Barn iFokus

Barn

Etikett: 06-tonåring
Läst 16992 ggr
EwaAngantyr
1

Hur mycket "lön" till 15-åring??

Vår dotter på 15 år vill gärna tjäna lite extra pengar och då vi har gård och hur mycket som helst att göra så här på våren så erbjöd jag henne att tjäna lite extra med tex. bära uta tolp, sätta upp isolatorer till elstaket, mocka i stallet/hönshuset mm.  Alltså bara så mycket jobb som hon själv vill och tycker sig hinna med.  Normalt "hjälpa till hemma" med dukning, matlagning en gång/veckan, städa sitt rum och sin toalett får hon inte betalt för.
Hur mycket är skäligt som "lön" tycker ni??  Har ni oxå döttrar/söner som jobbar extra hemma? 
Dottern får månadspeng på 200:- + vi betalar mobilräkningen. Pengarna ska räcka till fika på stan, bio, smink osv.  Vi betalar förståss kläder, mat och övriga baskostnader.

Jennifersthlm
0

kör någon sort ca tim lön.. kommun betalar väl runt 50 :-/tim så runt  30 detta kanske eftersom hon inte behöver skatt för dem? känns kanske lite men om ca jobbar 2 timmar/dag så blir det 420 :- veckan?!

EwaAngantyr
0

Ja, det var något sådant jag tänkt mig.  Tack för svar, då kör jag nog på 30 kr.

fisken-linus
0

hej jag har 6 barn min 17,5 år får 500 det ska räcka till bensin till moppen nöjen och hygien. min 15 åriga flicka får också 5oo men hon ska betala bindor själva och de ska hjälpa till med en sak varje dag tex duka eller dyligt gör dom ej något får dom ej något heller sen brukar lägga ett bud på det dom ska gjöra då blir det gjort tex 100 klippa gräsmattan dammsuga 50 passa lilla syster som är 2,5 år i 1-2 tim 100 osv en 15 åring kan mycket men dom ska känna att det är lönt att jobba för pengar det kostar mycket med nöje i dag det är ej som när vi var 15 år

TereseE
0

Jag skulle nog hellre ge betalt efter vad han/hon gör, som #3 beskriver. Tror motivationen stiger om man tex gör så att en disk, städning eller gräsklippning ger x kronor osv. Då kan ju även en kortare insats ge utdelning och det blir tid över till annat också. Gissar att det finns en hel del annat i din dotters liv nu när hon börjar bli vuxen… Glad

EwaAngantyr
1

Jo, det finns mycket i huvudet på en tonåring…  men hon vill åka utomlands, åka på språkresa, köpa moppe, köpa dvd-spelare mm, mm och jag tror inte på att bara få allt man pekar på utan att hon känner att hon får tjäna ihop till en del själv.  Hjälpa till med dukning, ta ur diskmaskinen osv (vardagsjobb för hela familjen) får hon INTE betalt för. Det hjälps alla åt med om familjen ska fungera. Likaså hjälp till med städning.  Vi bor ju här alla och då får alla hjälpas åt med de sysslorna. 

Däremot så behöver hon inte hjälpa till med djuren för det har hon inget intresse för.

Emmiiz
1

för 30kr/tim skulle jag kolla snett på jobbet.. det är ju ingenting?

som 15åring på ett vanligt jobb skulle hon tjäna mellan 65-95kr/tim..

mkt dåligt för det du skrev att hon kunde göra..

Bumsibum
0

jag tycker du borde säga "du får 150 kr om du gör detta" sen kvittar de om hon är snabb o gör de å 30 in eller 4 timmar, de e ju upp till henne bara hon gör ett bra jobb, och kanske inte skjter upp det 1 vecka, utan nån gång under den dagen du sagt de. Sen olika suma beroende på hur hårt/tingt/slitsamt jobbet är.  Osv.. Glad

Emmiiz
0

det är bra! så är perfekt