Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 5066 ggr
Tangotime
0

Ni som går hemma...

Ni som är arbetslösa/sjukskrivna. Vad hittar ni på när barnet/barnen är på dagis?

Min dotter är på dagis 3½tim mån-tors och jag känner inte att jag hinner med så mycket på den stunden. Jag går ut med hundarna mycket mer gör jag inte.

Så, vad hittar ni på? Har ni något tips på vad man kan göra? (Förutom städning osv…)

Bumsibum
0

bara njuta av att vara barnledig.. sånt som kan vara svårt när man har barnet hemma, ta ett skönt avkoplande bad, lysna på skön musik, läsa, fika om de finns nån  annan som med går hemma, en shoppingrunda.. ibland kan de vara skönt att shoppa utan barn, spec.. om det är till sig själv. Ja helt enkelt sånt man kanske kunde göra innan man hade barn, som man inte alltid tänker på när barnet är hemma för de hinns inte med, supa kanske inte är en bra ide, men en del annat.. som inte är lika lätt/avkoplande när barnet är runt en helatiden.. Glad

Tangotime
0

Men "allt" jag vill göra tar längre tid än jag har. Jag skulle vilja rida ex, men det tar ju en stund om jag har bara 3½tim. Vill kunna gå och pyssla lite i stallet innan och efter utan att behöva stressa. Kan inte hämta Ella med ridkläderna på heller så jag måste hem mellan och byta om och helst duscha. Skulle vilja åka till stan någon dag,men som sagt, ingen idé när man har så kort tid på sig. Ett bad, ja vi har ju bubbelbadkar så det skulle ju sitta fint någon dag. Men det kan man ju inte göra varje dag. Skrattande

Blir lätt att jag fastnar vid datorn den tiden hon är på dagis och sen får jag dåligt samvete för att jag inte gjort nåt vettigt…

Bumsibum
0

aha, ne.. de är ju en rätt kort tid.. Rynkar på näsan

ja, jag vet exakt hur det är min dotter gick på dagis 5 timmar 3 dar i veclkan när jag gick hemma, datorn fastnade man lätt vid tyvärr.. Rynkar på näsan så var de andra saker som man tänkte man skulle hinna med, som tyvärr ibland inte hanns med tack vare datorn… Rynkar på näsan.

Ibland ahde de varigt bra utan… Tungan ute

AnnaLundin
0

Ett av skälen till att jag har låtit bli 15-timmars dagis till mina barn är just att det skulle stjälpa mer än det skulle hjälpa mig. 3 timmar är för kort tid för att man ska hinna göra något vettigt och dessutom är det ett attans passande av tider. Jag får mer gjort när barnen är med mig hemma än jag hade fått om jag lämnat bort dem…

(vi umgås i stället med dagbarnen några timmar i veckan, för den sociala bitens skull)

Om jag vore du skulle jag låta barnet stanna hemma en dag och ta med henne till stan för en heldag…

Tangotime
0

Men hon är ledig varje fredag så det har blivit vår "mysdag". Jag orkar tyvärr inte ha henne hemma 100% så dagis är guldvärt för mig och nu när hon kommit in i rutinerna älskar hon att gå dit. Så att ha henne hemma är inget alternativ för mig tyvärr. Jag orkar helt enkelt inte. Sen har jag 2min promenad till/från dagis så det är jätte smidigt att hämta och lämna henne.

Funderar faktiskt på någon form av tids stopp på datorn för att jag INTE ska sitta här för mycket. Eller en ägg klocka eller nåt. Max en tim när Ella är på dagis borde jag verkligen vara nöjd med!

Kimpa
0

Men har du långt till stallet då? Du kan ju ta med ombyte till stallet så kan du ju hämta direkt och spara tid.

Själv har jag hört med mina barns dagmamma och det finns ingen med allergi där, så det blir ofta hämtning i stallkläder.

Tangotime
0

Jag har två min med bil till stallet så jag tjänar inte så jätte mycket tid på att byta om i stallet tyvärr. Jag har faktiskt inte frågat om någon är allergisk mot häst. Men hund och katt ska tydligen vara ok. Så jag kan ju fråga om det är ok. Men när vi kommer hem ska Ella vila/sova och då sover jag också. Vill inte lägga mig i sängen och lukta häst (ja vet… e lite kännslig mot sånnt Förvånad) och att duscha osv innan hon ska sova drar ut på tiden och allt blir förskjutet. Sover hon lite senare än vanligt så har vi ett hellsike att lägga henne på kvällen sen tyvärr.

Ja ja, någon gång då och då får det ju bli som det blir när man ridit.

Bumsibum
0

men duscha av sig på 2 min går faktist de med, sen när ni sivigt kan du ju ta en längre dusch… Glad

pwestermark
0

jag går hemma med min 2½åring ,de andra 2 går i skola/dagis..

går de bara 3 timmars är det ett himlans åkande fram o tillbaka.

man hinner ingenting..

men nu har vi ändrat så våran äldsta får gå på fritids till kl14 istälelt för att gå 8-11 så då hämtar jag 4½åringen §3,30 o sen hämtar vi dottern..

O det är mycket bättre.man hinner mer o man slipepr stressa så.

jag o 2½åringen brukar vara hemma o gosa eller vara ute lite då o då..

min man obabr bara till 11 o sen är han också hemma.

nu har jag ju gått hemma i 7år(hemmamamma)

så det börjar bli lite töligt nu..

AusaBausa
0

gå o fika med andra, låna böcker på biblioketeket, handlaallt som annars kan vara lite trist för barnet att följa med på eller som den inte kan följa med på..

Tangotime
0

#10 Alla mina vänner jobbar eller bor ett par mil bort så det är svårt att hinna "få till det" på den korta stunden. Böcker har jag, men tyvärr ingen ro att läsa dom. Ella följer med på ALLT och har gjort sen hon var 6dagar gammal då hon var med på uppfödarutbildningen första gången. Så jag ser inga hinder i att handla osv när hon är med. Kul med sällskapet snarare!

Men nu har jag köpt fler canvas tavlor så nu kan jag måla lite!

Bumsibum
0

vad skoj! Glad (de me måla tavlor)

pwestermark
0

så har det alltid varit för mig o mina barn också.

min äldsta var hemma barn tills hon var 5½år

så hon var med på allt som jag gjorde..

Så jag har alltid med mig någon av barnen när jag handlar ,går på stan,

hälsar på folk osv..men det är först nu som jag har börjat göra lite saker själv ,antingen helt själv eller bara med ett av barnen..

men jag trivs bäst när jag har minst ett av barnen med mig,,

AusaBausa
0

mina barn har också oftast varit med på allt sånt men här har dem kommit in i den åldern när dem inte vill trots att dem måste emellanåt..:-))

kul med målandet..:-)))

Tangotime
0

#14 :-) Ella vill inte alltid som jag vill heller. Men jag tar det med ro även om hon slänger sig på golvet i affären och skriker Oskyldig Vet inte vart jag fått mitt tålamod ifrån… Men ska hon med så ska hon och då kan jag vänta hur länge som helst för att få min vilja igenom. Någon gång kommer hon att lära sig att jag alltid vinner när det gäller vissa saker och ju äldre hon blir desto lättare blir det ju.

I kväll ska jag måla och i morgon ska jag ta ett bad när hon är på dagis Skrattande

pwestermark
0

idag har jag båda pojkarna hemma,den yngsta med vattkoppor som håller på att läka ,tror jag..

o sen ska jag försöka plocka undan o fixa fint här hemma o särskilt i min dotters rum.för hon kommer hem från att ha varit en vecka på cypern med sin mormor..så sent i kväll blir det kramkalas:-)