Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 5499 ggr
Telefonkontakt
0

"potträning"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min flicka på 13 månader brukar väldigt ofta inte småskvätta när hon kissar. Utan kissar stora mängder på en gång.

När vi är ute så kissar hon inget. Hon kissar inte mycket/aldrig på nätterna.

En gång för några veckor sedan när jag kom hem efter en 4 timmarspromenad och hon inte hade kissat i sin blöja så satte jag henne på pottan och läste en bok. Inom 3 minuter så kissade hon!

Idag efter att vi hade hämtat på förskolan vid 13 och kommit hem vid 17 så hade hon inte kissat. Satte henne på pottan och hon kissade inom några minuter. Och då hade hon både sovit och varit vaken på promenaden.

Jag har nu börjat fundera på arr regelbundet sätta henne på pottan på morgonen och när vi kommer hem från utevistelser och se hur det går. Men definitivt inte riktig potträning då hon är så liten.

Alla barn mognar ju olika och även när de blir torra. Men jag tänkte höra mer er hur ni kom fram till att ni skulle börja försöka med pottan? Berätta allt men inga påhopp tack.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
1

Minns inte hur potträningen var med tjejerna men My är inte intresserad av pottan än, hon kan inte sitta stilla Skrattande
Ida var faktiskt torr både dag och natt innan hon fyllde 2 år.

Jag tycker att Elva är jätteduktig och hon kommer säkert vara "torr" mycket snart. På eget initiativ.
Kanske att du kan prova att bara ha "plastad frotté" i sängen när hon sover middag?
I vilket fall som helst så ger jag Elva två tummar upp Glad Duktig tjej!

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Telefonkontakt
0

det vore en idé att ha bara frotte i sängen.. Men problemet är att dne envisa tjejen vägrar sova middag hemma och ska ut i vagnen (vete tusan hur de lyckas på förskolan att få henne at somna där). men det kan jag nog försöka men när hon väl lär sig att sova middag hemma Glad

JMax
0

Vilken duktig tjej!

Kompisens dotter var oxå jättetidig på eget initiativ men sen fick hon ett bakslag vid två års åldern när hon började kissa på sig men det är ju bara att ta. De väntade ett tag sen började om igen och då gick det bra.

Norma gillade aldrig pottan utan skulle sitta på toan direkt eftersom vi gjorde det.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
0

Fortsätt låta henne sitta på pottan, som du har tänkt och se hur det utvecklas. Kanske är hon tidigt redo för att bli torr och då är det bara att gratulera! Glad

Vi har börjat rätt tidigt med att låta barnen prova pottan och det har nog lyckats någon gång oockå, men vår "etta" och "trea" har ändå varit en bit över 4 år innan de klarat sig utan blöja…

Telefonkontakt
0

Vi har provat att sitta på pottan en gång till. Men inget hände så hon kröp iväg. Får se hur det går nästa gång Tungan ute

vinteralvan
0

När mina tjejer var ett år så brukade jag låta dom sitta på pottan när dom borstade tänderna på kvällen, kom det då så brukade blöjan vara torr på morgonen.

masssie
0

Min son är 4 och har fortfarande blöja, jag har försökt potträna honom och det går bra så länge han bara kissar där, det andra vill han göra i blöjan säger han.

AlbaStiffler
0

Lite gammal tråd, men detta är väl alltid aktuellt. :-)

Min kompis dotter började potträna innan 1årsdagen och kissade mer eller mindre alltid på pottan (dvs typ aldrig i blöjan) vid 1 års ålder. Hon bajsade även ibland på pottan.

Min son är nu 15 månader men jag måste tyvärr erkänna att största anledningen till att han inte börjat pottränas är att det är sååååå struligt/jobbigt att hinna med som förälder. Blöja är ju praktiskt.  Dessutom är det höga protester när vi övat sitta på pottan utan blöja, verkar inte vara så behagligt tycker min son som skriker som om han gjort illa sig. Med blöja har han däremot inga som helst problem att sitta på pottan, vilket tydligen är rätt roligt. Så just nu övar vi på inställningen att pottan är rolig att sitta på MED kläder. Ska nog börjar lite mer intensivt nu i sommar när vi båda föräldrar är hemma.

När började ni andra med potträningen och när var de "färdigtränade"?

AnnaLundin
0

#8 - det behöver inte nödvändigtvis vara samband mellan när man börjar potträna och när barnen blir torra.

Min äldsta dotter kissade första gångerna på pottan när hon var nånstans mellan 1-1½ år, hon slutade med dagblöja när hon var drygt 4 år och nattetid tog det ett par år till… Hon kunde kissa på toa och potta, men hon klarade inte av att känna när det var dags förrän såpass sent.