. .

det låter helt hysteriskt!

hade det varit min unge så hade jag skällt ut skolsköterskan efter noter. Sedan verkar dom flesta förlora lite hull när dom kommer in i tonåren, det blir muskler och annat när det springs efter tjejjer ;)

ps. enligt BMI är en bodybuilder med 0% underhudsfett överviktig

Jessica77
0

Min son är 8 år och är ca: 140 cm och väger ca: 32 kg  och jag tycker han är  helt  normal  i kroppen ……… de e bra å vara lite rund eftersom dom fortfarande växer…..de växer ju bort sen när dom växer på längden…….så jag tycker inte du ska vara så orolig för de….Skrattande

Tusen
0

#14 Jag tycker kanske att du tar lite lätt på problemet. Det är inte bara att ta och börja motioner för att barnet inte ska vara mullig eller lätt överviktig. Då min son var liten och lite rund, simmade han 4 ggr i veckan åkte skridskor 2 ggr i veckan och åt aldrig godis utan godiset var frukt. Dessutom fick han bra välbalanserad kost. Trots detta var han rund. Även idag vid 20 års ålder äter han bra mat och regelbundet. Han springer varje dag en runda på 5 km, promenerar varje dag till och från jobbet c:a 5 km. På helgerna går han långa promenader på kvällarna. Dessutom tränar han Tae-Kwon-Do 3-4 ggr i veckan. Även idag och trots detta är han fortfarande rund. Jag lider med honom då hans ämnesomsättning inte alls verkar fungera som det gör för oss andra. Han har ett mycket sundare liv än många andra i hans ålder. Man får helt enkelt acceptera att folk ser olika ut och att alla som är runda (elller tjocka) faktiskt INTE är osunda och lata. Vi är alla olika.

Noa-Nisse
0

#14, "Då det är så trendigt att vara mullig idag" nej det är det ju verkligen INTE, alla ska ju vara trådsmala i dagens samhälle…?!?!

jag tycker det du skriver är lite överdrivet..

Att göra en pojke eller flicka medveten om att han/hon är mullig hela tiden och säga du måste träna,träna, träna för att få bort det!!! det är inte hälsosamt m.m. m.m. om man proppar in all denna "fakta" i hjärnan på ungar blir det lätt att de går runder och känner att de inte duger som de är, vilket kan resultera i ätstörningar/beteendestörningar. lite exrtakilo tycker jag är bra att ha.

Ove-D jag hade inte accepterat skolans dubbelmoral heller, skicka ett brev till rektorn och säg vad du tycker och tänker.

och just det att läraren sa att han är den tjockaste ungen i skolan, hur FAN tänker dom.. då skulle ju du kunna säga tillbaka till han/henne, du är den fulaste läraren på denna skolan.. samma sak ju…

usch nej. jag hejjar på dig Ove-D!! lycka till!!!!

Mvh Johanna.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loove
0

OVe …är det din son på bilden? Skulle han vara överviktig i så fall… :O

Stor knäpp på näsan till skolan skulle jag vilja ge i så fall och extra pepping till dig att säga ifrån på skarpen. Tycker det är snudd på trackasserier att skolan kallar en sån kille överviktig.

magma
0

#14:"…bli av med det äckliga fettet som inte gör någon av er någo nytta såvida ni inte trillar i sjön när det är iskallt."

Men jezzes vad nedlåtande, jag häpnar?! Om det inte vore för alla som uttrycker sig som du, så skulle inte mulliga barn och vuxna ha sådana mindervärdeskomplex och känna sådan skam och som om de lika gärna borde stanna hemma för att inte äckla sin omgivning. Som jag ser det så är det personer med din inställning som borde hålla sig hemma. Om du bemödar dig om att se på bilden så är övriga kommentarer överflödiga, den killen är inte det minsta fet. Tack och lov anser inte alla att hela mänskligheten ska vara stöpt i samma form.

bummsan
0

Jag känner så väl igen mig i din historia, har en 4 åring som alltid har lagt på sig allt.

Men så med komentarer man får från alla. Herre gud vi vet men ni behöver inte prata om det jämt.

Hon ingår i en studie på akademiska i Uppsala varför endel har lättare att gå upp än anndra. O då äter hon nu typ av lchf diet.

Folk är elaka och kan o gör allt bäst tror de. Vi då som får kämpa för hennes skull o ta all skit, ingen som bryr sig.

AlbaStiffler
0

Det största problemetman ska vara väl medveten om är att studier. (googla om du vill läsa mer) visar att barn som är feta som barn blir feta även som vuxna i MYCKET större andel än smala barn. Det bör man ju ta på allvar o inte barA tro att det "växer bort".

Sen tyckte jag kanske inte barnet i tråden lät så gigantisk direkt som skolan påstår, men överviktiga barn i allmänhet är ett stort problem, om inte nu så om några år!!! Man får ju fråga sig vad för framtid man önskar sitt barn…? Svårt problem det där men det bästa är nog att själv helt lägga om kosten o äta riktigt nyttig mat åtminstone hemma, skolan är ju svårare att styra.

AnnaFagerell
0

BMI hamnar på 19.4 vilket är helt normalt. BMI ska ligga mellan 19-25

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kimpa
0

Om det är grabben i inlägg #13 det handlar om tycker inte jag han ser ut att vara överviktig.
Sen kan man ju ha en kraftigare benstome utan att för den skull vara överviktig.
Kommer ihåg att skolsyrran komenterade att min vikt var för hög när jag gick i högstadiet. Jag var 160 cm och vägde 58kg.
Sen att jag var trådsmal med riktigt muskulösa ridben och rätt musklad i allmänhet…Det glömde hon visst bort!

Tror inte man ska stirra sig helt blind på vågen bara.
Men visst håller jag med om att det även finns gott om överviktiga barn i samhället idag.