Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 18282 ggr
[iurochskur]
1

Torka sig själv?

Ja, kanske en konstig fråga…men när ska man be barnen börja torka sig själv när dom varit på toalätten?

Min 6 ½ åring var så duktig i höstas och kunde torka sig själv efter att ha bajsat på toa. Tänkte ju som så att det måste vara bra att kunna när man går på förskola.

Fröknarna torkar väl inte barnen i förskole verksamhet?

Nu har min dotter gått tillbaka till att inte "kunna" torka sig igen och jag undrar hur hon löser detta på förkolan.

Hon är ofta hård i magen…kanske ett resultat av detta?

Kimpa
0

Det där var en intressant fråga som kom upp i helgen när vi satt och pratade.
När är det dax? De måste kanske kunna det när de börjar på förskolan?
Hur har ni som redan gått igenom den perioden gjort?

Bumsibum
0

hade jag haft en 6½ åring som inte vill torka så hade jag sagt "okej nej bra, då får du ha en blöja precis som en liten bebis, för en som är så gammal som du SKA torka sig själv så är de bara, de skulle du börjat med för 2 årsedan."

melia
0

Min äldsta tjej började torka sig själv vid 4-5 års åldern.

Min tjej som är 3½ år nu torkar sig själv (mot mina protester) :) men hon säger aldrig till! varken när hon går och bajsar eller är klar, hon har jämt torkat sig själv! och där kan jag känna att jag vill vara med och titta så det blir ordentligt gjort :)

Min son som blir 7 år om en vecka har vi kämpat med länge att få att torka sig själv! han vill inte alls! han går inte på toa på skolan säger han när jag frågar hur han gör där!.. Han sitter och gapar på toan tills någon (oftast pappa) ger upp och hjälper honom. Men han KAN själv! det har jag sett många gånger, för jag ger inte med mig utan då får han sitta kvar på toan så länge han nu tycker det är kul..  enda undantaget jag gör är om han är lös i magen och kan behöva hjälp av den anledningen. Men som sagt, han vill inte alls, om det bara beror på lathet det vet jag inte. För han kan bara han vill!

Bumsibum
1

#3 tycker de är bra som du gör, låter han sitta där, är man snart 7, ska man kuna göra de, om man inte har något handikap av nått slag villsäga.

SaraC
1

I "min" förskoleklass (6-åringar alltså) får de sköta toalettbesök och torkning själva. Märker vi att något barn har några problem runt det tar vi upp det med föräldrarna. Tycker du kan fråga på förskolan hur hon gör där och tala om varför du funderar, så det inte är så att hon går runt och håller sig där eller så och de inte märkt det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mirjami-78
0

Jag jobbar på en förskola och så klart vi hjälper barnen att torka sig om de behöver hjälp med det hela. Sedan vet jag inte hur det är när de börjar nollan…dvs riktiga skolan. Men tycker barn ska ha hjälp så länge de behöver det helt klart.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[iurochskur]
0

#6 Tackar…har idag pratat med fröknarna på "nollan" om bekymret och dom ska hjälpa min dotter med att torka sig tills vi fått bukt med problemet.

Orsaken som jag misstänker att hon tagit 2 steg tillbaka är ju mobbingen som hon blev utsatt för sitt första halvår i förra skolan….en av hennes skol"kamrater" bestämde sig tidigt för att göra livet surt för min dotter. Hon höll för dörren när min dotter varit på toalätten så att hon inte kom ut vid flertalet tillfällen. Så min dotter har sagt till mig att hon aldrig mera vill ha stängd dörr när hon ska på toa och hon säger att det känns som hon ska sluta andas om man stänger dörren.

Har idag tagit kontakt med kuratorn så jag får rätt metoder för att kunna hjälpa min tösabit.

Trollhassel
0

#7 Nej, men stackars lilla skruttan då! Vad hemskt! Det förklarar ju säkert problemet. Det är ju jätteobehagligt att bli instängt, speciell för ett barn. Kom att tänka på att dethär med klaustofobi faktiskt går att bearbeta. Kan ingen vuxen följa med henne på toan och hålla henne sällskap då? Då kanske hon klarar av att både ha stängd dörr och att torka sig själv om man ger henne lite tid.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mirjami-78
0

#7 Med de speciella sakerna hon har råkat utför tycker jag att fröknarna inte kan neka henne hjälp vid behov. Även i nollan!!

Hon behöver den hjälpen för att komma över tröskeln/rädslan. Får hon hjälpen hon behöver och får vara ifred från dem där som har varit elak mot henne så kommer det tids nog lösa sig tror jag men, det är nu väldigt viktigt att hon inte blir mobbad för att hon behöver extra hjälp och får känna sig trygg med vännerna samt fröknarna.

Stå på dig och bra att du tar tag i detta nu. Jag själv var mobbad i skolan och önskar att ingen annan ska behöva gå igenom det jag fick göra.

[iurochskur]
0

#8 och 9: Tackar!

Ja, vi flyttade till mindre ort där min dotter funnit sig väl tillrätta och hon har fått några nya vänner. Flytten var mitt sätt att få en nystart för henne och oss.

Nu är vi nöjd med skolan hon går på och dom är väldigt förstående och kommunikationen mellan mig och lärarna är toppen. Vi har nu börjat vägen tillbaka till att bli trygg i sig själv och att min dotter ska få glädjen i att gå i skolan…

Blev med mobbad som barn och mitt hjärta brast när hennes första termin började med mobbing. Det är en mammas värsta mardröm…vill ju att mina barn får ha det bra och inte får genomlida det jag själv gått igenom.

Kram på er alla snälla mammor som gett mig råd.

Mirjami-78
0

Då har du fixat mycket redan runt er. Mobbarna går inte i samma skola med henne vilket är väldigt bra. Ge henne bara tid att få våga igen och växa och se att hon klarar av det där som kanske har varit jobbigt för henne. Jag är säker på att det kommer att gå bra för henne!!!Glad

exitingsvillemo
0

#2 menar du verkligen allvar nu? Ska en 4-åring verkligen krävas att kunna torka sig själv efter toabesök? När min kille var 4 hade han precis slutat med natta-blöjan.

Idag är han 5½ och jag torkar fortfarande. Han vill torka själv, vilket han naturligtvis får göra, men jag vet att det "fuskas" ibland så vill gärna hjälpa lite.

Oftast ropar han högljutt när han är "fäääärdig" och självfallet så hjälper jag honom.

Jag vet faktiskt inte hur dom gör på dagis om dom torkar själv eller om dom får hjälp av fröken. Det är väl som med allt annat, det kommer när det kommer.

Bumsibum
0

#12, det beror ju på när dom slutat med blöjan, jag tycker gott dom kan försöka själv vid 4 års åldern, men att man är där och hjälper till. Min dotter so är 2 år vill göra det själv men jag är där såklart och torkar efter hon torkat, vill dom tycker jag inte man ska neka dom till det, men mena på "mamma ska också göra det, så de blir heltrent"

Pimu
0

Mina barn har torkat sig själva sen de varit runt 4 år, men kan då säga att de är olika från barn till barn, beroende hur länge de har blöja o hur engagerade de är i de .. men enklast för både barn o förälder blir de juh att få barnet att göra de innan h*n börjar 6-årsgruppen .. vissa skolor hälper lärarna till men inte på alla ..

Bumsibum
0

14, det håller jag med om.. Glad

masssie
0

Sonen som är 4 får gå utan blöja, han går på pottan/toaletten men vill helst bajsa i blöjan.. På dagis får han inte ha blöja, så han får gått gå på toan/pottan där Glad ibland händer det att han bajsar på sig, han vet ju att han är nödig, men han har verkligen bestämt sig.

Dottern på 3 har börjat gå på pottan ibland, men har fortfarande blöja.
Tycker man kan testa med pottan samtidigt som barnet har blöja, det skadar inte.

vinteralvan
0

Min 6-årig har torkat sig själv sen hon var 5 och min 4-åring torkar sig själv redan. När äldsta tjejen skull börja skolan så sa dom på informationsmötet att barnen ska kunna torka sig själva när dom börjar där.

pwestermark
0

min dotter har gjort det helt själv sen hon var 4år o fyller nu snart 7år.

o går 6års.

jag trodde att "alla" gjorde det vidd et här laget..

min 4åring torkar också sig helt själv.

de på skolan har inte äns nämnt något om  toalettbesök o sånt..

[YlvaP]
0

Jag har sagt 6 år och sen skall dom torka sig själv. Med första tjejen gick det bra men mellersta är helt hopplös och är så himla lat så i ren "ilska" torkar jag henne. Samma sak när hon skulle sluta med blöja så bråkade hon så mycket med just bajsandet.

Zebben
0

Min dotter på snart 5 år har torkat sig själv sen hon var 4 år när det gäller kissandet. Nr 2 har vi valt att hjälpa till ett tag till så det blir ordentligt. På förskolan där dottern går hjälper de alla vid behov.